Majstor je uvijek na prvom mjestu, ali neke stvari jednostavno nemožeš izvesti bez opreme određenih karakteristika. Ko teži nećemu višem itekako je svjestan u čemu ga oprema koju koristi sputava i što mu je planirati/nabavljati, pa dok ne postigne razinu kad tehnika više nije primarno ograničenje. A diletanata će u svakom sportu uvijek biti, u fotografiji možda i više nego drugdje jer je danas fotografija dostupna svima zahvaljujući pristupačnim cijenama i ponudi fotografske opreme. Oni u pravilu nikad ne uće zanat, ne gledaju tuđe fotke, puno filozofiraju i godinama se zadržavaju na istoj razini snepšoterije kojom zagađuju net. Uostalom Oleg je kvalitetno o njima pisao.
Majstor je uvijek na prvom mjestu, ali neke stvari jednostavno nemožeš izvesti bez opreme određenih karakteristika. Ko teži nećemu višem itekako je svjestan u čemu ga oprema koju koristi sputava i što mu je planirati/nabavljati, pa dok ne postigne razinu kad tehnika više nije primarno ograničenje. A diletanata će u svakom sportu uvijek biti, u fotografiji možda i više nego drugdje jer je danas fotografija dostupna svima zahvaljujući pristupačnim cijenama i ponudi fotografske opreme. Oni u pravilu nikad ne uće zanat, ne gledaju tuđe fotke, puno filozofiraju i godinama se zadržavaju na istoj razini snepšoterije kojom zagađuju net. Uostalom Oleg je kvalitetno o njima pisao.
Slažem se, znam da ne možeš izvesti neke stvari bez opreme. Ne možeš fotkati kompaktom ako ti je shalow dof važan kompozicijski element, to je najbanalniji primjer. Ili kompakt za low light, ako želiš hvatati startrailse.
Poenta članka je izdrkavanje na opremu, odnosno da se početnicima preporučuje pro i semipro oprema samo jer je bolja. Jeste bolja u stvarima koje olakšavaju život profićima, output senzora je isti, čak i bolji na novijim tijelima, makar bili iz consumer ili entry level razreda.
Koliko tih potencijalnih kupaca će iskoristiti npr brži shutter, brži flash sync? Koliko je uopće ljudi upoznato sa principom rada shuttera i flasha?
Pada mi na pamet tema gdje je lik sa A200 htio raditi high speed sync sa Cactus V4 triggerima i kineskim flashevima. Uporno pita da li Cactusi mogu raditi high speed sync, a ne zna da njegov beloved A200 ide max na 1/200s (mislim da ni ne podržava high speed sync, jeftini kineski flashevi definitivno ne).
Čisti primjer kad je oprema ograničavajući faktor, ali koliko je stvarno takvih?
ISO 1600 i više
Netko tko se oko toga ima li veću ISO vrijednost svađa od 1600, ne da je luđak, nego je vjerojatno nepovratno mentalno oštećen... žao mi je takvih.
Meni najviše smeta kad dođe neka prava balkančina (klasični opis: više od sto kila od čega ništa ne otpada na mišiće i pivo u ruci), kupi dobar fotoaparat i onda (ovo je real-life primjer, došlo mi je gađati ga kamenjem) ga drži jednom rukom, i to kao da je kompakt.
Jesi li ti zdrav, čovječe?
I nakon toga pokazuje svima svoju vrhunsku fotografiju (odnosno, "sliku") i oni se dive kako je to fascinantno... ma pustiš takve da laprdaju i uživaš radeći svoje fotografije.
Uglavnom, mislim da bi bar 50% ljudi, bez obzira na prijašnje fotografsko znanje napravili bolju fotografiju kompaktom nego on sa svojim uber-mega Canonom 5D na koji je potrošio toliku lovu a ne zna ga koristiti...
Ova jednosmjerna i uskogrudna umotvorina "Fotografija je umjetnost, za razliku od vožnje ili renderiranja ili igranja na compu." je nekakva nepromisljena sala ? I voznja moze biti umjetnost. Renderiranje kao umjetnost - pogotovo. Izmedu ostaloga fotografija, pogotovo ona lisena umjetnika i prateceg procesa, nije naravno sama po sebi umjetnost.
