Kako je gadan!
Toyota Mirai – od Zagreba do Bruxellesa na vodik
- poruka: 40
- |
- čitano: 10.364
- |
- moderatori:
vincimus
Kako je gadan!
Ti si gadan!
Sve je to divno i krasno - kad nemas gdje tankat - u Austriji 3 punionice (jedna gdje zivim, a sta kad idem na put?),
u HR i SLO niti jedna na karti. U DE ajde kako-tako, al za te novce, radije neki Hybrid Lexus.
"Iako se o vodiku kao praktički neiscrpnom izvoru energije, obnovljivom i ekološki izuzetno prihvatljivom priča već desetljećima"
- neiscrpan - gdje se taj vodik nalazi, a da nije spojen s nekim drugim elementom (treba više energije uložiti nego što se iz njega dobije u gorivoj ćeliji)
- izvor energije - vodik nije izvor energije, nego spremnik energije, i to vrlo loš (treba 3x više energije za dobivanje vodika, nego što se iz njega dobije u gorivoj ćeliji)
- obnovljiv - ne bi ga zvao obnovljivim iz istog razloga kao i za dvije prethodne stvari (treba više energije uložiti nego što se iz njega dobije u gorivoj ćeliji)
- ekološki prihvatljivom - samo kod korištenja u gorivim ćelijama. Kod proizvodnje jako loš. 95% vodika se dobiva iz prirodnog plina uz ogromne emisije CO2, a kod elektrolize vode radi se sa velikim gubicima (potrošiš 100kWh struje za proizvodnju vodika, a onda iz njega dobiješ 30-40kWh u gorivoj ćeliji)
Evo na primjeru Toyote Mirai. Ima spremnik u koji stane 5kg vodika. Za proizvodnju 1kg vodika treba 60kWh struje, znači za pun rezervoar treba 300kWh struje. I s njim Mirai pređe 500km. Da tih 300kWh iskoristimo u baterijskom EV, ono bi prešlo 1500km. Znači čisto razbacivanje energije.
Možemo reći, pravit ćemo struju sa solarnim elektranama i vjetro elektranama, ali isto tako trebamo imati 3 puta više elektrana za isti broj auta u usporedbi vodikovih i baterijskih električnih automobila.
Sve je to divno i krasno - kad nemas gdje tankat - u Austriji 3 punionice (jedna gdje zivim, a sta kad idem na put?),
u HR i SLO niti jedna na karti. U DE ajde kako-tako, al za te novce, radije neki Hybrid Lexus.
to su sigurno i kočijaši govorili za automobile.
šalu na stranu, budući su ovo tek povoji, vidjet ćemo za koji godinu u kojem će smjeru to otići, da li će trebat enormne subvencija poput struje ili će stvarno cjenovno konkurirat benzinu.
Treba rijesit par stvari:
1. Razdvajanje vodika i kisika elektrolizom, putem solarnih stanica - dakle bez da se struja proizvodi spaljivanjem/nuklearno,
pa onda sa "prljavom" strujom vrsi elektroliza
2. Samim time pojeftinjenje cijene vodika
3. Usavrsiti efikasnost gorivih celija, da domet sa jednim tankom bude bar 1000km, jer po cijeni punog tanka za Mirai, napravim skoro 1000km obicnim benzincom,
a da ne brojimo hibrid koji napravi i vise
4. Cijene moraju, kao i kod hibrida, ici dolje, da budu dostupne svima, a ne samo njima (u saboru, al oni ionako voze mercedes)
5. Izuciti dovoljan broj ljudi tj. mehanicara - sta ti vrijedi super vozilo, ako ti se desi kvar, a mehanicara nemas u krugu od 500km?
