Koliko je naše školstvo dobro i može li bolje?

poruka: 89
|
čitano: 14.175
+/- sve poruke
ravni prikaz
starije poruke gore
Ovo je tema za komentiranje sadržaja Bug.hr portala. U nastavku se nalaze komentari na "Koliko je naše školstvo dobro i može li bolje?".
17 godina
neaktivan
offline
Re: Koliko je naše školstvo dobro i može li bolje?
Colossus7 kaže...
 

Btw ako bi htio malo dublje uletiti u tematiku, preporučujem ti knjigu od John Taylor Gatta; Weapons of Mass Education (oružja za Masovno Poučavanje) tip je 30+ godina bio predavač i profesor na raznim stupnjevima obrazovanja i raznim ustanovama, dobivao kao prosvjetitelj razne nagrade itd.

 

http://www.algoritam.hr/?m=1&p=proizvod&kat=450&id=134208

 

Dalje od ovoga netrebaš kopati, ili si totalno zakucan u mašinu ili će u tebi nešto rezonirati kao istina čitajući tu knjigu, ako si prošao isti sistem školovanja kao većina nas.

 

 

 Koliko vidim to je onaj ridikul iz fimova koje si na početku stavio. I to mi je bilo previše.

 

Školovanje je jedna od najboljih stvari koje su ljudi smislili. Istina je da se može zloupotrijebiti, ali tako je s većinom ljudskih djelatnosti.

Pranje mozga događa se na svakom koraku, pa te izbjegavanje školovanja neće spasiti, već naprotiv, uz indoktrinaciju u školi naučiš i mnoge korisne i točne stvari, pa se uspješnije možeš oduprijeti.

 

Uspoređujući brojne ljude s različitim životnim putevima koje sam upoznao, ne mogu reći da su oni manje školovani bliži istini ili otporniji na manipulacije, nego upravo obrnuto.

Imamo nova kola radi dojma, imamo stav kad nemamo pojma...
17 godina
offline
Re: Koliko je naše školstvo dobro i može li bolje?
LudaRajcica kaže...

Prioriteti prilikom zaposljavanja nisu znanje, nipsoto vec iskljuvio podobnost i da sto manje love trazi. I molim te ne lazi i ne obmanjuj javnost... tisucu sam puta to vidio.... i uglavnom pozicije popunjuju samo podobni (poslusni, guzolisci, oni koji klimaju glavom da da da u pravu ste i sl.) i to je ono sto VI MANAGERI (sorry ak ti nisi taj) trazite i cjenite.

 

Srecom, mene necete nikada zaposliti jerbi vas sve pojeo! :D

 

 Od ovog posta jedino što je istina da si fakat luda rajčica.

16 godina
offline
Koliko je naše školstvo dobro i može li bolje?

Eh, ta selektivna reafirmacija je zajebana stvar.

 

 

 

 

Knowing is not enough; we must apply. Willing is not enough; we must do.
Moj PC  
0 0 hvala 0
16 godina
neaktivan
offline
Re: Koliko je naše školstvo dobro i može li bolje?
danen kaže...
Primjer iz prakse. Dođe meni student na postiplomskom, dakle budući doktor znanosti. Pitam ga baš ono čime se ja bavim. Pojma nema.
"Naučite, pa dođite drugi put", kažem. Dođe drugi put, zna ono što sam ga prošli put pitao, ali o drugom pojma nema. "Šest puta sam pročitao
ono što ste mi dali, ali nisam mogao naučiti. Ništa ne razumijem." I na osnovu takve izjave očekuje da ću ga pustiti na ispitu.
Ili, dođe meni neka gospođa da joj pomognem odgovoriti na školska pitanja njezinog sina iz 2. razreda osnovne škole. Mali treba napisati
kako se "čarapom" određuje smjer jačina vjetra i zašto se ona vidi u aerodromima i lukama. Pokušavam mami objasniti, da bi objasnila sinu,
ali ne ide. Naprosto nije dovoljno inteligentna da bi to razumjela (IQ=80). Na kraju mi kaže da nema dosta vremena, jer uz posao studira.
Eto kakve nam kadrove izbacuju naša sveučilišta! (Ima, dakako, i dobrih učenika i studenata, ali njih ovakvi naprosto pojedu.)
A što se tiče profesorskog zabušavanja, stara je narodna poslovica: Kakva plaća - takva rađa.

 

Samo da se malo osvrnem na ovo zadnje, priča meni prijatelj koji je iz privatnog sektora otišao raditi kao profesor u srednoj školi: - radim ti ja sad već godinu dana u toj školi, i mogu ti reći da je plaća super (plaća mu je inače iznadprosječna, više od 6000 kn). Od 6-7 sati koje provedeš na poslu, efektivno radiš samo 2-3 sata, ostalo su odmori i ostala raznorazna gubljenja vremena. A da ne pričamo kako je nastava koncipirana da se radi čim manje, sve se svodi na prepričavanje onog što piše u knjizi. 

Ukratko, priča i da se u privatnom sektoru morao naraditi bar trostruko više za istu plaću, tako da on smatra da su plaće u školstvu prevelike. 

15 godina
neaktivan
offline
Koliko je naše školstvo dobro i može li bolje?

Može li mi netko objasniti zašto profesori u osnovnoj i srednjoj školi  tjeraju učenike da cijeli sat prepisuju iz knjige u bilježnicu i onda traže nauče to iz bilježnice  koja je svrha toga? zašto onda učenici moraju kupovati knjige?  Po meni bi bilo logično da uče iz knjige a umjesto prepisivanja da profesor održi kvalitetno predavanje i sve objasni kako treba.

Moj PC  
0 0 hvala 0
17 godina
neaktivan
offline
Re: Koliko je naše školstvo dobro i može li bolje?
Colossus7 kaže...

Eh, ta selektivna reafirmacija je zajebana stvar.

 Jasno ti je da to vrijedi jednako za tebe kao i za nas ostale?

 

Ja gledam ljude u zemljama gdje se ne ide u školu pod normalno i one u kojima se ide, i nekako mi se više sviđa živjeti u ovim drugim. Možda zbog ispranog mozga, a možda zato jer ne volim biti gladan i piti blato.

Imamo nova kola radi dojma, imamo stav kad nemamo pojma...
11 godina
offline
Koliko je naše školstvo dobro i može li bolje?

@beha reci svom prijatelju da je loš profesor. Inače kad bi se radilo onako kako treba onda nebi bilo takvih izjava ja radim 2-3 sata,ostalo je odmor. Tvoj prijatelj bi inače kao profesor trebao znati da se u cijenu njegovog rada uključene sve pripreme koje bi kao profesor MORAO  napravit. Mislim da bi stvarno bilo dosta blatit tu profesiju, svi bi radili ko profesori za tako veliku plaću ali nitko ne bi zaradio tu plaću. Ima onih koji rade svoj posao kako treba, tako da molim te nemoj.

Ima skripta posebno za raditi pripreme za svaki školski sat i sadrži inače 56 stranica od kolege Milata. Dakle za jedan školski sat je potrebno proći skriptu od 56 stranica da bi napravio kvalitetnu pripremu. Pomnoži to sa brojem školskih sati, dodaj pisanje i ispravljanje ispita i pripreme za eskurziju i ostale aktivnosti i neće mu bit dosadno.

Moj PC  
2 0 hvala 0
16 godina
offline
Re: Koliko je naše školstvo dobro i može li bolje?
Visak kaže...
Colossus7 kaže...

Eh, ta selektivna reafirmacija je zajebana stvar.

 Jasno ti je da to vrijedi jednako za tebe kao i za nas ostale?

 

Ja gledam ljude u zemljama gdje se ne ide u školu pod normalno i one u kojima se ide, i nekako mi se više sviđa živjeti u ovim drugim. Možda zbog ispranog mozga, a možda zato jer ne volim biti gladan i piti blato.

 Zašto uvijek uspoređivati ekstreme? Zašto ne pričati o nekoj promjeni, kompromisu, inovaciji, pogotovo kada se ustanovi i debelo utvrdi činjenica da današnji sustav i sistem jednostavno ne funkcionira kako spada? Nije da ih nema, naprotiv.

 

Ali da, sad tu treba znati i razlučiti što je uistinu poanta, svrha i funkcija te metode današnjeg *educiranja* tj školstva, a vjeruj mi sigurno to nije prosvjeta mladih mozgova i duša, te njihovo uzdizanje tj. gradnja potencijala nego upravo suprotno, dalo bi se sad tu pisati knjiga ali ukratko kad podvučeš crtu ostaje samo to da budu indoktrinirani, istrenirani, i bezuvjetno poslušni prema autoritetu bez pogovora tj. da trpe i šute, da znaju ponovit i prežvakat što im je zadano, da to isto ubrzo zaborave, ali nedaj Bože da budu samostalno sposobni povezat 3 točke u jednu cjelinu , da budu jedni drugima drotovi-drukeri, tj čim se pojedinac odvoji talentom ili odbijanjem programacije da bude izoliran i osramoćen.

 

Što bi rekli Japanski učitelji koje si spomenuo u prijašnjim postovima: Čavao koji se ističe mora biti zabijen nazad u svoje mjesto (doslovan kvot njihovih prosvjetitelja)

 

I naravno najbitnije da budu spremni za ulazak u mašinu tj. tržište rada, gdje  debelu većinu  i kada završe silne fakultete, koledže, i doktorate opet čeka cigla, cement i lopata ili red na šalteru za nezaposlene.

