zvuk je krasan no gudalo ja friško, kao i guslač (u odnosu na violinu). sva sreća da nema baba starih 300 godina.
Otkriveni tri stoljeća stari Stradivarijevi "recep
- poruka: 25
- |
- čitano: 13.029
- |
- moderatori:
vincimus
- +/- sve poruke
- ravni prikaz
- starije poruke gore
Jako zanimjlivo, da desetine ako ne i stotine znanstvenika u 20 st cijelu karijeru proucavaju metode 'zanatlija' 17. st. i da nisu sve razotkrili. Opcenito je fascinantno kakva znanja i vjestine su posjedovali i koliko je toga izgubljeno zauvijek...
Boraks se koristi za zapunjavanje pora drva prije politure šelakom.
Puno je tu više faktora od samih kemikalija za impregnaciju, ponajviše odabir savršenog komad drva od kojeg će instrument biti izrađen.Otkrio je ovaj u 40 godina kiflu a ne tajnu.
Tko zna koliko godina (i violina) je potrošeno u Crmoni dok jednog dana Stradivari nije (slučajno?) odabrao pravi komad drva, impregnira ga pravim kemikalijama, izdila violinu pravog oblika i lakira je pravom kombinacijom lakova. A onda je svoj patent zaštitio tako da ga nikome nije otkrio. A kad je umro tajna je otišla u grob s njim.
Zato danas postoje patentni zakoni i zavodi koji o njima brinu. Da znanje ne bi otišlo u grob sa izumiteljem.
I bolje je da Apple prijavi 1000 bezveznih patenata nego da jedna vrijedna stvar propadne.
Prije 2 godine došao sam nekako do violine i prateći klipove na YT pokušao nešto naučiti. Neke osnovne stvari sam naučio, ali na žalost nisam bio dovoljno strpljiv, jer za vježbanje violine trebaš puno strpljenja i vremena, nije dovoljno samo dobra volja. Svejedno, neke sam stvari naučio a iz prve ruke sam se uvjerio da svako gudalo ne zvuči jednako na istoj violini, kao što ni smola (to zovu rosin) kojom se premazuju strune na gudalu ne daju istu boju zvuka. Slično da, ali definitivno ne isto, tako da imaš rosin koji daje mekši zvuk ili drugi za oštriji zvuk. Zato često violinisti imaju 2-3 gudala za violinu, svaki namazan drugačijom smolom pa se bira što po karaakteru odgovara onome što ćeš svirati. Na žalost, u mojim rukama bi Stradivari zvučao jednako jadno kao i Yamaha koju sam imao. (a koja u rukama dobrog violinista uopće ne zvuči loše).
Jako zanimjlivo, da desetine ako ne i stotine znanstvenika u 20 st cijelu karijeru proucavaju metode 'zanatlija' 17. st. i da nisu sve razotkrili. Opcenito je fascinantno kakva znanja i vjestine su posjedovali i koliko je toga izgubljeno zauvijek...
Skupe su jer su stare i zanimljive, a ljudi vole biti kolekcionari starih, zanimljivih i skupih stvari, ne zato što su zvukovno jedinstvene i neponovljive. Današnji majstori prave jednako, ili bolje zvučeće instrumente.
Blind test je jedini zakon u takvim stvarima:
https://www.sciencemag.org/news/2017/05/million-dollar-strads-fall-modern-violins-blind-sound-check
https://www.newscientist.com/article/dn25371-pro-violinists-fail-to-spot-stradivarius-in-blind-test/
Znanost, moderne tehnologije i povijest se spojili na najbolji mogući način.
Lajk!
S obzirom na ono što znam o violinama, njihovoj izradi i zvuku, kao i sviranju na istoj, mogu samo reći da ovaj zaključak o impregnaciji drva nema baš neke veze sa 'tajnom' koja je odnesena u grob. Svakako ima veze sa zaštitom drva, zbog koje i danas nakon 300 godina imamo Stradivarijeve, Amatijeve ili Guarnerijeve violine koje nisu pojeli ti mali napasnici.
Kao što je već napisano, ako ćemo po zvuku koji neka violina daje cijeniti instrument, onda na ovim blind testovima većina nas profesionalnih violinista pada. Naime, opće je pogrešna pretpostavka da violine starih majstora zvuče najbolje. Danas ima jako puno graditelja čije violine ne zvuče ništa lošije od Stradivarijevih, a bome i cijenovno su već prilično visoko. Primjer je recimo Samuel Zygmuntowicz, koji radi u New Yorku. Na njegovim violinama svirali su ili sviraju Isaac Stern, Joshua Bell, Itzak Perlman, mnogi profesionalni ansambli, a te violine koje su oni imali i dalje prodaju dostižu već i šesteroznamenskaste cifre.
Po meni, tajna dobre violine je u dobrom majstoru i svemu što on donosi. Ja sviram na violini jednog majstora iz Varaždina (Vladimir Proskurnjak) koji je nedavno preminuo. Čovjek nikad nije dostigao neku slavu, ali imao je nevjerojatan osjećaj za drvo, za modeliranje, i neku dušu koju ne možeš krivotvoriti. Mnogi instrumenti mu nisu bili nešto posebno, ali kad se malo jače posvetio violinama, to je bilo odmah vidljivo u njihovom zvuku i ljepoti. Svakako ima veze i drvo koje oni odaberu, jer balansiraju između kvalitete, tvrdoće, godova koji su na gornjoj (smreka) vs doljnjoj daski (javor, puno vrsta). Tu su još i debljine hoblanja zvučnice (gornje daske), i masu toga još. Kad su skenirali Stradivarijeve violine došli su do zaključka da apsolutno niti jedna ne da nije ista, nego niti slične što se tiče upravo tih debljina. To samo govori da je majstor upravo prilagođavao parametre prema točno svakoj violini s obzirom na drvo koje je koristio.
A kvaliteta drva isto nekad nije presudna, vidio sam Guarneri sa očitim felerom na zvučnici, pa je opet sjajna violina.
Najveća vrijednost starih talijanskih violina je u njihovoj starosti, i onome što one predstavljaju za povijest glazbe, umjetnosti, i civilizaciju ljudi općenito. Imati jedan takav instrument je kao da posjeduješ Mona Lisu. Da meni dopadne takva violina, mislim da bih ju odmah (uz određeni novčani iznos, naravno) proslijedio nekome tko će paziti na nju i bolje brinuto o njoj nego ja, a sebi bih kupio nešto za neku siću. Recimo, nekakvu violinicu s pedigreom, za kakvih 20000 eura, dobije se praktično jednako dobar instrument kao i ovi razvikani.
Dajte kinezima jednu - za godinu dana cemo imati identicne violine za 200 eura po komadu
Dajte kinezima jednu - za godinu dana cemo imati identicne violine za 200 eura po komadu
Kinezi rade odlične violine, neki majstori su im među najboljima na svijetu.
Nisam imao priliku isprobati ih, ali siguran sam da su violine super. Kopiraju sve svjetsi poznate instrumente, barem prema onim poznatim proporcijama koje su objavljene.
Već sam bio par puta u napasti naručiti nešto od ovog majstora, ali nikako da se odvažim...
https://www.ebay.com/usr/violin--shops?_trksid=p2047675.l2559
može li plastika biti isto dobar materijal da se dobije dobar zvuk violine ? Možda neke druge tehnike izrade koje bi plastiku učinile zvučnijom. ? Malo je tesko vjerovati da se u ova doba tehnologije ne može iskoristiti sva tehnologija koju imamo da bi umjetan materijal bio jednako dobar kao i orginal ?
Kako sada mogu napraviti jogurt koji nije više kao nekadašnji jogurt. Sada mogu kemijom učiniti da okus bude ko pravi a zapravo koriste neprirodne biljnu zamjenu s kojom žele imitirati okus i izgled i kad netko kupi onda misli da je sve isto kao i prije.
Davno nekad je bio neki članak u kojem su zaključili da je veliku ulogu u kvaliteti tih violina odigralo drvo iz tadašnjih šuma. Kombinacija klime, starost drveta i tako nešto. Ne treba zanemariti ni snobizam zbog kojeg mnogi svršavaju na ime Stradivari, a misle da je to zbog božanskog zvuka. Friday rekao si da nećeš pisati u novoj temi o kriptu...
mislim da imam negdje recept za mariniranje i špikanje mlade violinetine. ako nađem, objavim.
može li plastika biti isto dobar materijal da se dobije dobar zvuk violine ? Možda neke druge tehnike izrade koje bi plastiku učinile zvučnijom. ? Malo je tesko vjerovati da se u ova doba tehnologije ne može iskoristiti sva tehnologija koju imamo da bi umjetan materijal bio jednako dobar kao i orginal ?
Kako sada mogu napraviti jogurt koji nije više kao nekadašnji jogurt. Sada mogu kemijom učiniti da okus bude ko pravi a zapravo koriste neprirodne biljnu zamjenu s kojom žele imitirati okus i izgled i kad netko kupi onda misli da je sve isto kao i prije.
Nikad nisam probao plastičnu violinu, konkretnije karbonsku, ali čuo sam karbonsko violončelo i mogu reći da je za orkestralnu upotrebu čisto ok.
