Kao sto naslov kaze ovdje bih se osvrnuo na kickstarter financirane igre koje nude (ili cak i ne nude) beta pristup, dodatan sadrzaj i slicne nagrade kao zahvalu za pomoc u financiranju, early access projekte i slicno, naprosto jer mi sve vise ti svi modeli lice jedan na drugoga.
Sve cesce po forumima srecem ljude koji su "back-ali" neku igru kroz kickstarter, kupili igru u "early access" fazi i slicno. Dosta su misljenja podijeljena, ima zadovoljnih, ali ima i jako razocaranih, pogotovo kad se radi o multiplayer igrama, naprosto zbog stanja igre koje su zatekli, nacina na koji se igra razvija, promjena koje su nastale od trenutka kad su "backali" ili "pledgali" ili kupili ili stovec.
Nekada su se igre drugacije razvijale. Postojao bi studio ciji investitori su dali novac da se plati team developera koji bi razvili igru. Takav studio bi onda sam testirao ili bi platili drugoj firmi da im pomogne u testiranju njihovog proizvoda, te su nakon svega toga proizvod stavili na police jednom kad bi bio gotov. Bilo je postepenim uvodenjem interneta i manjih patcheva, ali ocekivalo se da je kupljena igra gotova, da nema vecih problema sa njom.
Kako se sirio internet postajalo je sve popularnije (rekao bih prihvatljivije) izdat igru u "nekom stanju razvoja", koja jest bila testirana, ali ocito nedovoljno, pa bi se problemi koji su se uocili nakon releasea uklanjali patchevima jer je to bilo relativno jednostavno za napravit.
Kako godine odmicu, vidim da se taj trend prosirio pa su igre izdavane u sve losijem stanju, sve ozbiljniji problemi se pocinju nalazit u verzijama koje su proglasene finalnim proizvodom i poslane na prodaju, sve ozbiljniji propusti su zanemareni, do mjere kad se neke igre sa pravom zovu poluproizvodima i ozbiljni studiji su bili prozivani da izdaju poluproizvode, dosta ih je cak i propalo. Znam kad smo kupili vanguard (MMO koji se i danas igra, a kad je izisao nije nimalo nalikovao reklamiranom proizvodu) da se vidlo u prvih 5 minuta igranja da to nije gotov proizvod, pogotovo za neke rase koje maltene nisu imali implementirane early game questove. Dosta debata se vodi sa gotovo svakim novim MMO-om koji nabroji bezbroj funkcionalnosti koji bi igra mogla imat, ili ce jednog dana igrat, ipak, nisu sve odmah tu na releaseu. Diablo 3 na primjer, je obecao PvP tj. arenu i prije izlaska, onda je to odgodjeno za mjesec dva nakon sluzbenog releasea, a eto, danas, nakon 2 godine i jednag addona jos uvijek nemamotaj PvP koji je obecevan na releaseu (na stranu cinjenica da je igra dozivjela i brojne druge promjene - no to nije rasprava koju ovdje zelim potaknut).
Da preskocim tu nekoliko godina i sve sitne pomake prema onome sto imamo danas, vidim da se taj trend produbljuje i buducnost igara izgleda mi sve tmurnija.
Kickstarter projekti malo pomalo propadaju... vec nekoliko koji su bili financirani, najnoviji koji sam pratio bio je yogscastov yogventures gdje je backerima/pledgerima bio podijeljen steam kod za neku random igru - koga zanima vise lako ce pronac detalje na googleu. Ovdje se najzesca debata oko EA igre vodi na DayZ podforumu gdje je jasno receno da je Dean Hall svima koji kupuju njegov proizvod jasno rekao da kupuju nedovrsen proizvod, te da samim time nemaju pravo prigovora bez obzira sto se desilo, no je li to doista tako?
Nijedna od tih igara nema garanciju da ce bit izdana tj dovrsena. Financiranje je sa investitora koji traze neku zaradu u svojoj investiciji prebaceno na igrace koji traze gotovu igru, ali nitko ne garantira da ce igra biti izdana, a kamo li da ce biti izdana u obliku koji je bio reklamiran. Testiranje je sa firmi koje su se time profesionalno bavile prebaceno na igrace koji to sad rade besplatno. Nema cak garancije, jednom kad kickstarter kampanja zavrsi, da nece biti pokrenuta nova, da se nece traziti jos novca... Sve cesci trend je otvorit novu kampanju i postavljat neke pragove koji, jednom kad se predju, uvode dodatne funkcionalnosti u igru:
100 000$ uvodimo izbor izmedju muskog i zenskog protagonista
200 000$ uvodimo 3 nova kostima za protagonista
300 000$ uvodimo novu rasu za protagonista
...