 

Ja nisam napisao nigdje da sam protiv edukacije i učenja, ja i mnogi od nas su protiv onog što se danas prodaje i  trpa kao edukacija a u stvari sa istim nema ni veze ni pameti. Nebih to nazvao više ni školstvom, nego vrlo efikasnim, sistematičnim, i hladno kalkuliranim procesom koji se može ocjeniti kao zlo i velika šteta po ljudski rod, a na dobit onih koji te procese određuju, održavaju, i prakticiraju.

 

Evo malo humora za kraj :

 

Knowing is not enough; we must apply. Willing is not enough; we must do.
17 godina
neaktivan
offline
Koliko je naše školstvo dobro i može li bolje?

Ne govorim o ekstremima, već o pravilu da je kvaliteta života bolja u zemljama gdje se ljudi školuju. Čak i u tom groznom Japanu je bolje nego u subsaharskoj Africi.

 

Bez škole nemaš liječnike nego vračeve. Bez inžinjera nemaš struju, promet, računala i tisuću drugih stvari. Možeš ljudima podijeliti knjige, ali oni neće tako postati ni liječnici ni inžinjeri. Moraš imati nekakav sustav edukacije i verifikacije znanja.

 

Ovo o čemu pričaš jest donekle točno, no malo si zabrijao. 

Imamo nova kola radi dojma, imamo stav kad nemamo pojma...
 
5 0 hvala 0
16 godina
offline
Re: Koliko je naše školstvo dobro i može li bolje?
Visak kaže...

Ne govorim o ekstremima, već o pravilu da je kvaliteta života bolja u zemljama gdje se ljudi školuju. Čak i u tom groznom Japanu je bolje nego u subsaharskoj Africi.

 

Bez škole nemaš liječnike nego vračeve. Bez inžinjera nemaš struju, promet, računala i tisuću drugih stvari. Možeš ljudima podijeliti knjige, ali oni neće tako postati ni liječnici ni inžinjeri. Moraš imati nekakav sustav edukacije i verifikacije znanja.

 

Ovo o čemu pričaš jest donekle točno, no malo si zabrijao. 

Ja smatram da je usporedba bilo kakvog školovanja i nedostatak ikakve edukacije ekstrem.

 

Usporedba Afrika--Japan = ekstrem, tj, nema sredine, i mislim da nisi razumio barem prvi dio mog posta gore, pa da kristaliziram;

 

Da li je ikakvo školovanje bolje od nikakvog? Da, aposlutno, ako pričamo o društvu kako je postavljeno danas, i zavisi do koje razine nešto smatramo kao esencijalne temelje obaveznog znanja da netko ne bude potpuno nepismen, neuk tj. da nemoze funkcionirati u zajednici u praktičkom smislu.

 

Ali trebao bi isto tako biti upoznat sa činjenicom u kojem stoljeću i kako je obavezno školovanje sve djece počelo, tko je to započeo i u koje svrhe, i najbitnije kakvim metodama. Ti brkaš učenje bilo kakvog korisne vještine ili znanja sa školovanjem o kojem ja gore pričam. Svijet je postojao i funkcionirao i mnogo prije izuma obaveznog školstva, pametni , inovativni, kreativni djeca i ljudi željni znanja i samonapredka su također bili tu vjerovao ili ne.

 

Možemo npr. samo gledati koliko genijalnih pojedinaca u svom polju je postojalo stoljećima unazad usporedbo sa krajem 19 stoljeća pa nadalje tj od početka obaveznog školstva,  a možemo gledati i na razini skoro bilo koje nacije, kroz zadnjih 100 godina rezultate pa je sve jasno. Bit će nije kriv sistem-školstvo i oni koji taj sistem vode, krivica tj mana leži u milionima koji su prošli kroz taj nakaradni sustav, da bit će... :)

 

Meni je drago ako si ti imao većinom pozitivna i dobra iskustva sa školom, u bilo kojem smislu, jer vjeruj mi većina nas nije, i ne to nije bilo zato što imamo nizak IQ ( što god to značilo) ili zato što smo bili lijeni ili razmaženi (naravno ima i toga). Ti to možeš nazvati brija, mnogi to nazivaju istinom jer brzo čovjek uvidi ako ima 2 zrna soli u glavi, pa makar i podsvjesno kad hoće netko da te nadoji nečime što nema veze sa tvojom dobrobiti i rastom u bilo kakvom smislu. I tako 12-16 godina tvog života, 8-10 sati svaki prokleti dan.

 

Ja recimo u osobnom primjeru mogu nabrojati na 2 prsta doslovno, dva učitelja-profesora koji su bili pravi učitelji u tom smislu riječi,  istinski se trudili raditi sa nama dok smo bili u tom sistemu, voljeli su svoj posao, i bili su dobri u tome, i ono najbitnije naučili te kvalitetno ono što su predavali. Sve ostalo je bilo klasično školstvo kojem želim brzu smrt i ne ponovilo se.

 

Uostalom, sve činjenice o školstvu danas kakvo je u svijetu, i njegovi rezultati govore dovoljno sami  za sebe. Tko to nevidi ili ne želi da vidi, nažalost zalutao je.

 

Pozz.

 

 

http://elitedaily.com/news/business/100-top-entrepreneurs-succeeded-college-degree/

 

http://www.retireat21.com/blog/the-most-successful-college-dropouts-in-history

 

http://www.cracked.com/article_19248_6-uneducated-amateurs-whose-genius-changed-world.html

 

https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_autodidacts

 

http://www.school-survival.net/successful_dropouts.php

 

http://listverse.com/2013/01/20/10-poorly-educated-but-incredibly-successful-people/

 

 

 

Knowing is not enough; we must apply. Willing is not enough; we must do.
Poruka je uređivana zadnji put uto 8.12.2015 23:36 (Colossus7).
17 godina
neaktivan
offline
Re: Koliko je naše školstvo dobro i može li bolje?
Colossus7 kaže...

Ja smatram da je usporedba bilo kakvog školovanja i nedostatak ikakve edukacije ekstrem.

 

Usporedba Afrika--Japan = ekstrem, tj, nema sredine, i mislim da nisi razumio barem prvi dio mog posta gore, pa da kristaliziram;

 

Da li je ikakvo školovanje bolje od nikakvog? Da, aposlutno, ako pričamo o društvu kako je postavljeno danas, i zavisi do koje razine nešto smatramo kao esencijalne temelje obaveznog znanja da netko ne bude potpuno nepismen, neuk tj. da nemoze funkcionirati u zajednici u praktičkom smislu.

 

Ali trebao bi isto tako biti upoznat sa činjenicom u kojem stoljeću i kako je obavezno školovanje sve djece počelo, tko je to započeo i u koje svrhe, i najbitnije kakvim metodama. Ti brkaš učenje bilo kakvog korisne vještine ili znanja sa školovanjem o kojem ja gore pričam. Svijet je postojao i funkcionirao i mnogo prije izuma obaveznog školstva, pametni , inovativni, kreativni djeca i ljudi željni znanja i samonapredka su također bili tu vjerovao ili ne.

Što tebe točno muči? Htio bi školovanje, ne bi htio školovanje? Kakvo školovanje bi htio? Što ne valja s ovim sadašnjim? Dao si uglavnom linkove na američki sustav koji se prilično razlikuje od našega.

 

Colossus7 kaže...

Možemo npr. samo gledati koliko genijalnih pojedinaca u svom polju je postojalo stoljećima unazad usporedbo sa krajem 19 stoljeća pa nadalje tj od početka obaveznog školstva,  a možemo gledati i na razini skoro bilo koje nacije, kroz zadnjih 100 godina rezultate pa je sve jasno. Bit će nije kriv sistem-školstvo i oni koji taj sistem vode, krivica tj mana leži u milionima koji su prošli kroz taj nakaradni sustav, da bit će... :)

 Što će nam biti jasno? Meni uopće nije jasno ni protiv čega točno se buniš (jasno mi je samo da ima veze s obaveznim školovanjem), a još manje za što jesi.

 

Colossus7 kaže...
Meni je drago ako si ti imao većinom pozitivna i dobra iskustva sa školom, u bilo kojem smislu, jer vjeruj mi većina nas nije, i ne to nije bilo zato što imamo nizak IQ ( što god to značilo) ili zato što smo bili lijeni ili razmaženi (naravno ima i toga). Ti to možeš nazvati brija, mnogi to nazivaju istinom jer brzo čovjek uvidi ako ima 2 zrna soli u glavi, pa makar i podsvjesno kad hoće netko da te nadoji nečime što nema veze sa tvojom dobrobiti i rastom u bilo kakvom smislu. I tako 12-16 godina tvog života, 8-10 sati svaki prokleti dan.

 

Ja recimo u osobnom primjeru mogu nabrojati na 2 prsta doslovno, dva učitelja-profesora koji su bili pravi učitelji u tom smislu riječi,  istinski se trudili raditi sa nama dok smo bili u tom sistemu, voljeli su svoj posao, i bili su dobri u tome, i ono najbitnije naučili te kvalitetno ono što su predavali. Sve ostalo je bilo klasično školstvo kojem želim brzu smrt i ne ponovilo se.

 Meni je žao ako si ti imao loša iskustva, ali ne znam odakle ti pravo da pričaš u ime većine. Ne mogu reći da sam volio školu niti da sam uživao, ali iz današnje pespektive zahvalan sam tim ljudima, a i cijelom društvu na svom znanju koje su mi pružili. Da, bilo je svakakvih profesora, neki su doslovno sramotili svoju profesiju, neki su nas fizički kažnjavali, a neki ispirali mozak socijalističkim samoupravljanjem i NOBom. S druge strane jako puno znanja mi je promaklo jer sam bio zaigran i nezainteresiran. Nešto sam vremenom nadoknadio, a neke rupe popunjavam još i danas, no nekakve temelje smo zajedno postavili. Upoznali su me s raznim dosezima ljudskog stvaralaštva, pa sam imao na temelju čega razviti svoje interese i odabrati u kojem smjeru ću se dalje usavršavati.

