Glazbena teorija

poruka: 76
|
čitano: 96.461
|
moderatori: DrNasty, pirat, Lazarus Long, XXX-Man, vincimus
+/- sve poruke
ravni prikaz
starije poruke gore
16 godina
neaktivan
offline
Re: Glazbena teorija
Mirko5 kaže...
Hvala puno!
Mozete li mi reci sta oznacava broj 7 u Imaj7 ili Amaj7... na slici u prilogu?

Ukapirao sam harmonizaciju, njihovo numerisanje/obiljezavanje, ali ova 7 me malo buni.

Dakle, kao sto kaze: "Instead of harmonizing scale with triads, we can use four-note chords".

 

Ukratko, akord je suzvuk triju ili vise tonova. Ako su tocno tri tona, rijec je o trozvucima, tj. kvintakordima. Nazivaju se kvintakordima jer se sastoje od temeljnog tona (root note), terce i kvinte. Npr., C-E-G. C je temeljni ton, E je terca, G je kvinta. Ili E-Gis-H, ista stvar, E je temeljni ton, Gis je terca, a H je kvinta. Zato kvintakordi. Primjeti da je razmak izmedu tonova u kvintakordu terca, pa se jos zovu i tercijarni akordi. Npr., C-E je terca, E-G je takoder terca. Tocnije, C-E je velika terca, E-G je mala terca, ali obje su terce. No, ako krenemo korak dalje, prirodno je dodati jos jedan ton na ova tri. Pa dodajmo onda jos jednu tercu. U tom slucaju, dobit cemo septakord, npr. CMaj7 se sastoji od sljedeca cetiri tona: C-E-G-H. To su redom temeljni ton, terca, kvinta i septima, zato septakord.

 

Kod kvintakorda postoji vise razlicitih vrsta, npr., durski kvintakord, molski, povecani, smanjeni. Kakav ce kvintakord biti, ovisi o intervalima. Durski ima temeljni ton, veliku tercu, kvintu, npr. C-E-G. Molski ima temeljni ton, malu tercu, kvintu, npr. C-Es-G. Povecani ima temeljni ton, veliku tercu, povecanu kvintu, npr. C-E-Gis. Smanjeni ima temeljni ton, malu tercu, smanjenu kvintu, npr. C-Es-Ges. Kao sto mozes primjetiti mogu se napraviti i druge kombinacije, npr. temeljni ton, mala terca, povecana kvinta. No, nisu toliko ceste pa niti nemaju neki poseban naziv.

 

Eh sad, to je kod kvintakorda, ako dodamo jos jedan ton i dobijemo septakord, broj mogucih kombinacija se svakako povecao. Tako imamo veliki durski septakord, dominantni septakord (najcesce koristeni septakord, toliko cesto koristen da se kolokvijano kaze "sviraj sedmicu" i misli se na upravo taj akord), mali molski, veliki molski, smanjeni... Kakav je septakord, naravno opet odreduju intervali izmedu nota. Ako je rijec o velikom durskom septakordu, on se gradi na nacin da uzmemo durski kvintakord (objasnjen u poglavlju iznad) i na njega dodamo veliku septimu. Npr. C-E-G-H. C-E-G je durski kvintakord, a kad na njega dodamo H (H je velika septima na ton C) dobijemo veliki durski septakord. Da bi dobili jedan od najvaznijih septakorda, dominantni septakord, uzmemo durski kvintakord i dodamo malu septimu na njega, npr. C-E-G-b (ili ako koristis zapadne oznake - Bb).

Slicno se grade i ostali septakordi samo ovisi koji su intervali. Naravno, kao i kod kvintakorda nemaju sve moguce kombinacije intervala ime, tako da postoji jos septakorda bez imena jer nisu toliko cesti.

Perhaps today IS a good day to die. PREPARE FOR RAMMING SPEED!
Poruka je uređivana zadnji put pet 26.9.2014 17:43 (1domagoj1).
9 godina
neaktivan
offline
Glazbena teorija

Ah, da... Promaklo mi je. Znaci 7 je obiljezje da se radi o cetvorozvuku tj. septakordu... Hvala jos jednom.