Ova jednosmjerna i uskogrudna umotvorina "Fotografija je umjetnost, za razliku od vožnje ili renderiranja ili igranja na compu." je nekakva nepromisljena sala ? I voznja moze biti umjetnost. Renderiranje kao umjetnost - pogotovo. Izmedu ostaloga fotografija, pogotovo ona lisena umjetnika i prateceg procesa, nije naravno sama po sebi umjetnost.
Pročitaj ponovo kontekst. Ako smatraš vozača umjetnikom, onda taj vozač neće gledati koliko konja ima auto i koje je marke, već je produkt vožnja života i jedino ta vožnja ima smisla, a ne broj cilindara.
Ista ti je stvar sa nekom 3D animacijom. Jel se pitaš za koliko je sekundi izrenderirana i u kojem programu, ili uživaš u efektima, odnosno samo animaciji?
Fotografiju možeš isto tako gledati, pixele na ISO vrijednostima, ili sve to zaboraviti i uživati u onome što je fotograf htio iskazati odnosno prenijeti.
Mislim da je ono sto ti govoris jasno svakome i bez dodatnih i ponavljajucih grafickih detalja. Relevantan kontekst koji opravdava ovakve omalovazavajuce usporedbe ne postoji niti je bitan za shvacanje; usporedbe govore vise o tebi te su u najmanju ruku nepromisljene, pogotovo na ovaj nacin u 'boldanoj' recenici.
eod.
Mislim da je ono sto ti govoris jasno svakome i bez dodatnih i ponavljajucih grafickih detalja. Relevantan kontekst koji opravdava ovakve omalovazavajuce usporedbe ne postoji niti je bitan za shvacanje; usporedbe govore vise o tebi te su u najmanju ruku nepromisljene, pogotovo na ovaj nacin u 'boldanoj' recenici.
eod.
Onda pobiješ moju usporedbu tako što navedeš primjer koji ide tebi u prilog, bez ovih mojih primjera kojima sam ti olakšao.
Eh da, gdje je na listi iz prethodnog posta vožnja? Fotografija spada u fine art. Ili ćeš reći da je to sad nepriznato, ali će biti u budućnosti? Šta je vozač stvorio? Ima vještinu, ali šta je stvorio s tom vještinom? Šta ostane kad izađe iz auta? Auto?
Ko je taj Vuk mandušić i kakve veze ima njegova puška sa fotografiranjem?
sve je to u redu,ali zašto upropasti tekst sa VUKOM nekim madušićem. i da,zanima me koji to aparat može uslikati lijepu sliku na tako tužnom Ugljanu ? :( (bio ljetos :()
Ko je taj Vuk mandušić i kakve veze ima njegova puška sa fotografiranjem?
Nikad nisi cuo U rukama Mandusica Vuka svaka puska bit ce ubojita?
Sječam se kad sam prvi put u BUG-u vidio ovu Olegovu fotku sa naslovnice. Netko je rekao da izgleda ko pacijent iz Alan Fordovske umobolnice. Nebih se mogao više složiti.
'Vuk medusic' a u profilu '67 godiste
strasno blago receno..
Izvrsna kolumna (Y)
Koliko tih potencijalnih kupaca će iskoristiti npr brži shutter, brži flash sync? Koliko je uopće ljudi upoznato sa principom rada shuttera i flasha?
Vidim da pričamo o različitim korisnicima. Fotografima treba brzi shutter i brži flash sync. "Fotografi" (mnogi sebe nazivaju fotografima zato što imaju fotoaparat) nemaju pojma što je to zatvarač (shutter) i sinkronizacija bljeskalice.
Pada mi na pamet tema gdje je lik sa A200 htio raditi high speed sync sa Cactus V4 triggerima i kineskim flashevima. Uporno pita da li Cactusi mogu raditi high speed sync, a ne zna da njegov beloved A200 ide max na 1/200s (mislim da ni ne podržava high speed sync, jeftini kineski flashevi definitivno ne).
Čisti primjer kad je oprema ograničavajući faktor, ali koliko je stvarno takvih?
Svejedno je na koliko mu ide A200 jer Cactusi idu na maximalno 1/160. Imam 4 komada.