 

Colossus7 kaže...
Uostalom, sve činjenice o školstvu danas kakvo je u svijetu, i njegovi rezultati govore dovoljno sami  za sebe. Tko to nevidi ili ne želi da vidi, nažalost zalutao je.

 

 Opet samo općenite tvrdnje.

 

Imamo nova kola radi dojma, imamo stav kad nemamo pojma...
17 godina
neaktivan
offline
Re: Koliko je naše školstvo dobro i može li bolje?
steelman kaže...
Zoidberg kaže...

 Zenska nije neki radnom idiot(ok je, ali sto hocu reci...) nego jedan od organizatora whiny studentskih protesta koji hoce da im drzava placa takvo shit obrazovanje...

 

 Sudis tudu inteligenciju po jednom videu gdje se zenska ocito izgubila i nije bila pripremljena. Mislim da tvoj post vise govori o inteligenciji nego taj video.

 Kao sto sam rekao zenska je papagaj za progresivnu propagandu. Ako mi ne vjerujes spomenula je magicni broj 85. https://tkojejohngalt.wordpress.com/2015/10/16/ne-treba-se-bojati-kapitalizma/

 

Nadalje da ti objasnim kako u US funkcionira visoko skolstvo(slobodno proguglaj moje izjave pa vidi jel ovaj video samo moje podlo podmetanje):

Nekad je obrazovanje bilo kapitalisticko(gdje su talentirani dobivali stipendije, oni malo manje talentirani kredite...),  i onda su politicari (pogotovo D jer su fakulteti jako D pa im je u interesu da sto vise ljudi prode ispiranje mozga) sjetili da bi kada bi drzava garantirala kredite banke nudile manje kamatne stope. Aka smrljivi kapitalizam je opet zakazo, drzava ce to srediti...

Fakulteti i banke su na ovo reagirali dvojako: banke su pocele davati kreditima ljudima koji nemaju sanse da ih vrate(tipa 50-100k USD za studij socijologije), a fakulteti su poceli nabijati cijene jer je drzava nabila potraznu

Lijepi graf:

http://www.bloomberg.com/news/articles/2014-08-18/college-tuition-costs-soar-chart-of-the-day

Danas tona likova koji nikad nisu trebali ici na faks( u neku ruku nisam toliko ljut na njih jer su bili klinci od 18g koje je propaganda sj*bala jako) su nezaposleni ili rade NKV poslove, i naravno rjesenje je opet da drzava se uplete i otpise im dug za faks jer (pazi plot twist) kapitalizam ne radi.

To gospodica iz videa zahtjeva, a Benie Sanders i Hillary opet u maniri pravih D nastoje skupiti glasove na patnji ljudi koje su njihove politike upropastile.

 

Tako da ako hoces dobro obrazovanje u Hr:

maknuti drzavu iz organizacije  i placanja fakulteta, a za osnovnu i srednu maknuti drzavu is organizacije(vouchers)

 

 

 

Poruka je uređivana zadnji put sri 9.12.2015 0:19 (Zoidberg).
17 godina
protjeran
offline
Koliko je naše školstvo dobro i može li bolje?

 
1 0 hvala 0
12 godina
neaktivan
offline
Re: Koliko je naše školstvo dobro i može li bolje?
beha kaže...

Samo da se malo osvrnem na ovo zadnje, priča meni prijatelj koji je iz privatnog sektora otišao raditi kao profesor u srednoj školi: - radim ti ja sad već godinu dana u toj školi, i mogu ti reći da je plaća super (plaća mu je inače iznadprosječna, više od 6000 kn). Od 6-7 sati koje provedeš na poslu, efektivno radiš samo 2-3 sata, ostalo su odmori i ostala raznorazna gubljenja vremena. A da ne pričamo kako je nastava koncipirana da se radi čim manje, sve se svodi na prepričavanje onog što piše u knjizi. 

Ukratko, priča i da se u privatnom sektoru morao naraditi bar trostruko više za istu plaću, tako da on smatra da su plaće u školstvu prevelike. 

 

Ovime si opisao samo odnos svoga prijatelja prema poslu koji obavlja. Sve više od toga je generaliziranje.

17 godina
neaktivan
offline
Re: Koliko je naše školstvo dobro i može li bolje?
IvanPricic kaže...
beha kaže...

Samo da se malo osvrnem na ovo zadnje, priča meni prijatelj koji je iz privatnog sektora otišao raditi kao profesor u srednoj školi: - radim ti ja sad već godinu dana u toj školi, i mogu ti reći da je plaća super (plaća mu je inače iznadprosječna, više od 6000 kn). Od 6-7 sati koje provedeš na poslu, efektivno radiš samo 2-3 sata, ostalo su odmori i ostala raznorazna gubljenja vremena. A da ne pričamo kako je nastava koncipirana da se radi čim manje, sve se svodi na prepričavanje onog što piše u knjizi. 

Ukratko, priča i da se u privatnom sektoru morao naraditi bar trostruko više za istu plaću, tako da on smatra da su plaće u školstvu prevelike. 

 

Ovime si opisao samo odnos svoga prijatelja prema poslu koji obavlja. Sve više od toga je generaliziranje.

 Zao mi je sto moram objasnjavati ekonomiju tu kao da smo u vrticu, ali ne. Jer bi u privatnom sektoru ili morao vise raditi ili bi dobio otkaz.

12 godina
neaktivan
offline
Re: Koliko je naše školstvo dobro i može li bolje?
Zoidberg kaže...
IvanPricic kaže...
beha kaže...

Samo da se malo osvrnem na ovo zadnje, priča meni prijatelj koji je iz privatnog sektora otišao raditi kao profesor u srednoj školi: - radim ti ja sad već godinu dana u toj školi, i mogu ti reći da je plaća super (plaća mu je inače iznadprosječna, više od 6000 kn). Od 6-7 sati koje provedeš na poslu, efektivno radiš samo 2-3 sata, ostalo su odmori i ostala raznorazna gubljenja vremena. A da ne pričamo kako je nastava koncipirana da se radi čim manje, sve se svodi na prepričavanje onog što piše u knjizi. 

Ukratko, priča i da se u privatnom sektoru morao naraditi bar trostruko više za istu plaću, tako da on smatra da su plaće u školstvu prevelike. 

 

Ovime si opisao samo odnos svoga prijatelja prema poslu koji obavlja. Sve više od toga je generaliziranje.

 Zao mi je sto moram objasnjavati ekonomiju tu kao da smo u vrticu, ali ne. Jer bi u privatnom sektoru ili morao vise raditi ili bi dobio otkaz.

Ne znam čemu takav ton tvog odgovora, shvaćam da nismo u vrtiću. Isto tako, znam da shvaćaš da si više tvrdnji napisao u svom komentaru, a pretpostavljam da znaš i koji sam dio poruke komentirao. Ti si odlučio skrenuti u drugom smjeru. Ovaj put je podebljan dio poruke na koji sam se referencirao.

17 godina
neaktivan
offline
Koliko je naše školstvo dobro i može li bolje?

Pa na to sam se i ja referencirao, da radi u privatnoj firmi ne bi se mogao zaje*avati na poslu. Mislim mogao bi ako ima neki slabo placeni posao, za lovu koju beru hr sluzbenici testko....

I da ne bi bilo da sam protiv profesora. Vecina njih su OK ili odlicni, barem u mojim skolama bili, no zasto bi se neki neradnici i nesposobni prof/ucitelji drzali na poziciji samo zato sto je nemoguce dobiti otkaz iz drzavne sluzbe?

Da ne govorim da nije fer kako im se odreduje placa... 

No naravno to dobijes kad nemas slobodno trziste... preplacene, potplacene, neoptimalno alocirane radnike, u ovom slucaju profesore/nastavnike.

 

 

Inace vidim da ljudi downvotaju moje objasnjenje obrazovnog sustava u US, ali nitko nije objasnio gdje je to moje objasnjenje krivo... iznenadujuce i neocekivano :D

 
0 0 hvala 0
9 godina
neaktivan
offline
Re: Koliko je naše školstvo dobro i može li bolje?
O Hrvatskom obrazovnom sustavu se stvarno može puno toga reći ali dovoljno je nekoliko primjera gdje ides u strukovne skole gdje ti nabacuju teoriju a nigdje,nigdje prakse (4g.elektrotehnička),ides na ispite gdje te ispitivaju o raznim otpornicima, kondenzatorima a ti zapravo nemas niti pojma sto je to, katastrofa,, sto se tiče osnovne, dovoljno je reci da u predmetu povijest ucis razne razne gluposti a onda nema vremena za ucenje Domovinskog rata,,,profesori samo tupe iz knjige, a predavanja su nezanimljiva i zastarjela,,, zapravo niti nemozes znaci da li te nesto uopce zanima jer nikad ne ides dalje od tupljenja teorije..

 
0 0 hvala 0
12 godina
neaktivan
offline
Re: Koliko je naše školstvo dobro i može li bolje?
Zoidberg kaže...

Pa na to sam se i ja referencirao, da radi u privatnoj firmi ne bi se mogao zaje*avati na poslu. Mislim mogao bi ako ima neki slabo placeni posao, za lovu koju beru hr sluzbenici testko....