(ok, to je Toyota, ali i Toyota ce se kad tad pokvariti, jednostavno je zakon fizike takav)
Treba rijesit par stvari:
1. Razdvajanje vodika i kisika elektrolizom, putem solarnih stanica - dakle bez da se struja proizvodi spaljivanjem/nuklearno,
pa onda sa "prljavom" strujom vrsi elektroliza
2. Samim time pojeftinjenje cijene vodika
3. Usavrsiti efikasnost gorivih celija, da domet sa jednim tankom bude bar 1000km, jer po cijeni punog tanka za Mirai, napravim skoro 1000km obicnim benzincom,
a da ne brojimo hibrid koji napravi i vise
4. Cijene moraju, kao i kod hibrida, ici dolje, da budu dostupne svima, a ne samo njima (u saboru, al oni ionako voze mercedes)
5. Izuciti dovoljan broj ljudi tj. mehanicara - sta ti vrijedi super vozilo, ako ti se desi kvar, a mehanicara nemas u krugu od 500km?
(ok, to je Toyota, ali i Toyota ce se kad tad pokvariti, jednostavno je zakon fizike takav)
1. Zašto ne nuklearno?
3. Možda uspiju povećati iskoristivost gorivih ćelija do 60%, elektrolize do 90% i kompresije do 90%, ali i dalje ostaju ispod 50% iskoristivisti (uložiš 100kWh u proizvodnju, dobiješ manje of 50kWh iz gorive ćelije), što je daleko ispod iskoristivosti današnjih baterija.
4. Toyota trenutno gubi između 60,000$ i 100,000$ (!) po svakoj prodanoj Mirai. Idu s nadom da ovaj način nisu dead on arrival (što bi bili sa cijenom od 140,000 eura), a da će uspjeti kroz godine smanjiti cijenu proizvodnje.
5. Tu su obični električni automobili u velikoj prednosti. Skoro se nema ništa za pokvariti. Vodikova vozila dodaju na sve to još vrlo kompliciran sklop gorive ćelije (koja ima ograničen rok trajanja, tj. broj sati koliko može raditi) i rezerviara za vodik. Pogledaj usporedbu vodikovog i EV vozila:
Biti glup nije teško i onda još tu glupost prodaješ kao gorivo... svemir ima granica...ali glupost ne...što kaže stric Einstein
Proizvodit vodik elektrolizom? Pa bolje je tu struju spremit u bateriju sa 100% efikasnošću nego komplicirat proizvodnjom vodika s tom strujom.
Logično je radit na poboljšanju baterija i solarnih panela a ne se vraćat u povijest i održavat skalameriju.
Ali kad su u pitanju interesi onda se budali može svašta prodat. Nitko vodik ni ne proizvodi elektrolizom, dobiva se uz prirodni plin a svi znamo u čijem je to interesu..
"Iako se o vodiku kao praktički neiscrpnom izvoru energije, obnovljivom i ekološki izuzetno prihvatljivom priča već desetljećima"
- neiscrpan - gdje se taj vodik nalazi, a da nije spojen s nekim drugim elementom (treba više energije uložiti nego što se iz njega dobije u gorivoj ćeliji)
- izvor energije - vodik nije izvor energije, nego spremnik energije, i to vrlo loš (treba 3x više energije za dobivanje vodika, nego što se iz njega dobije u gorivoj ćeliji)
- obnovljiv - ne bi ga zvao obnovljivim iz istog razloga kao i za dvije prethodne stvari (treba više energije uložiti nego što se iz njega dobije u gorivoj ćeliji)
- ekološki prihvatljivom - samo kod korištenja u gorivim ćelijama. Kod proizvodnje jako loš. 95% vodika se dobiva iz prirodnog plina uz ogromne emisije CO2, a kod elektrolize vode radi se sa velikim gubicima (potrošiš 100kWh struje za proizvodnju vodika, a onda iz njega dobiješ 30-40kWh u gorivoj ćeliji)
Evo na primjeru Toyote Mirai. Ima spremnik u koji stane 5kg vodika. Za proizvodnju 1kg vodika treba 60kWh struje, znači za pun rezervoar treba 300kWh struje. I s njim Mirai pređe 500km. Da tih 300kWh iskoristimo u baterijskom EV, ono bi prešlo 1500km. Znači čisto razbacivanje energije.
