Osnovno pravilo je da se ostvari kontakt pogledom sa sudionicima u saobracaju. Pjesaci koji stoje pored puta mozda i ne zele preci ulicu. Jedan pogled na njih je dovoljan da napravis procjenu. Pogled na druge vozace u raskrizju je dovoljan da vidis da li si primijecen i da li je sigurno napraviti zeljeni manevar. Samovozeci auti ne posmatraju ostale ucesnike u saobracaju na taj nacin. Vide objekte ali ne i one koji njima upravljaju. Upravo to je odlucujuce u saobracaju gdje su velike guzve.
Pametnim automobilima nedostaje socijalna intelige
- poruka: 32
- |
- čitano: 15.766
- |
- moderatori:
vincimus
Drugim rijecima to sve skupa ne bude nikad funkcioniralo na brdovitom balkanu.
Tek sad na vidjelo izlazi da smo mi napredan narod. Umjetna inteligencija u genima. Nema šanse da te netko pusti da izađeš s parkinga osim ako taj parking njemu treba. Da se uključiš u promet sa sporedne, da bočno parkiraš...
Postoji nešto što se zove vozačka kultura. A postoje i situacije u kojima je poštivanje pravila najgora stvar koju vozač može napraviti.
Nisu pravila tu da smetaju ali ne treba ih se uvijek slijepo držati jer nekad mogu biti kobna a nekad je pristojno propustiti drugog vozača iako si u prednosti.
Da nema te pristojnosti tu kod nas se sa sporedne na glavnu ne bi uključio nikad.
Primjeri kad nepoštovanje pravila spašavaju glavu:
Prije par dana sam unutar kružnog naglo zakočio. Vozač iza mene se skoro zabio. Zašto? Zato jer sam vidio idiota kako dolijeće u kružni i ne pomišlja stati. Tu imaš izbor hoćeš li ti izazvati sudar ili će ti sin na mjestu suvozaća poginuti.
Primjer drugi: u desnoj traci nailazim na pješački i vidim s desne strane par ljudi kako namjeravaju prijeći. Klasičan hrvatski vozač bi produžio, ko ih jebe. Onaj koji se slijepo drži pravila bi stao i propustio ih. Ja usporavam i automatski gledam lijevi retrovizor i vidim debila u BMW-u kako se zaletio ko manijak. Ne stajem pješacima nego polako produžavam, a on proleti pored mene. Da sam stao on bi ih sve zgazio.
Takvih primjera ima koliko hoćeš kad si stalno u autu. Na motoru je još gore jer te niko ne jebe 2% i ako ćeš se ti držati pravila drugi neće a ti si taj koji će najebati.
S biciklom izbjegavam prometnice ali i tu ako se nađem ima namjernog kršenja pa se npr u okuci neću držati skroz desno jer će me ovaj s autom ili kamionom od iza pokušati prestići a ako naiđe netko s druge strane izgurati će me s ceste. To sam naučio na teži način.
Da, predviđanje ponašanja drugih sudionika u prometu je ponekad bitnije od slijepih blejenja u prometne znakove...
Svi govore vozačima automobila; "držite razmak, držite odstojanje od vozila ispred sebe, OK."
Dođeš na raskrižje kad policjot isključi semafore i on kontrolira promet.
Svim vozilima kojima da pravo kretanja naređuje da se kreću što brže, da se priljepe jedan uz drugoga, da bi policjot riješio prometnu gužvu...
Jednom sam otvorio prozor kad me je požurivao, usporio sam automobil i doviknuo mu; "što me požuruješ, jesi li čuo za držanje razmaka između vozila", a on me mrko pogleda jer sam mu usporio promet i doviknuo; "Hajde, hajde, nemoj stvarati gužvu, voooziii, bržeee..."
Eto, i policajac krši prometna pravila.