I da ne bi bilo da sam protiv profesora. Vecina njih su OK ili odlicni, barem u mojim skolama bili, no zasto bi se neki neradnici i nesposobni prof/ucitelji drzali na poziciji samo zato sto je nemoguce dobiti otkaz iz drzavne sluzbe?

Da ne govorim da nije fer kako im se odreduje placa... 

No naravno to dobijes kad nemas slobodno trziste... preplacene, potplacene, neoptimalno alocirane radnike, u ovom slucaju profesore/nastavnike.

 

 

Inace vidim da ljudi downvotaju moje objasnjenje obrazovnog sustava u US, ali nitko nije objasnio gdje je to moje objasnjenje krivo... iznenadujuce i neocekivano :D

U potpunosti se slažem, i tu bi se trebalo nešto, zapravo dosta toga promijeniti. Svakako smanjti moć sindikata tako da neradnik i nesposobnjaković može dobiti otkaz, ali je potrebno kontrolirati ravnatelje jer bi im se otvorila mogućnost da na poslu ostavljaju bilo koga, koliko god loše radio, a otpuštaju dobre radnike. Također je potrebno smanjiti utjecaj ravnatelja i raznih savjetnika na napredovanje nastavnika jer napreduju i oni koji ne zaslužuju, što se prečesto događa, a ravnateljima je dana moć da uskrate napredovanje dobrim radnicima samo zato što nemaju mišljenje poput njih. 

15 godina
offline
Re: Koliko je naše školstvo dobro i može li bolje?
Colossus7 kaže...
Možemo npr. samo gledati koliko genijalnih pojedinaca u svom polju je postojalo stoljećima unazad usporedbo sa krajem 19 stoljeća pa nadalje tj od početka obaveznog školstva,  a možemo gledati i na razini skoro bilo koje nacije, kroz zadnjih 100 godina rezultate pa je sve jasno. Bit će nije kriv sistem-školstvo i oni koji taj sistem vode, krivica tj mana leži u milionima koji su prošli kroz taj nakaradni sustav, da bit će... :)

 Ovo nije nimalo postena usporedba. Prije svega krajem 19. stoljeca skoro sve danasnje znanosti su tek počinjale dobivati svoj moderni oblik. Tada su se njihovi temelji tek postavljali i nisu bile toliko specijalizirane i razvijene kao danas, pa je pojedincima bilo lakše na neki način istaknuti se i postaviti nešto revolucionarno. Danas su znanosti jako razgranate sa puno specijaliziranih područja za koje je potrebne su godine školovanja da bi se "pohvatalo" sve dosada otkriveno i došlo do područja koje je neistraženo. Zbog toga svega znanstvenici puno više ovise o rezultatima drugih znanstvenika velika većina rezultata postiže se suradnjom većeg broja znanstvenika na nekome projektu (pogledaj npr. CERN). Danas se znanost i tehnologija puno brže razvijaju nego krajem 19. stoljeća i prije, samo smo mi jednostavno toliko naviknuti na to da to neprimjećujemo. Usporedi samo mobitele od danas i one prije dvadeset godine.  I da gledaš kroz zadnjih 100 godina rezultate, gledaš dakle 20. stoljeće govoriš o stoljeću kada je znanost u svome razvoju "eksplodirala" u svakome smislu.

A i cijela tvoja statistika o broju genijalnih pojedinaca danas i prije mi izgleda kao nešto rečeno napamet. Kako ti određuješ koliko ima genijalnih pojedinaca u svome polju? Danas svaka podgrana neke znanosti ima neka svoja velika imena, samo što se to toliko ne naglašava jer je puno podgrana i specijaliziranih područja.

 

Ali posebno mi je smiješno tvoje impliciranje da je uvođenje obavezng školovanja bilo nešto negativno što je sprječilo mnoge da razviju svoj puno potencijal. Mogu se u jednu ruku složiti da sadašnji sustav nije idelana, no on je svjetlosnim godinama ispred što si imao prije uvođenja obaveznog školovanja.

 

Ja bih se u neku ruku načelno mogu složiti s tvojim kritikama škole, no problem je što ti to iznosiš previše generalno. Pljuješ po školi samo radi pljuvanja bez stavljanja u kontekts i iznošenja konkrentnih problema. Inače u prvome postu si stavio 8 videa od koji neki imaju i preko sat vremena i nisi ništa napisao. Prošao sam letimice kroz njih i nijedan od njih se ne bavi specifično sa problematikom koja se opisuje u autorovom tekstu, a to je mjerenje uspješnosti hrvatskoga obrazovanja. Mislim da nitko ovdje nema na vremenu gledati svih tih 8 videa, voditi bilješke i analizirati što je tko u kojem videu rekao i na što se poziva i onda povezivati to s ovom temom samo da bi mogao polemizirati s tobom.


 Kao sto sam rekao zenska je papagaj za progresivnu propagandu. Ako mi ne vjerujes spomenula je magicni broj 85. https://tkojejohngalt.wordpress.com/2015/10/16/ne-treba-se-bojati-kapitalizma/

Nadalje da ti objasnim kako u US funkcionira visoko skolstvo(slobodno proguglaj moje izjave pa vidi jel ovaj video samo moje podlo podmetanje):

Nekad je obrazovanje bilo kapitalisticko(gdje su talentirani dobivali stipendije, oni malo manje talentirani kredite...),  i onda su politicari (pogotovo D jer su fakulteti jako D pa im je u interesu da sto vise ljudi prode ispiranje mozga) sjetili da bi kada bi drzava garantirala kredite banke nudile manje kamatne stope. Aka smrljivi kapitalizam je opet zakazo, drzava ce to srediti...

Fakulteti i banke su na ovo reagirali dvojako: banke su pocele davati kreditima ljudima koji nemaju sanse da ih vrate(tipa 50-100k USD za studij socijologije), a fakulteti su poceli nabijati cijene jer je drzava nabila potraznu

Lijepi graf:

http://www.bloomberg.com/news/articles/2014-08-18/college-tuition-costs-soar-chart-of-the-day

Danas tona likova koji nikad nisu trebali ici na faks( u neku ruku nisam toliko ljut na njih jer su bili klinci od 18g koje je propaganda sj*bala jako) su nezaposleni ili rade NKV poslove, i naravno rjesenje je opet da drzava se uplete i otpise im dug za faks jer (pazi plot twist) kapitalizam ne radi.

To gospodica iz videa zahtjeva, a Benie Sanders i Hillary opet u maniri pravih D nastoje skupiti glasove na patnji ljudi koje su njihove politike upropastile.

 

Tako da ako hoces dobro obrazovanje u Hr:

maknuti drzavu iz organizacije  i placanja fakulteta, a za osnovnu i srednu maknuti drzavu is organizacije(vouchers)

Zoidberg kaže...

Inace vidim da ljudi downvotaju moje objasnjenje obrazovnog sustava u US, ali nitko nije objasnio gdje je to moje objasnjenje krivo... iznenadujuce i neocekivano :D

 Pa interpetacija ti je u najmanju ruku neboulozna i kontradiktorna.  Prije svega kažeš nisi tobože toliko ljut na studente koji grcaju pod dugovima zbog studentskih kredita. Pa zašto bi uopće bio ljut na njih? Zato što ne mogu vratiti dug i životare ?! Ako je to slobodno tržište tko je kriv bankama što ušle neisplativu invensticiju? A i osim toga banke sigurno neće ostati zakinute jer su studentski krediti vjerojatno jedan od najsigurnijih načina zarade. Za razliku od drugih kredita (za nekretnine i sl.) oni se čak i u slučaju bankrota ne otpisuju već ostaju i dalje, do kraja života. Naravno postoje mogućnosti otpisa dugova, no to nije uopće tako kako ti prikazuješ i tu uopće ne štima faktografija.

 

Prije svega, trenutno imaš dvije vrste studnetskih kredita: državne(federalne) i privatne. Prije su postojali privatni s državnim pokrićem no ukinuti su 2010 jer se pokazalo da oni samo pogoduju privatnicima i da je državi isplativije direktno davati kredite studentima nego preko posrednika. Državni imaju manje kamate i imaju ograničenje (mislim oko 57000 dolara) i kod njih postoji mogućnost oprosta no jako mala (prije svega mora biti uplaćeno 120 rata i 10 godina mora proći i naravno još dosta dodatnih uvjeta). Privatni nemaju nikakve veze s državom i tu ne postoji mogućnost nikakvoga oprosta.

 

I usput što bi bilo sa tim ljudima koju su nezaposleni i rade nkv poslove da nisu išli na fakultete? Radili bi isto nkv poslove i bili nezaposleni samo što ne bi bili toliko obrazovani. I kako bi to bilo bolje za napredak i društvo općenito? Mislim da je svakome jasno da obrazovanje jedno od najvažnijih civilizacijskih dosega i ono što nam danas omogućuje ovakav napredak. Dovoljno je pogledati samo što je obavezno obrazovanje u prošlosti učinilo za države koje su ga uvele. Više obrazovanja može samo značiti boljitak za društvo.

 

No upravo tu vidimo koliko kapitalizam i slobodno tržište u praksi rade u interesu društva. Ti tvrdiš da je prije kad je obrazovanje bilo kapitalističko bilo idealno, a uopće nije. Pogledaj zašto su uopće se počeli uvoditi studetnski krediti: (https://en.wikipedia.org/wiki/Student_loans_in_the_United_States)

 

U.S. Government-backed student loans were first offered in the 1950s under the National Defense Education Act (NDEA), and were only available to select categories of students, such as those studying toward engineering, science, or education degrees. The student loan program, along with other parts of the Act, which subsidized college professor training, was established in response to the Soviet Union's launch of the Sputnik satellite, and a widespread perception that the United States was falling behind in science and technology, in the middle of the Cold War. Student loans were extended more broadly in the 1960s under the Higher Education Act of 1965, with the goal of encouraging greater social mobility and equality of opportunity.

