Elektronika - pitanja, odgovori, tutoriali izdvojena tema

poruka: 7.628
|
čitano: 2.011.141
|
moderatori: DrNasty, pirat, XXX-Man, Lazarus Long, vincimus
+/- sve poruke
ravni prikaz
starije poruke gore
Ova tema je sadržajno povezana sa sljedećim temama: Uvod u elektrotehniku (istosmjerna struja), Best-buy oprema za samogradnju (DIY)
17 godina
moderator
offline
Re: Elektronika - pitanja, odgovori, tutoriali
Maki.el kaže...

Kao galvansko odvajanje, možeš koristit trafo sa omjerom transforamcije 1:1... Naravno trebalo bi tu još par stvari ubacit...

Kao laik ne mogu se upuštati u takve stvari, osim ako nemam tutorijal korak-po-korak. A i ne vjerujem baš da mi se isplati dalje zezati se s tim, jer koliko sam shvatio, jedna od bitnijih stvari je testiranjem doći do ispravnog kapaciteta ulaznog kondezatora jer u suprotnom imaš šiljke/skokove. Nisam opremljen za takve stvari. Imam dvije vrste keramičkih kondenzatora i jednu elektrolitskih. A nemam tu gdje skočiti u dućan.

 

###

 

Nevezano uz gornje... Kupio sam mjerač potrošnje struje i zaštekam 5m 12V led traku da vidim koliko troši i iznenadi me s potrošnjom od 25W. To mi je bilo čudno, jer sam prije mjerio DC izlaz iz adaptera i ispalo je da iz adaptera u led traku id cca 14,5 W struje, što bi značilo da adapter pojede čak deset vata (!). I onda spojim multimetar u DC strujni krug, kad je sve spojeno na mjerač potrošnje i imam što za vidjeti - potrošnja 18,4W! Multimetar (UNI-T UT60C) sam inače spojio na 10A ulaz. Ima netko možda objašnjenje? Kao da multimetar ograničava struju, što je besmisleno jer je jedini razlog zbog kojeg sam ga spojio upravo zato da izmjerim struju!

 

Poruka je uređivana zadnji put pet 13.6.2014 17:13 (mbaksa).
14 godina
offline
Re: Elektronika - pitanja, odgovori, tutoriali

Pa mislio sam spojiti na pc napajanje, uz to ide i TIP31C da mi ledice svjetle ritmom muzike

aaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaasa
17 godina
moderator
offline
Re: Elektronika - pitanja, odgovori, tutoriali
Strm kaže...

Pa mislio sam spojiti na pc napajanje, uz to ide i TIP31C da mi ledice svjetle ritmom muzike

Ne bi trebao imati nikakvog problema s tim. Ne znam koliko je dozvoljena tolerancija za 12V rail - vjerojatno napon ne prelazi 12,5 V, a to bi ledicama trebalo biti prihvatljivo, jer je to onda 2,08 V, a one bi trebale držati do 2,2 V. Jedino, velim, idealno bi bilo da im ne daš više od 2V - dakle stavi neki slabi otpornik i riješena stvar (otpornik od 8 Ohma ti je dovoljan za napon do 13 V pa si miran).

14 godina
offline
Re: Elektronika - pitanja, odgovori, tutoriali
mbaksa kaže...
Strm kaže...

Pa mislio sam spojiti na pc napajanje, uz to ide i TIP31C da mi ledice svjetle ritmom muzike

Ne bi trebao imati nikakvog problema s tim. Ne znam koliko je dozvoljena tolerancija za 12V rail - vjerojatno napon ne prelazi 12,5 V, a to bi ledicama trebalo biti prihvatljivo, jer je to onda 2,08 V, a one bi trebale držati do 2,2 V. Jedino, velim, idealno bi bilo da im ne daš više od 2V - dakle stavi neki slabi otpornik i riješena stvar (otpornik od 8 Ohma ti je dovoljan za napon do 13 V pa si miran).

Ok, znači izdržat če par testnih pokretanja dok mi nedođe s popravka Fluke 117 pa da mogu nači otpornik?

aaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaasa
15 godina
odjavljen
offline
Re: Elektronika - pitanja, odgovori, tutoriali
mbaksa kaže...

Kao laik ne mogu se upuštati u takve stvari, osim ako nemam tutorijal korak-po-korak. A i ne vjerujem baš da mi se isplati dalje zezati se s tim, jer koliko sam shvatio, jedna od bitnijih stvari je testiranjem doći do ispravnog kapaciteta ulaznog kondezatora jer u suprotnom imaš šiljke/skokove. Nisam opremljen za takve stvari. Imam dvije vrste keramičkih kondenzatora i jednu elektrolitskih. A nemam tu gdje skočiti u dućan.

