Pri brzinama pri kojima kočenje neće ništa postići, ništa drugo ne stigneš ni pokušati, a kočenje neće pogoršati situaciju. Tvoja teza nije da kočenje neće ništa postići, već da je bolja refleksna reakcija izbjegavanje. Niti podaci koje sam ja iznio govore u prilog tezi da je izbjegavanje bolja refleksna reakcija od kočenja niti si ti iznio podatke koji su to pokazali.
Prije nego nastavim s glavnim dijelom, da riješimo par nedoumica:
Molim te da vratiš vozačku dozvolu u najbližu policijsku postaju. Prije obilaženja ili pretjecanja si dužan provjeriti da li te netko pretječe!
To je preventivno djelovanje i svjesnost situacije u prometu, što značajno umanjuje vjerojatnost situacije da moramo refleksno reagirati i olakšava nam donošenje svjesne odluke.
Da se sad vratimo na bitno. Refleks je automatska reakcija na neki input koja ne uključuje proces razmišljanja, a može biti urođena ili naučena. Ne možeš odlučiti imati refleksnu reakciju ovisno o tome jesi li u gradu ili ne, jednom kad je refleks naučen, automatski ga radimo čim mozak prepozna input za koji smo ga naučili, bez obzira na ostale, kompleksnije, parametre okoline poput vrste prometnice na kojoj se nalazimo. Brzina refleksne reakcije često ovisi tome koliko je opasnost neposredna (pokazano na prvom linku), pa ako nije opasnost baš skroz neposredna, imamo vremena svjesnom odlukom poništiti refleks (što je korisno primjerice prilikom vožnje po ledu, kad nam noga refleksno ide na kočnicu, a svjesna odluka otkaže kočenje jer bi izgubili kontrolu).
Pješak predstavlja neposrednu opasnost i kao takav zahtjeva refleksnu reakciju, dok žuto ne predstavlja neposrednu opasnost i zato na žuto ne reagiramo refleksno, već svjesno donosimo odluku i po tom pitanju si u pravu. Međutim, ono gdje čitava tvoja teza pada u vodu leži u činjenici da je refleks jednostavna "programirana" reakcija koja ne uključuje višeparametarsko odlučivanje. Ako ti je refleksna radnja izbjegavanje, onda to ruka krene raditi prije nego si ti uopće svjestan i prije nego uopće stigneš odlučiti da li to sigurno možeš napraviti.
Drugi link, sa žutim svjetlom na semaforu sam stavio kao primjer u kojem se stvarno mjerilo vrijeme donošenja odluke. 2,3 sec je prosječno vrijeme odluke. Ja sam uzeo 1,25 sec kao optimističnu procjenu donošenja odluke pod većim pritiskom kritičnosti situacije, iako to vrijeme možda može biti kraće, ali isto tako može biti i dulje. Međutim, uzmimo sa u obzir najniže izmjereno koje je tek malo više od refleksnog (znamo da je svjesna odluka uvijek sporija od refleksa, pa na to ne možeš imati prigovor) i testirajmo scenarije pri navedenim brzinama. Recimo da je vrijeme odluke 0,7 sec i da je vrijeme početka refleksnog prestrojavanja 0,5 sec (na ovo možeš imati prigovor, ali o tome ću kasnije).
Brzina 80 km/h
Kočenje: Ne stigneš stati, brzina je tek malo smanjena, pješak mrtav
Izbjegavanje, svjestan si situacije i možeš preći u susjednu traku: Pri 0,5 sec kreneš s izbjegavanjem, pri 0,7 sec svjesno donosiš odluku da to možeš sigurno napraviti. Imaš šansu izbjeći pješaka i zadržati kontrolu nad vozilom, ovisno o tome koliko si inicijalno trznuo volanom, ali s obzirom na to da je prvih 0,2 sec okretanja volana bila nekontrolirana refleksna radnja, postoji i mogućnost da izgubiš kontrolu nad vozilom.
Izbjegavanje, nisi svjestan situacije ili ne možeš preći u susjednu traku: Pri 0,5 sec kreneš s izbjegavanjem, pri 0,7 sec svjesno donosiš odluku da to ne možeš sigurno napraviti. Ovisno o refleksnom trzaju volana i položaju vozila, ili je već došlo do kontakta i nemaš kontrolu nad vozilom ili se vraćaš u svoju traku i pješaka pokupiš dok si još u manervru, pri čemu može opet doći do zanošenja vozila i ugrožavanja drugih sudionika.
Brzina 50 km/h
Kočenje: Ne stigneš stati, ali je brzina ispod fatalne, pješak ima šanse proći i s lakšim ozljedama.
Izbjegavanje, svjestan si situacije i možeš preći u susjednu traku: Pri 0,5 sec kreneš s izbjegavanjem, pri 0,7 sec svjesno donosiš odluku da to možeš sigurno napraviti. Pješaka si izbjegao, a mogućnost gubitka kontrole je već minimalna.
Izbjegavanje, nisi svjestan situacije ili ne možeš preći u susjednu traku: Pri 0,5 sec kreneš s izbjegavanjem, pri 0,7 sec svjesno donosiš odluku da to ne možeš sigurno napraviti. Vraćaš se u svoju traku i počinješ kočiti, na što gubiš sigurno barem 0,3 sec - 0,2 sec koliko si izlazio iz svoje trake + optimističnih 0,1 sec za 2 korekcije smjera (prestanak izlaska i početak povratka + ispravljanje vozila) i stabilizaciju prije početka kočenja. Kočiti si počeo tek nakon 1 sec, što znači da u trenutku udara imaš brzinu 44,5 km/h što je brzina koja obično rezultira težim ozljedama ili smrću.