I eto odličnog primjera zašto je ponekad oprema izuzetno bitna:
Cactusi (bežični radijski okidači za flash rasvjetu) su spori i dobri su za stvari (na primjer portrete) koje se može snimati do brzine 1/160. Ako model treba fotkati dok, na primjer, skače, potrebna je veća brzina zatvarača za koju je Cactus (uključujući V4) prespor i dio kadra neće biti osvijetljen. Rješenje su Pocket Wizard daljinski okidači. Jedini problem je u tome što jedan Cactus košta 200-tinjak kuna, a Pocket Wizard 1500. Da se razumijemo, radim samo portrete i imam Cactuse i uglavnom su mi ok i ne razmišljam o nabavi Pocket Wizarda, ali nekim fotografima (a ne "fotografima) bolji i skuplji daljinski okidač može biti od presudne važnosti.
Nikad nisi cuo U rukama Mandusica Vuka svaka puska bit ce ubojita?
A u ruke Mandušića Vuka bit će svaka puška ubojita! (ako se dobro sjećam)
Offtopic, ali da pitam jesi razmišljao o Yongnuo okidačima na 2,4 GHz? Jako jeftini ali pouzdani, a sync im je nešto brži. Ja daljinski flash okidam optički, preko skočiblica, ali tad sam limitiran na 1/200 automatski, ali kad je mountan na hot shoe mogu ići na 1/250 bez crnih traka, a aparat uopće ne zna da je flash mountan (kinez) pa ni ne uključuje blokadu :D
ISO 1600 i više
Netko tko se oko toga ima li veću ISO vrijednost svađa od 1600, ne da je luđak, nego je vjerojatno nepovratno mentalno oštećen... žao mi je takvih.
Onda sam i ja nepovratno mentalno oštećen. Zamisli, u slabo osvjetljenoj crkvi mi je svećenik (velečasni, presvijetli, bogomodabrani gospodin itd.) zabranio da koristim bljeskalicu. Okrenem ISO na 6400 i nastavim dalje. A kolega koji inače ima Nikona (ja imam Canona) smijulji se iz publike jer zna da ću imat problema sa šumom, a on bi ga imao manje. Naše rasprave oko toga koliko je bitan ISO su iznenada dobile drugi smisao.
Uglavnom, mislim da bi bar 50% ljudi, bez obzira na prijašnje fotografsko znanje napravili bolju fotografiju kompaktom nego on sa svojim uber-mega Canonom 5D na koji je potrošio toliku lovu a ne zna ga koristiti...
Nisu te stvari vrijedne ikakvog posebnog uzbuđivanja. Vidi se to svaki dan, na svakom koraku. Ne samo kod fotografa. Pogledaj sve te silne bemveje, poršeje, ajfone, rolekse, zlatne lance...
Kladio bih se da i ti nosiš najkice, a ne igraš košaricu u njima. Pa što onda? Sve je to ljudski.
Offtopic, ali da pitam jesi razmišljao o Yongnuo okidačima na 2,4 GHz? Jako jeftini ali pouzdani, a sync im je nešto brži. Ja daljinski flash okidam optički, preko skočiblica, ali tad sam limitiran na 1/200 automatski, ali kad je mountan na hot shoe mogu ići na 1/250 bez crnih traka, a aparat uopće ne zna da je flash mountan (kinez) pa ni ne uključuje blokadu :D
također OT (sorry ekipa)
Razmišljao sam (i surfao) o raznim okidačima. Svi imaju podjednake karakteristike. Cactus izgleda puno ozbiljnije od ostatka ekipe. Osim toga, imao je drugu prednost, tip na njuškalu ga je imao odmah po odličnoj cijeni :)
Kao što rekoh, za portrete mi je super, a za experimentiranje s kapljicama i slične brže pi*darije okidam preko kabla.
Reklama za Sony. A spominje da alat nije bitan. Svašta....
Hah koliko je postova trebalo da se kritika alata iznad posla pretvori o lamentaciju o alatima:)
Ja ponajviše fotkam mobitelom.
I još mi je mobitel staaaar - uopće nema skrintač niti simbijandroidOS :P
Al zato mije uvijek pri ruci pa obilježim koještarije putem.
Evo, jedna na povratku kući, pozicija nuncijata na ksaveru.
Sve je ovo lijepo i krasno medjutim problem je sto je upravo autor sam testonizator. Procitajte review njegov o A77 pa je covjek napisao par stranica od foticu na temelju njegovih specifikacija i najavio novog mesiju medju fotoaparatima.
Sad kad pristizu slike uslikane sa A77 koje su razocaranje vrijeme je promijeniti plocu i pricati kako je ipak bitnije sto i kako slikas nego sa cime.
Sve je ovo lijepo i krasno medjutim problem je sto je upravo autor sam testonizator. Procitajte review njegov o A77 pa je covjek napisao par stranica od foticu na temelju njegovih specifikacija i najavio novog mesiju medju fotoaparatima.
Sad kad pristizu slike uslikane sa A77 koje su razocaranje vrijeme je promijeniti plocu i pricati kako je ipak bitnije sto i kako slikas nego sa cime.
Nisi ništa shvatio. Prvo, ono nije review A77 nego samo kratki izvještaj s prezentacije. Drugo, nema nikakvog mijenjanja ploče - lijepo ti kažem da su svi aparati zadnjih godina dobri i da se time jednostavno ne treba opterećivati do one razine do koje se mnogi opterećuju.
Unatoč tome, naš posao je praćenje hardvera i tehnologije i tu smo da izvjestimo o svakom novom fičeru i tehnološkom dobitku, a takvih u A77 ima više nego igdje. To je lijepo, ali nije razlog da vlasnici Canona ili Nikona (ili uostalom starijih Sonya) radi toga režu žile i flejmaju se na forumu.
Ako si zadovoljan svojim aparatom, koristi ga i dalje, sve ti cvalo, ali ako ćemo se šamarati fičerima, znaj da A77 pobjeđuje svu konkurenciju, i to je jedina istina.
Odakle si izvukao da "pristižu slike sa A77 koje su razočarenje" to nemam blagog pojma. Jedine slike sa A77 koje su razočarenje, koje sam ja vidio, su razočarenje jer sam fotograf nije znao što radi s aparatom. Zapravo tek zadnjih dana na forumima za testosteronce i pixel peepere se pojavljuju neke malo pametnije analize piksela na A77 (pixel peeping je u principu loš, ali tko hoće pixel peepati, na A77 imaš 24 milijuna motiva za peeping pa uživaj). Aparat radi odlične slike, ali rade ih i drugi, ja osobno bio bi zadovoljan i da ima 6 MP manje, ali - nebitno.
ISO 1600 i više
Netko tko se oko toga ima li veću ISO vrijednost svađa od 1600, ne da je luđak, nego je vjerojatno nepovratno mentalno oštećen... žao mi je takvih.
Onda sam i ja nepovratno mentalno oštećen. Zamisli, u slabo osvjetljenoj crkvi mi je svećenik (velečasni, presvijetli, bogomodabrani gospodin itd.) zabranio da koristim bljeskalicu. Okrenem ISO na 6400 i nastavim dalje. A kolega koji inače ima Nikona (ja imam Canona) smijulji se iz publike jer zna da ću imat problema sa šumom, a on bi ga imao manje. Naše rasprave oko toga koliko je bitan ISO su iznenada dobile drugi smisao.
Uglavnom, mislim da bi bar 50% ljudi, bez obzira na prijašnje fotografsko znanje napravili bolju fotografiju kompaktom nego on sa svojim uber-mega Canonom 5D na koji je potrošio toliku lovu a ne zna ga koristiti...
Nisu te stvari vrijedne ikakvog posebnog uzbuđivanja. Vidi se to svaki dan, na svakom koraku. Ne samo kod fotografa. Pogledaj sve te silne bemveje, poršeje, ajfone, rolekse, zlatne lance...
Kladio bih se da i ti nosiš najkice, a ne igraš košaricu u njima. Pa što onda? Sve je to ljudski.
Svađaš li se ti očajnički i smatraš li da si bolja osoba ako imaš mogućnost okrenuti ISO na 6400 a netko drugi ne? Pretpostavljam da nisi. A takvih ima, o tome govorim. Uopće ne sumnjam u to da ti je koristilo što si mogao okrenuti ISO na 6400 i spasiti stvar u mračnim uvjetima, ali mislim da ti za nekakvu umjetničku fotografiju rijetko treba velika osjetljivost. Nisam mislio uvrijediti nikoga (osim možda onog tipa ljudi koje je gospodin Zli spomenuo u tekstu).
Da, ja nosim najkice, ali na nitko ne kaže da su specifično za košarku. Da budem precizan, moje su za trčanje .
A recimo ja ne vidim smisla potrošiti novac na fotoaparat koji samo netko tko se razumije u fotografiju može do kraja iskoristiti? Ja sam se prvo učio na nekakvim tečajevima i sl., na fotoaparatu foto-kluba umjesto da kupujem nešto a da nisam siguran da imam volje nastaviti.