Možemo reći, pravit ćemo struju sa solarnim elektranama i vjetro elektranama, ali isto tako trebamo imati 3 puta više elektrana za isti broj auta u usporedbi vodikovih i baterijskih električnih automobila.
Slažem se, članak ima krive navode..
Neiscrpan je izvor energije jedino na Suncu
Da bi proizveo bateriju trebaš Litij koji je jedan od najrijeđih materijala na zemlji.Iskapa se u zemljama u kojoj standard ljudi je ravan 0,Ameri čije ga kompanije iskapaju recimo u Afganistanu i gdje su ubijali ljude za rudu nećemo ni pričati.A kad još pridodamo da elektro-auto proizvede više CO2 od npr.Diesela e to je još veći šok.Vodik je gorivo budućnosti no kompanije ga baš ne forsiraju a niti ne žele jer npr.mi Hrvati bi lako mogli ga proizvoditi u garaži a tu love nema za konglamerate.
Da bi proizveo bateriju trebaš Litij koji je jedan od najrijeđih materijala na zemlji.Iskapa se u zemljama u kojoj standard ljudi je ravan 0,Ameri čije ga kompanije iskapaju recimo u Afganistanu i gdje su ubijali ljude za rudu nećemo ni pričati.A kad još pridodamo da elektro-auto proizvede više CO2 od npr.Diesela e to je još veći šok.Vodik je gorivo budućnosti no kompanije ga baš ne forsiraju a niti ne žele jer npr.mi Hrvati bi lako mogli ga proizvoditi u garaži a tu love nema za konglamerate.
Nije baš najrijeđi, ima ga više nego olova i biti će ga sasvim dovoljno jer se pronalazi sve više nalazišta. Eto čak sa i Srbija dodala na listu nalazišta kao najveće nalazište u Europi.
Da električno auto proizvede više CO2 od dizela je glupost. To je bilo u nedavnom "istraživanju", gdje se za dizele samo računalo ono što ispusti dok vozi, dok se proizvodnja dizela, od ekstrakcije, prijevoza, rafiniranja nije računala.
Vodik može biti gorivo budućnost, ali samo kada budemo imali toliko struje da ne znamo što ćemo s njom. Naravno da danas nitko ne gura vodik, kad košta 10 puta više po kilometru nego električni automobil.
Ti bi ga proizvodio u garaži? I koja korist od toga, kad ćeš potrošiti 3x više struje nego da imaš obično električno auto (a i možda dignuti svoju kuću u zrak )?
Ja sam s FSBa, nit čuo nit vidio išta o tom autu na cijelom faksu
Neiscrpan je izvor energije jedino na Suncu
Netocno - i Sunce, kao i bilo koja druga zvijezda, ima ogranicinu kolicinu goriva,
koju "recikliranjem" (fuzijom) pretvara u teze elemente.
Tako iz vodika dobiva helij, itd. I u trenutku kada se fuzijom dobije prvi atom
zeljeza, krece reakcija koju nitko ne moze zaustaviti - odnosno smrt zvijezde,
te ovisno o velicini, ona moze biti eksplozivna, ili kao u slucaju nase zvijezde Sunca,
prosirit ce svoje dimenzije, spalit sve pred sobom, nakon toga ce izgubiti vanjske lakse
slojeve, i ostatak svog "zivota" ce provesti kao smedji patuljak, odnosno "hladna zvijezda",
sa visokom gustocom, ali veoma malom kolicinom energije, dok se jednog dana potpuno ne ohladi.
No, zasto je nama vodik super? Pa zato sto ga se moze beskonacno puta reciklirati - solarnim panelima,
vjetrom, hidroelektranama i bilo kojim drugim izvorom obnovljive energije dobijamo elektricnu energiju.
Tom elektricnom energijom radimo elektrolizu vodikovog peroksida (od milja zvan i teska voda),
koju mozemo crpiti besplatno iz oceana.
Kisik koji dobijamo se moze koristiti u bilo koje svrhe, od medicine, industrije itd,
a vodik kao gorivo nove generacije.
Matematika je jednostavna. Tu je taj neiscrpivi dio energije na zemlji - dok god mozemo
besplatno koristiti solarno zracenje, mozemo napraviti perpetum mobile.
No, sto ce naftni lobij reci za to? Ne svidja im se. I u tom grmu lezi zec.
Neiscrpan je izvor energije jedino na Suncu
No, zasto je nama vodik super? Pa zato sto ga se moze beskonacno puta reciklirati - solarnim panelima,
vjetrom, hidroelektranama i bilo kojim drugim izvorom obnovljive energije dobijamo elektricnu energiju.
Tom elektricnom energijom radimo elektrolizu vodikovog peroksida (od milja zvan i teska voda),
koju mozemo crpiti besplatno iz oceana.
Kisik koji dobijamo se moze koristiti u bilo koje svrhe, od medicine, industrije itd,
a vodik kao gorivo nove generacije.
Matematika je jednostavna. Tu je taj neiscrpivi dio energije na zemlji - dok god mozemo
besplatno koristiti solarno zracenje, mozemo napraviti perpetum mobile.
No, sto ce naftni lobij reci za to? Ne svidja im se. I u tom grmu lezi zec.
Na koji način bi ti besplatno koristio sunčevo zračenje ili crpio vodikov peroksid iz oceana? Solarni paneli, vjetrenjače i brodovi nisu besplatni.
Upravo se naftnim lobijima vodik sviđa, jer mogu nastaviti svoj monopol s njime. A i već sada proizvode vodik iz fosilnih goriva.
Ja sam s FSBa, nit čuo nit vidio išta o tom autu na cijelom faksu
Zato što je tek sad krenula s tim. Jesi čuo za bicikl na vodik i prvu punionicu vodika na istoku?
Mislim, nisam čuo ništa da će biti kakvo predstavljanje--.... Oh, sad vidim na FSB Online. Promaklo mi.
Jesam, jesam, da. Svaki put kad je bilo nekakvo predstavljanje u vezi toga sam imao nekakvu obavezu..
Kako je gadan!
Ti si gadan!
Nisam ovoliko.
5. Tu su obični električni automobili u velikoj prednosti. Skoro se nema ništa za pokvariti. Vodikova vozila dodaju na sve to još vrlo kompliciran sklop gorive ćelije (koja ima ograničen rok trajanja, tj. broj sati koliko može raditi) i rezerviara za vodik. Pogledaj usporedbu vodikovog i EV vozila:
U 13 godina niti jedan kvar na Toyoti. Hoćeš li da ti nabrojim koliko uređaja s elektromotorom mi je crklo u tom razdoblju?
"Iako se o vodiku kao praktički neiscrpnom izvoru energije, obnovljivom i ekološki izuzetno prihvatljivom priča već desetljećima"
- neiscrpan - gdje se taj vodik nalazi, a da nije spojen s nekim drugim elementom (treba više energije uložiti nego što se iz njega dobije u gorivoj ćeliji)
- izvor energije - vodik nije izvor energije, nego spremnik energije, i to vrlo loš (treba 3x više energije za dobivanje vodika, nego što se iz njega dobije u gorivoj ćeliji)
- obnovljiv - ne bi ga zvao obnovljivim iz istog razloga kao i za dvije prethodne stvari (treba više energije uložiti nego što se iz njega dobije u gorivoj ćeliji)
- ekološki prihvatljivom - samo kod korištenja u gorivim ćelijama. Kod proizvodnje jako loš. 95% vodika se dobiva iz prirodnog plina uz ogromne emisije CO2, a kod elektrolize vode radi se sa velikim gubicima (potrošiš 100kWh struje za proizvodnju vodika, a onda iz njega dobiješ 30-40kWh u gorivoj ćeliji)
neiscrpan - u smislu da ga imaš u vodi koja ti je svgudje dostupna.
izvor energije - slažem se, vodik je spremnik energije i kao takvim ga se treba uspoređivati s baterijom kad govorimo o te dvije tehnologije.
obnovljiv - bez obzira na njegovu energetsku učinkovitost, on jest obnovljiv. Koristiš ga koliko hoćeš bez brige hoćeš li ostati bez njega.
ekološki prihvatljiv - naravno da se podrazumijeva korištenje u gorivnim člancima jer izgaranje vodika u cilindru je davno zaboravljena tehnologija. Izuzev učinkovitosti koje si se uhvatio, on je ekološki prihvatljiv jer se tu smatra isključivo proizvodnja iz elektrolize. Iako nije učinkovita konverzija struja-vodik-mehanička energija kao kod običnog električnog auta s baterijom, to ne znači da on nije ekološki prihvatljiv. I dalje njegove emisije direktno ovise isključivo o izvoru proizvedene električne energije, kao i kod EV-a.
Kad se priča o nečemu novome, nemojte odmah shvaćati kao da to nešto novo dolazi i da će poharati cijeli svijet i uzeti 100% udjela. Vodik takav nije, ali može poslužiti u tranziciji prema obnovljivom svijetu. Zamisli sad neke šlepere električne, pa koje će to morati biti baterije da im daju pristojnu autonomiju. I onda kad se isprazni čekaj da se to čudo ponovno napuni. S vodikom bi to vrijeme punjenja išlo malo sporije nego sa dizelašom.
Bit priče je da ova tehnologija može poslužiti i imati svoj udio, a da će zamijeniti električne aute u budućnosti, neće.
Vodikov peroksid il ti ga hidrogen, kakva crna teška voda.
Teška voda je deuterijev2oksid, il ti ga atomi vodika koji se nalaze u obicnoj vodi su zamjenjena deuterijen.
A voda iz mora je i dalje H2O + NaCl
Odnosno voda + natrijev klorid ("kuhinjska sol")
Netocno - i Sunce, kao i bilo koja druga zvijezda, ima ogranicinu kolicinu goriva,
koju "recikliranjem" (fuzijom) pretvara u teze elemente.
Tako iz vodika dobiva helij, itd. I u trenutku kada se fuzijom dobije prvi atom
zeljeza, krece reakcija koju nitko ne moze zaustaviti - odnosno smrt zvijezde,
te ovisno o velicini, ona moze biti eksplozivna, ili kao u slucaju nase zvijezde Sunca,
prosirit ce svoje dimenzije, spalit sve pred sobom, nakon toga ce izgubiti vanjske lakse
slojeve, i ostatak svog "zivota" ce provesti kao smedji patuljak, odnosno "hladna zvijezda",
sa visokom gustocom, ali veoma malom kolicinom energije, dok se jednog dana potpuno ne ohladi.
netočno, na suncu nikada neće doći do fuzije u željezo, za takvo što suncu nedostaje mase, niti će postati smeđi patuljak, smeđi patuljak je objekt na prijelazu planete u zvijezdu, on nije ni jedno niti drugo u potpunosti, u njemu se tek povremeno događa fuzija.... istina je da će na suncu naposljetku doći do fuzije lakših elemenata u kisik i ugljik i nakon toga će postati bijeli patuljak
netočno je i to da se vodikov peroksid od milja naziva teška voda, teška voda je molekula dva atoma vodikovog izotopa deuterija i kisika a deuterij je dakle izotop vodika čija se jezgra sastoji od jednog protona i jednog neutrona, D2O ≠ H2O2...
Ja ne želim sjediti u takvom automobilu.
Vodik koji je užasno zapaljiv + 700 atmosfera tlak u slučaju prometne nesreće..... PREKRASNO 😂
a zašto odvoditi temu u apsurd? govori se o obnovljivim i neobnovljivim izvorima energije na zemlji na kojoj btw. život neće biti moguć mnogo prije sunčevog gašenja (sunce se ne gasi niti pali, sunce obavlja fuziju), ako ćemo putevima apsurda možemo govoriti o pored gašenja sunca i o gašenju svih zvijezda, degenerativnoj eri i mogućem raspadu protona pa onda eri crnih rupa... tamnoj eri i konačnoj termalnoj smrti, ultimativnoj entropiji u svemiru...
The Five Ages of the Universe
eh, tek sad vidim da odgovaram forumašu koji mi je na ignore listi, to ti je kad se ulogiraš tek nakon što stisneš citiraj
Ja ne želim sjediti u takvom automobilu.
A sjedit na 500kg baterija koje kad se zapale ne moze ni isus ugasit ti je prihvatljiv?
Vidim svi su se fokusirali na nesto manju efikasnost pretvorbe energije a zanemaruju drasticnu prednost vodika. Punjenje punog spremnika u 3min umjesto sat i vise vremena kod elektricnih automobila. Ako spremnik elektricnog kosta ne znam 20kn, mislim da se itekako isplati dat tih par kuna vise za instant punjenje vodikom. Taman ustedis na onoj kavi koju bi platio dok cekas punjenje elektricnog auta.
Efikasnost proizvodnje vodika ce porast, cijene gorivih celija ce pasti, a baterije elektricnih automobila cemo punit za 3 minute nikad pa ni onda. O prakticnosti vodika umjesto baterija kod kamiona, autobusa, poljoprivrednih i drugih strojeva da ni ne govorim.
Prilicno je jasno sto je buducnost...
Jos kad gledam ove Toyote Plug-in hibride,
koje testiraju sa solarnim krovom i haubom,
da bi mogle cijeli dan puniti baterije - zasto tu energiju
ne koristiti za elektrolizu, pa vodu koju inace moraju ispustiti,
recikliraju i opet rastvore u vodik i kisik.
Uostalom, takovi za H2 nisu za baciti nakon 10 godina,
dok baterije u cistim el. vozilima ce sigurno biti za popravak/zamjenu,
a sta ces sa starim baterijama? Gomilat ce se, ako se ne recikliraju.
Na hibridu su baterije manje, i potpuno drugacije - i 99% baterija se moze reciklirati,
primjerice koriste se za rasvjetna tijela u javnoj rasvjeti - solarni panel danju puni clanak,
i nocu imaju "besplatnu" rasvjetu u obliku LED svjetla.
H2 vozila imaju malu bateriju kao hibrid - dakle manje otpada i potrebe za skupim baterijama,
jeftinija i brza zamjena.
Jednostavno evolucijski gledano - H2 je evolucija od obicnog hibrida - i dalje se koristi mala baterija,
i tekuce/plinovito gorivo za trajan pogon i punjenje baterije.
El. vozila bi bila zapravo treci korak u toj evoluciji - dali tada ocekujem da je domet veci,
a punjenje 5min ili krace, te da se rijesi potreba za ogromnim baterijama, tako
da se poveca kapacitet a smanji velicina, moguce i drugi materijal umjesto Litija.
Put od Zagreba do Bruxellesa iznosi oko 1288 km.
Domet s jednim punjenjem je prema EPA mjerenjima 500 km.
Dakle u najboljem slucaju 2,5 tanka goriva.
Fun fact, jos 2011. godine, Hrvati su oborili Guinnessov rekord u potrosnji goriva, gdje su sa Passatom 1.6 TDI presli 2559 km sa jednim tankom goriva.
https://www.tportal.hr/lifestyle/clanak/hrvati-oborili-guinnessov-rekord-u-potrosnji-goriva-20110705
https://www.autosport.hr/auto-vijesti/novosti/item/5169-hrvati-oborili-guinnessov-rekord-s-vw-passatom
https://www.autoportal.hr/clanak/vw_passat_1_6_tdi_jednim_spremnikom_pree_2559_km