Mislim da sam već o tome pisao na ovom forumu, mene je pri polaganju vozačkog ispitivač natjerao u prekršaj. Postoji pješački u Makarskoj na kojem je ljeti uvijek gužva ali ne samo od ljudi koji pješački prelaze nego su tu crkva i gradska tržnica, dućani sa svojim dostavnim vozilima... Uglavnom, osim u sitne noćne sate nema teorije da na tom pješačkom netko ne stoji, šeta naprijed nazad ili lijevo desno. Poštivajući pravila vozač bi kad tu dođe u 8 ujutro trebao čekati do 2 u noći kako bi ga propisno prešao. U sezoni je i onako prometni kolaps i treba sat-dva za napraviti krug oko grada (zimi treba maksimalno 5 minuta). Da se tu i na još dva mjesta vozači ne proguravaju između pješaka krug ne bi napravio za cijeli dan. Ako ćeš tu voziti po propisima netko od ovih iza će te prebiti.
Ja sam polagao prije točno 30 godina i stanje je bilo puno bolje nego danas ali i tada je bilo užasno. Došao sam do pješačkog, stao, potegao ručnu i pitao ispitivača "šta ćemo sad?". Ispitivač mi je rekao da su i prolazak i stajanje prekršaj i da ja izaberem. Kasnije mi je rekao da nisam prošao da bi me oborio.
Ne znam koja je od ove dvije rečenice veća glupost.
Ne znam koja je od ove dvije rečenice veća glupost.
A po tvojoj pameti vozač bi tu trebao - što? Čekati 5-6 sati da se pješački raščisti ili 30+ godina da netko tu stavi semafor?
Ne znam koja je od ove dvije rečenice veća glupost.
A po tvojoj pameti vozač bi tu trebao - što? Čekati 5-6 sati da se pješački raščisti ili 30+ godina da netko tu stavi semafor?
Ne po "mojoj pameti" već zakonski. Ako su pješaci na pješačkom, mora ih propustiti, makar napravio kolonu do Splita. Nema tu prekršaja za čekanje.
Kao ni mogućnosti rušenja ako ih ne propuštaš.
Točno to...
Ali nažalost kako ne postoji vozačka kultura ne postoji često ni pješačka...
ja se ako moram iole pričekati na pješačkom nešto što me sprečava da odmah krenem preko okrenem i odmaknem korak od zebre...
isto učim i klinku, da je na pješačkom kad misli ići a ne zevzečit' tamo i da obavezno uspostavo kontakt pogledom s vozačem (ili bar okrene glavu prema njemu) da i on bude svjesniji namjere njenog prelaska...
prelaženje s hudicama prek njuške i rukama nabijenim u džepove treba izliječiti šamarom...
Ne po "mojoj pameti" već zakonski. Ako su pješaci na pješačkom, mora ih propustiti, makar napravio kolonu do Splita. Nema tu prekršaja za čekanje.
Kao ni mogućnosti rušenja ako ih ne propuštaš.
Koliko je teško shvatiti da su ljeti pješaci non stop na tom pješačkom? Neki samo stoje, fotografiraju crkvu, drugi prolaze paralelno s cestom. One koji prelaze preko ceste pustiš ali one koji samo stoje, ni nemaju namjeru priječi, normalno da nećeš čekati da se maknu iako zakonski moraš.
Nažalost fotografija s mapsa je iz listopada. Tu gdje sam stavio crvene točke ne postoji trenutak u kojem nema barem pet ljudi da stoji. U praksi ti tuda voziš 2kmh a pješaci ti prolaze sa svih strana, u svim smjerovima. Ovaj Twingo i Alfa ne voze. Oni su tu parkirani. Još je to super kad nisu dostavni kamioni za gradsku tržnicu, 6-7 restorana i 5 dućana koji se nalaze u krugu od 50m. Da tu itko poštuje prometna pravila promet u gradu ne bi funkcionirao jer je to jedina ulica kojom se vozi kroz centar. 30m prije ovog pješačkog je drug, malo manje prometan. Važe (ne) ista pravila, svi se kreću istovremeno. Ako ćeš se držati prometnih pravila ne samo da ti nigdje nećeš doći nego si paralizirao cijeli grad. Jel ti misliš da će netko to trpit? Pa prvi će ti policajac ako dođe reći da voziš.
Druga slika, opet ista stvar. Pješački bez semafora na sred rive. Ovdje ujutro nije toliki problem no navečer je tu rijeka ljudi. Pet dana u sezoni stave bobija ali ostale dane voziš kroz pješake jer nemaš drugu opciju. Jednako sporo voziš i ostatkom rive jer pješaci stalno prelaze neovisno jesu li na pješačkom ili ne.
