Pošto sam davno napisao savjetnik za kupnju miša i nedavno za kupovinu tipkovnice odlučio sam napisati i savjetnik za izbor slušalica/headseta.
Kako bi ste što bolje odredili kakve slušalice/headset trebate pročitajte ovaj savjetnik.
Slušalice VS Headset
Prvo što trebate odlučiti je trebate li slušalice ili headset (slušalice+mikrofon u jednom).
Ako komunicirate verbalno s drugim igračima dok igrate ili ako koristite Sype kao i ostale video i audio pozive putem računala - preporuka vam je headset.
Alternativa headsetu je kombinacija slušalica i zasebnog mikrofona, u biti dođe slično - razlika je u tome što mikrofon nije pričvršćen na slušalice već ima vlastiti kabel.
Ako ne kanite verbalno komunicirati, igrate samo single player igre ili bi ste slušalice/headset koristili čisto za multimediju - izbor je slušalice.
Prednost slušalica je što ih možete koristiti na različitim izvorima zvuka (npr mobitel, mp3/mp4 player, tablet) bez da vam strši mikrofon iz njih ili da ima viška kabela/konektora.
U uho, preko glave ili zavrat
In-ear slušalice sjedaju u školjku uha ili u sam slušni/ušni kanal. Najmanje su, koriste najmanje magnete i navodno su najnezdravije.
Headseti čije "slušalice"/"školjke" su spojene žicom/plastikom koja ide iza vrata koriste magnete srednje veličine i uglavnom su neudobni. Magneti sjedaju na školjke uha direktno (prekriveni često nekakvom spužvom, pjenom ili tkaninom).
Slušalice/headseti koji sjedaju na glavu odnosno idu preko glave su najrasprostranjeniji. Njihove "školjke" sjedaju na uši ili oko ušiju (udobnije) a nosač "školjki" sjeda na tjeme. Najčešće koriste veće magnete (promjera 30-40-50 mm).
Ako se koristi in-ear, bolje je slušalice nego headset jer mikrofon često bude nezgodno pozicioniran, težak pa slušalice ispadaju iz ušiju itd.
In-ear su dobre kao slušalice uz mobitel, mp3/mp4 uređaj, u putu ili pokretu. Nisu baš nešto za gaming i ne preporuča ih se dugo koristiti na viskokoj glasnoći, pogotovo ako nisu udobe i ergonomski oblikovane.
Za gaming su najbolji headseti/slušalice koji idu preko glave pošto težina samog headseta ne bude na samim ušima već se prenosi i na glavu/tjeme pa višesatna uporaba uglavnom ne stvara neudobnost.
Prema mojem mišljenju headsete koji sjedaju na uši i čiji držač ide iza vrata nije dobro koristiti, rijetko koji je dovoljno lagan i udoban.
Veličina magneta
Spominjao sam pa da odmah i objasnim...
Što veći magnet to teoretski jači i bolji zvuk, više je bolje. Magneti su ono što u zvučnicima/slušalicama/headsetima izaziva vibracije koje stvaraju zvuk.
Za gaming je prosjek promjera 40mm, nerijetko i 50mm. osim toga, veći magnet rezultira večom školjkom što uglavnom znači manje sjedanja na školjku uha, više oko školjke na glavu.
Otvoreni i zatvoreni tip
Slušalice otvorenog tipa - korisnik uz zvukove iz slušalica čuje i vanjske zvukove (nešto tićše nego da ne nosi slušalice). Daju prirodniju zvučnu sliku.
Slušalice zatvorenog tipa - korisnik vanjske zvukove čuje jako prigušeno ili uopće ne čuje, već samo zvuk iz slušalica. Bolje za uporabu gdje postoje česte smetnje izvana (zvukovi koji mogu ometati slušanje). Jednom manjem dijelu korisnika mogu izazvati simptome slične klaustrofobiji. Recimo da su to slušalice s blokatorima buke (antifonima). Uglavnom su i teže (puni materijal).
Impedancija
Slušalice kao i svi električni uređaji rade na struju/napon. Ovisno o korištenim materijalima, veličini magneta i sličnom varira i električni otpor (impedancija) koje slušalice pružaju izvoru zvuka (izvoru struje/napona).
Što je veči otpor/impedancija to jači izvor treba. Da bi slušalice od 32Ω zvučale glasno kao slušalice od 16Ω na istoj postavci glasnoće onima od 32Ω treba duplo jači izvor.
Na jednakom izvoru slušalice s impedancijom od 16Ω zvuče glasnije nego slušalice od 32Ω dok se može dogoditi da se na slušalicama impedancije 150Ω na tom izvoru uopće ne čuje zvuk (izvor slab).
No isto tako veća je vjerojatnost izobličenja zvuka ili samog kvara slušalica pri većoj glasnoći (na jačem izvoru npr) ako one imaju nisku impedanciju.
