Totalno krivi pogled na stvari.
Uglavnom...
Evo pesimistična procjena, s prenapuhanim brojkama, realna brojka je puno manja.
računica je točna, ali realne brojke su nažalost puno veće. Dok Tesla troši 20kWh/100km natovareni šleper troši >200kWh/100km. Dodaj tome koliko vremena provede na cesti pa će ispasti da potrošnja lako premaši 0,5GWh godišnje, tj preko 100x više od Tesle u posjedu običnog čovjeka. Na svijetu je preko 80 milijuna kamiona, ako uzmemo u obzir da nisu svi tako veliki i da nisu toliko u pogonu i dalje ispada da samo ti kamioni troše više nego sve Tesle koje si uključio u izračun, a onda dolazimo do pola svjetske proizvodnje el energije.
Ponavljam se, nedavno smo imali sličnu raspravu. Sav transport svih vrsta na planetu je oko trećine ukupne potrošnje energije, a od te trećine više od pola otpada na automobile. Nagađanja i odokativne računice ostavimo po strani.
Ostavimo i političke igre pa razgovarajmo o brojkama.
Automobil današnjeg formata treba 15-tak KWh energije da bi prešao 100 km, s pogonom na struju to je 20-tak, dok fosilaš troši prosječno 80, dakle četiri do pet puta više.
Sada trebamo odgovoriti na pitanje otkud dobivamo el. energiju. Ako je iz obnovljivog izvora, konačni rezultat je fantazija, mokri san zelenih. Ako je iz TE na ugljen, ispada tek neznatno bolji od fosilaša.
Obnovljivi izvori dakle. Tehnologija s potencijalom da opskrbljuje svijet je fotonaponski panel. Cijena im je pala toliko i pada dalje da je već sad gotovo isplativo imati vlastitu elektranu na krovu pod uvjetom da možeš struju iskoristiti u vrijeme kad je ima i prema tome ne koristiš nikakve subvencije. Čista komercijala. Problem je u ovom boldanom. I tu se električni auto savršeno uklapa. Preko dana ga puniš besplatno, po noći potegneš par kwh za potrebe kuće i drugi dan ti ostaje skoro pun akumulator. S prosječnom vožnjom od 40 km dnevno (12000 km godišnje), u vozilu ti treba aku od svega 10 kwh, dodaj još 10 za potrebe prosječne kuće i to sve podvostruči za svaki slučaj - ništa strašno, danas dostupno, čak nije ni skupo ako služi u obje svrhe.
Evo financija ugrubo:
prosječno se vozi 12000 km godišnje, znači da tesla izdrži 15 godina, i u to vrijeme na gorivu štedi 15000 eura, a na struji u kući još toliko. Štedi i na servisu jer više neće plaćati 200 eura godišnje pa je to još tri tisuće, možda i pet u 15 godina korištenja. 30+ tisuća koje može uložiti u povelik FN sustav, malo ga više košta el. automobil, ali mu nakon 15 godina ostane amortizirana elektrana na krovu koja će raditi još desetak. Ako cijene FN panelima odu ispod dolara (za cijeli sustav, naravno), a do 2030 će pasti vjerojatno na 10-tak centi, bit će glupo i neisplativo koristiti bilo kakav drugi izvor energije.
to je jedna strana priče. druga vreba iz prikrajka a to su autonomni automobili. Uspije li uber u naumu da se opremi dovoljno velikom flotom takvih vozila, nitko više neće ni trebati svoj automobil pa sve ide u nekom drugom smjeru. budućnost će biti zanimljiva.