Radim regulator za dva ventilatora (PWM) pa me samo zanima je li dovoljan AC-DC adapter od 1A za shemu na linku?
Bez problema.
Iako, nisam baš siguran da na ovaj načim možeš kontrolirati brzinu vrtnje...
Radim regulator za dva ventilatora (PWM) pa me samo zanima je li dovoljan AC-DC adapter od 1A za shemu na linku?
Bez problema.
Iako, nisam baš siguran da na ovaj načim možeš kontrolirati brzinu vrtnje...
A trebalo bi radit , gledao sam s ove stranice : http://www.overclockers.com/pwm-fan-controller/
U ovom projektu autor koristi 4-pinski hladnjak koji u sebi ima FET za PWM. Vidi ovo: http://pcbheaven.com/wikipages/How_PC_Fans_Work/.
Ti imaš 3-pinski i žuta žica se koristi samo kao izlaz signala da MBO zna okretaje ventilatora. Ali i sa manjim preinakama ovo možeš koristiti za svoj slučaj. Stavi stavi MOSFET u seriju s ventilatorom i drajvaj ga izlazom iz 555.
Moji ventilatori su Arctic Cooling F9 i imaju 4 žice, odnosno imaju u sebi tranzistor za regulaciju. Ja sam na shemi stavija žutu čisto da se razlikuje od ostalih žica. "Pravu" žutu sa tahometra neću ni koristiti.
Ovako izgledaju izlazi/ulazi s ventilatora (plava je za regulaciju) . http://forums.tweaktown.com/attachments/gigabyte/4409d1330437260-wiring-2-fans-one-header-arctic_cooling_f12pwm_3-jpg
Onda vozi
Da, ali shema je loša, na izlazu 555 treba biti dodatni tranzistor, a ne ovako da 555 prekida ventilatore. I također, čemu 5V napajanje? 555 radi na 12V, i ako ćeš koristiti veći mosfet za prekidanje ventilatora, 12V mu treba da se pali kako treba.
Da, ali shema je loša, na izlazu 555 treba biti dodatni tranzistor, a ne ovako da 555 prekida ventilatore. I također, čemu 5V napajanje? 555 radi na 12V, i ako ćeš koristiti veći mosfet za prekidanje ventilatora, 12V mu treba da se pali kako treba.
Da, 555 radi na 12 V, ali kontrola integrirana u vent prima signale od 0 do max 5V za regulaciju brzine vrtnje. Zašto bi prekidao, ovomšta je radija shemu sve radi koliko vidim?!
Da, ali samo za 4pin ventilatore. Ja govorim za bilo koje, po meni je šteta raditi nešto što će raditi na ograničenom broju ventilatora.
Da, ali samo za 4pin ventilatore. Ja govorim za bilo koje, po meni je šteta raditi nešto što će raditi na ograničenom broju ventilatora.
Pa meni i treba za 4-pinske ventilatore. Spojit cu dva takva. Inače, radim hlađenje za laptop, tako da znam koliko će ventova biti, pa me nije briga za neke nadogradnje.
I na kraju, jel' bi ovo trebalo normalno raditi? Svaki prijedlog dobrodošao!
Radim regulator za dva ventilatora (PWM) pa me samo zanima je li dovoljan AC-DC adapter od 1A za shemu na linku?
Iako su ti već rekli da može, samo kratko pojašnjenje - znači, svaki ventilator ti troši 0,16 A. To znači da toliko struje troši na 12V, dakle kad nije usporen pomoću PWM-a. Drugim riječima, ta dva ventilatora će ti potrošiti 0,32 A pri punom opterećenju, a na nižim brzinama vrtnje (kraćim PWM duty cycleom) trošit će manje. Nisam gledao specifikacije, ali 555 sigurno troši neku minornu količinu struje. Tako da možeš računati da će ti taj sustav u najgorem slučaju trošiti 1/3 A.
Moji ventilatori su Arctic Cooling F9 i imaju 4 žice, odnosno imaju u sebi tranzistor za regulaciju. Ja sam na shemi stavija žutu čisto da se razlikuje od ostalih žica. "Pravu" žutu sa tahometra neću ni koristiti.
Ovo ti je zajeb, jer bojom žice se u mnogim slučajevima kodira namjena. Ista stvar je i mene zbunila i isto sam htio komentirati, a onda sam vidio da je ekipa to već napravila. Kad komponente imaju standardne, predefinirane boje žica, onda fakat nije pametno u shemu stavljati boje kak ti puhne. Žuta je kod ventilatora u pravilu tahometar - nisi mogao odabrati goru boju za PWM.