Poruka je uređivana zadnji put pet 26.9.2014 20:32 (Mirko5).
9 godina
neaktivan
offline
Glazbena teorija

Mozete li mi preporuciti neku literaturu na nasem jeziku (po mogucnosti da se moze naci na netu) a koja obradjuje harmoniju, akorde, progresiju akorda, melodiju, melodijske promjene/pokrete itd? Citam iz literature na ENG neke stvari pa su mi izrazi tesko pamtljivi... Knjiga Osnovna teorija Muzike od Tajcevica mi je puno pomogla pa se nadam da cu naci nesto slicno na pomenute teme...

Poruka je uređivana zadnji put ned 28.9.2014 0:03 (Mirko5).
9 godina
neaktivan
offline
Glazbena teorija

I ako bi neko mogao da mi objasni nastanak umanjenih akorda. Sporna slika je u prilogu.
Konkretnije, vodeci se ovom formulom (R, b3, b5, bb7) uopste mi nije jasno nastajanje sledecih akorda:

Ebdim7 = (Eb, Gb, A, C)
Gbdim7 = (Gb, A, C, Eb)

I

Dbdim7 = (Db, E, G, Bb)

 

Prateci ovu formulu i nizuci tonove prema skalama koje imam ispred sebe javljaju mi se odredjene nelogicnosti...

Poruka je uređivana zadnji put ned 28.9.2014 1:11 (Mirko5).
16 godina
neaktivan
offline
Re: Glazbena teorija
Mirko5 kaže...

Ebdim7 = (Eb, Gb, A, C)
Gbdim7 = (Gb, A, C, Eb)

Dbdim7 = (Db, E, G, Bb)

Dakle, uzmi Eb ljestvicu:

 

E♭ F G A♭ B♭ C D

 

Zatim napravi smanjeni kvintakord (sjeti se, smanjeni kvintakord sastoji se od temeljnog tona, male terce, smanjene kvinte) ili drugim rijecima dim akord:

 

E♭ - G♭ - B♭♭

 

E♭ - G je velika terca, a nama treba mala, pa dodajemo snizilicu na G i dobijemo G♭.

E♭ - B♭ je kvinta, a nama treba smanjena kvinta, pa dodajemo snizilicu na B♭ i dobijemo B♭♭.

 

Zatim na taj smanjeni kvintakord dodaj smanjenu septimu:

 

E♭ - G♭ - B♭♭ - D♭♭

 

To je Ebdim7. Sad, jos jednom da ti napomenem, prodi prvu stranicu ove teme, moje postove. Uzmi vremena koliko ti treba da to prozvaces i probavis. Pricao sam uglavnom o intervalima, njihovim odnosima i sl. Poznavanje intervala i njihovih odnosa (i njihovo imenovanje) je nuzno za svladavanje akorda i nacina na koji se isti grade.

 

Zasto ti to napominjem? Zato sto sam u tim postovima objasnio enharmoniju. Sto je enharmonija? To ti je kad u muzici mozes oznaciti jedan te isti ton na vise nacina. Klasican primjer su tonovi C# i D♭. Kad gledas na klaviru to je jedno te ista tipka (prva crna), ali je oznaka drugacija. Koja ce oznaka biti upotrebljena ovisi o kontekstu. Npr., C dur (C - E - G) mozemo zapisati kao B# - D𝄪 - A♭♭ (znak 𝄪 je dupla povisilica). Uzmemo ton B, povisimo ga za pola stepena, to je ustvari C. Dakle B# je zapravo C. Uzmemo ton D, povisimo ga dva puta za pola stepena, tj. cijeli stepen i to je ustvari ton E, tj. D𝄪 je zapravo E. Uzmemo ton A i snizimo ga dva puta za pola stepena (jer imamo dva znaka ♭), dobili smo ton G, dakle A♭♭ je ustvari G. Tehnicki, s akordom B# - D𝄪 - A♭♭ nije nista krivo jer fizikalno gledajuci to su i dalje iste frekvencije tonova kao i C - E - G, ali mozemo se sloziti da nije bas prakticno muzicaru za citati, zar ne?

 

Tako da, ako uzmemo u obzir cijelu pricu s enharmonijom, ovaj akord koji sam ja raspisao E♭ - G♭ - B♭♭ - D♭♭ je ustvari isti ovaj akord koji ti imas zapisan kao E♭ - G♭ - A - C jer je B♭♭ ustvari ton A, a D♭♭ je ustvari ton C.