Eto vidimo kako se obrazovanje na slobodnome tržištu samoregulira, ili može studirati samo mala skupina onih koji si mogu dovoljno platiti,a to nije dovoljno za društvo, ili mogu studirati svi, ali većina mora poslije toga životariti da preživjela.

Poruka je uređivana zadnji put sri 9.12.2015 15:41 (captain_soap_McTawish).
16 godina
offline
Re: Koliko je naše školstvo dobro i može li bolje?
captain_soap_McTawish kaže...
Colossus7 kaže...
Možemo npr. samo gledati koliko genijalnih pojedinaca u svom polju je postojalo stoljećima unazad usporedbo sa krajem 19 stoljeća pa nadalje tj od početka obaveznog školstva,  a možemo gledati i na razini skoro bilo koje nacije, kroz zadnjih 100 godina rezultate pa je sve jasno. Bit će nije kriv sistem-školstvo i oni koji taj sistem vode, krivica tj mana leži u milionima koji su prošli kroz taj nakaradni sustav, da bit će... :)

 Ovo nije nimalo postena usporedba. Prije svega krajem 19. stoljeca skoro sve danasnje znanosti su tek počinjale dobivati svoj moderni oblik. Tada su se njihovi temelji tek postavljali i nisu bile toliko specijalizirane i razvijene kao danas, pa je pojedincima bilo lakše na neki način istaknuti se i postaviti nešto revolucionarno. Danas su znanosti jako razgranate sa puno specijaliziranih područja za koje je potrebne su godine školovanja da bi se "pohvatalo" sve dosada otkriveno i došlo do područja koje je neistraženo. Zbog toga svega znanstvenici puno više ovise o rezultatima drugih znanstvenika velika većina rezultata postiže se suradnjom većeg broja znanstvenika na nekome projektu (pogledaj npr. CERN). Danas se znanost i tehnologija puno brže razvijaju nego krajem 19. stoljeća i prije, samo smo mi jednostavno toliko naviknuti na to da to neprimjećujemo. Usporedi samo mobitele od danas i one prije dvadeset godine.  I da gledaš kroz zadnjih 100 godina rezultate, gledaš dakle 20. stoljeće govoriš o stoljeću kada je znanost u svome razvoju "eksplodirala" u svakome smislu.

A i cijela tvoja statistika o broju genijalnih pojedinaca danas i prije mi izgleda kao nešto rečeno napamet. Kako ti određuješ koliko ima genijalnih pojedinaca u svome polju? Danas svaka podgrana neke znanosti ima neka svoja velika imena, samo što se to toliko ne naglašava jer je puno podgrana i specijaliziranih područja.

 

Ali posebno mi je smiješno tvoje impliciranje da je uvođenje obavezng školovanja bilo nešto negativno što je sprječilo mnoge da razviju svoj puno potencijal. Mogu se u jednu ruku složiti da sadašnji sustav nije idelana, no on je svjetlosnim godinama ispred što si imao prije uvođenja obaveznog školovanja.

 

Ja bih se u neku ruku načelno mogu složiti s tvojim kritikama škole, no problem je što ti to iznosiš previše generalno. Pljuješ po školi samo radi pljuvanja bez stavljanja u kontekts i iznošenja konkrentnih problema. Inače u prvome postu si stavio 8 videa od koji neki imaju i preko sat vremena i nisi ništa napisao. Prošao sam letimice kroz njih i nijedan od njih se ne bavi specifično sa problematikom koja se opisuje u autorovom tekstu, a to je mjerenje uspješnosti hrvatskoga obrazovanja. Mislim da nitko ovdje nema na vremenu gledati svih tih 8 videa, voditi bilješke i analizirati što je tko u kojem videu rekao i na što se poziva i onda povezivati to s ovom temom samo da bi mogao polemizirati s tobom.

Postovi se vidim čitaju selektivno u dijelovima, iako sam jasno napisao da ja nisam protiv edukacije niti protiv učenja. Vi brkate edukaciju, samovoljno učenje i učenje raznih korisnih vještina sa školstvom tj. indoktriniranim školovanjem koje je nametnuto kao obaveza i sve što sam imao reći o istom sam napisao bez da idem dalje u polemike bez kraja. Nemam ja volje ni vremena nekoga uvjeravati u nešto, a brojke, činjenice i mišljenja velike većine koja je prošla kroz taj isti sustav dijeli slično ili isto mišljenje.

 

 

@Visak, napisao sam sve bitno u kratkim crtama, i stavio ti više linkova i video uradaka. Taman posla da sad trošim energiju i vrijeme pisajući elaborate i studije zato jer se ne slažemo u mišljenju. Ovo je forum, na temu sam ušao čisto kao i svatko drugi da napišem par riječi, pročitam malo mišljenja drugih a nisam shvatio to kao posao ili edukacijsku ustanovu ili hobi zvan hranjenje trolova jer ih u svakoj ozbiljnijoj temi ima :)

 

@Mctavish

Rasprava je odmah krenula u samom početku na općenito stanje školstva a ne samo hrvatskog. Zar vi stvarno mislite da se školski sustav pogtovo osnovna i srednja škola toliko razlikuju od drzave do drzave? Sve je to u srži sazidano od modela uzetim iz industrijske ere 19 stoljeća pak preuzeto od Pruskog modela školovanja, a da je sve to još bilo u svojim početcima možemo se složiti. Hobotnica takve vrste školovanja još nije bila toliko dobro uhodana, nametnuta, razvijena i prodana kao standard kao danas.

 

Ali s obzirom da niste ili ne želite biti upoznati sa tim fenomenom onda daljnja priča je suvišna. Iz tvog posta je očito da ipak nisi upoznat sa tom temom pa mozemo to nazvati početci i povijest obaveznog školovanja , od kud je poteklo, kako se razvijalo i zašto je uopće stvoreno. Da me se ne shvati krivo ne pljujem po nikome, jednostavno je vidljivo da niste upoznati sa nekim povijesnim činjenicama čije su posljedice i dan danas prisutne, a kakav model školovanja ste vi prošli i vaša iskustva, to neznam niti me toliko zanima. O mojim iskustvima i mnogih poput mene sa kojima sam pričao, možemo brate laprdati i vikati samo ako se dobro napijemo i nadrogiramo pa da igre odpočnu. Pitaj bilo kojeg random osobu sa ulice u bilo kojoj državi šta ustvari misli o školstvu i stanju istog. Pa onda usporedbi pozitivne i negativne kritike i pohvale.

 

Što se tiče usporedbe, mislim da su genijalci i brilijantni samouki ljudi postojali i puno prije 19 stoljeća, a znanost kao pojam je tu samo dio priče tako je za arugment nebitna. Sve te specijalzacije o kojima pričaš, možemo se složiti da postoji masa brilijantnih ljudi koji su experti u svom polju ,dapače, ali je i činjenica da ta ekipa gradi svoje znanje i probitke UVIJEK na ramenima velikana što bi se reklo, evo npr. uzmimo nama najblizeg Nikolu  Teslu, da čovjek nije ostavio toliko iza sebe što je ostavio, ta spomenuta ekipa iz CERNA vjerovatno nebi ni postojala u takvom obliku ili općenito moderno društvo danas nego bi ćoravili navečer uz svijeću i fenjer, a ne visili na netu računalima i hadronskim udaračima.

 

Opet, usporedit genijalce iz bilo kojeg polja od 19 stoljeća unazad i ove od iz 20 stoljeća naprijed, je ipak malo nerealna, pa evo netrebaš dalje kopati od par linkova koje sam stavio, pogledaj listu imena tih ljudi. O čemu pričamo mi ovdje? Šta imamo danas? Ekipu poput Gatesa, Jobsa, Elona Muska, Neil DeGrasse Tysona? Kapa njima dole zasigurno ali najveći umovi su trenutno ipak iza nas, a s obzirom di planet i čovječanstvo ide, dugo će još tako ostati.

 

Ali ajmo iskreno na kraju krajeva, ljudi jel živmo mi u istoj državi, svijetu, planetu i društvu? Koje školstvo i u kojem obliku vi branite i stavljate na pedestal kao jedino rješenje?

 

Kvalitetna edukacija nije školstvo u današnjem obliku i formi prakticiranja, bilo to Hrvatska, Amerika ili skoro bilo koja ostala država (čast iznimkama)

Knowing is not enough; we must apply. Willing is not enough; we must do.
17 godina
neaktivan
offline
Re: Koliko je naše školstvo dobro i može li bolje?
Colossus7 kaže...

 Opće obavezno obrazovanje je isto kao i socijalno i solidarno zdravstvo, koliko god loše bilo opet je buno bolje od alternative, za društvo u cjelini i veliku većinu pojedinaca osobno.

 

I kao takvo je uopće bezpredmetno raspravljati da li treba ili ne treba, nego samo možemo raspravljat kako ga poboljšati.

Poruka je uređivana zadnji put sri 9.12.2015 19:11 (BlackDog22).
16 godina
neaktivan
offline
Re: Koliko je naše školstvo dobro i može li bolje?
IvanPricic kaže...
beha kaže...