Davno nekad je bio neki članak u kojem su zaključili da je veliku ulogu u kvaliteti tih violina odigralo drvo iz tadašnjih šuma. Kombinacija klime, starost drveta i tako nešto. Ne treba zanemariti ni snobizam zbog kojeg mnogi svršavaju na ime Stradivari, a misle da je to zbog božanskog zvuka. Friday rekao si da nećeš pisati u novoj temi o kriptu...
To je vjerojatnija teorija, po meni, od one s impregnacijom. Navodno su majstori dolazili u Veneciju kad se vozilo drvo (s Velebita?) za izgradnju grada, pa su si probirali trupce. A još je tu i ona teorija o drvu koje je raslo u Alpama za vrijeme malog ledenog doba, no meni je najizglednija teorija da pravi majstor zna prepoznati koje drvo si najbolje paše zajedno, i kako će ga najbolje obraditi.
Tko zna koliko godina (i violina) je potrošeno u Crmoni dok jednog dana Stradivari nije (slučajno?) odabrao pravi komad drva, impregnira ga pravim kemikalijama, izdila violinu pravog oblika i lakira je pravom kombinacijom lakova. A onda je svoj patent zaštitio tako da ga nikome nije otkrio. A kad je umro tajna je otišla u grob s njim.
Zato danas postoje patentni zakoni i zavodi koji o njima brinu. Da znanje ne bi otišlo u grob sa izumiteljem.
I bolje je da Apple prijavi 1000 bezveznih patenata nego da jedna vrijedna stvar propadne.
Nije bolje, jer oni patentiraju sve i svasta bez ikakve prakticne primjene ili prototipa cisto da mogu kasnije naplatiti povredu patenta kada neko stvarno nesto i napravi i tako guse inovacije.....
S obzirom na ono što znam o violinama, njihovoj izradi i zvuku, kao i sviranju na istoj, ...
Ne kažem ja da se danas ne prave violine koje bolje zvuće od Stradivarijeve (to ne znam - nikad nisam, u živo, uspoređivao zvuk Stradivarijeve i moderne violine) već da se ne zna kako je Stradivari radio svoje violine. A ne znamo zbog ne postojanja sustava patentiranja. Zato je današnji sustav patentiranja potrebam, možda mu trebaju poneke izmjene, a ne da ga se ukine kako predlažu poneki forumaši.
Što se patentiranja tiče, ne znam što bi se točno imalo tu patentirati. Violina nije neki mehanizam koji funkcionira, nema tu nekih tajni - imaš žice razapete između žićnjaka i vrata violine, koje vibriraju kad gudalo prelazi preko njih, i onda se preko konjića zvuk prebacuje na rezonantnu kutiju koja onda daje ton kakav daje. Čak i da se nešto tu patentira, neće biti od neke koristi jer ako uzmeš dva različita komada drva, a napraviš ih i izrezbariš identično, zvučala bi potpuno različito.
a ti onda slušaj lepru brenu
Dobro, razumljivo - ako nisi na to braćao pažnju. Ali kao i kod hi-fi uređaja, ako ti nije baš nadrapao sluh, uskoro s praksom primjetiš i shvatiš razliku.
Druga je stvar kad skužiš, kod klasičnih instrumenata, koji ti u stvari zvuči bolje: Često je to, ako baš nije potrgan ili igračka - sugestija cijene, i argument drugih autoriteta.
No obično se sve svodi na "ne bije boj sjajno oružje, nego..."
Zato će s praksom razliku skužiti i onaj koji svira violine u ovom slučaju. Netko pak neće, ovom gore bedaku s lepom brenom niti praksa ne pomaže da skuži neke stvari.
Ja osobno, ne obraćam nit pozornost na violine nit na motore, motore koristim, violine poslušam, ali ne na način da bi razmišljao o razlikama u konstrukciji
Zato će s praksom razliku skužiti i onaj koji svira violine u ovom slučaju. Netko pak neće, ovom gore bedaku s lepom brenom niti praksa ne pomaže da skuži neke stvari.
Ja osobno, ne obraćam nit pozornost na violine nit na motore, motore koristim, violine poslušam, ali ne na način da bi razmišljao o razlikama u konstrukciji
ti motordžije steknu pasivno relativan sluh, dočim violinisti često imaju apsolutni sluh.
Meni su kad sam sa sedam godina na audiciji za instrument predložili da sviram trubu, puhačke instrumente, iako sam preferirao gitaru, i rasplakao se kad me nisu primili za gitaru.
Svirao trubu četiri godine, a ipak sam završio na gitari...
Gadila mi se truba...