40 000 000$ obecajemo mir u svijetu
50 000 000$ istrijebit cemo glad u svijetu
1 000 000 000$ pronaci cemo novu inteligentu vrstu u svemiru unutar 5 godina
Cesto su ta obecanja smijesna... obecaju se stvari koje smo ocekivali da ce biti dio onoga sto smo vec isfinancirali originalnom kampanjom, neki iznosi i obecanja koja nude postaju polako smijesni... star citizen navodno ima 49 000 000$ prikupljeno, probio je sve osim zadnjeg praga, zadnji obecaju unajmljivanje linguista koji bi trebali izmislit kompletan alienski jezik sa poprilicnim vokabularom, gramatikom i pismom koji imaju smisla... nesto poput esperanta ili klingonskog...
Ne kazem da je to sve skupa neizvedivo, ali nismo li smi vi ovdje polako ovce koje netko pokusava sisat? Nijedan od tih projekata nema garanciju da ce biti izvrsen. Nijedan projekt nema ikakvih pravnih obaveza prema ljudima koji ga financiraju. Nemaju niti obaveze, a niti potrebe transparentno obavjestavat zajednicu koliko novca je prikupljeno, na sto se i kako trosi niti o realnom stanju u kojem se igra nalazi, te koliko je novca jos preostalo da se dovrsi ostatak. Release date ne postoji, to je jasno - cesto ga ne moze ni biti, ali dio tih projekata pomice ga godinu dvije kasnije ko od sale. Dio onoga sto se obecaje ne moze niti biti napravljeno u kratkom vremenskom razmaku. Pozivam se na Star Citizen jos jednom i njihov "stretch goal" trenutni sa 3 razlicita alienska jezika ukoliko predju 50 000 000$ - ako se to i desi, koliko ce to odgoditi izlazak igre? Dio prethodnih pragova takodjer ne daje trivijalne garancije. Spomenuti DayZ najavljivan je prije skoro 2 godine, nekoliko puta kretali su iznova, jos uvijek se radi na engineu, dodaju funkcionalnosti, nova oruzja, obecaju brda i doline. Verzije igre koja stavljaju na server znaju bit u sve gorem stanju, a nikako da se netko sjeti i kaze "dosta je, sto smo napravili napravili smo, ajmo popravit ono sto se moze, pokrpat bugove i ostale rupe i dovrsit prizvod". Dean Hall (zacetnik projekta) najavio je svoj odlazak pocetkom ove godine i u bilo kojem trenutko moze izvrsit svoju prijetnju, otic, pobrat dio novca i maltene srusit projekt prije nego bude dovrsen... nikome nista.
Postoji argument da je ovo sve u stvari super jer je sve lakse manjim studijima plasirat svoje proizvode, dobili smo hrpu indie igara od koji su neke cak bile dobre, a nekolicina i genijalna.
Moje pitanje je da li je to doista dobra stvar? Cini mi se da sve vise manjih studija pokusava napravit ozbiljnu igru. Studiji koji su nekoc davno bankrotirali (dosta njih vjerojatno sa valjanim razlogom) sada pokusavaju napravit "comeback" kroz "crowdfunding" - novac gamera se gura na sve vise grana, nije koncentriran ko nekad na nekoliko jacih proizvoda u godini dana, vec na hrpetine manjih, po meni sve cesce losih i nedovrsenih. Hoce li ovo produbiti taj trend? Hoce li i veci studiji, pod pritiskom konkurencije ovakvih kickstarter projekata, podlec istom trendu i uz sve cesci trend DLC-ova koji dovrsavaju igre, a kostaju ko gotov proizvod, trazit da se njihovi proizvodi financiraju i testiraju kroz "early access" programe koji ne garantiraju da ce ikad biti gotovi? Trebali li na neki nacin zastitit ljude koji financiraju takve projekte, stavit zakone u kojima zacetnici projekta moraju i svojom imovinom odgovarat za projekt ili je dovoljno sto su stavili upozorenje prije kupnje "ovo je projekt u razvoju, ne kupujete finalni proizvod vec financirate njegov razvoj"?