 

No, iako je ovaj tvoj nacin zapisa u ovom slucaju laksi za procitati, ovaj nacin na koji sam ja zapisao akord je dobar jer je bitan iskljucivo kontekst u kojem se akord zapisuje. Ako bi maknuli sve ove snizilice s moga zapisa, ostane E - G - B - D, a to su redom temeljni ton, terca, kvinta, septima i tako se septakord gradi. Ako uzmemo ovaj tvoj zapis, imamo E - G - A - C, a to su redom temeljni ton, terca, kvarta, seksta, a tako se septakord ne gradi.

 

Kasnije kad cu imati prilike stavit cu primjere kako to izgleda u notnom zapisu, bit ce jasnije. Zasad toliko i procitaj moje postove na prvoj stranici teme, bit ce ti jasnije nadam se.

Perhaps today IS a good day to die. PREPARE FOR RAMMING SPEED!
Poruka je uređivana zadnji put pon 29.9.2014 0:07 (1domagoj1).
9 godina
neaktivan
offline
Glazbena teorija

Hvala puno na strpljenju i objasnjenjima... Ebdim mi je jasna (necete mi vjerovati ali ja sam ispred sebe imao pogresnu shemu za Eb skalu), ali nije mi jasno sledece:

 

G♭, A♭, B♭, C♭, D♭, E♭, F, G♭

 

Gb A C E ( dvostruko umanjeno F daje E a ne Eb zar ne??)

 

 

D♭, E♭, F, G♭, A♭, B♭, C, D♭

 

Db Fb G B (dvostruko umanjeno C daje B a ne Bb zar ne??)

 

 

Kako i zasto Eb i Bb kad bi po formuli trebali stajati E i B jer, ocito, dvostruko umanjeno F daje E i dvistruko umanjeno C daje B?

Poruka je uređivana zadnji put pon 29.9.2014 3:56 (Mirko5).
14 godina
neaktivan
offline
Re: Glazbena teorija

F snižen 2 puta daje Eb, jer između E i F je pola tona (nema crne tipke između).

 

Isto vrijedi i za B i C.

16 godina
neaktivan
offline
Re: Glazbena teorija

Kao sto vec rekoh, procitaj prvu stranicu teme. Ocito je da ti fali dosta stvari, a u tim sam postovima sve to pokusao prilicno seljacki objasniti.

Perhaps today IS a good day to die. PREPARE FOR RAMMING SPEED!
9 godina
neaktivan
offline
Glazbena teorija

Pozdrav svima!!

Moze li mi neko razrijesiti sledecu dilemu... Znam da postoji osam oktava: subkontra, kontra, velika, mala, prva, druga, treca, cetvrta i peta (sa samo c5 tonom). U ovoj kategorizaciji middle C,i ljestvica izgradjena sa middle C kao tonikom, spada u prvu oktavu pa se tonika obiljezava sa malo c i brojem jedan - c1 a ostali tonovi d1, e1 itd E sad, zasto se u literaturi middle C obiljezava kao C3 (veliko C i broj 3 nakon njega)?? Isto tako se prvo A (440 hz) iznad middle C obiljezava sa A3 iako, po navdenoj kategorizaciji, spada u prvu oktavu I trebalo bi da se obiljezava kao a1...

Poruka je uređivana zadnji put pet 10.10.2014 22:49 (Mirko5).
16 godina
neaktivan
offline
Re: Glazbena teorija
Mirko5 kaže...

Pozdrav svima!!

Moze li mi neko razrijesiti sledecu dilemu... Znam da postoji osam oktava: subkontra, kontra, velika, mala, prva, druga, treca, cetvrta i peta (sa samo c5 tonom). U ovoj kategorizaciji middle C,i ljestvica izgradjena sa middle C kao tonikom, spada u prvu oktavu pa se tonika obiljezava sa malo c i brojem jedan - c1 a ostali tonovi d1, e1 itd E sad, zasto se u literaturi middle C obiljezava kao C3 (veliko C i broj 3 nakon njega)?? Isto tako se prvo A (440 hz) iznad middle C obiljezava sa A3 iako, po navdenoj kategorizaciji, spada u prvu oktavu I trebalo bi da se obiljezava kao a1...

