Meni dan danas nije jasno zašto nitko u vozila ne ugrađuje kombinaciju elektromotora pogonjenog strujom koju proizvodi plinska turbina.
Ukupna efikasnost takvog sustava bi bila debelo preko 60%, a imala bi i domet i snagu i ekologiju.

Meni dan danas nije jasno zašto nitko u vozila ne ugrađuje kombinaciju elektromotora pogonjenog strujom koju proizvodi plinska turbina.
Ukupna efikasnost takvog sustava bi bila debelo preko 60%, a imala bi i domet i snagu i ekologiju.
ICE ne radi optimalno na svim obrtajima/opterećenjima... bolja je varijanta pretvarati u struju pri najoptimalnijem opterećenju pa onda takoreć "bez gubitaka" u gibanje.
EDIT: Sad vidim da nisi komentirao tekst već koleginu ideju...
Zato što ICE motor koji radi na plin i plinska turbina nisu ista stvar.
Plinska turbina se vrti na 17000 RPM i ima iskoristivost od preko 70% i onda radi konstantno u tom režimu.
I onda je jednostavnije prenamijeniti ju u generator struje, nego smišljati način kako snagu nečega što treba konstantno raditi na istom (visokom) broju okretaja dovesti do kotača.
Ono što ne znam (jer nisam strojar) je je li ju moguće skalirati da stane u auto n mjesto motora i može li zadržati radne karakteristike i pouzdanost u mobilnom obliku.
Meni dan danas nije jasno zašto nitko u vozila ne ugrađuje kombinaciju elektromotora pogonjenog strujom koju proizvodi plinska turbina.
Ukupna efikasnost takvog sustava bi bila debelo preko 60%, a imala bi i domet i snagu i ekologiju.
turbine su skupe. Održavanje turbina je skupo. Takav automobil nažalost ne može bit tržišno konkurentan.
Meni dan danas nije jasno zašto nitko u vozila ne ugrađuje kombinaciju elektromotora pogonjenog strujom koju proizvodi plinska turbina.
Ukupna efikasnost takvog sustava bi bila debelo preko 60%, a imala bi i domet i snagu i ekologiju.
turbine su skupe. Održavanje turbina je skupo. Takav automobil nažalost ne može bit tržišno konkurentan.
I nije baš tako, jer turbopuhalo je u srvari plinska turbina koja radi na ispušne plinove motora. Znaći moglo bi se. Ali trba potrošit puno novca na razvoj takvog pogona, a to se ne radi jer se mora trošiti puno novca na razvoj elektromotora i baterija za automobile.
Ali stoji da je plinka turbina skuplja od klipnih motora što cijeli projekt čini upitnim. Plinske turbine su isplative kad se radi o velikim snagama (stotine MW), ali za male snage (stotine kW) stvari se jako kompliciraju.
Nadam se da ste svi svjesni da se pretvaranje jednog oblika energije u drugi dešava uz određeni gubitak zbog raznih faktora koji sprječavaju 100% iskorištenje, tipa trenje ili pretvorba dijela energije u toplinsku energiju koje je isto tako gubitak.
Plin sagorijevanjem mora napraviti neki rad da bi se proizvela električna energija. Sagorjevanje se dešava uz gubitak, pretvorba te energije u rad se dešava uz gubitak, pretvorba rada u električnu energiju se dešava uz gubitak, pretvorba električne energije u rad/gibanje se dešava uz gubitak.
Nadam se da ste svi svjesni da se pretvaranje jednog oblika energije u drugi dešava uz određeni gubitak zbog raznih faktora koji sprječavaju 100% iskorištenje, tipa trenje ili pretvorba dijela energije u toplinsku energiju koje je isto tako gubitak.
Plin sagorijevanjem mora napraviti neki rad da bi se proizvela električna energija. Sagorjevanje se dešava uz gubitak, pretvorba te energije u rad se dešava uz gubitak, pretvorba rada u električnu energiju se dešava uz gubitak, pretvorba električne energije u rad/gibanje se dešava uz gubitak.
Sve stoji osim da plinske turbine koriste plin kao gorivo. Možda ćeš se iznenaditi, ali plinske turbine su najmanje zahtjevni strojevi po pitanju vrste goriva. Mogu raditi i na kruta i na tekuća i na plinovita goriva. A mogu koristit i mješavine raznih goriva. Uglavnom nisu izbirljive. Ali zbog lakoće transporta (od spremnika do motora) najčešće se koristi tekuće gorivo.
p.s.
E da, jedina dva (serijska) cestovna vozila koja koriste plinsku turbinu za pogon su tenkovi, američki M1 Abrams i francuski Lecrerc. Dakle može se, ali je skupo pa to radi jedino vojska. A to vojska radi jer je plimska turbina daleko lakša i kompktnija od dizel motora. A i lakše ju je pokrenit i nije baš izbirljiva po pitanju goriva. Ali sve ostalo, za male snage, je na strani klipnih motora.
Meni dan danas nije jasno zašto nitko u vozila ne ugrađuje kombinaciju elektromotora pogonjenog strujom koju proizvodi plinska turbina.
Ukupna efikasnost takvog sustava bi bila debelo preko 60%, a imala bi i domet i snagu i ekologiju.
Kolko znam tenk Abrams ima plinsku turbinu, pa mozes vidjet kakva je ucinkovitost i problemi u stvarnom okruzenju.
Sve stoji osim da plinske turbine koriste plin kao gorivo. Možda ćeš se iznenaditi, ali plinske turbine su najmanje zahtjevni strojevi po pitanju vrste goriva. Mogu raditi i na kruta i na tekuća i na plinovita goriva. A mogu koristit i mješavine raznih goriva. Uglavnom nisu izbirljive. Ali zbog lakoće transporta (od spremnika do motora) najčešće se koristi tekuće gorivo.
p.s.
E da, jedina dva (serijska) cestovna vozila koja koriste plinsku turbinu za pogon su tenkovi, američki M1 Abrams i francuski Lecrerc. Dakle može se, ali je skupo pa to radi jedino vojska. A to vojska radi jer je plimska turbina daleko lakša i kompktnija od dizel motora. A i lakše ju je pokrenit i nije baš izbirljiva po pitanju goriva. Ali sve ostalo, za male snage, je na strani klipnih motora.
I tvoje stoji, ali je nebitno jer je poanta u tome da se svaka konverzija jedne vrste energije/rada u drugu vrstu rada/energije odvija uz određene gubitke. Zakoni termodinamike su tu neumoljivi i bilo kakva pojava neželjenog oblika energije je gubitak, kao što je toplina/vrućina kod el. žarulje sa žarnom niti.
Bitno je, jer cijena goriva je važana varijabla u računici. Ali u ovom slučaju to puno ne pomaže plinskim turbinama.
Bitno je, jer cijena goriva je važana varijabla u računici. Ali u ovom slučaju to puno ne pomaže plinskim turbinama.
...jednako kao i iskoristivost, može cijena jednog goriva biti 30% niža od drugog, ali je problem ako je iskoristivost 40% manja.