 

###

 

Nevezano uz gornje... Kupio sam mjerač potrošnje struje i zaštekam 5m 12V led traku da vidim koliko troši i iznenadi me s potrošnjom od 25W. To mi je bilo čudno, jer sam prije mjerio DC izlaz iz adaptera i ispalo je da iz adaptera u led traku id cca 14,5 W struje, što bi značilo da adapter pojede čak deset vata (!). I onda spojim multimetar u DC strujni krug, kad je sve spojeno na mjerač potrošnje i imam što za vidjeti - potrošnja 18,4W! Multimetar (UNI-T UT60C) sam inače spojio na 10A ulaz. Ima netko možda objašnjenje? Kao da multimetar ograničava struju, što je besmisleno jer je jedini razlog zbog kojeg sam ga spojio upravo zato da izmjerim struju!

 

 

Imam ti ja takav mali 1:1 trafo, nemožeš spojiti krivo, samo na jednu stranu plus i minus, i na drugu stranu isto.

 

Ne znam točno zašto je tako, ali vjerojatno taj mjerač koji ide u utičnicu ima lošu preciznost na malim snagama.

Svi smo mi Mentalist.
14 godina
neaktivan
offline
Elektronika - pitanja, odgovori, tutoriali

Da ali na kratko. Kad se LED-ice zagiju kroz njih će poteći veća struja koja će ih opet zagrijati na veću temperaturu...

 

Ali stavi ipak nešto više od 8oma za svaki slučaj, npr 33 za svaki slučaj.

ಠ_ಠ Rolling on the floor laughing until someone jump on me a makes me stop rolling on the floor laughing but then I do it again cuz it's awesome
Moj PC  
0 0 hvala 0
17 godina
moderator
offline
Re: Elektronika - pitanja, odgovori, tutoriali
Strm kaže...
Ok, znači izdržat če par testnih pokretanja dok mi nedođe s popravka Fluke 117 pa da mogu nači otpornik?

Da, od malo takvog testiranja neće im biti ništa (naravno, pod uvjetom da je riječ o standardnim crvenim ledicama koje idu od 1,8-2,2V, uz optimalnnih 2V).

 

Recimo to ovako - ako ti napajanje sprži te ledice, onda odmah gasi kompjuter jer znači da ti napajanje ne radi kako treba i moglo bi ti oštetiti i druge komponente u kompjuteru.

 

 

PS što se tiče multimetra - ne bi bilo ništa loše da si kupiš jedan neki najjeftiniji mogući za rezervu. Ak možeš negdje naći za 50 kuna - kupi! Zbog čega? Zato da sad možeš mjeriti napon (u niskonaponskim, istosmjernim krugovima) i zato da bi ubuduće mogao istovremeno mjeriti i napon i stuju - jednim multimetrom bi mjerio jedno, drugim drugo. {#}

17 godina
moderator
offline
Re: Elektronika - pitanja, odgovori, tutoriali
Jakovp kaže...

Imam ti ja takav mali 1:1 trafo, nemožeš spojiti krivo, samo na jednu stranu plus i minus, i na drugu stranu isto.

Ma, nema frke. Da bih to složio kako treba, treba mi puno više od takvog trafoa (uz komponente koje nemam, treba mi i znanje koje također nemam). Valjda ću naručit onu gotovu sondu ili možda neki PC ili ručni osciloskop - moji zahtjevi za tim nisu preveliki - ne trebaju mi ni visoki naponi ni AC.

 

Jakovp kaže...

Ne znam točno zašto je tako, ali vjerojatno taj mjerač koji ide u utičnicu ima lošu preciznost na malim snagama.

Ali opet toliko neprecizan ne bi smio biti. Nešto se jednostavno dogodi kad je multimetar u strujnome krugu - kao da ili multimetar ili AC/DC adapter ograniče struju na 1,2 A kad je multimetar u strujnome krugu.

15 godina
odjavljen
offline
Elektronika - pitanja, odgovori, tutoriali

Pa nije nemoguće, ako ima shunt dovoljno velikog otpora, onda može ograničavati struju.

Svi smo mi Mentalist.
 