Ako si radio po tuđoj shemi, koja radi u praksi, onda bi i tebi trebalo raditi. Zašto to već na eksperimentalnoj pločici ne vrti ventilatore?
Iako su ti već rekli da može, samo kratko pojašnjenje - znači, svaki ventilator ti troši 0,16 A. To znači da toliko struje troši na 12V, dakle kad nije usporen pomoću PWM-a. Drugim riječima, ta dva ventilatora će ti potrošiti 0,32 A pri punom opterećenju, a na nižim brzinama vrtnje (kraćim PWM duty cycleom) trošit će manje. Nisam gledao specifikacije, ali 555 sigurno troši neku minornu količinu struje. Tako da možeš računati da će ti taj sustav u najgorem slučaju trošiti 1/3 A.
Tako sam i ja nekako računao, al šta ću, volim provjeriti
Ovo ti je zajeb, jer bojom žice se u mnogim slučajevima kodira namjena. Ista stvar je i mene zbunila i isto sam htio komentirati, a onda sam vidio da je ekipa to već napravila. Kad komponente imaju standardne, predefinirane boje žica, onda fakat nije pametno u shemu stavljati boje kak ti puhne. Žuta je kod ventilatora u pravilu tahometar - nisi mogao odabrati goru boju za PWM.
Slažem se u potpunosti! Uopće nisam razmišljao dok sam crtao nego prvu boju koja je bila označena u paintu.
Još je sve u fazi "kako bi to trebalo izgledati". Cilj je potrošiti manje para nego košta najjeftinije komercionalno rješenje, a i bolje je nešto sam napraviti. Tek mi je to palo na pamet, a nemam eksperimentalnu pločicu ni elemente za isprobati. Morat ću pričekat elemente, a i da ispitni rokovi prođu
Ako se projekt zadrži i uspije, potrudit ću se neki tutorijal napraviti!
Imam još jednu grejt ideju xD Al za ovo ne treba elektronika al postam ovdje pošto su tu kreativni ljudi... Naime, napravio bi ABS za bajk i sad ne znam kako da(s kojim elementom da) napravim da kad pritisnem ručicu da recimo s 80% snage koči zadnja a 40% snage koči prednja... Uz to, jel se mogu kupit pločice za disk kočenje na bajku(ne one gumene nego baš za disk, kao što auti imaju)... Znam da imam spaljene ideje al lupila me inspiracija dok sam igro Dirt 3 bez ABSa
prvi i osnovno to nije funckija ABS-A
drugo vidim da si neki mladi jako jako kad neznas da danasnje bicikle vecinom imaju disk kocnice ili na sajlu ili na hidrauliku.
i da dalo bi se napravit ali to nije ABS nego registrator kocenja.
prvi i osnovno to nije funckija ABS-A
drugo vidim da si neki mladi jako jako kad neznas da danasnje bicikle vecinom imaju disk kocnice ili na sajlu ili na hidrauliku.
i da dalo bi se napravit ali to nije ABS nego registrator kocenja.
Ok, znači taj regulator... Imam 16, ne znam jel smo se dobro skužili ali mislim na ovo kad kažem disk... Moj bajk ima prednju takvu a stražnja je ona normalna.
Pa znam i ja da bi se dalo napravit al ne znam kako... Razmišljao sam da to bude na desnoj ručici i da iz njega izlazi jedna sajla koja bi povukla nešto to a nešto to bi povuklo dvije sajle(jedna za zadnju jedna za prednju) al ne istom snagom... Ovo da ne povuče istom snagom mi je problem
@ I gdje mogu uzet te pločice za kočenje, zapravo kak se one zovu na normalnom jeziku?
Dobro misliš.
Ta normalna se zove V-brake.
Ne vidim baš smisla u tvojoj nakani. Tim više što se koči onom kočnicom ili kočnicama koje su optimalne u danoj situaciji. U praksi skoro pa nikad ne trebaš kočiti stražnjom kočnicom, a pogotovo ne na nizbrdici (vrlo česta pogreška biciklista početnika - intuitivno čovjeku dođe da na nizbrdici izbjegava prednju kočnicu zbog bojazni da ga ne prebaci preko volana, ali intuicija je tu u sukobu s fizikom), osim ako se ne spuštaš po šljunku, odnosno nezgodnom makadamu (jer je tu puno lakše zablokirati prednji kotač pa onda ne možeš skrenuti). Naime, što se događa ako na nizbrdici kočiš stražnjom kočnicom, pogotovo ako baš i nemaš mase? Vrlo lako i brzo zablokiraš stražnji kotač jer ti se težina prenosi na prednji kotač i onda ti stražnji kraj bicikla pleše, usporavanje bicikla je jako slabo i dereš si stražnju gumu. Znači, treba kočiti prednjom kočnicom (pažljivo je dozirati - za to su diskovi izvrsni), ali stisnuti mišiće u rukama i malo izdužiti ruke (znači, udaljiti se tijelom od volana, a ne približiti), te ako treba onda i gurnuti guzicu iza sica.