Treća i četvrta slika: fotografija na istom mjestu gdje i druga. Tu je jedan vozni trak i parking - po pravilu. Jel vidiš kako to u stvarnosti izgleda u sezoni? Tri reda auta se guraju u taj trak, okolo prolaze pješaci. Nikoga nije ni briga gdje je pješački. Apsolutno niti jedan vozač ni pješak ne poštuje pravila. I ti bi tu nešto "po zakonu"? Bi dok ti ovaj iza tebe nakon pet minuta trubljenja ne bi izašao i sastavio šamar.
Ne po "mojoj pameti" već zakonski. Ako su pješaci na pješačkom, mora ih propustiti, makar napravio kolonu do Splita. Nema tu prekršaja za čekanje.
Kao ni mogućnosti rušenja ako ih ne propuštaš.
Koliko je teško shvatiti da su ljeti pješaci non stop na tom pješačkom?
Nimalo. Što i dalje ne znači da nepropuštanje nije prekršaj ili da bi te mogao rušiti.
To je problem lokalne samouprave, a ako ga ne propustiš problem vozača kojem mogu naplatiti kaznu.
Nimalo. Što i dalje ne znači da nepropuštanje nije prekršaj ili da bi te mogao rušiti.
To je problem lokalne samouprave, a ako ga ne propustiš problem vozača kojem mogu naplatiti kaznu.
Teoretski da, no to su upravo iznimke o kojima cijelo vrijeme govorim. Taj ispitivač u auto školi taj dan nakon mene ima još 5 polaznika. Ako ću ja voziti po pravilima krug oko grada će mi trajati 6 sati. Ja svojim ovnovskim inzistiranjem na prometnim pravilima paraliziram cijeli grad. Hitna, vatrogasci, policija... nitko se ne može mrdnuti zato jer sam ja tvrdoglava budala koja zbog poštivanja jednog pravila krši tri druga. Na ovom pješačkom na rivi od 20:00 do 00:00 konstantno prolaze ljudi u oba smijera. Rijeka ljudi. Tvoja putna brzina je 5m u minuti prije i nakon pješačkog. Jednostavno teoretski ti tuda ne možeš proći bez prekršaja. Odmah tu je trajektno pristanište. Znači da uz normalan promet imaš jednu kolonu vozila koja se ukrcava na trajekt i drugu koja s njega izlazi. Ti stojiš, trajekt ne može iskrcati a samim tim ni ukrcati. Gužve su ogromne.
To što je nešto problem lokalne samouprave tebi kao vozaču ništa ne znači. Tebi treba trenutno rješenje a ne traženje krivca.
Postoje i neka pravila koje ja svjesno malo modificiram. Ako vozim u rikverc upalim sva 4 no nekad u specifičnoj situaciji ne nego žmigavcem dajem signal gdje ću skrenuti. Puno korisnija informacija onima iza mene.
Nimalo. Što i dalje ne znači da nepropuštanje nije prekršaj ili da bi te mogao rušiti.
To je problem lokalne samouprave, a ako ga ne propustiš problem vozača kojem mogu naplatiti kaznu.
Teoretski da, no to su upravo iznimke o kojima cijelo vrijeme govorim.
Ne, to nisu iznimke. To je vožnja suprotna propisima. Nema iznimke ni moguće devijacije pravila.
Kao i dio ostalih primjera, radi se o kompenzaciji tuđih prekršaja.
-socijalna inteligencija? možda i empatija, osjećaji? .. tj da, trebaju raditi na 'zbližavanju', kolokvijalno sudarima :) .. nakon tog će imati osobna iskustva, ai-učenje i razvoj novih osobina, prednosti, evolucija, auto ne s oznakom 16-v ili eco-motorom nego samosvjestan-ver.2.43-beta i sl. uz patcheve i bugove, malware itd..
edit.. ver.3a donosi i mp3-mjuzu, ono, spušteni prozori i treš-cajke dok zvučnik skače drmajući..
Nimalo. Što i dalje ne znači da nepropuštanje nije prekršaj ili da bi te mogao rušiti.
To je problem lokalne samouprave, a ako ga ne propustiš problem vozača kojem mogu naplatiti kaznu.
Teoretski da, no to su upravo iznimke o kojima cijelo vrijeme govorim.
Ne, to nisu iznimke. To je vožnja suprotna propisima. Nema iznimke ni moguće devijacije pravila.
Kao i dio ostalih primjera, radi se o kompenzaciji tuđih prekršaja.
I k tome,... guzva na cesti? Tko te j***. Idi biciklom, pjeske, autobusom, skuterom. Devedeset posto auta prevozi jedno govedo. A zauzima 10 kvadrata prostora.
Govedo u autu ima izbor, a kud ce ovaj sta ide pjeske? Da leti po gradu da ne bi smetao svecima u kolima.
Daj boze sto vise pjesaka i sto vecih zastoja na zebrama. Prostor je za ljude, ne za aute. Kod takvih zastoja bi potpuno zabranio promet za automobile.
Hvala bogu da je zakon na strani pjesaka, trebalo bi situaciju i postrozit sve dok ne smanjimo smrtnost na cestama.
U vozačkoj karijeri imam 3 kazne. 1998 zbog prekoračenja brzine, 2007 opomena zbog prekoračenja brzine i 2017 opomena zbog pojasa. A vozim po cijeloj Europi.
Zašto? Zato što policajac koji vidi mene i sve ostale koji čine te prekršaje nije idiot. Da je kojim slučajem idiot i zaustavlja nas i piše kazne, sutra bi dobio otkaz - jer je idiot.
Makarska je mali gradić i sve je koncentrirano u centru. Dok se sve nabrojano ne izmjesti, a neće nikad, promet će se odvijati kako se odvija sad.
Ne shvaćaš baš?
Zakonski, pješak na prijelazu - ne voziš. Nema tu nikakve gužve, lokalnih kvazipravila, lokalnih uvjeta itd.
Ne može te na ispitu rušiti ako se zaustaviš, kao što te i mora rušiti ako se ne zaustaviš.
Ti se možeš "gurati" ako želiš, ali moraš biti svjestan da je to kažnjivo i da to što je kolona do Splita ne znači da je "manje" kažnjivo.
Ni policajac te ne smije natjerati u prekršaj a kamoli instruktor ili ispitivač u auto školi. Ali mene je natjerao (tj. dozvolio mi) i mogao me kasnije baciti. Međutim rekao mi je točno ono što sam napisao: da si inzistirao na čekanju, bacio bi te.
Ja živim 200m prije tog pješačkog. Kad vozim za Split moram priči tuda, kad vozim za Dubrovnik također. To je jedina ulica kroz centar, jednosmjerna i kruži oko centra.
Hipotetsko pitanje, da 01.08. želiš/moraš na Brač. Bi li ti tu čekao trenutak kad je pješački potpuno prazan (možeš čekati satima) ili bi prošao pazeći da ne zgaziš nekoga.
Ako kažeš da bi čekao onda lažeš samog sebe. Ako bi stvarno čekao sutra bi završio u novinama jer bi te netko prebio.
Jedino rješenje na tom mjestu je policajac koji će regulirati promet. Ni semafor tu ne pomaže. Ima semafor na mjestu gdje cesta skreće na rivu ali ga nitko ne poštuje, naročito pješaci. Staneš na crveno, upali se zeleno ali pješaci i dalje prolaze. Zna se dogoditi da dvije izmjene stojiš u mjestu. Što bi apsolutni poštivaoci prometnih pravila tu napravili? Gazili ih?
U prometu se čovjek mora prilagođavati situaciji. Skuteri, motori i romobili te pretiću s obje strane iako je jedan kolni trak. Zaboravi na pravila i otvori četvere oči. Ako ćeš razmišljati "ja sam ovdje u pravu ili u prednosti" napravit ćeš pizdariju zbog koje ćeš žaliti cijeli život.
Različita mjesta u svijetu imaju različite običaje i ljudi ih se drže kao zakona iako to nije. Npr. po zemljama zapadne Europe kad je suženje ceste, ili zbog radova u jednom traku ili jednostavno cesta gubi jedan trak, ili gužva na raskrsnici vozači ne gledaju prednost nego voze jedan po jedan iz svakog traka. Bez obzira na svoju prednost uvijek pusti jednog da se uključi i onda on vozi. Ali jednog, ne dvojicu. Niti se drugi pokušava ubaciti jer zna da će ga ovaj iza pustiti. To je vozačka kultura. Kosi se s pravilima.