Samo da se malo osvrnem na ovo zadnje, priča meni prijatelj koji je iz privatnog sektora otišao raditi kao profesor u srednoj školi: - radim ti ja sad već godinu dana u toj školi, i mogu ti reći da je plaća super (plaća mu je inače iznadprosječna, više od 6000 kn). Od 6-7 sati koje provedeš na poslu, efektivno radiš samo 2-3 sata, ostalo su odmori i ostala raznorazna gubljenja vremena. A da ne pričamo kako je nastava koncipirana da se radi čim manje, sve se svodi na prepričavanje onog što piše u knjizi. 

Ukratko, priča i da se u privatnom sektoru morao naraditi bar trostruko više za istu plaću, tako da on smatra da su plaće u školstvu prevelike. 

 

Ovime si opisao samo odnos svoga prijatelja prema poslu koji obavlja. Sve više od toga je generaliziranje.

 Ne baš. Pričao mi je kako radi i što radi, sve pripreme za sat stigne obaviti bez problema, na satu ne radi tako da učenici prepisuju s projektora nego im stvarno pokušava i objasniti neke stvari...kaže da kad se zbroje radni sati kroz godinu da su jednostavno svi u školstvu previše plaćeni. (izračnunajte si recimo ljetno ferje, pa zimsko, pa razno-razna spajanja s praznicima, dan škole, učitelja itd, pa ispada da si više dana doma nego na poslu). 

Ali opet, to je mišljenje čovjeka koji se naradio u drugom sektoru pa ima neku predodžbu koliko bi trebalo raditi za određenu plaću. 

17 godina
neaktivan
offline
Re: Koliko je naše školstvo dobro i može li bolje?
No upravo tu vidimo koliko kapitalizam i slobodno tržište u praksi rade u interesu društva. Ti tvrdiš da je prije kad je obrazovanje bilo kapitalističko bilo idealno, a uopće nije. Pogledaj zašto su uopće se počeli uvoditi studetnski krediti: (https://en.wikipedia.org/wiki/Student_loans_in_the_United_States)

 

U.S. Government-backed student loans were first offered in the 1950s under the National Defense Education Act (NDEA), and were only available to select categories of students, such as those studying toward engineering, science, or education degrees. The student loan program, along with other parts of the Act, which subsidized college professor training, was established in response to the Soviet Union's launch of the Sputnik satellite, and a widespread perception that the United States was falling behind in science and technology, in the middle of the Cold War. Student loans were extended more broadly in the 1960s under the Higher Education Act of 1965, with the goal of encouraging greater social mobility and equality of opportunity.

Eto vidimo kako se obrazovanje na slobodnome tržištu samoregulira, ili može studirati samo mala skupina onih koji si mogu dovoljno platiti,a to nije dovoljno za društvo, ili mogu studirati svi, ali većina mora poslije toga životariti da preživjela.

 Kapitalisticko obrazovanje nije bilo idealno, nego samo najbolje moguce.  Nadalje tvoje price o "dovoljno za drustvo" su pokazatelj da ne razumijes ekonomiju.

Dovoljno za drustvo se odredije preko ponude i potraznje.

Ako drustvo hoce vise  molekularnih biologa to dize njima place, povecava interes ljudi za studiranje... firme nude stipendije studentima tih smjerova... i to je to.

Kada se drzava uplete dobijes missalocation of resources pa danas u US imas tonu ljudi sa diplomama njihove verzije EFZG, FFZG, FPZ koji rade NKV poslove.

 

Inace quote ti je bezveze : "widespread perception" je sto se tice podataka besmislen podatak. Mislim widespread perception je bio u US prije 12g da Iraq ima WMD...

Nadalje imas u argumentu jos tonu elementarnih ekonomskih pogresaka: tipa isli su na fakultet i to im nije dalo nikakav posao, ali zato su obrazovani, to je super za drustvo. Ignorirajmo da po meni fakulteti su progresivni brainwashing campovi...

svejedno vidis ima nesto sto se zove seen vs unseen.  Ti vidis njihovo genijalno znanje rodnih studija, ali ne vidis na sto bi privatni sektor potrosio tu lovu da resursi ulozeni u njihovo obrazovanje nisu potroseni na to nego na nesto drugo. Tipa HR ceste sa prometom koji ne vraca ulozeno ... Jesu korisne? Jesu. Jel se mogla lova pametnije potrositi? Da. Takoder za vrijeme studija da su radili naucili bi nesto na poslu( vjerovao ili ne moguce je dobiti edukaciju i na poslu, ne samo na fakultetu).

 

Gluposti o tome kako su drz krediti bolji od privatnih necu ni komentirati detaljno, ali uglavnom svodi se na to ako je drzava bolji pruzatelj X nego privatni sektor jer se odrice zlog profita zasto onda ne bi drzava sve radila?

Kao u SSSRu ili Kini prije 50g?

 

Kad sam rekao da ne krivim studente:

Vecina njih su naivna djeca sa 18g kada ih savjetnici i fakuleti i mediji i politicari nasade da studiraju neki beskorisni fakultet.

To ne znaci da je rejsenje da drzava financira svima skolovanje, nego da drzava ga prestane financirati...

 

No evo buduci da te nisam uvjerio vjerojatno ajmo napraviti jos jedan eksperiment:

Da li bi drzava trebala svakom tko zeli ici na doktorat platiti doktorat?  I kako bi fakulteti na to reagirali? Da li bi zadrzali kvote?

Jel bi bila korist drustvu da ljudi koji imaju los prosjek na fakuletu idu na doktorat?

Zato ti se u US danas kaze da je BA ili BS nova diploma srednje skole. :D

16 godina
offline
Re: Koliko je naše školstvo dobro i može li bolje?
BlackDog22 kaže...
Colossus7 kaže...

 Opće obavezno obrazovanje je isto kao i socijalno i solidarno zdravstvo, koliko god loše bilo opet je buno bolje od alternative, za društvo u cjelini i veliku većinu pojedinaca osobno.

 

I kao takvo je uopće bezpredmetno raspravljati da li treba ili ne treba, nego samo možemo raspravljat kako ga poboljšati.

 

Da je obrazovni sustav u permanentnoj krizi nije novost. S vremena na vrijeme čuju se i primjedbe da školovanje kakvo poznajemo djecu zapravo zatupljuje, čineći od njih potrošnu robu za funkcioniranje sustava, reprodukcijski materijal za novu generaciju poslušnika, ropsku masu mediokriteta koji se neće znati organizirati i pobuniti. Neki će čak ustvrditi da institucionalizirano obrazovanje ne pridonosi istinskom obrazovanju ljudskog bića, osobe, nego da isto ustvari priječi.

 

Sve se to, barem u svjetlu činjenica koje nam podastire J. T. Gatto, pokazuje istinom.

 

Valja napomenuti da se Gatto bavi prvenstveno američkim školskim sustavom, ali, mutatis mutandis, ono o čemu piše primjenjivo je i na našu situaciju, posebice u svjetlu sve očitijeg prihvaćanja američkih obrazovnih “postignuća”. Knjigu započinje zapažanjem da je, nakon trideset godina predavanja u “nekima od najgorih škola na Manhattanu, i u nekima od najboljih”, postao stručnjak za – dosadu. Dosadno je bilo djeci (“…rekli su da je rad glup, da nema smisla i da su sve to znali otprije”), a dosadno je bilo i njemu i njegovim kolegama. Ne znam je li mi bilo lakše ili teže kad sam pročitao da je “dosada… uobičajeno stanje školskih nastavnika”, i da “svatko tko provodi vrijeme u zbornici može posvjedočiti o niskoj razini energije, cmizdrenju, malodušnosti”. Koga nastavnici krive za to što se tako osjećaju? Dakako – djecu, koja za dosadu okrivljuju njih – nastavnike. U svakom slučaju, prepoznavanje je bilo skoro pa stopostotno.

 

Kako je nastao taj circulus vitiosus? Pa, postupno. I, pokazat će se, s predumišljajem. Autor se počeo pitati o uzrocima, o razlozima zašto se dosada i nezrelost u razredima/zbornicama (kažem, i u zbornicama, jer i nastavnike je iznjedrio jedan te isti sustav školovanja) podrazumijevaju. Počeo se pitati odakle ludilo u tom sistemu. Počeo se pitati zašto su obrazovne institucije zapravo “tvornice nezrelosti”, kad to ne bi trebale niti smjele biti. No, što je više razmišljao o “problemu”školovanja, to se više udaljavao od biti. I onda mu je sinulo: “Što ako ’problem’ nije u našim školama? Što ako su one takve kakve jesu… ne zato što čine nešto pogrešno, već zato što čine nešto ispravno?”

 

Drugim riječima, počeo se pitati nisu li škole kakve poznajemo i zamišljene kako bi osigurale da nijedno dijete zapravo nikad uistinu ne odraste, tj. da nauči što manje (bitnog).

Da bi odgovorio na ta pitanja, autor se vraća u povijest školstva u Sjednjenim Državama. Sustav masovnog, obvezatnog školovanja osmišljavan je tijekom 19. stoljeća, a u praksi se proširio između 1905. i 1915. godine. Razlozi koji su se navodili za taj “prevrat” svode se na sljedeće: cilj je stvoriti dobre ljude, dobre građane i učiniti da svaki pojedinac dosegne osobni maksimum. Plemenito, nema što. Tko se s ovim ne bi složio? Ti se ciljevi spominju i danas, i svaki nastavnik-početnik zapravo nadobudno vjeruje u njih. No, “potpuno smo u krivu”, kaže Gatto.