Drugim riječima, preporučio bih ti da se naučiš propisno voziti biciklom po teškom terenu, umjesto da radiš neke svoje upitne izume. Nisam ni ja u tvojim godinama znao te stvari - štoviše, naučio sam ih tek negdje s 24-25 godina, kad sam se s iskusnom ekipom spuštao off-road po Medvednici.
Znači, prednja kočnica služi za kočenje, a stražna za prikočiti. A ti bi ih "izbalansirao"! Ne, nemoj to raditi - to bi zbilja bilo pogrešno, a možebitno i opasno u nekim situacijama. Pa nisu proizvođači bicikala toliko glupi da bezveze naprijed stavljaju diskove, a straga V-brake ako se radi o jeftinim biciklima, odnosno prijeda često stavljaju rotore većih promjera nego straga ako se radi o skupljim biciklima, a pogotovo ako se radi o biciklima za zahtjevne terene.
Pakne za V-brake. Najbolje ti je biciklom se odfurati do dućana s biciklističkom opremom pa pitati prodavača koje bi ti pasale ili skinuti jednu pa odnijeti u dućan, da možebitno ne kupiš neku koja ti ne bi pasala. Ne znam koliko su kompatibilne, nikad ih prije nisam mijenjao na biciklu, a poslije sam kupio diskove.
Pakne su univerzalne za sve bajkove.
P.S.ne kužim se niti vozim bajkove,ali kako kočite prednjom?Živo me zanima,jer ja s prednjom pamtim samo loša iskustva
Ajde se vi lagano prebacite u temu za bicikle...
http://www.bug.hr/forum/topic/automobili-motori-bicikli/biciklizam-bicikli-oprema-staze/11835.aspx
Jel bi netko mogao odvojit 5 minuta slobodnog vremena i napravit ovaku shemu s tri LEDice i da izračuna onda otpor koji treba.. Uz to da bude sklopka neka s kojom ću palim i gasit svijetlo a kad hall senzor pošalje kontakt da se otpot smanji i svijetlost poveća(malo više zasvijetli)... Uz to, treba imat dva hall senzora(jedan na jednoj a jedan na drugoj kočnici za bajk)... Nadam se da razumijete šta želim - U pitanju je stop svijetlo za bajk
Pozdrav trebam pomoc oko ovog kovertera
Ovaj T4 tranzistor na slici je zapravo kao switch i sad mene zanima ako ja dovedem ovih 12 V sa + na ovaj on/off terminal, da li ce to tako raditi da bude stalno on ili cu sprziti tranzistor ili su mozda u sumi... U svakom slucaju zahvaljujem na bilo kakvoj informaciji
Izgleda da ne mogu staviti sliku... uglavnom radi se o tranzistoru BD140-10.
Evo napokon sam uspio sliku staviti, mene sad zanima ako spojim - sa inputa na taj on/off terminal hoce li to raditi.
Gygabyte hvala na odgovoru, to sam i nasao u datasheetu, ali mislim da nebi smilo biti problema u vezi napona jer je tu i zenner dioda koja bi to trebala probesti ako je veci od 7 V?
Pazi, to je PNP tranzistor, on da provede baza mora biti barem 0.7V na manjem potencijalu nego emiter. Znači obrnuto od NPN tranzistora. Nadalje u datasheetu imaš max dozvoljene vrijednosti Ueb i Ube pa pazi da ih ne prekoračiš.
Imam pretvarač sa 24V na 12V (8A) - pogledaj priloženu sliku; i trebam zamijeniti ovaj ugrađeni 2N 3055 jer je izgorio (ili čak oba). Imam 5x 2N 3055, ovaj desni prikazani na slici, no oznake su drugačije - zanima me mogu li ova dva lijeva (trenutno pričvršćena) zamijeniti sa dva ovakva kao što je desni?
Imam pretvarač sa 24V na 12V (8A) - pogledaj priloženu sliku; i trebam zamijeniti ovaj ugrađeni 2N 3055 jer je izgorio (ili čak oba). Imam 5x 2N 3055, ovaj desni prikazani na slici, no oznake su drugačije - zanima me mogu li ova dva lijeva (trenutno pričvršćena) zamijeniti sa dva ovakva kao što je desni?