0 0 hvala 0
14 godina
offline
Elektronika - pitanja, odgovori, tutoriali

Ovo je shema dvokanalnog pojacala 2x40W.Trebao bi mi za frenda opis ovog uređaja pocevsi od napona napajanja pa do elek. elemenata tj. koja je uloga pojedinog elektronickog elementa u spoju odnosno koja je njihova namjena. Takodjer bitan je integrirac i njegova namjena u ovom sklopu. Ovo mu je za obranu zavrsnog rada pa bi svaka pomoc bila dobrodosla. Hvala

01010101 00100000 01001101 01100001 01100100 00111111
Poruka je uređivana zadnji put sub 14.6.2014 21:39 (Encyanix).
Moj PC  
0 0 hvala 0
16 godina
neaktivan
offline
Re: Elektronika - pitanja, odgovori, tutoriali

Sve pise u datasheetu od TDA8560Q, a isto tako, svakako bi mu preporucia da stavi internu shemu (str.3) ili jednostavniju (str.10). Uloge pinova 11 i 12 opisane su na str. 4 i 11. zajedno s ostatkom kruga koji je spojen na njih. Btw, pojacalo je 40W, ali samo uz zvucnike od 2R, odnosno 20W uz zvucnike od 4R. Ako i dalje nije jasno, onda lako odemo u detalje, iako mislim da bi nekakav tehnicar za elektroniku nakon 4 godine treba neke osnove znat. 

12 godina
neaktivan
offline
Re: Elektronika - pitanja, odgovori, tutoriali
mbaksa kaže...
Maki.el kaže...

Kao galvansko odvajanje, možeš koristit trafo sa omjerom transforamcije 1:1... Naravno trebalo bi tu još par stvari ubacit...

Kao laik ne mogu se upuštati u takve stvari, osim ako nemam tutorijal korak-po-korak. A i ne vjerujem baš da mi se isplati dalje zezati se s tim, jer koliko sam shvatio, jedna od bitnijih stvari je testiranjem doći do ispravnog kapaciteta ulaznog kondezatora jer u suprotnom imaš šiljke/skokove. Nisam opremljen za takve stvari. Imam dvije vrste keramičkih kondenzatora i jednu elektrolitskih. A nemam tu gdje skočiti u dućan.

 

###

 

Nevezano uz gornje... Kupio sam mjerač potrošnje struje i zaštekam 5m 12V led traku da vidim koliko troši i iznenadi me s potrošnjom od 25W. To mi je bilo čudno, jer sam prije mjerio DC izlaz iz adaptera i ispalo je da iz adaptera u led traku id cca 14,5 W struje, što bi značilo da adapter pojede čak deset vata (!). I onda spojim multimetar u DC strujni krug, kad je sve spojeno na mjerač potrošnje i imam što za vidjeti - potrošnja 18,4W! Multimetar (UNI-T UT60C) sam inače spojio na 10A ulaz. Ima netko možda objašnjenje? Kao da multimetar ograničava struju, što je besmisleno jer je jedini razlog zbog kojeg sam ga spojio upravo zato da izmjerim struju!

 

Razlog ograničenja ti je kvadratura žice u pipalicama, UNI-T su po meni solidni mjerni instrumenti, i sam imam 2 komada, ali pipaljke na njima su katastrofa, žica je katastrofa... neke su imale po 300-400mohma otpora i sa malo osnovne matematike možeš i sam vidjeti zašto ti je potrošnja pala... Nije ti problem u shuntu, problem je u vodovima, kaj misliš zake možeš samo 5 ili 10 sec mjeriti 10A, zato jer se žica usije, zato sam si ja za mjerenje struje uzeo bananice, žicu 4 kvadrata i dobre krokodilke i to super funkcionira.

15 godina
neaktivan
offline
Re: Elektronika - pitanja, odgovori, tutoriali
mbaksa kaže...
xZero kaže...

Mozda bi izmedju zvucne i svega toga trebalo staviti optocoupler, kako bi izolirali zvucnu od ulaza i "propustili" samo signal.... Naravno trebalo bi jos nesto dodat sa strane zvucne i time zakomplicirati projekt, ali mislim da bi to zastitilo zvucnu karticu od "opasnog" ulaza. 

Koliko sam shvatio, optocoupleri imaju tranzitor (ili nešto kao tranzistor) na izlazu, odnosno funkcioniraju digitalno, a meni kod sonde treba analogni izlaz, jer mi nije cilj prenijeti digitalni signal, nego gledati što se događa sa signalom (naponom) u određenom trenutku.

Optocoupler ima LED i fotoosjetljivi tranzistor. 2 nozice s jedne strane aktiviraju LED-icu a dvije s druge su izlaz foto-tranzistora.
Zato i kazem da bi trebalo elektroniku s strane zvucne zakomplicirati da bi sve to nakraju radilo. 
I nije nuzno svaki Optocoupler digitalan. 

