Jedno od čestih pitanja, problem, ''ne radi mi mreža''... odnosno, kako doći do odgovora, kako izbaciti ''ne'' i dobiti mrežu koja radi.
Pravila:
- procedura. Prvo i jedino pravilo koje početnici nikako ne razumiju, misleći da forumaši imaju čarobnu kuglu ili nadnaravne moći..
Problem (kvar ili postavke, hardware ili software..) može biti u bilo čemu. Za razliku od ostalih dijelova PC sistema koji je ipak ograničen, mrežni problemi nisu samo unutar kućišta, nego od ISPa, centrale, žice kroz kvat... pa do priključne točke, splitera, modema i tek u zadnjim metrima do PCja.
Prvi korak te procedure je otkriti što treba 'popraviti' pa tek tad krenuti u kako.
Jasno vam je da sve do priključka u kući nije u vašoj domeni, tj to je stvar ISPa. Na pitanje ''ne radi mi internet'' moguć je odgovor da je internet crko (ne PC), da je neki bager upravo isčupao ulične kablove, da je negdje u zanzibaru lupio grom... i to bi mogli otkriti gledajući dnevnik, ... ili pogledom na lampice modema.
Power, DSL, Internet, LAN, WLAN, Tel.. kad se modem resetira (ili upali) tad se redom pale-blicaju-ostaju upaljene pa čak i s odgovarajućom bojom (zeleno-crveno-žuto..). To vas obično ''reiki služba za disanje'' i gledanje lampica pita, tj kad nazovete ISKov helpdesk. Pa možete to obaviti i sami, pogledajte.
Naravno lakše je ako se ima još neko računalo, jer kvar koji je vezan uz jedno računalo obično nema utjecaj na drugo, kod problema s linijom, normalno sva računala imaju identičan problem. Tu je i IPTV, telefonija.. pa ako vam te stvari ne rade, prvi sumnjivac je ISP-linija i tu nema pomoći osim molitve i strpljenja.
Banalno, možda je žica s bandere oštećena, možda je neki miš gricnuo na tavanu ili u podrumu. Dakle, žice do modema moraju biti ispravne, uz struju (220V iz utičnice) koja je potrebna za rad svih el.uređaja.
Ako se nekim kriterijem zaključi da je do modema sve OK, tad dolazimo do dijela koji korisnik može pokušati riješiti.
Ponekad je dovoljno reset ili gašenje-paljenje modema. Ponekad je modem crknut pa treba prijaviti kvar, ponekad spliter.. ponekad samo port na modemu (switch ima obično 4 porta-mjesta probajte u drugi slobodan port). .. i GLEDAJTE LED-LAMPICE to im je svrha. Ako je npr mrežni kabel oštećen možda neće blinknuti lampica.. i već smo pronašli kvar. Jednako je s mrežnom (žičnom LAN-NIC karticom). OS također reagira na prikapčanje mreže, tj indikator za mrežu počne nešto raditi-detektirati...
podjela kvarova:
-Hardware i Software. Hardware je sve što nije soft, ali i u HWu je dobar dio SW (chip-firmware-BIOS... to sve je software ali u chipu). Čisti HW je samo fižička žica, plastika... (zato je tema pod soft).
Potrebno je zaključiti dali se kvar odnosi na neku komponentu PCa, Modem.. kablove ili je software. Kako to najbrže, najefikasnije, najkonkretnije napraviti?
Iskusni juzer (ne kao ISK) može već po mirisu znati odgovor... pogotovo ako je grom zveknuo u blizini. Napajanje, struja.. sve to može (jednom i hoće) pregoriti. Taj miris je prepoznatljiv i brzo se prepozna. To je lako, međutim, moguće je crkavanje npr mrežne kartice ili MBO (mrežna je integrirana..) bez vidljivih ili misrisnih tragova.
Previše je mogućih karika u lancu, pa umjesto traženja crknute komponente (ako nije odmah jasno da je nešto crklo) je brže i lakše probati SOFT.. npr liveOS kao npr Ubuntu s nekog bootabilnog medija.
Logika: Ako se boota (PC radi) ako se upali (dobro je..) nakon par sekundi vidimo dali radi internet... i tad znamo da kvar nije HW. Znamo da je SW i to unutar (vjerojatno) omiljenog OSa ili Windowsa.
-ako ne radi, tad ovisno o verziji linux distre tj drivera i hardwarea kojeg testiramo možemo zaključiti da je ipak HW problem.
... u ovom dijelu, svaki 'poverjuzer' bi trebao imati neki liveboot, jednom ga bootati, vidjeti da sve (internet) radi.. i tad zna, tj u predviđenoj situaciji će znati da je kvar. Alati za popravak-diagnostiku se nabavljaju PRIJE kvara..
Može bilo koja distra, može neka starija (npr ubuntu 9.04.. za starija računala) može i win-miniPE... ali OS nije važan (važno je samo da podržava hardware-driveri).
npr ispravan mrežni kabel. Kako ga testirati? -najjednostavnije, spojiti ga na ispavan PC-modem (sistem), ako radi tad je ispravan, kad zatreba to znamo, ne tražiti kad nam zatreba jer tad to ne možemo znati.. ili imati opremu za to. Uvjek možemo s tim (provjereno) ispravnim kablom spojiti neko računalo i tako vidjeti dali je to rješenje. Jednako, možemo imati ispravan modem, switch, router... ali treba ih provjeriti prije problema (ako ih već čuvamo ili ih treba baciti).
Ako imate ispravan router ili switch možete (logički) zaključiti da je npr crknut ISPov modem i tražiti zamjenu (štedi se vrijeme i živci sa SZKom).
Dodatno, ponekad SZK zna reči da je problem u ''piratskim windowsima'' ili u virusu, mrežnim postavkama i sl. Pa to sve možete eliminirati takvim liveOSom.
(ponekad čak SZK prizna da su linije u prekidu... ili da nema pojma-informacije. To štedi živce na otklanjanju kvara koji ne možemo otkloniti).
..nastavak.
(u nastavku CMD-Terminal, PINGanje, driveri, ispravni driveri, bitnost (32-64 bit OS), TCP/IP DHCP fix MAC, LAN/WLAN, WEP-WAP...) uz prijedloge?