Postoje dva formalna nacina oznacavanja tonova. Znanstvena notacija i Helmholtzova notacija. U tvom primjeru znanstvena je ova sa C3, a Helmholtzova ova sa c1 (s tim da na Wikipediji pise c', ali moze i c1). Srednji C je inace C4, a ne C3. ;)

Ovdje mozes vidjeti oba nacina oznacavanja usporedno.

 

Uglavnom, nije nesto cime bi se trebao zamarati. Dovoljno je da znas da postoje razlicite notacije, cak niti to.

Perhaps today IS a good day to die. PREPARE FOR RAMMING SPEED!
9 godina
neaktivan
offline
Glazbena teorija
Hvala. Evo isjecka iz knjige u prilogu.... Kako se ne zbuniti. :)
9 godina
neaktivan
offline
Glazbena teorija
Evo me ponovo... Ako imate vremena da pogledate ovih par stranica u prilogu I bjasnite mi par stvari bio bih vam zahvalan...

Naime, u ovom dijelu nekako su zbrckani I izmijesani pojmovi modus I pentatonske skale... Moguce da me buni skakanje sa maternjeg na engleski...
Ja sam naucio da se pentatonske skale grade na sledeci nacin: durska pentatonska se dobija ako se oduzmu 4 I 7 stupanj pa tako kod npr C dura oduzimamo F I B I dobijamo C D E G A,
Molske pentatonske dobijamo na slican nacin samo sto oduzimamo 2 I 6 stupanj. Moduse sam takodje naucio i znam da je Jonski modus isti kao dur (cijeli cijeli polustepen cijeli cijeli cijeli polustepen) a da se svaki naredni modus gradi zapocinjuci od odredjenog stupnja date skale kao svojom tonikom. Dorski pocinje na drugom stupnju, frigijski na trecem itd...

E sad, mene najvise buni ova ilustracija na 187 strani gdje se prikazuju "5 pentatonskih modusa C dura" I nije mi jasno kako se pojavljuju tonovi F I B kad smo njih "oduzeli" pri samom formiranju pentatonske C skale???

p.s. btw znam da se, kada su intervali u pitanj, u naznacenju tone tone minor third tone minor third tako opisuju upravo iz razloga oduzimanja 4 I 7 stupnja...
14 godina
neaktivan
offline
Re: Glazbena teorija

Pentatonska ljestvica na C je C D E G A i tu je C prvi ton. Na 187. stranici je sastavljena pentatonika tako da je C drugi ton (to je u biti Bb C D F G, ali su krenuli od C). Zatim je sastavljena pentatonika tako da je C treći ton (Ab Bb C Eb F)...

9 godina
neaktivan
offline
Glazbena teorija

Ok, Zar ne bi trabalo onda u u 4 modu, sa C kao cetvrtim tonom, pentatonska izgledati ovako: G A B (C) D E (F) a 5 mod ovako: F G A (B) C D (E)?

Nesto mi promice...

Poruka je uređivana zadnji put ned 12.10.2014 14:37 (Mirko5).
9 godina
neaktivan
offline
Glazbena teorija
Prateci ove korake 22323 I krecuci od C poklopilo mi se sve,,, Cini mi se da sam ukapiaro i ovo. :)
3 godine
neaktivan
offline
Glazbena teorija

Ajme koji grave digging, ali nema veze, možda netko zna :D


Kupio sam bas gitaru i krenuo učit (imam nešto minimalno iskustva od ranije) i sada pokušavam navježbat pjesmu Sultans of Swing.

Note sam našao ovdje:

 

Zanima me zašto već u drugom taktu sviram C ako se D-mol sastoji od tonova D-F-A?
Je li to tako zato što Dm7 ima isto tako C ili zapravo moram gledati ključ (koji je ovdje isto D-mol), a D-mol ljestvica ima C pa ga smijem ovdje svirat?

Pitam za one situacije kad nemam note nego samo akorde pa da znam što uopće "smijem" svirati.


Hvala unaprijed!

Nova poruka
E-mail:
Lozinka:
 
vrh stranice