I don't care that they stole my idea . . I care that they don't have any of their own. — Nikola Tesla
Poruka je uređivana zadnji put pon 16.6.2014 19:48 (xZero).
17 godina
moderator
offline
Re: Elektronika - pitanja, odgovori, tutoriali
Gigabyte091 kaže...
Razlog ograničenja ti je kvadratura žice u pipalicama, UNI-T su po meni solidni mjerni instrumenti, i sam imam 2 komada, ali pipaljke na njima su katastrofa, žica je katastrofa... neke su imale po 300-400mohma otpora i sa malo osnovne matematike možeš i sam vidjeti zašto ti je potrošnja pala... Nije ti problem u shuntu, problem je u vodovima, kaj misliš zake možeš samo 5 ili 10 sec mjeriti 10A, zato jer se žica usije, zato sam si ja za mjerenje struje uzeo bananice, žicu 4 kvadrata i dobre krokodilke i to super funkcionira.

Zar je stvarno moguće da su baš toliko loše? Nemam trenutno s čim drugim probati - imat ću to na umu pa nekad probati s boljom žicom. Nije mi sad to krucijalno, kad ću led traku čiju sam potrošnju mjerio ionako bez problema moći koristiti na planiranom 12 V 35W driveru.

 

xZero kaže...
Optocoupler ima LED i fotoosjetljivi tranzistor. 2 nozice s jedne strane aktiviraju LED-icu a dvije s druge su izlaz foto-tranzistora.

Zato i kazem da bi trebalo elektroniku s strane zvucne zakomplicirati da bi sve to nakraju radilo. 
I nije nuzno svaki Optocoupler digitalan. 

Pogledao sam već prije što su optocoupleri. Ne treba mi definicija, nego strujni krug koji bi pokazivao njihovu primjenu u slučaju poput mojeg, uz prijedlog nekog odgovarajućeg dobavljivog optocouplera.

15 godina
odjavljen
offline
Elektronika - pitanja, odgovori, tutoriali

Iskreno, to je malo tricky područje, ako želiš koliko toliko pouzdana mjerenja, uzmi gotovu stvar. 

 

Da, moguće je da su pipalice loše, imam iskustva s time. Treba veće kontaktno područje, iznenadio biš se koliko za 10 A :) Možeš probat zalemiti, to je uvijek pouzdana solucija.

Svi smo mi Mentalist.
 
1 0 hvala 0
17 godina
moderator
offline
Re: Elektronika - pitanja, odgovori, tutoriali
Jakovp kaže...

Da, moguće je da su pipalice loše, imam iskustva s time. Treba veće kontaktno područje, iznenadio biš se koliko za 10 A :) Možeš probat zalemiti, to je uvijek pouzdana solucija.

Ne tražim 10A, 2 ampera su mi dosta! Ne mogu vjerovati da ne mogu propustiti 2 ampera. Ili možda tolko neide kroz krokodilke, odnosno kroz spoj pipalica i krokodilki? Možda bi to mogao biti uzrok, jer je upravo ta površina jako mala - gdje krokodilkom hvatam pipalicu. No, nema veze - sad mogu samo nagađati. Naručio sam nekakve pipalice s krokodilkama na jednom kraju i bananama na drugom pa ćemo vidjeti... Za 3-4 tjedna, ak se ne zagubi u pošti. {#} Ili nećemo, jer će mi onda traka valjda već biti iznad sudopera.

 

###

 

Nego, ajmo malo na baterije. Kak se zabavljam u zadnje vrijeme s Arduinom/Croduinom, tako bih želio da mi uređajčići mogu biti prijenosni, odnosno da rade na baterije. I tu sad dolazi do problema. Arduinu treba 5V DC. Eventualno 7-20 ili za Pro Mini 5-12 V, koje će onda regulator spustiti na 5V. Ali ja ne želim koristiti je*enu 9V pre-pre-preskupu bateriju! Onda sam si razmišljao koje mi opcije još preostaju. Preostaje mi da serijski spojim 5+ AA NiMH baterija (4 NiMN baterije će brzo pasti ispod 5V), no to je preglomazno. Razmišljao sam o tome da uzmem Li-ionsku bateriju od kamere ili fotića, koje su na 7,4V i koje bi bile super za tu zadaću, međutim ni one nisu baš previše male (iako su prihvatljive veličine) i, veći problem, imaju tako sitne vodiče na onim kontaktima da zapravo kod nekih ne možeš ni one tanke jumperwireove za breadboardove ugurati da bi ostvario kontakt i da bi struja potekla. Dakle, ni to nije baš idealno.

 

Gledam videe Juliana Iletta i stalno radi nešto s buck i boost konverterima, eksperimentira s ledicama raznih napona i struja i sve to obično spaja na 12V akumulator. I onda se zapitam da li možda postoji boost konverter koji bi napon digao s cca 1V na 5V, što bi bilo savršeno... I ono... Postoji! Košta 5 kuna i ima USB port (mada za moje stvari bi bilo bolje da nema - vjerojatno ću za gotove projektiće odlemiti USB port ili naručiti druge malo skuplje bez USB porta). Došao mi danas i odmah sam ga morao isprobati i - radi! Zakon. {#} Diže napon jedne AA NiMH baterije na ravnih 5V - dobivam precizniji napon nego iz USB-a iz laptopa. Onda sam si pomislio kak su i AA baterije dosta velike i probao staviti AAA bateriju i bome radi i s njom. Na slici ispod vidite moj Croduino voltmetar (većina toga na pločici su eksperimenti za drugi LCD ekrančić, konektori za sondu i opamp za nešto treće pa slobodno ignorirate), kojeg pokreće jedna AAA baterija i koji u ovom trenutku mjeri izlazni napon iz te AAA baterije iz koje se napaja. Baterija je LSD NiMH Camelion AlwaysReady 900 mAh, a voltmetar sad već radi tri sata (znači, napaja se Croduino koji mjeri napon, te ekran od Nokije 5110 s pozadinskim osvjetljenjem na 3,3V). Vidjet ćemo kolko će ovo još potrajati... To mi u osnovi znači da s 1 AA baterijom mogu napajati ovakav uređajčić 8+ sati (a možda i puno više - znat ću tek kad izmjerim). Za kraj samo mogu reći: Smrt 9V baterijama! Živjele low self-discharge NiMH baterije i 5V boost konverteri!

 

15 godina
odjavljen
offline
Elektronika - pitanja, odgovori, tutoriali

Da, krokodilke sam koristio, za više od 3A ih treba dobro uhvatiti i stisnuti.

 

Inače imaš lion baterije u drugim dimenzijama, ne samo 18650, npr:

 

http://www.dampfakkus.de/liste_akkus.php

 

Tu je lista, ima ih i u manjim dimenzijama, a ipak su puno zahvalnije od nimh. Iako je 18650 kralj, car i majka svim baterijama na ovom svijetu, bar zasada.

Svi smo mi Mentalist.
 
0 0 hvala 0
15 godina
moderator
offline
Elektronika - pitanja, odgovori, tutoriali

Ima netko preporuku multimetra do 200kn?

Jedini uvjet je da je u HR trgovini.

TROLLBUSTER!!! Izrada naljepnica za aute, stickerbomba, naljepnica za zidove i majica s tiskom. Banggood kodovi na PP.
Moj PC  
0 0 hvala 0
17 godina
moderator
offline
Re: Elektronika - pitanja, odgovori, tutoriali
Jakovp kaže...

Da, krokodilke sam koristio, za više od 3A ih treba dobro uhvatiti i stisnuti.

Onda bi to moglo biti to (iako, treba proći 1,8 A, što je daleko od 3A ili ohoho daleko od 10A).

 

Jakovp kaže...

Inače imaš lion baterije u drugim dimenzijama, ne samo 18650, npr:

 

http://www.dampfakkus.de/liste_akkus.php

 

Tu je lista, ima ih i u manjim dimenzijama, a ipak su puno zahvalnije od nimh.

U ovome se fakat teško snaći. Gdje se uopće mogu kupiti takve baterije? I za koliko? Gdje nabaviti ležišta? Za AA/AAA baterije to bar nije problem. Čime ih puniti, pogotovo ako nisu standardne veličine kao 18650 (koje su malo prevelike za ručne projektiće)? Onim "kliznim" punjačima? Zašto kažeš da su puno zahvalinije od NiMH? Od običnih da, ali od LSD - po čemu?

 

Mislim, ne vidim kako bi mogle biti zahvalnije od LSD NiMH baterija, jer su takve baterije lako dostupne i relativno jeftine, punjači su isto tako lako dostupni, a ako jednom kupiš kvalitetan inteligentni punjač koji svaku bateriju puni zasebno, onda ti je i ugoda korištenja na visokoj razini. Izvadiš potrošenu bateriju, staviš umjesto nje drugu, punu, potrošenu tutneš u punjač...

 

Jakovp kaže...

Iako je 18650 kralj, car i majka svim baterijama na ovom svijetu, bar zasada.

Legitimni 18650. Previše je fejkova i ljudi su se često opekli na tome. Ali velim - meni je to preveliko. A ako idem na baterije veličine AA ili AAA, onda baš i nemam opravdan razlog prelaziti na Li-ionske baterije, jer mi ne nude ništa što mi ne nude LSD NiMH. Osim eventualno kad bi mi trebala veća struja pražnjenja ili veći kapacitet, ali otom potom (onda i mogu zaboraviti na dimenzije).

17 godina
moderator
offline
Re: Elektronika - pitanja, odgovori, tutoriali
XXX-Man kaže...

Ima netko preporuku multimetra do 200kn?

Jedini uvjet je da je u HR trgovini.

Kak si došao do te čudne cifre? {#} Ili daj 50-100 kuna za šrot-metar ili daj 300 kuna za solidni multimetar s autorangingom, da ne moraš stalno vrtjeti kotač jer ti raspon ne valja. {#}

 

 

Poruka je uređivana zadnji put uto 17.6.2014 22:29 (mbaksa).
15 godina
moderator
offline
Re: Elektronika - pitanja, odgovori, tutoriali

Toliko šef daje :)

 

A autoranging meni ne treba, čak mi je draže bez njega :)

Jedino bi on/off tipka bila korisna.

 

Možda ovako nešto

http://www.chipoteka.hr/artikl/98895/instrument-ut-132-d-digitalni-multimetar

TROLLBUSTER!!! Izrada naljepnica za aute, stickerbomba, naljepnica za zidove i majica s tiskom. Banggood kodovi na PP.
17 godina
moderator
offline
Re: Elektronika - pitanja, odgovori, tutoriali

Taj ti ima on-off tipku. {#} I četri rupe!

 

Gledao sam i ove malo skuplje, ne bi li možda kod kojeg prkaz išao do 4000 (a ne do 2000 kao kod ovog kojeg si predložio) i ne mogu uočiti ni jedan do 200 kuna. Ovako kad čovjek preleti po ponudi, ispada da ništa bitno više ne dobiješ od skupljih multimetara, osim ako se tvoj šef ne protegne do 300+ kuna.

15 godina
moderator
offline
Re: Elektronika - pitanja, odgovori, tutoriali

Pa koliko vidim sve je to tu negdje ako se gleda ispod cca 400kn. Ali ipak pitam, možda je netkjo primjetio nešto bolje.

 

Ne treba nam ništa pretjerano tako da će ovaj bit ok za tu lovu :)

 

Čak sam mislio ovaj http://www.chipoteka.hr/artikl/27713/instrument-ut-33-d-midi-digitalni-multimetar

ali 132D mjeri i kapacitet pa je malo bolji izbor...

TROLLBUSTER!!! Izrada naljepnica za aute, stickerbomba, naljepnica za zidove i majica s tiskom. Banggood kodovi na PP.
17 godina
moderator
offline
Re: Elektronika - pitanja, odgovori, tutoriali
XXX-Man kaže...

Čak sam mislio ovaj http://www.chipoteka.hr/artikl/27713/instrument-ut-33-d-midi-digitalni-multimetar

ali 132D mjeri i kapacitet pa je malo bolji izbor...

Osobno, kak sam šlampav, nikad ne bih kupio multimetar s tri rupe. {#} Mislim da bi mu vijek trajanja u mojim rukama bio jako kratak. {#}

15 godina
moderator
offline
Re: Elektronika - pitanja, odgovori, tutoriali

Ja svog 33D imam već godinama i dio je standardnog alata kojeg nosim svugdje sa sobom i nemam nikakvih problema :)

TROLLBUSTER!!! Izrada naljepnica za aute, stickerbomba, naljepnica za zidove i majica s tiskom. Banggood kodovi na PP.
15 godina
odjavljen
offline
Re: Elektronika - pitanja, odgovori, tutoriali
mbaksa kaže...

 

U ovome se fakat teško snaći. Gdje se uopće mogu kupiti takve baterije? I za koliko? Gdje nabaviti ležišta? Za AA/AAA baterije to bar nije problem. Čime ih puniti, pogotovo ako nisu standardne veličine kao 18650 (koje su malo prevelike za ručne projektiće)? Onim "kliznim" punjačima? Zašto kažeš da su puno zahvalinije od NiMH? Od običnih da, ali od LSD - po čemu?

 

Mislim, ne vidim kako bi mogle biti zahvalnije od LSD NiMH baterija, jer su takve baterije lako dostupne i relativno jeftine, punjači su isto tako lako dostupni, a ako jednom kupiš kvalitetan inteligentni punjač koji svaku bateriju puni zasebno, onda ti je i ugoda korištenja na visokoj razini. Izvadiš potrošenu bateriju, staviš umjesto nje drugu, punu, potrošenu tutneš u punjač...

 

Legitimni 18650. Previše je fejkova i ljudi su se često opekli na tome. Ali velim - meni je to preveliko. A ako idem na baterije veličine AA ili AAA, onda baš i nemam opravdan razlog prelaziti na Li-ionske baterije, jer mi ne nude ništa što mi ne nude LSD NiMH. Osim eventualno kad bi mi trebala veća struja pražnjenja ili veći kapacitet, ali otom potom (onda i mogu zaboraviti na dimenzije).

 

Teško se snaći na prvu, ali navikneš se. Kad otvoriš bateriju ti kaže di se može kupiti, npr:

 

http://www.dampfakkus.de/akkutest.php?id=20

 

http://www.amazon.de/dp/B00B4ZCC5Q/ref=nosim?tag=mountainproph-21

 

Punjenje nema veze s veličinom baterije, nego s kemijom, svaki lion osim lifepo4 se puni isto, na 4.2 v. Samo uzmeš punjač koji ima magnetiće na kraju, a ne punjač s plastičnim ležištem.