Po načinu držanja fotoaparata, sumnjam da taj tip uopće zna što drži u ruci.
Da Oleže, shvatili smo...
...sve dok u jednadžbu ne stavimo tijela s full frame senzorima i jedinim bitnim fičerom na kraju svih krajeva, a to je sarma na fotki.
Odakle si izvukao da "pristižu slike sa A77 koje su razočarenje" to nemam blagog pojma. Jedine slike sa A77 koje su razočarenje, koje sam ja vidio, su razočarenje jer sam fotograf nije znao što radi s aparatom.
http://www.ephotozine.com/article/sony-alpha-a77-slt-sample-photos-17275
http://www.photographyblog.com/previews/sony_a77_photos/
Ajde mi sad reci da li smatras da slike koje ovaj fotoapart stvara, su u rangu jednog 5d mark II ili Nikon D300 DX u cijoj ce se cijenovnoj klasi A77 nalaziti?
Odakle si izvukao da "pristižu slike sa A77 koje su razočarenje" to nemam blagog pojma. Jedine slike sa A77 koje su razočarenje, koje sam ja vidio, su razočarenje jer sam fotograf nije znao što radi s aparatom.
http://www.ephotozine.com/article/sony-alpha-a77-slt-sample-photos-17275
http://www.photographyblog.com/previews/sony_a77_photos/
Ajde mi sad reci da li smatras da slike koje ovaj fotoapart stvara, su u rangu jednog 5d mark II ili Nikon D300 DX u cijoj ce se cijenovnoj klasi A77 nalaziti?
Nisi shvatio bit teksta....
Napišem cijelu kolumnu da ismijavam pixel peepere i govorim kako je to besmisleno gubljenje vremena, a sad me pokušavaš navući da se i sam bavim peepanjem jer je to tebi svrha života....? Ne bu išlo.
Ipak, reći ću dvije stvari, prvo, tuđe semplove A77 nemam niti namjeru gledati, ne zanimaju me, jer imam 9 GB svojih vlastitih na disku, snimljenih s 5 različitih objektiva. I ja sam vrlo zadovoljan, ako netko drugi nije, možda da proba, hm, slikati bolje?
Drugo, A77 na BHphoto video - 1.400 dolara body only. 5D Mark 2 - 2.500 dolara. I pritom ga A77 šiša do *bola* u svim spomena vrijednim fičerima, osim veličine senzora. Pa ti vidi. Ostalo je samo pixel peepanje, što, obzirom na tekst kolumne, prepuštam drugima.
procitah pa skuseno pomislih; gle vocku poslije kise!
kad ono, opet te navuklo da se poskliznes o vlastiti testis
Djaba je sve to.... Tako sam i ja okruzen velikim fotografima koji trebaju posebne aparate da bi uhvatili fotografiju na nacin na koji samo oni mogu.... Naravno, ja nemam pojma, nesposoban sam i ne razumijem ih (zar netko sumnja ?!?!)...
A onda pogledas neku crno bijelu fotografiju s nekim prastarim ruskim aparatom gdje si sve rucno morao postavljati i da ne pisem dalje.
Uglavno, besmislena rasprava. Sto napisah, prvi puta se slazem s Olegom, a pretpostavljam i posljednji
Ne volim canon, nemam canon, necu ni nabaviti canona ali ova izjava da Alfa 77 sisa 5D mk2 u svim aspektima je jednostavno smijesna.
Napasti tehnoljupce medju onima koji misle da su fotografi a u isto vrijeme hvaliti Sony koji pravi techno gadgete a ne fotoaparate je samo po sebi kontradiktorno, citav clanak koji ima smisla postaje malo bljak izjavom o superiornosti aparata(ili sistema) kojem je mozda jedina prednost nazbijanost spacifikacijama i techno brzinama, pikselima, isoima i slicnim stvarcicama, i da jos ima GPS nes' vjerovati, uskoro ce izaci firmware koji mu dodaje garmin navigaciju na pozadinski ekran, samo malo su im problem vjetrobranski drzaci za auto ali nista nije neizvedivo.
Meni se taj automatski geotaging ustvari jedino i dopada, a 24 MP na APSC senzoru tek se treba dokazati, a blackout viewfindera pri sminanju rafalno i videa nema se sta dokazivati.
...i osim sarme u slici .