Naslov je malo pretenciozan i definitivno nije apsolutno negativan. Čini mi se da je najbolji naslov za ono što mislim o industriji igara u ovom trenutku.
Uglavnom, Goran Racic je napisao:
Pa u jednom od prvih intervjua s tipom iz Cryteka u vezi drugog dijela Crysisa (mislim da je objavljen u nekom svapskom casopisu), ovaj je rekao kako im je glavni prioritet napraviti jos realisticniju grafiku, prije svega lica likova u igri. Zanimljivo je bilo da nitko igrivost nije spominjao...
Zato što im je to nebitno. Cilj je napredak u tehnologiji, a ne krpanje onih koji imaju slaba računala. Politika Cryteka je ovakva: napraviti najnapredniji engine na svijetu i ako se može donekle omogućiti skaliranje na slabije konfiguracije, ali ne pod cijenu kvalitete enginea.
Jasan ti je sada princip?
Osim toga, sasvim je očito svakome tko je probao pokrenuti Crysis da su izjave o zahtjevnosti vastly exaggerated. Crysis sasvim fino ide i na prosječnim (mainstream) konfiguracijama. Tu ne govorim o prosjeku konfiguracija u Hrvatskoj, već globalno mainstream konfiguracijama gdje spada middle-end i best buy trenutka. U ovom trenutku best buy komponente koštaju sasvim pihvatljive iznose i vrte Crysis na prihvatljivim i očekivanim postavkama.
Ne znam odakle nekome uopće hrabrost da se žali što mu najmoderniji engine ne leti u 1920x1200 sa 4X AA. Pa nitko nije ni očekivao to. Doom 3 je imao istu situaciju, samo što je bio manje marketinški eksponiran ignorantnoj publici (po pitanju franšize) koja je u pravilu zainteresirana za nešto što se konstantno reklamira. Takva publika najviše bjesni što ne može i sama uživati u "tom Crysisu", a ne zbog toga što je Crysis loša igra.
Dapače, Crysis nije ništa lošiji od jednog Stalkera, jednog Half-Lifea 2 ili jednog COD4-a. Sve su to prosječne igre koje u nekim segmentima briljiraju.
Tako Half-Life 2 za cijeli svoj hype može zahvaliti originalu i činjenici da je ekspanzija bila čak i bolja od odličnog originala (vjerojatno i jedina takva igra).
Stalker je imao dobru ideju, ali prosječnu izvedbu, COD4 ima fantastičnu atmosferu dobro režiranog filma, ali je tehnički gledano prosječan, dok je u game-mechanics segmentu apsolutna katastrofa (skriptirano apsolutno sve, ograničenja prevelika itd.) dok opet u MP-u svojom jednostavnošću jednostavno stvara ovisnost.
Bioshock je najavljivan kao spiritualni nastavak na System Shocks 2. Moram li reći da sam ostao izrazito razočaran činjenicom da je Bioshock samo remake System Shock 2 gameplaya i to u besramnoj maniri čistog kopiranja? - Unreal 3 engine nije ništa posebno: lažirana osvjetljenja, isprane nisko-rezolutivne teksture, trikovi s billboardima... Previše toga za moj ukus nije izvedeno kako je moglo i trebalo biti. Po meni tek još jedna ideja koja nije iskorištena u svom potencijalu.
Crysis s druge strane ima daleko više prednosti nego mu priznaju. Osim što je tehnički daleko najnapredniji engine dostupan, ima i neka odlična rješenja. AI je pravi AI, a ne node-based (upravo iz tog razloga ponekad se zna i glupo ponašati), nano-odijelo inovacija je u gameplayu i to posebno u multiplayeru koji uopće nije loš. Iako ja ne volim vanzemaljsku tematiku i unatoč tome što mi je nivo na brodu apsolutno smeće, a isfuravanje na nosaču i posljednje borbe naporne i dosadne, ne mogu reći da je Crysis smeće ili čak loš. Nije pošteno niti objektivno.
To što ga ja ne mogu igrati na 2560x1920, nije problem Cryteka nego zemlje u kojoj hardver plaćam duplo uz obrnuto proporcionalan iznos mjesečnih primanja. Hardver koji u USA košta 1000 dolara u Hrvatskoj košta 1900, dok su nam plaće i do pet puta manje...
Ne treba biti fanboy ili hateboy bilo kakve opcije niti držati stranu niti jednoj od ovih igara. Potrebno je sagledati stvari objektivno, a to ne uspijeva ni onima kojima bi to trebala biti profesija (recenzija COD4-a je zaista pretjerana).
Inovaciju u gejmpleju teško ćemo vidjeti u vrijeme kada je sve već isprobano. Prošla su vremena nas koji smo rasli s tehnologijom i bili dio djetinjstva same industrije. Industrija igara odavno je maturirala, a ono što se događa u pubertetu ne ponavlja se u zrelosti.
S vremenom možemo očekivati eventualno manje tehničke izmjene... Snagom procesora popravljati će se AI, snaom grafičkih kartica rasti će kvaliteta prikaza; uskoro ćemo prijeći i na ray-traceing (kroz nekoliko godina).. možda na moderne VR naočale, headtrackere itd. ali tipkovnica i miš dosegli su svoj vrhunac.
Gejmplej (ili gameplay, kako hoćete) ne pruža puno prostora za inovacije. Sve što netko i izmisli tek je minimalna promjena. Uvijek će najbolje prolaziti uhodane mainstream stvari poput jednostavnog COD4 MP stila, dok će one manje popularne ideje poput R6:RVS, Vegasa i slično biti uvijek u manjini i kod publike i kod kritike.
Smatram da je veliko ograničenje danas prisutnih recenzenata u tome što im je teško odmaknuti se od svojih očekivanja koja su im usađena iz puke činjenice što su u većini zlatna generacija industrije.
Ogromni skokovi u tehnologiji poput prijelaska s 2D-a na 3D, pa prijelaza na grafičke kartice-akceleratore (3dfx anyone?), pa inovativnih i revolucionarnih atmosfera i priča poput Half-Lifea, Unreala, DeusExa, System Shocka, Civilizacije, Jagged Alliancea.. to se jednostavno neće događati tako često kao prije.
Sve ovo danas samo su isfurane replike nekadašnjih hitova... Civ 4,5,6,7... Half Life: Episode 937, Ultrashock, Crysissy 8, Unreal Tournament 837, Starcraft 9, Diablo 5 offline i online (uskoro ide MMO po svemu sudeći) i slično.
Zvuči pesimistično, ali je jednostavno tako. Ono čemu se svijet igara okreće je multiplayer. Kreiranje priče i svijeta od strane igrača samih i izbacivanje AI-a na margine važnosti.
Za vidjeti kuda ide industrija igara dovoljno je pogledati World of Warcraft. Zamislite samo WoW u engineu Crysisa. Oblivion MMO?
Eto, krenulo je kao odgovor Racicu, ali razvezao sam se i izgubio pola sata. Volim pisati, a što ću. :-D