 

 

 

Koje su prednosti? Memory efekt, vijek trajanja, samopražnjenje je puno manje čak i u odnosu na LSD nimh, onda delta v na kraju punjenja, efikasnost (ogromna razlika), praćenje stanja napunjenosti po naponu, moguće spajanje u paralelu, extremno jednostavniji i jeftiniji punjači (ne trebaju biti inteligentni), itd, itd.

 

I da, jako je lako izbjeći fakeove, dapače, ja nisam dosada naišao ni na jedan fake.

 

 

Svi smo mi Mentalist.
17 godina
moderator
offline
Re: Elektronika - pitanja, odgovori, tutoriali
XXX-Man kaže...

Ja svog 33D imam već godinama i dio je standardnog alata kojeg nosim svugdje sa sobom i nemam nikakvih problema :)

Nisu oni problematični, nego je problem ako si šlampav pa kad mjeriš napon, zaboraviš odspojiti pipalice i okreneš kotač na mA te time napraviš kratki spoj.

 

Jakovp kaže...
Teško se snaći na prvu, ali navikneš se. Kad otvoriš bateriju ti kaže di se može kupiti, npr:

 

http://www.dampfakkus.de/akkutest.php?id=20

 

http://www.amazon.de/dp/B00B4ZCC5Q/ref=nosim?tag=mountainproph-21

Ako sam dobro proračunao i izmjerio, ta baterija je veličinom ekvivalentna AA bateriji. Kapacitet joj je 2960 mWh, što je marginalno bolje od ovih NiMH baterija koje koristim (2760 mWh). Cijena? 50+ kuna po bateriji? Uh...

 

Jakovp kaže...
Koje su prednosti? Memory efekt,

To ni kod NiMH ne bi trebao biti neki ozbiljni problem, a ako se baterija i ulijeni, isprazniš do kraja i napuniš ili pak refreshaš je i to je to.

 

Jakovp kaže...
vijek trajanja

Pretpostavljam da Li-ion/polymer duže traju ako se pazi na njih (iako i to može biti upitno, jer ako sam dobro shvatio, kvalitetne NiMH baterije bi trebale također imati pozamašan broj ciklusa punjenja-pražnjenja.

 

Jakovp kaže...
samopražnjenje je puno manje čak i u odnosu na LSD nimh

Samopražnjenje kod LSD NiMH je možda veće od Li-ionskih, ali je i dalje toliko malo da ne predstavlja neki problem.

 

Jakovp kaže...
onda delta v na kraju punjenja

Nisam skužio što si s ovime htio reći.

 

Jakovp kaže...
efikasnost (ogromna razlika)

Ne znam ništa o tome.

 

Jakovp kaže...
praćenje stanja napunjenosti po naponu

Da, to je super stvar kod Li-ionskih/polymer baterija. S druge strana, stanje i trebaš pratiti jer, ako sam dobro shvatio, uništavaš bateriju ako je previše isprazniš. Drugim riječima, ako koristiš Li-X bateriju, moraš imat i neki sklop ili funkciju koja će spriječiti pretjerano pražnjenje i automatski gasiti uređaj ako bateriji padne napon ispod određene razine.

 

Jakovp kaže...
moguće spajanje u paralelu

To je jako zgodna mogućnost. Gledam sad malo po netu i vidim da su neki u paralelu uspješno spajali i NiMH baterije.

 

Jakovp kaže...
extremno jednostavniji i jeftiniji punjači (ne trebaju biti inteligentni), itd, itd.

Nisu nužni ni za NiMH - za njih je ionako bitnije da se svaka baterija puni nezavisno (osim ako se uvijek ne uparuju iste baterije), a punjača koji nezavisno pune ima i neinteligentnih, jeftinih. A i ono - punjač kupiš jednom i onda ga imaš godinama i puniš baterije za sve moguće i nemoguće - blic, led reflektorčić, miševe i tipkovnice, svjetiljke... Ne postoji valjan izgovor za neposjedovanje kvalitetnog inteligentnog NiMH punjača. {#}

 

Jakovp kaže...
I da, jako je lako izbjeći fakeove, dapače, ja nisam dosada naišao ni na jedan fake.

Onda si kupovao od dobrih prodavača.