 

Jer, unatoč općeprihvaćenoj predodžbi o općem obvezatnom školovanju kao civilizacijskom dosegu, iz činjenica koje nam pruža na uvid razvidno je da stvarni ciljevi nisu ovi gorespomenuti, nego nešto sasvim drugo. Za početak, navodi riječi H. L. Menckena, novinara, esejista i satiričara, koji je 1924. napisao “da cilj javnog obrazovanja nije ’…ispuniti mlade… znanjem i probuditi njihovu inteligenciju… Ništa nije dalje od istine. Cilj je… jednostavno ograničiti što je moguće više pojedinaca na istu sigurnu razinu, da se množe i osposobljavaju standardno građanstvo, da suzbijaju odstupanja i originalnost. To je cilj u SAD-u… i to je cilj svugdje drugdje’”.

 

Na ovom mjestu, s obzirom na ono što slijedi, i mi se možemo prepoznati jer su korijeni i američkog i našeg sustava obvezatnog školovanja isti: nasljeđe su pruskog modela školstva. Što se tiče Sjedinjenih Američkih Država, poznata je činjenica da je njihov službeni jezik zamalo postao njemački, toliko je, naime, snažan bio utjecaj njemačkih imigranata tijekom 18. stoljeća; Prusi su bili saveznici tijekom rata za nezavisnost; pruski model školstva smatrao se idealnim i tijekom 19. stoljeća zazivala se njegova implementacija, što se naposljetku i dogodilo. A što smo time dobili, možemo se zapitati zajedno s autorom. “Obrazovni sustav namjerno projektiran da bi proizvodio prosječne umove, onesposobio unutarnji život, uskratio učenicima znatnije sposobnosti vođenja i jamčio poslušne i necjelovite građane – sve da bi se narod učinilo ’upravljivim’”.

 

No, to je tek početak. Stvarnu svrhu američkog školovanja (a možda i institucionalnog školovanja uopće) Gatto je saznao čitajući dvije knjige nama možda manje poznatih ljudi. Prvi je James Bryant Conant, između ostalog bivši dekan Harvardovog sveučilišta, koji je u svom eseju iz 1959., Dijete, roditelj i država, uzgred spomenuo “da su moderne škole koje pohađamo rezultat ’revolucije’ smišljene između 1905. i 1930.”. Autor se zapitao o kakvoj ’revoluciji’ je riječ pa je potražio knjigu Principi srednjoškolskog obrazovanja (1918.) koju Conant preporuča za one koji žele znati više, a čiji je pisac u toj ’revoluciji’ i sam sudjelovao: Alexander Inglis. Evo što je saznao: “Inglis… savršeno jasno izjavljuje da je namjera da obavezno školovanje na ovom kontinentu bude upravo ono što je bilo u Pruskoj 1820-ih: peta kolona rastućeg demokratskog pokreta koji je prijetio dati seljacima i proletarijatu glas za pregovaračkim stolom. Moderno, industrijalizirano obavezno školovanje trebalo je biti neka vrsta kirurške intervencije u perspektivu jedinstva ovih podređenih klasa. Podijelite djecu po predmetima, po dobnim razredima, stalnim rangiranjem prema rezultatima testova i pomoću drugih suptilnih metoda pa neće biti vjerojatno da će se masa neznalica podijeljena u djetinjstvu ikada reintegrirati u opasnu cjelinu”.

 

Inglis nadalje navodi šest temeljnih funkcija modernog školovanja koje treba provesti u praksi (sjetite se proklamiranih plemenitih ciljeva ponuđenih javnosti). Funkcija podešavanja ili prilagodbe odnosi se na podređivanje autoritetu i isključivanje kritičke prosudbe. Funkcija integracije koja ide za tim da djeca postanu što sličnija, a samim time i predvidljivija, što je idealno za kasnije lakše manipuliranje. Funkcija usmjeravanja pojašnjava ulogu škole u određivanju pripadajućeg mjesta za svakog budućeg člana društva. Kad su jednom usmjereni, učenike treba osposobljavati samo u onoj nužnoj mjeri za obavljanje njihove uloge u društvenom stroju – nipošto više od toga (tzv. razlikovna funkcija).

 

Selektivna funkcija je posebice degutantna: škole bi, naime, trebale filtrirati nepoćudne (buntovnike, slobodoumne, “drugačije”, “problematične”…) pomoću represivnih mjera, marginalizirajući ih ne bi li se posve maknuli iz “reproduktivnog bazena” (kako bi vladajućima ostao samo kvalitetan materijal za dalju reprodukciju, ono “standardno građanstvo” koje će suzbijati “odstupanja i originalnost”). Posljednja, ali ne i najmanje važna funkcija je ona propedeutička: “Društveni sustav na koji ova pravila upozoravaju zahtijevat će elitnu skupinu čuvara. U tu će se svrhu mali dio djece potiho podučiti kako upravljati ovim neprekidnim projektom, kako paziti i kontrolirati populaciju koja je namjerno zatupljena i obesnažena da bi vlast mogla neometano ići dalje i da korporacijama nikad ne bi nedostajalo poslušne radne snage”. Zvuči poznato? Zvuči vraški poznato.

 

“To je, nažalost, svrha obveznog besplatnog školovanja”, zaključuje Gatto. Ovako razrađen, pruski sustav pokazao se idealnim ne samo u svrhu stvaranja zaglupljenog biračkog tijela, ne samo poslušne radne snage, nego i – osvrnimo se oko sebe –“krda bezumnih potrošača”. A kome je to u ono doba došlo kao kec na desetku? Dakako, vizionarima poput Andrewa Carnegiea i J. D. Rockefellera, koju su znali što treba podržati nesebičnim ulaganjima i izljevima oduševljenja, a sve u svrhu enterostrukog profita.

 

Da bi se upravljalo milijunskim masama – da posudim Orwellov izraz –“prola”, potrebno je, kroz ovako osmišljen sustav, ljude od malih nogu lišiti znatiželje, fleksibilnosti, pustolovnosti – pogledajte djecu kakva su prije no što krenu u školu (i nastavnike koji su tek počeli raditi) – i istovremeno ih zatupljivati idiotskim programima ili ih zatrpavati beskonačnim količinama podataka; rezultat je isti: nesigurni, demoralizirani, izolirani pojedinci s malo vjere u osobnu inicijativu i kritičko promišljanje svijeta oko sebe općenito, i vladajućih struktura posebice. U doba kad se proizvode goleme količine proizvoda, nužne su goleme mase potrošača. Sjeća li se itko da je glupo kupovati ono što mu ne treba? Je li itko toga danas svjestan? Ako je sustav podešen tako da mlade ljude ne potiče da misle, onda će, uza sve navedeno, postati i žrtvom marketinških i PR vračeva, a marketing se, u tom smislu, također počeo razvijati u SAD-u, početkom 1920-ih.

 

U to doba je svoj ured u New Yorku otvorio Edward Bernays, nećak Sigmunda Freuda, koji je genijalno primjenjivao ujakove spoznaje u reklamnim kampanjama i osmišljavanju “američkog načina života”. Stvari su se, vidimo, razvijale paralelno: golem broj potencijalnih potrošača najprije je trebalo primjereno odškolovati, da bi proizvodili golem broj proizvoda, da bi zatim te proizvode kupovali, i sve to da bi ostali pasivni i eliti donosili profit. Što se promijenilo od tada? Ništa, osim što smo se i mi našli u vrzinom kolu.

 

Što su škole danas? “Laboratoriji za pokuse na mladim umovima, centri za uvježbavanje navika i stavova koje korporativno društvo traži. Obvezno obrazovanje služi djeci tek usputno; njegova je stvarna svrha pretvoriti ih u sluge”, definira Gatto.

 

Što nam je činiti? Ako “škola uči djecu da budu zaposlenici i potrošači, vlastitu djecu poučite da budu vođe i avanturisti. Škola uči djecu da refleksno slušaju; vlastitu djecu podučite da razmišljaju kritički i neovisno… pomozite da razviju unutarnji život da im nikad ne bude dosadno”.

Na koncu uvodnog dijela knjige, Gatto piše: “Nakon… trideset godina na ratištima državnih škola, zaključio sam da genijalnosti ima na bacanje. Gušimo genijalnost jer još nismo osmislili kako upravljati populacijom obrazovanih muškaraca i žena. Ja mislim da je rješenje jednostavno i briljantno. Neka upravljaju sami sobom “.

Neka upravljaju sami sobom.

 

Svaki prosvjetni radnik koji još uvijek imalo drži do sebe, svaki roditelj, djed, baka, ujak i ujna, svi kojima je stalo do stvarne dobrobiti djece i mladih ljudi, neće propustiti pročitati ovu knjigu koja pruža daleko više no što je ovdje obuhvaćeno.

 

Autor teksta : Darko Milošić

Knowing is not enough; we must apply. Willing is not enough; we must do.
17 godina
neaktivan
offline
Re: Koliko je naše školstvo dobro i može li bolje?
Colossus7 kaže...

 "Da je obrazovni sustav u permanentnoj krizi nije novost."

 

Meni je, ja ne znam niti se sjećam nekog primjera kada je obrazovni sustav bio bolji pa da bi sad bio u krizi. Malo sam sad prevrtio po glavi od pećinskog čovjeka pa na ovamo i ne sjećem se nekog razdoblja u povijesti da je više ljudi svih klasnih profila imalo priliku biti obrazovano i svojim obrazovanjem pridonosit napretku društva nego nakon što su države počele uvoditi obavezno obrazovanje. Tako da iskreno ja pojma nemam o kakvoj ti krizi pričaš. 

 

Ja u principu nisam ni skužio što tebi smeta. Da li ti smeta obavezno obrazovanje, obavezno besplatno obrazovanje ili obavezno besplatno državno obrazovanje? Ili neka od kombinacija istog. 