Možeš.
Samo, ako su tranzistori izgorili, lako je moguće da još nešto nije u redu. Bilo da je izgorilo sa tranzistorima, bilo da je uzrokovalo pregaranje tranzistora.
...provjeri i otpornike koji su vjerovatno radi podjednakog raspoređivanja struje na tim tranzistorima spojeni na emitere.
Izgorili su zato što je netko stakleni osigurač od nekih 100-500mA, nakon što je izgorio, zamijenio sa jednom licnom žice...
Tako da vjerujem da bi sve ostalo trebalo biti u redu, relativno je jednostavan krug, par otpornika i čini mi se dioda i još nešto.
Hvala
Da, povuklo je jer je na taj pretvarač bio spojen 12V ventilator za hladnjak hidraulike na kamionu šumaru, a taj ventilator je bio zablokiran komadima drveta (komadi kore su upali u zaštitu). Da je unutra bio ispravan osigurač, vjerojatno bi on izgorio, ovako vidim da je oko tranzistora, na tiskanoj pločici na mjestu lemljenja, došlo do otapanja one zaštitne tekućine ili čega već (kao masnoća se nakupila, vidi se da se pregrijalo). Promijenim za vikend idući kad dođem doma pa javim jel sve ok i poslikam, ako nekome treba shema za 8A pretvarač napona
Pozdrav trebam pomoc oko ovog kovertera
Po shemi koju sad vidim na slici mislim da se kontakt "on/off" postavi na prekidač prema minusu a nikako prema plusu jer bi poremetio rad regulatora .Baza tog tranzistora već dobija napon preko zener diode i otpora od 10k
pozdrav, mi moze neka dobra dusa pojasnit ovu shemu ? http://prntscr.com/7md7hf
radi se o vu-metru,na prazno mjesto prije RC mreze je spojen mikrofon,a vrijednosti R5-R9 idu od 470 do 10 ohma. r10-r14 su jednaki(10k),sa rv1 se podesava senzitivitet. (prvo se pali dioda D1 pa D2, etc.)
gledao sam izvedbe sa tranzistorima koje se mogu lagano objasnit kao sto je http://prntscr.com/7md4uw , ali su dosta drugacije od moje. (otpornici su jednaki,svaki dioda se pali nakon sta tranzistori provedu)
edit: nvm,skuzio sam
Radim si RGB LED strip PWM osvjetljenje za akvarij pomoću Arduina, znači nešto slično ovome (ignorirajte otpornike na zelenoj i plavoj liniji, koje je lik smjestio na drain umjesto gate N FET-a). Ovako to trenutno izgleda:
S obzirom da ne želim baš nikakvo treperenje, tutnuo sam na izlaz svakog kanala kondenzatorje (3300 + 470 uF na svakom kanalu - inicijalno je bio samo od 3300, ali je kod slabog osvjetljenja bila prisutna maaaala nestabilnost pa sam tutnuo još i 470 da je se riješim). To sad za posljedicu ima da kad ugasim neku boju, da još neko izvjesno vrijeme ledice te boje svijetle niskim intenzitetom pa mi to ustvari kratkoročno kvari miješanje boja - znači, ako hoću nekome u roku od par minuta demonstrirati rasvjetu od zore do sumraka. Kroz cijela dan to ne bi trebalo biti bitno, ali kod demoa od nekoliko minuta se vidi, pogotovo recimo ako ugasim plavu, i hoću imati punu crvenu. Da li se to riješiti na neki jednostavan način, tipa stavljanjem nekog otpornika negdje (kako da izračunam vrijednost?)? Velim, nije kritično za rad u akvariju, ali ako se to da srediti na bezbolan način, rado bih sredio.
PS donekle vezano uz rasvjetu za akvarij - tu i tamo imam potrebe provjeriti koji napon mi daju AC-DC adapteri, odnosno što se događa s naponom pod opterećenjem. To može biti dosta nezgodno ako ne postoje izloženi vodiči pa, kako sam imao voltmetar kojeg sam jednom naručio ("da se nađe"), jednostavno sam uzeo kuticiju, stavio u nju taj voltmetar, muški i ženski 5,5x2,1 konektor kojeg ima većina kineskih AC-DC adaptera i eto... Meni je ova stvarčica u određenim trenucima uvelike olakšala život. Mada mi se sad žao što nisam naručio volt+ampermetar da mi odmah mjeri i struju, ali jednog dana vjerojatno budem.