Zna li tko gdje u ZG i okolici dati kalibrirati monitor i kako se kreću cijene? Sve što nalazim su prastari forumski postovi, trebao bih neke svježije informacije.
Kalibracija - gdje i koliko
- poruka: 20
- |
- čitano: 6.353
- |
- moderatori:
DrNasty, pirat, XXX-Man, Lazarus Long, vincimus
- +/- sve poruke
- ravni prikaz
- starije poruke gore
Zna li tko gdje u ZG i okolici dati kalibrirati monitor i kako se kreću cijene? Sve što nalazim su prastari forumski postovi, trebao bih neke svježije informacije.
Vjerovatno bilo koji tv/pc servis
Ne znam otkud si ali u ZG i okolici kad pitaš za kalibraciju u PC servisima te blago rečeno blijedo gledaju. Čak sam krenuo pitati po foto studijima i svugdje je spika "imamo tvornički kalibrirane monitore" ili "ma to je bacanje para".
Ne znam otkud si ali u ZG i okolici kad pitaš za kalibraciju u PC servisima te blago rečeno blijedo gledaju. Čak sam krenuo pitati po foto studijima i svugdje je spika "imamo tvornički kalibrirane monitore" ili "ma to je bacanje para".
Evo "sam ga iskalibriraj ako imas donekle oko"
Ajd pliz nemoj pisati ako nemaš što pametno napisati. Ovakve idiotarije sam mogu naći bez pomoći Bug forum stručnjaka.
Našao sam i sam ali tražim više opcija.
I koji mrtvi netiquette kad ti ljudi ulete s takvim glupim i realno nepovezanim odgovorima. kaj da mu se zahvalim na tome?
Pratim temu, al na zalost ti ne znam odgovor, i ja sam razmisljao o tim opcijama tj vjerojatno bih platio za dobru kalibraciju (ovisno kolko kosta jel :) )... al bas tesko nac ikakvu info o tom
Pratim temu, al na zalost ti ne znam odgovor, i ja sam razmisljao o tim opcijama tj vjerojatno bih platio za dobru kalibraciju (ovisno kolko kosta jel :) )... al bas tesko nac ikakvu info o tom
A sto bi vi kalibrirali te monitore iz potpisa i davali 300-500kn za to?
Pratim temu, al na zalost ti ne znam odgovor, i ja sam razmisljao o tim opcijama tj vjerojatno bih platio za dobru kalibraciju (ovisno kolko kosta jel :) )... al bas tesko nac ikakvu info o tom
A sto bi vi kalibrirali te monitore iz potpisa i davali 300-500kn za to?
Nope, novi monitor ako mi se ikad vrati s garancije. I ne bi dao 500 kn, al 200 recimo vec bi vjerojatno. Ak bi mi se dalo zezat s nosenjem i cekanjem :D
Nisam updateo Moj PC, isto mi je monitor na servisu i čekam koje će mi opcije ponuditi. I ne bih davao 300kn, zato i nisam išao u Fotoshop koji je kolega linkao.
Neki osnovniji kalibrator kao Colormunki je niti 800kn, davati 300kn za kalibraciju je pljačka. Solidan kalibrator poput SpyderX Pro je 1400kn, znači nakon pet kalibracija si ga već isplatio. Kakav lopovluk, ali rekoh idem otvoriti temu u nadi da netko zna za nekog poštenog tko će uslugu naplatiti fer.
Nisam updateo Moj PC, isto mi je monitor na servisu i čekam koje će mi opcije ponuditi. I ne bih davao 300kn, zato i nisam išao u Fotoshop koji je kolega linkao.
Neki osnovniji kalibrator kao Colormunki je niti 800kn, davati 300kn za kalibraciju je pljačka. Solidan kalibrator poput SpyderX Pro je 1400kn, znači nakon pet kalibracija si ga već isplatio. Kakav lopovluk, ali rekoh idem otvoriti temu u nadi da netko zna za nekog poštenog tko će uslugu naplatiti fer.
Najbolje je ipak kupit sve i sam napravit, nije najjeftinija opcija, ali ti ostaje kalibrator za ostatak života, a možeš i drugima kalibrirat, pa uzet 100, 200 kuna ili usrećit prijatelja besplatno.
.. postoji i alternativa.. tj kalibrator je kao štimerica, ako ne znaš alat koji obavi za tebe... a kad znaš obaviš ručno-sam :) jer kalibrator ne radi ništa, osim što mjeri signal i kaže +/-
-oštro oko (i miran prst za button ..) kao i osnovna pravila kako se kalibrira slika npr RGB ekrana.
-krene se gašenjem boje (na nulu, RGB) tj crnobijela slika nalik sephiji.. što korigiramo kontrastom svjetlinom.
-kad je CB slika ok, tad se krene dodavanjem komponentnih boja, koje su po PAL formuli i mixanju rgba u omjeru npr žuta (zeleno-plava..) tj pomak na cca 50% zelene i tad se dodaju plava-crvena dok slika ne postane normalna, odnosno ako je prezasićena tad zelena u minus ili ako je blijeda u plus + ostale..
tehnički (matematički) to ide ovako, skala od nula do deset (0-10) i 5 je sredina. Tad još pitanje boje-topline štelanja.. topli-hladni, tj pošto crvena ako dominnatna-uočljiva dominira takva slika s omjerom 5-5-5 se naziva topla, dok se hladna korigira smanjenjem crvene i tad dobijemo tehno-hladni feeling tj proizvođači generacijski već preferiraju svoj štel i poznati su po tome (nekad bili) no danas je to stvar opcije u monitoru-ekranu (meniju) a još gore što se i sam tv sadržaj kao serije snimaju istim trikom ili s pojačanom bjelinom (kad se želi sentimentalnost, duhovi i sl..) pa je problem uopće referentna slika, recimo neutralna + sve kombinacije ako monitor ima hladno-topli izbor + dodati na to nrp HDR i dubinu boja po bitovima ili dinamička promjena svjetline-kontrasta ovisno o osvjetljenosti (dan-noć ili sunčeva svjetlost) + ambientalno svjetlo na stražnoj strani tva.. itd itd.
kalibrator mjeri nrp boju pixela, printer može isprintati, ekran prikazati.. papir je pasivan, a znamo da postoje razni, bijeli i bjelji-super bijeli.. + za tintu i za photo.. glossy i mat tj glossy je sličniji ekranu koji je izvor svjetla dok je papir pasivan i tad ista slika na ekranu i na papiru nema istu svjetlinu, koja će čak ovisiti o maski ekrana (nekad trinitron, danas lcd..) tj dimenziji aktivnih elemenata ili mreže koja prekriva (stvara sjenu-tamu-mrak..) dok su prvi-stari lcd imali problem slabe crne (svjetlo..)
-problem je u kojem spektru radi neki uređaj, rgb, cmyk ili srbg (domnantno-win) pa i phantone-apple i ostali profili, tj za kalibriranje je poželjno biti u istoj skali koja je različita za različite uređaje npr printer-skener-ekran.. a to je grafičarima bilo povezano-ptrebno, dok recimo web designeru nije jer ne printa na papir nego sve radi na ekranu (eliminiran printer-skener..).
-uređaj, ako ima odgovarajuće kontrole za korekciju pojedine boje, ako nema tad se to možda može šarafcigerom na nekom otporniku.. ili je sve u chipu i tad samo soft-alat.. ili ulaz u servisni mod uređaja koji možda nudi sve ali može zahtievati neki zaseban konektor-uređaj npr nestandardni usb-mreža-scart-vega-com.. nešto.
-kalibrator može prijaviti odstupanje +/- .. no da bi to bilo točno, mora biti ispravan-točan, kao što vaga mora biti točna.. a tad je problem i pitanje treba li nam neki jeftikaner .. tj vidiš sliku, kao što glazbenik čuje žicu gitare.. tad jednostavno znaš i štelaš dok nije ok mada zbog tisuća kombinacija može biti problem (klasičan bruteforce, pokušaj-promašaj.. do pogotka) kako poštelati tj zato postoji stari redosljed, od CB slike i onaj tko to radi mora u glavi imati sliku, točnu boju-nijansu tj osoba koja se time bavi... kao gitara-klavir-zvuk.
-odnosno mora se znati da postoje i razni toplo-hladni štelovi i da razni ekrani nisu isti, nemaju identične početne postavke, time nikad ne moraju dati identičnu sliku + juzerske opcije kao dimnamic-colour, pod nazivom film-slike-dnevno i sl. što dobar dio ekrana ima pa sam soft ovisno o sadržaju prikazuje nešto u drugom modu, kao što auto pojača zvuk u bržoj vožnji zbog buke itd itd.
-prvi korak, ako postoje kontrole pojedine boje, postaviti zelenu na pola.. ostalo je sreća-iskustvo i oko, dok je kalibrator ako je ispravan-savršen pomoć, višak tj vidimo sliku ..
.. a za kraj, problem su i sami ljudi, oči.. starenje, pa čak i geni, muško-žensko .. tako kao činjenica žene vide više nijansi, dok muški manje boju više pokret, evolucija.. dok metroseksualcima i gejevima to nije važno :) .. no moguće da razne osobe različito vide istu sliku čak s relativno dobrim vidom, jer je stvar percepcije, tlakazraka, loma svjetlosti..
-drugi korak, kad se mixaju boje kao RGB, najvažnija je bijela .. tj u idealnom omjeru (mješanjem svjetla koje se savršeno može miješati, vodene bojice ne baš.. tj dobijete smeđu) tri pixela u savršenom omjeru će dati savršenu bijelu boju, bijeli bixel .. i zato se koristi CB slika, dok se nakon tog traži samo zasićenje +/- ili po ukusu korisnika kao toplo-hladno štel.
Kako ti se da pisati te zidove tekstova koji u konačnici ne govore ništa? Bez zajebancije, nije mi jasno. Čak da mi se plaća dobru lovu odustao bih nakon nekog vremena.
Daj si nađi produktivniji hobby.
ihush sve ovo što si napisao ne da neće nekome pomoći da kalibrira monitor, već nikome neće biti od koristi i samo će ga nafilati informacijama, i to pogrešnim. Oko sokolovo i junačka desnica, pa dodaš zelenu i plavu, pa opet malo plavu i malo crvene. I to po PAL (Phase Alternate Line) formuli ili toplo-hladno mjenjaš crvenu (matematika sigurno ne laže, ali mens'čini da je u pitanju plava ali ako ti kažeš da je crvena, moreb't i da je ta vražja crvena a ne kao što sam ja mislio da crveno uglavnom pridonosi osjećaju zasć'nosti). Uglavnom, da čovjek zna da mu je neka boja prezasićena smanjio bi je i bez ove procedure.
"proizvođači generacijski već preferiraju svoj štel i poznati su po tome (nekad bili) no danas je to stvar opcije u monitoru-ekranu (meniju) a još gore što se i sam tv sadržaj kao serije snimaju istim trikom ili s pojačanom bjelinom (kad se želi sentimentalnost, duhovi i sl..) pa je problem uopće referentna slika, recimo neutralna + sve kombinacije ako monitor ima hladno-topli izbor + dodati na to nrp HDR i dubinu boja po bitovima ili dinamička promjena svjetline-kontrasta ovisno o osvjetljenosti (dan-noć ili sunčeva svjetlost) + ambientalno svjetlo na stražnoj strani tva.. itd itd."
Otkuda i kako? Ali stvarno. Kako i otkuda i kako? Kako? I otkuda?
Kalibrator može mjeriti i piksele i bezpiksele. Začudio bi se, ali kalibrator može poslužiti i za korekciju projektora i na bijelom (kako ti kažeš pasivno, bijelo-superbijelo-elpresidentebijelo-tinta-photo-glossy-svašneš) i platnu bilo koje druge boje uključujući i crnu. Kalibrator može pomoći simulirati prikaz na monitoru onako kako će slika izgledati isprintano čak i na neuravnoteženom printeru. Nekada trinitron, danas LCD nemaju veze jedno s drugim. Trinitron i njegov rođak aperture grille su isključivo pomoć u separaciji picture elementa na CRT-u. LCD je potpuno druga priča. Stari Sony Trinitron kojeg još uvijek imam tu negdje ne da nema problema sa crnom, već je u nekim stvarima u slici bolji (near grey) i od najnovijeg Sony OLED-a. CMYK/P(h)antone se uopće ne koriste na uređajima za prikaz i stariji su od Apple-a ukoliko me sjećanje dobro služi brat-bratu trideset godina. Na kraju bi malo šarafio po otporniku ili preko 'servisnog' moda kojem bi pristupio putem usb-a ili mreže ili vege. Ovdje stajem na loptu niti na trećini sadržaja tvog posta budući me je više sram ispravljati tolike nebuloze.