 

A što se tiće ovog predugačkog teksta:

 

“Obrazovni sustav namjerno projektiran da bi proizvodio prosječne umove, onesposobio unutarnji život, uskratio učenicima znatnije sposobnosti vođenja i jamčio poslušne i necjelovite građane – sve da bi se narod učinilo ’upravljivim’”

 

Ovaj citat pati od klasične zamjene teza. Nije sustav napravljen da bi proizvodio prosječne umove/ljude, nego je sustav napravljen tako da se prilagodi radu s prosječnim umovima/ljudima jer, koliko to nekom bilo teško priznati, ipak je velika većina ljudi prosječna. Mislim da je to nekako i definicija te riječi. I nije smišljen da bi se te prosječne ljude moglo lakše manipulirati, nego je jednostavno to tako da onih najpametnijih/lukavijih 1-2-10% vrlo lako može manipulirati onim prosjekom. Ma šta god roditelji pričali, nisu sva djeca rođena niti sva djeca imaju kapaciteta biti nadprosječna (to bi nekako pobilo sam smisao te riječi, nadprosječan). Vrlo velik djece je jednostavno prosječan. Ja znam da će to mnogim roditeljima na ovom forumu pasti jako negativno na đeludac, no da, istina je (

): VAŠE DIJETE JE MOŽDA PROSJEČNO. 

 

“Inglis… savršeno jasno izjavljuje da je namjera da obavezno školovanje na ovom kontinentu bude upravo ono što je bilo u Pruskoj 1820-ih: peta kolona rastućeg demokratskog pokreta koji je prijetio dati seljacima i proletarijatu glas za pregovaračkim stolom. Moderno, industrijalizirano obavezno školovanje trebalo je biti neka vrsta kirurške intervencije u perspektivu jedinstva ovih podređenih klasa. Podijelite djecu po predmetima, po dobnim razredima, stalnim rangiranjem prema rezultatima testova i pomoću drugih suptilnih metoda pa neće biti vjerojatno da će se masa neznalica podijeljena u djetinjstvu ikada reintegrirati u opasnu cjelinu”.

 

Da, zamisli. Mamu im imperijalističku, oni bi djecu u školama djelili tko više zna...pa onda one pametnije u doktore, a ove gluplje u konobare i prodavače (uz isprike konobarima i prodavačima). I to sve ne zbog logičkog razloga da je puno pametnije imat pametnog doktora nego konobara, nego sve zbog neke imperijalističko-aristokratske urote da se oni ne bi kasnije grupasili. Kako su prepredeni ti prusi, svaka im dala. 

 

"Selektivna funkcija je posebice degutantna: škole bi, naime, trebale filtrirati nepoćudne (buntovnike, slobodoumne, “drugačije”, “problematične”…) pomoću represivnih mjera, marginalizirajući ih ne bi li se posve maknuli iz “reproduktivnog bazena” (kako bi vladajućima ostao samo kvalitetan materijal za dalju reprodukciju, ono “standardno građanstvo” koje će suzbijati “odstupanja i originalnost”)."

 

A stvarno svakom je jasno da je nosilac buntovništva u to vrijeme bio kler i da su se mutikaše i revolucionari povlačili po dvorovima ili su možda sastančili nakon rada na poljima ili u tvornicama. Mlada inteligencija se skoro pa ni ne spominje tih ranih godina 19. stoljeća. Šteta što to nitko nije objasnio ovima kad se osnivala La Giovine Italia ili kad je započinjao Ilirski preprorod da je njihovo obrazovanje ustvari usmjereno k tomu da se ne grupišu, a ne da mi sad tu oni obrazovani rade sranja i oće rušit monarhije i traže nekakva prava i ko zna kakve sve gluposti. Čudno je nekako da baš to obrazovanje 1820-tih u pruskoj kojoj je cilj bio ova glupost iznad se odbije ko rikoše i pogodi sve u europi direkt po pol čela u obliku proljeća naroda kojem su nosio mladi intelektualci odgajani i obrazovani baš pod tim sustavom, smišljenim jedino i samo zato da to isto sprijeći. Salto mortale neviđenih proporcija. A Marx, pa on je baš krenuo u školu nekako kad je taj diabolični plan zaživio u praksi. O bože, ja da sam smislio takav fiasko od plana bilo bi me sram. 

 

p.s. bilo mi je slalo stalno onu grešku za HTML kod pa je malo nečitko.

Poruka je uređivana zadnji put sri 9.12.2015 23:38 (BlackDog22).
12 godina
offline
Re: Koliko je naše školstvo dobro i može li bolje?
Sad se sjećam kako sam pisao 2012. taj PISA ispit iz matematike - bilo je smješno. Prvo su me - kao slučajno odabrali kao jednog iz razreda (a znali su da sam među boljima). Glavni problem što smo taj ispit loše napisali je u tome što nam nitko nije objasnio o čemu se radi, samo su nam rekli da nam to neće utjecati na ocjenu, pa se nitko nije ni trudio rješavati taj ispit - govorim iz iskustva. Ja sam ipak htio rješiti nešto, i moram priznati da je većina zadataka bila dosta jednostavna ( izračunaj neke postotke, malo geometrije...). Ipak mislim da je mnogima problem bio u nekim zadacima koji su bili dvosmisleni - što je po meni uzrokovano lošim prevođenjem zadataka s engleskog od strane PISA organizacije u RH. Na kraju kad smo sve napisali, sve smo trebali staviti u nekakve folije koje barem pola ljudi nije dobro zalijepilo i nemam pojma jesu li te ispite kasnije uopće uzimali u obzir. Kad uzmem u obzir da sam ja išao u jednu ozbiljniju srednju školu ( a sve je bilo organizrano tako šlampavo) pitam se kakva je orgnizacija ovih ispita bila u drugim školama. Zaključak: PISA ispiti su u nekim zemljama stvarno relevantni pokazatelji znanja, ali ovi provedeni u RH bome nisu.

I hvala BUG-u na ovom članku, jer do danas nisam uopće dobio nikakvu informaciju o tim ispitima - a "trebao" sam dobiti i rezultate svog ispita i to poštom, ali ministarstvo valjda nije imalo lovu za toliko pošte pa ni dan danas neznam kako sam to napisao.
 
0 0 hvala 0
12 godina
offline
Re: Koliko je naše školstvo dobro i može li bolje?
Sad se sjećam kako sam pisao 2012. taj PISA ispit iz matematike - bilo je smješno. Prvo su me - kao slučajno odabrali kao jednog iz razreda (a znali su da sam među boljima). Glavni problem što smo taj ispit loše napisali je u tome što nam nitko nije objasnio o čemu se radi, samo su nam rekli da nam to neće utjecati na ocjenu, pa se nitko nije ni trudio rješavati taj ispit - govorim iz iskustva. Ja sam ipak htio rješiti nešto, i moram priznati da je većina zadataka bila dosta jednostavna ( izračunaj neke postotke, malo geometrije...). Ipak mislim da je mnogima problem bio u nekim zadacima koji su bili dvosmisleni - što je po meni uzrokovano lošim prevođenjem zadataka s engleskog od strane PISA organizacije u RH. Na kraju kad smo sve napisali, sve smo trebali staviti u nekakve folije koje barem pola ljudi nije dobro zalijepilo i nemam pojma jesu li te ispite kasnije uopće uzimali u obzir. Kad uzmem u obzir da sam ja išao u jednu ozbiljniju srednju školu ( a sve je bilo organizrano tako šlampavo) pitam se kakva je orgnizacija ovih ispita bila u drugim školama. Zaključak: PISA ispiti su u nekim zemljama stvarno relevantni pokazatelji znanja, ali ovi provedeni u RH bome nisu.

I hvala BUG-u na ovom članku, jer do danas nisam uopće dobio nikakvu informaciju o tim ispitima - a "trebao" sam dobiti i rezultate svog ispita i to poštom, ali ministarstvo valjda nije imalo lovu za toliko pošte pa ni dan danas neznam kako sam to napisao.
 
0 0 hvala 0
17 godina
neaktivan
offline
Re: Koliko je naše školstvo dobro i može li bolje?
DomiSt kaže...
O Hrvatskom obrazovnom sustavu se stvarno može puno toga reći ali dovoljno je nekoliko primjera gdje ides u strukovne skole gdje ti nabacuju teoriju a nigdje,nigdje prakse (4g.elektrotehnička),ides na ispite gdje te ispitivaju o raznim otpornicima, kondenzatorima a ti zapravo nemas niti pojma sto je to, katastrofa,, sto se tiče osnovne, dovoljno je reci da u predmetu povijest ucis razne razne gluposti a onda nema vremena za ucenje Domovinskog rata,,,profesori samo tupe iz knjige, a predavanja su nezanimljiva i zastarjela,,, zapravo niti nemozes znaci da li te nesto uopce zanima jer nikad ne ides dalje od tupljenja teorije..

 Kao prvo elektro skole nisu strukovne vec su tehnicke,.....a kao drugo zavsiti elektro skolu bez znanja sto je otpornik,kondenzator zavojnica ili tranzistor je malo vjerovatno.......a jos debilnije je kad kazes da na satovima povijesti ucis gluposti a nemas vremena uciti o domovinskom ratu....OMFG......a teorijsko ucenje je pocetak svakog ucenja,praksa dolazi kasnije,,,Oprosti ako grijesim...

 

 

 

 

Poruka je uređivana zadnji put uto 15.12.2015 23:56 (Yellow man).
Nova poruka
E-mail:
Lozinka:
 
vrh stranice