Kod nas nema šanse da te netko pusti. Možeš čekati pola sata s upaljenim žmigavcem i nadati se da će naići neki kulturan vozač.
Ja živim 200m prije tog pješačkog. Kad vozim za Split moram priči tuda, kad vozim za Dubrovnik također. To je jedina ulica kroz centar, jednosmjerna i kruži oko centra.
Hipotetsko pitanje, da 01.08. želiš/moraš na Brač. Bi li ti tu čekao trenutak kad je pješački potpuno prazan (možeš čekati satima) ili bi prošao pazeći da ne zgaziš nekoga.
Ako kažeš da bi čekao onda lažeš samog sebe. Ako bi stvarno čekao sutra bi završio u novinama jer bi te netko prebio.
Jedino rješenje na tom mjestu je policajac koji će regulirati promet. Ni semafor tu ne pomaže. Ima semafor na mjestu gdje cesta skreće na rivu ali ga nitko ne poštuje, naročito pješaci. Staneš na crveno, upali se zeleno ali pješaci i dalje prolaze. Zna se dogoditi da dvije izmjene stojiš u mjestu. Što bi apsolutni poštivaoci prometnih pravila tu napravili? Gazili ih?
U prometu se čovjek mora prilagođavati situaciji. Skuteri, motori i romobili te pretiću s obje strane iako je jedan kolni trak. Zaboravi na pravila i otvori četvere oči. Ako ćeš razmišljati "ja sam ovdje u pravu ili u prednosti" napravit ćeš pizdariju zbog koje ćeš žaliti cijeli život.
Različita mjesta u svijetu imaju različite običaje i ljudi ih se drže kao zakona iako to nije. Npr. po zemljama zapadne Europe kad je suženje ceste, ili zbog radova u jednom traku ili jednostavno cesta gubi jedan trak, ili gužva na raskrsnici vozači ne gledaju prednost nego voze jedan po jedan iz svakog traka. Bez obzira na svoju prednost uvijek pusti jednog da se uključi i onda on vozi. Ali jednog, ne dvojicu. Niti se drugi pokušava ubaciti jer zna da će ga ovaj iza pustiti. To je vozačka kultura. Kosi se s pravilima.
Kod nas nema šanse da te netko pusti. Možeš čekati pola sata s upaljenim žmigavcem i nadati se da će naići neki kulturan vozač.
Tu i je problem: rušio bi te na osnovu čega?
Zaboraviti na pravila? Ni u ludilu. Primjer "zatvarača" je vani čak i definiran, za razliku od nas. No vozačka kultura može pomoći (tupa propuštanje prednosti), ali nije osnova ni zakonska obveza.
Nije ni čudo da se umjesto u zatvor oni koji krše ljude po pješačkom pošalju na školovanje u Švicarsku.Ne poštuje se semafor? Dva policajca sa strane i dovoljno blokova.
Što je najbolje, to je toliko jednostavno za riješiti, samo da ima volje.
I to bi svaki vozač u Makarskoj, a vjerujem da je slično u svim turističkim gradovima, odmah potpisalo. Em bi se promet ubrzao jer upravo su pješaci najodgovorniji za kaos, em ne bi u strahu vozio preko pješačkog.
Drugog rješenja nema.
Nažalost policija nema taj kapacitet jer je u sezoni u Makarskoj 80 000 ljudi dok zimi nema ni 10 000. 20 policajaca zimi je previše a 40, jer ljeti dobiju ispomoć iz drugih gradova, je premalo. Ogromna je razlika između 10 000 domaćih stanovnika i 70 000 turista.
Tako je kako je i voziš kako se jedino voziti može. Policija tolerira ta "sitna" kršenja zakona jer znaju da ne postoji drugi način. Pokušali su nešto s prometnom mladeži tj. bobijima ali njih također nitko ne šljivi. Jedan se čak posvađao s vozačem a ovaj ga je strpao u gepek, odveo na vrh Biokova i tamo ostavio. To je 3 mjeseca teške džungle. Već mi je muka jer to uskoro slijedi. Sreća pa imam skuter i bicikl koji omogućavavaju (naravno, uz kršenje pravila) manje stresa.