Ono što si uz gotovo nikakvo znanje pokušao ljudima objasniti je to da je boju uistinu moguće kalibrirati isključivo putem bijelog predloška. Uzmimo za primjer html kod ili bilo što drugo, nebitno o koliko bita se radi, po RGB predlošku bijela boja bi bila FF_FF_FF odnosno 100% crvene, zelene i plave. Siva, odnosno malo manje bijela bi bila npr. DD_DD_DD odnosno nekih 75% crvene, zelene i plave. Još malo manje bijela, odnosno malo više siva bi bila 80_80_80 tj. 50% crvene, zelene i plave. Paleta se nastavlja sve do 00_00_00 koja bi bila najmanje bijela ili tičkiprak crna boja u kojoj je 0% crvene, zelene i plave. Dakle u svakoj promjeni nijanse bijele dolazi do promjene svih boja. Jedina konstanta je da je omjer boja 1:1:1. Kako se sve to da DIY iskoristiti na monitoru koji krivo prikazuje određenu boju, dvije ili sve tri komponente a da se ne moramo oslanjati na uvježbano ili neuvježbano oko. Da nebi bilo problema molio bih da sljedeći pasus preskoče svi koji ozbiljno rade s bojom. Ne odgovaram za nikakve srčane probleme i tako.
Postupak ide u nekoliko jednostavnih koraka i ne radi se na dnevnom svjetlu zato jer u jednadžbi ne želimo još jednu varijablu.
- Na pc instaliraš pattern generator. "Na webu postoji gomila stranica pomoću kojih je moguće relativno jednostavno podesiti boju i gamu monitora ili televizora. The Lagom LCD Monitor Test Pages, Flatpanels Online Monitor Test, Photoscientia Monitor Calibration and Gamma Assessment Page, W4ZT ili PhotoFriday stranice su stvarno jednostavne i brzo se da namjestiti relativno dobra slika. Postoje i stranice na kojima možete testirati svoj Color IQ. Isto tako postoji dosta free i open-source softvera pomoću kojeg se to da napraviti. Imaš besplatne predloške AVSHD709 (500MB) ili HCFR Patterns DVD (60MB) koje koristiš sa Media-DVD-BluRay playerom ili možeš koristiti besplatne generatore slike počevši od sasvim jednostavnih programa kao što su CheckeMON (280kB) i IsMyLcdOK (250kB) preko malo naprednijeg softvera kao CalibrationAider (550kB), FlatpanelsDK Monitor Test (1.5MB), Monitors Matter CheckScreen (1.0MB), Nokia Monitor Test (375kB, napravljen sredinom 90-tih zbog čega ima problema sa novijim hardverom ali dosta drugog softvera je bazirano na ideji), Nokia_EIZO Monitortest (500kB), Nokia_SerwisTV Monitortest (650kB), Nokia_Tireal TFT Test (35kB), pa do softvera koji se plaća kao što je PassMark MonitorTest (4.0MB) ili dosta skupi ($80-$800) DisplayMate. Moja preporuka ipak ide na besplatni CalMAN HTPC Pattern Generator (800kb, v1.2.51.12, direkt link) koji u obzir uzima i ljudsku percepciju svjetla a ne samo digitalni nivo. Za podesiti gamu može se koristiti besplatne Advanced Gamma Corrector, Calibrize, Monitor Calibration Wizard, QuickGamma ili Calibrillu koji je ipak nešto napredniji softver. Svi programi su besplatni plus portable (osim Calibriza i QuickGamme) i mogu se naći na webu, ali ukoliko bude problema uvijek mogu pogledati što imam u privatnoj kolekciji ;)."
- Na mobitel instaliraš nekakav color picker koji radi sa kamerom na razini CCD čipa, ne i prikaza na ekranu. Ovdje nemam nikakvu preferencu. Pomoću 'totalno neprecizne' kamere na mobitelu (o ovome ćemo misliti nešto kasnije) hvataš djelove generirane sive skale. Budući ne mjerimo absolutne vrijednosti već omjer, gotovo nije bitna udaljenost ili hoćeš li napraviti sjenu pri prolasku i relativno je foolproof.
- Za regulaciju na monitoru koristiš one kontrole koje imaš, ne tražiš nikakav service menu ili šrafciger po ladici. Jedina stvar koju je uvijek potrebno imati na umu je da se sa svakim smanjenjem bilo koje boje u potpunosti mijenja omjer boja, odnosno druge dvije boje skaču naviše stoga će najvjerojatnije trebati još dvije ili tri kompenzacije da se dođe na 1:1:1.