Brzina 40 km/h
Kočenje: Ne stigneš stati, ali je brzina dovoljno niska da će pješak gotovo sigurno proći s lakšim ozljedama.
Izbjegavanje, svjestan si situacije i možeš preći u susjednu traku: Pri 0,5 sec kreneš s izbjegavanjem, pri 0,7 sec svjesno donosiš odluku da to možeš sigurno napraviti. Izbjegao si pješaka.
Izbjegavanje, nisi svjestan situacije ili ne možeš preći u susjednu traku: Pri 0,5 sec kreneš s izbjegavanjem, pri 0,7 sec svjesno donosiš odluku da to ne možeš sigurno napraviti. Vraćaš se u svoju traku i počinješ kočiti, na što gubiš sigurno barem 0,3 sec - 0,2 sec koliko si izlazio iz svoje trake + optimističnih 0,1 sec za 2 korekcije smjera (prestanak izlaska i početak povratka + ispravljanje vozila) i stabilizaciju prije početka kočenja. Kočiti si počeo tek nakon 1 sec, što znači da u trenutku udara imaš brzinu 28,8 km/h što je brzina koja obično rezultira lakšim ozljedama.
Brzina 35 km/h
Kočenje: Stigneš zakočiti
Izbjegavanje, svjestan si situacije i možeš preći u susjednu traku: Pri 0,5 sec kreneš s izbjegavanjem, pri 0,7 sec svjesno donosiš odluku da to možeš sigurno napraviti. Izbjegao si pješaka.
Izbjegavanje, nisi svjestan situacije ili ne možeš preći u susjednu traku: Pri 0,5 sec kreneš s izbjegavanjem, pri 0,7 sec svjesno donosiš odluku da to ne možeš sigurno napraviti. Vraćaš se u svoju traku i počinješ kočiti, na što gubiš sigurno barem 0,3 sec - 0,2 sec koliko si izlazio iz svoje trake + optimističnih 0,1 sec za 2 korekcije smjera (prestanak izlaska i početak povratka + ispravljanje vozila) i stabilizaciju prije početka kočenja. Kočiti si počeo tek nakon 1 sec, što znači da u trenutku udara imaš brzinu 18,6 km/h što je brzina koja obično rezultira lakšim ozljedama.
Brzina 30 km/h
Kočenje: Stigneš zakočiti
Izbjegavanje, svjestan si situacije i možeš preći u susjednu traku: Pri 0,5 sec kreneš s izbjegavanjem, pri 0,7 sec svjesno donosiš odluku da to možeš sigurno napraviti. Izbjegao si pješaka.
Izbjegavanje, nisi svjestan situacije ili ne možeš preći u susjednu traku: Pri 0,5 sec kreneš s izbjegavanjem, pri 0,7 sec svjesno donosiš odluku da to ne možeš sigurno napraviti. Vraćaš se u svoju traku i počinješ kočiti, na što gubiš sigurno barem 0,3 sec - 0,2 sec koliko si izlazio iz svoje trake + optimističnih 0,1 sec za 2 korekcije smjera (prestanak izlaska i početak povratka + ispravljanje vozila) i stabilizaciju prije početka kočenja. Kočiti si počeo tek nakon 1 sec te i dalje stigneš stati.
Dakle, prema najoptimističnijim procjenama u korist izbjegavanja, pri brzinama pri kojima nakon neuspješnog izbjegavanja možeš i dalje stići zakočiti nisi dobio ništa jer tad možeš i zakočiti odmah. U jednom uskom rasponu brzina pri kojima možeš zakočiti odmah, ali ne možeš ako pokušaš zaobići i odustaneš, pješaka nepotrebno izlažeš riziku. Pri brzinama pri kojima ne stigneš zakočiti, a stigneš izbjeći pješaka, doslovno se kockaš sa sudbinom pješaka - ili ćeš ga uspiti izbjeći ili će posljediće biti teže zbog kasnijeg kočenja. Pri još višim brzinama riskiraš ugrožavanje drugih sudionika ili gubitak kontrole prije nego uopće stigneš doniti svjesnu odluku. Problem s refleksom je što je to automatska radnja i ti ne možeš utjecati na refleks na način da na jedan način reagiraš onda kad znaš da možeš ući u susjednu traku, a na drugi način kad ne znaš možeš li. Ako refleksno kočiš, onda refleksno kočiš, a ako refleksno izbjegavaš, onda refleksno izbjegavaš i to radiš u svim situacijama u kojima refleksna radnja nastupa prije nego je svjesno možemo opozvati.
Sad da se vratimo na onih 0,5 sec za koje sam napisao da mi možeš prigovoriti. U praksi je 0,25 sec dovoljno za refleksno dignuti nogu s gasa, a za reakciju rukom ti treba i kraće vrijeme jer je kraći živac, tako da taj prigovor stvarno stoji. Međutim, kad bilo koje niže vrijeme refleksne reakcije uračunaš u gornje scenarije, refleksno izbjegavanje postaje još nepovoljnije. Što je brže vrijeme refleksne reakcije, to je dulje vrijeme kroz koje vozilo skreće u stranu, a da ti još nisi donio svjesnu odluku. To znači da:
- pri manjoj brzini možeš imati kontakt s drugim vozilom i/ili izgubiti kontrolu prije nego uopće stigneš biti svjestan situacije
- više vremena ti treba za vratiti vozilo u svoju traku i stabilizirati putanju
- kasnije možeš početi kočiti ako ne možeš izbjeći pješaka
S druge strane, ako si počeo refleksno kočiti, u trenutku kad si u stanju donijeti svjesnu odluku, ti možeš, ukoliko znaš da sigurno možeš pješaka obići, prestati kočiti i izvesti manervar obilaženja.