Makarska je mali gradić i sve je koncentrirano u centru. Dok se sve nabrojano ne izmjesti, a neće nikad, promet će se odvijati kako se odvija sad.
Pa eto, onda problema nema?
Prije si rekao da je pjesacki toliko zakrcen da se autom ne moze proc. Pa ako se ne moze proc zbog pjesaka onda cemu uopce vozila na toj cesti ako ce samo stajat u kilometarskim kolonama. Sta ces rastjerat pjesake? Kuda da idu?
Ako kilometarskih kolona nema - onda di je problem?
Izmislio se semafor, stavite semafor. Ako nema potrebe za semaforom, postoje one cure u bijelim odorama pa neka povremeno reguliraju promet.
Poanta je da gradovi nisu stvoreni za automobile jer nam New York i takvi megalopolosi pokazuju da vise cesta donosi i vise automobila. Sto ti pravis bolju cestu - vise ce auta tom cestom prometovat, vise ce parkirnih mjesta zauzimat itd. A nije poanta da nam gradovi budu asfaltirani za aute koji su najmanje ekonomicna prijevozna sredstva jer u pravilu prevoze jednog putnika, vec je poanta da ljudi imaju prostor za hodanje, bicikliranje i zivot.
U kojem god gradu da su zatvorili cestu i ostavili je pjesacima napravljen je benefit em za grad, em za ekonomiju (lokalnu), em za turizam, zdravlje itd. A ako mislis da je normalno da kroz centar grada prolazi glavni prilaz za trajekt, onda nije bezveze ona sto juznije to tuznije. Zali boze urbanizma i komunalija koje vi svi dole placate.
Ugl, poanta je da pjesaci uvijek moraju imati prednost, kako nad prometom, tako nad prostorom. Em je ekoloski prihvatljivije, em zdravije, em ekonomicnije (jer kad hodas, stat ces kako u pekaru, do obučara ili "klobučara" pa ce lokalna ekonomija biti zdravija). One gluposti sa 12 traka nikad nigdje nisu donijele dobra. Ukidanje promernica jest. Pjesaka nikad ne moze biti previse stoga dilema "pjesaci ili auti" nema previse smisla. Krkljanac (ako ga uopce ima) vam nije nastao zbog previse pjesaka vec zato sto aute niste odveli tamo gdje ljudi ne hodaju.
I to bi svaki vozač u Makarskoj, a vjerujem da je slično u svim turističkim gradovima, odmah potpisalo. Em bi se promet ubrzao jer upravo su pješaci najodgovorniji za kaos, em ne bi u strahu vozio preko pješačkog.
Drugog rješenja nema.
Nažalost policija nema taj kapacitet jer je u sezoni u Makarskoj 80 000 ljudi dok zimi nema ni 10 000. 20 policajaca zimi je previše a 40, jer ljeti dobiju ispomoć iz drugih gradova, je premalo. Ogromna je razlika između 10 000 domaćih stanovnika i 70 000 turista.
Tako je kako je i voziš kako se jedino voziti može. Policija tolerira ta "sitna" kršenja zakona jer znaju da ne postoji drugi način. Pokušali su nešto s prometnom mladeži tj. bobijima ali njih također nitko ne šljivi. Jedan se čak posvađao s vozačem a ovaj ga je strpao u gepek, odveo na vrh Biokova i tamo ostavio. To je 3 mjeseca teške džungle. Već mi je muka jer to uskoro slijedi. Sreća pa imam skuter i bicikl koji omogućavavaju (naravno, uz kršenje pravila) manje stresa.
To nije ni divlji zapad, kamoli nekakva prometna kultura.
Tamo treba poslati brdo policije i tući, ne pisati kazne. Rješenja ima milijun, a ne da ih nema.
Hm, turisti su neka zaštićena vrsta?
Neće slušati temeljnu, slušat će interventnu.
Kažeš, strpao ga u gepek i iskrcao na vrhu Biokova? Koliko je zatvora dobio?
Zaboravio sam napisati da ga je bobi pljunuo prije gepekiranja.
A vozio sam ja i tamo gdje je pravilo da u raskršću prednost ima onaj ko prvi uđe. Da vidiš tu veselja. A nitko ne staje jer su to idealna mjesta za otmice. Samo treba biti prilagodljiv.