 

 

Arduino voltmetar još uvijek žvače onu jednu jadničku AAA bateriju - znači, uskoro će biti 6 sati. Napon baterije je pao na 0,91 V, za nekoliko minuta na 0,86 V (pod opterećenjem). Croduino i ekran još rade/svijetle, ali je napon malo pao. Ne želim više prazniti bateriju pa sam prekinuo. Uglavnom, ovim rezultatom sam izrazito zadovoljan - jedna pišiva AAA baterija nominalnog napona od 1,2V napaja uređajčić koji radi na 5V skoro 6 sati u kontinuitetu. Ak mi treba dulje, stavim AA bateriju i dobim više od 12 sati kontinuiranog rada. Savršeno za za bilo koji uređaj koji se povremeno koristi, pogotovo zato jer su AA i AAA baterije svima lako dostupne i pogotovo ako recimo za nekog drugog radiš uređaj - onda si ne mora razbijati glavu gdje će nabaviti odgovarajuće baterije ili punjač ili štoveć, kad je to sve standardno. Za ovakve stvari stvarno mi ne bi imalo smisla koristiti ikakve drugačije baterije osim standardnih AA/AAA.

 

Da, kad bih imao potrebe za duljim radom, jačom strujom ili možda uređajem koji bi sam punio bateriju, onda se litij-ion/polymer baterije čine adekvatnijima. Hvala za info, imat ću to na umu ako budem imao drugačije potrebe od trenutnih.

 

 

EDIT: Sad si mi dao za misliti... Naime, za 1,4 dolara može se kupiti interni punjač s micro USB konektorom koji se ugradi u uređaj i na kojeg se spoji litijska baterija, punjač koji će isključiti uređaj u slučaju da se baterija previše isprazni i koji će, ako je na njega spojen USB kabel, struju slati s USB kabela, a ne iz baterije, ako sam dobro shvatio - znači skoro idealno rješenje. Pa se onda baterija ne bi nikad vadila iz uređaja i punila bi se putem USB-a. Ovo se nekako u današnje vrijeme čini ljudima prihvatljivije rješenje, umjesto da se baterija vadi iz uređaja i puni u vanjskom punjaču. Sad samo treba naći kvalitetne, a jeftine baterije.

 

Dakle, ovo mi se čini kao najbolja strategija:

  • ako se baterija vadi iz uređaja, onda koristiti standardnu AA/AAA bateriju i dignuti joj napon na 5V pomoću boost konvertera
  • ako se baterija ne vadi iz uređaja, onda koristiti litijsku bateriju - možda najbolje one plosnate litij-polymerske pa uređaj može biti tanak poput mobitela; u tom slučaju bi idealno bilo zapravo koristiti Arduino na 3,3V, jer u suprotnom treba boost konverter

 

 

Poruka je uređivana zadnji put sri 18.6.2014 2:31 (mbaksa).
15 godina
odjavljen
offline
Elektronika - pitanja, odgovori, tutoriali

Dobro razmišljaš!

 

Evo malo o delta t:

 

http://en.wikipedia.org/wiki/Nickel%E2%80%93metal_hydride_battery#.CE.94T_temperature_charging_method

 

To je ujedno i razlog zašto se ne mogu spajati u paralelu i zašto su neefikasne, a i zašto su potrebni punjači s nadzorom temperature.

 

Inače ima lion ćelija s ugrađenom zaštitom, to su ove koje se zovu protected, ima ista kakvu sam ti stavio link sa zaštitom, ona se isključi kada je previsok ili prenizak napon, ili prevelika struja.

 

Cijena nažalost uvijek je veća kada se kupuju male količine. Kapacitet je tako tako za ćelije koje nisu 18650, one imaju ubojit kapacitet, a ovi drugi tipovi nisu toliko razvijeni nažalost. Ja sa npr za veliku količinu kupio samsung 26f za 1.96$ po komadu plus poštarina i porez. Poštarina je nažalost skupa za 12 kila opasnog tereta, ukupno 375$ za 240 ćelija.

Svi smo mi Mentalist.
 
0 0 hvala 0
15 godina
offline
Elektronika - pitanja, odgovori, tutoriali

Decki koliko smije napon biti veci kod punjaca za smartphone?

PS: Uvijek sam mislio da mobiteli koriste 1A za punjenje, probao sam svoj WP i sestrin android, oba uzimaju 500mA :( zasto?

Don’t make a habit out of choosing what feels good over what’s actually good for you.
Poruka je uređivana zadnji put sri 18.6.2014 10:11 (Fake_Alert).
Moj PC  
0 0 hvala 0
14 godina
offline
Re: Elektronika - pitanja, odgovori, tutoriali
Napon je 5V standardno,a sada struja ovisi o punjaču.
robimarko@gmail.com
Ova tema je sadržajno povezana sa sljedećim temama: Uvod u elektrotehniku (istosmjerna struja), Best-buy oprema za samogradnju (DIY)
E-mail:
Lozinka:
 
vrh stranice