Na kraju ćeš dobiti sliku koja će biti precizna i pogrešna ali sa sistemskom pogreškom kamere mobitela. Da, prvu sistemsku pogrešku mijenjam sa trećom kako bi izbjegao drugu. Kakav je rezultat ove kombinacije? Jednom sam iz vica sve ovo napravio nešto boljem mobitelu i rezultat je bio iznenađujuće dobar. Pogrešku mobitela je na oko bilo lakše podesiti nego monitor direktno. Your mileage may vary. Inače ja ovo sve radim sa kolorimetrom, ali nije da se ne može po seljački.
Ja sam na eBayu uhvatio Colormunki Display jako jako povoljno, novi iz Njemačke, puno jeftiniji nego što se prodavalo nakon toga i kalibriram si monitore redovito (ne baš svaki mjesec, ali svakih nekoliko). Prije sam koristio software od proizvođača, a već neko vrijeme DisplayCAL.
Ono što većina ljudi ne razumije je - kalibriranje monitora uključuje malo postavljanja boja u postavkama monitora i sve ostalo je KREIRANJE COLOR PROFILA. Dakle, ne možete "odnijeti monitor na kalibraciju" jer i ako vam netko tako kalibrira i proslijedi profil - čim spojite na drugo računalo (grafičku) odmah je malo pomjereno, pa onda ako si promijenite svjetlinu uglavnom se promijene i boje, pa još uz to varijacije u osvjetljenju prostora, pa ako nije kalibriran zagrijan panel, pa se uz to događa i degradacija boja tokom vremena (zato valja redovito kalibrirati, pogotovo ako se bavite fotografijom, videom itd).
Naravno, po kalibriranom monitoru se ne prtlja. A razlike među grafičkama itd ako ne prtljaš po postavkama prikaza su neznatne.
Za degradaciju nisam baš čuo, kolika su ti odstupanja pri svakoj kalibraciji?
Ja sam na eBayu uhvatio Colormunki Display jako jako povoljno, novi iz Njemačke, puno jeftiniji nego što se prodavalo nakon toga i kalibriram si monitore redovito (ne baš svaki mjesec, ali svakih nekoliko). Prije sam koristio software od proizvođača, a već neko vrijeme DisplayCAL.
Ono što većina ljudi ne razumije je - kalibriranje monitora uključuje malo postavljanja boja u postavkama monitora i sve ostalo je KREIRANJE COLOR PROFILA. Dakle, ne možete "odnijeti monitor na kalibraciju" jer i ako vam netko tako kalibrira i proslijedi profil - čim spojite na drugo računalo (grafičku) odmah je malo pomjereno, pa onda ako si promijenite svjetlinu uglavnom se promijene i boje, pa još uz to varijacije u osvjetljenju prostora, pa ako nije kalibriran zagrijan panel, pa se uz to događa i degradacija boja tokom vremena (zato valja redovito kalibrirati, pogotovo ako se bavite fotografijom, videom itd).
A kak onda kalibriras tv? Ako nemas pc spojen na njega nema ICC profila, po tom tvome se onda tvi nebi ni mogli kalibrirati sto nije slucaj.
A kak onda kalibriras tv? Ako nemas pc spojen na njega nema ICC profila, po tom tvome se onda tvi nebi ni mogli kalibrirati sto nije slucaj.
Pogasiš sve što može kvariti/mijenjati sliku i kalibriraš do razina boja. Bez ICC profila to je sve što možeš.
...
Za degradaciju nisam baš čuo, kolika su ti odstupanja pri svakoj kalibraciji?
Realno, doma na primarnim monitorima koje koristim i koje kalibriram češće, ne primjetim neku razliku kod ponovljenog kalibriranja.
Na kompu u dnevnoj primjetim, ali to kalibriram rjeđe i stari je monitor (Samsung 2253BW).
Na poslu, jedan Lenovo svaki put isti, drugi pak razvije promjene, a isti modeli.
Razlike "degradacije" je teško uočiti jer se čovjek privikne na boje, pogotovo jer je postupno.
Ali zato, kada imaš više različitih monitora, pa kalibriraš te na svakom slika izgleda (skoro) identično, osjećaj od odličan.
Poznaniku sam kalibrirao 3-monitor setup s 3 različita monitora (jedan LG 24" i dva Della istog modela ali različite proizvodnje), nije nikako mogao poštelati da izgledaju "isto" bez kalibriranja i čovjek je oduševljen.
A ja, ja razliku kalibrirano-nekalibrirano osjetim i u igrama. lol