Večina in-ear slušalica ima impedanciju 8-16Ω (kako bi s manjim magnetima zvučale glasno kao s većim magnetima veće impedancije) dok ostali uglavnom imaju 20-32Ω.
Gaming headseti uglavnom imaju 32-64Ω impedanciju, neki i veću a neke kvalitetne audiofilske slušalice i preko 150Ω pa čak i do 600-800Ω.
Dakle ako slušalice/headset imaju veću impedanciju trebaju i jači izvor (npr zvučnu s boljim/jačim pojačalima nego što ima večina integriranih).
Zvučna frekvencija (zvučni raspon)
Stručnjaci tvrde da je čovjekovo uho u stanju raspoznati zvukove od 16 Hz (duboki tonovi) do nekih 24 KHz (visoki tonovi) te da večina stanovništa "čuje" tek raspon od 20 Hz do 20 KHz.
Večina gaming headseta stoga ima deklariran zvučni raspon (kakve zvukove su u stanju reproducirati) 20 Hz - 20 kHz. Neki imaju npr 18 Hz - 28 kHz i slično. Time se nemojte puno zamarati, razlike nema (npr drugačije mjereno).
USB vs Analog (3.5mm)
USB headseti su ništa drugo doli obični headseti s dodatnom ili ćešće ugrađenom USB zvučnom karticom. Npr Logitech G35 headset ima ugrađenu zvučnu u školjku slušalice i na računalo se može spojiti samo i čisto putem USB-a dok su npr SteelSeries 5Hv2 USB ništa drugo doli SteelSeries 5Hv2 s analognim priključcima (3.5mm audio jack) za slušalice i mikrofon uz koje se dobije USB zvučna s utorima z slušalice/mikorofon.
Prednost USB headseta (dakle onih kojima se zvučna ne može maknuti pa da se koriste kao obični headset s analognim priključcima) je u tome što su USB zvučne uglavnom bolje od integriranih zvučnih čipova u laptopima i stolnim računalima. To je ujedno i mana ako je u računalu dobra diskretna zvučna (bolja nego USB zvučna) jer ste primorani koristiti USB zvučnu.
Prednost headseta/slušalica s analognim 3.5mm priključcima leži u tome što se mogu koristiti na velikom rasponu uređaja, nisu prikovani uz USB te ne zauzimaju USB port na računalu/laptopu dok se koriste.
Stereo vs Virtual 5.1/7.1 (USB) vs real 5.1 headseti.
Stereo su najrašireniji, koriste se dva magneta kao 2 izvora zvuka, za lijevo i desno uho, 1 magnet po školjci slušalica.
Virtualni 5.1/7.1 uglavnom dodaju zvučne kartice (USB što dođu uz headset ili u sklopu headseta, diskretne tipa Asus Xonar, Creative Audigy i X-fi, ...). Koriste se određene metode (Dolby, THX, ...) kako bi se 5.1 zvuk ili 7.1 zvuk s izvora zvuka prilagodio za stereo uz umjetno stvoren osječaj prostornosti. Za prostornost u igrama bolje nego stereo, no lošije nego zvuk pravog seta 5.1 ZVUČNIKA. Primjer Logitech G35, Plantronics GameCom 777 i mnogi drugi USB headseti.
Pravi 5.1 headseti koriste više zvučnika (magneta) po slušalici čime se stvara dojam sličan 5.1 rasporedu zvučnika. Takvi headseti su uglavnom teži i koriste više priključaka (za razliku od stereo s priključkom za lijevi i desni zvučnik te mikrofon oni imaju po priključak za prednji lijevi i desni, srednji/centralni lijevi i desni te stražni lijevi i desni zvučnik u slušalicama te mikrofon). Primjer SpeedLink Medusa NX 5.1. Znatno su lošiji od stereo i virtualnih 7.1.
Mikrofon
Bitna stavka svakog headseta je mikrofon. Razlikuju se unidirekcionalni i bidirekcionalni mikrofoni. Bidirekcionalni primaju zvukove iz više smjerova, unidirekcionalni iz jednog.
"Bloom" mikrofon - na mikrofonu se koristi spužvica kako bi se filtrirali šumovi (upitno) te kako bi glas zvučao što realniji.
Dobro je ako je mikrofon savitljiv (prilagodljivog oblika), ako se da izvući/uvući (kako bi se dao sakriti) ili ako se da u potpunosti izvaditi (npr Creative Fatal1ty).
Poznatije marke
Creative, AKG, Sennheiser, Philips, Razer, SteelSeries, Logitech, Cooler Master Storm, ThermalTake, Sony, Roccat, Plantronics, ...
Jeftinjak/šrot marke:
Wintech, MS Industrial, Hama, Genius, Canyon, Sweex, ...
Kasno je, sada ću spremit pa sutra popraviti ako što treba i dodati ako se još ćega sjetim. :)
Edit: