Svaki dan nova tehnologija baterija koja će promijeniti svijet, sve je super, sve radi sjajno, a već 20 godina se ništa ne minja.
Očito svi utihnu kad shvate da zapravo to nije tako sjajno.
Korejski tim riješio ključni problem litij-metalni
- poruka: 7
- |
- čitano: 2.986
- |
- moderatori:
vincimus
- +/- sve poruke
- ravni prikaz
- starije poruke gore
Svaki dan nova tehnologija baterija koja će promijeniti svijet, sve je super, sve radi sjajno, a već 20 godina se ništa ne minja.
Očito svi utihnu kad shvate da zapravo to nije tako sjajno.
li ion baterije prije 20 godina:
cijena: 1000€/kWh; brzina punjenja: <1C; gustoća energije: 120Wh/kg
li ion baterije danas:
cijena 150€/kWh; brzina punjenja: >3C; gustoća energije: 300Wh/kg
napredak traje dugo i ide postupno pa zato nije očigledan. To je kao kad živiš s nekim i vidiš ga svaki dan, nakon 20 godina ne primjetiš da se osoba puno promijenila, ostarila. Mnoga istraživanja i tehnologije koje su se bombastično spominjale su i zaživjele i integrirane su u nove baterije samo što smo možda imali prevelika očekivanja.
Ali da je doslo do pomaka baterije bar kod smartphonea, doslo je. Imamo danas telefone preko 6000mah. Kumovalo je tome i usteda prostora u vidu efektivnijih procesora i manjih maticnih ploca a i vecih dimenzija telefona.

napredak traje dugo i ide postupno pa zato nije očigledan. To je kao kad živiš s nekim i vidiš ga svaki dan, nakon 20 godina ne primjetiš da se osoba puno promijenila, ostarila. Mnoga istraživanja i tehnologije koje su se bombastično spominjale su i zaživjele i integrirane su u nove baterije samo što smo možda imali prevelika očekivanja.
ljudi očekuju revoluciju umjesto evolucije, ali to je tako u svemu
pogotovo danas kad bi svi sve preko noći
ljudi očekuju revoluciju umjesto evolucije, ali to je tako u svemu
pogotovo danas kad bi svi sve preko noći
Ajd u 20Kn da sad u ovom trenutku postoje jedno 20-30 rjesenja za jedno par generacija naprednije baterije negdje u stolu/sefu. Ali se ne isplati launch revolucije jer je evolucija isplativija.
Ne gledaj dalje od WW2. 6 godina trajanja, i u 6 godina evo nam na stolu:
- nuklearna energija
- mlazni/raketni motor
- inercijsko navodjenje
- navodjena municija
- suho smrzavanje proizvoda
- kompjuteri
- radar
- sinteticka guma
itd
Znaci kad se hoce, ides od poljoprivrednog aviona s strojnicama, dreidekkera na Me262 u par godina. Od debele Berte na Fat Boy-a.
Da sad ne idem u kartele i slucajeve s zaruljama i dogovorom da se skrati zivotni vijek zarulje i ostale dogovorne aktivnosti.
Bajke i basne ostavimo za neke druge momente.
-da.. juzer (kupac-potrošač-korisnik, koji plaća i koristi..) vidi i vjeruje reklami.. pri čemu naravno nema dovoljno tehničkog znanja kao ni kvalitetnih informacija dok su polu-info praktički jednake dezinformacijama..
-npr ... sve radi na struju, čipovi, cpu-ram.. i naravno raste snaga, broj tranzistora, time veća potražnja-potrošnja za tom istom strujom.. pa kad povećaju snagu i potrošnju povećaju i kapaicitet iste baterije no korisnik ne vidi to u dužoj autonomiji jer je ista mjerna jedinica vrijeme, tj ne primjeti da sad ima više fps-a, višu rezoluciju istog dvosatnog filma i sl. .. odnosno, da je razvoj-evolucija išla prema uštedi potrošnje tad bi primjetio povećanu bateriju s istim radom, no tad bateriju ne bi trebalo povećati-pojačati, tj čemu trošak promjene za ono što je dovoljno dobro.. tj nije smisao baterije ili rezervoara goriva u autu da s jednim punjenjem pređe godinu dana puta-rada.. smisao je da je dovoljno praktičan, da se ne ubija nepotrebnim viškom funkcionalnost, svrha, isplativost.. npr ako želimo superbrzi auto, klase mlažnjak-avion koji u 1sec skoči na mah3.. to ima cijenu, u svemu, u potrošnji kvadratom enerigije-sile za rad... ali nije samo to, nego tad sve mora biti odgovarajuće pojačano, svaki spoj koji tad mora izdržati takva naprezanja promjene stanja kao sile g, kao što i kočnice moraju pratiti takvu efikasnost jer bez kočnica je samo pitanje koji zavoj je kraj puta itd.. .. tako se pojačavanjem bez smisla dobije super proizvod koji realno nikome ne treba i nije rentabilan-iskoristiv.. pogotovo ne u gradu s gužvom i ograničenjem 50kmh + ležeći policajci itd.. tj obrnuto, za grad se može raditi slabiji auto-motor-pogon, koji će tad manje trošiti, optimalno, manji radijus-domet će tražiti manji teret-masu jer je i sam rezervoar-baterija ono što dodaje masu, koja je i teret, .. što veći teret, veća potrošnja pri čemu to nije koristan teret nego nužan dio, tj koristan teret je ono što prevozimo osim samog vozila, putnik-teret, ne kotač ili gorivo.. itd.
-dok će reklama, klasično 'lagati' tj govoriti oblik prilagođene istine.. a takav naivan juzer će joj naravno vjerovati, doslovno i protumačiti da će duplo jača baterija-rezervoar, omogućiti duplo duži rad-put-vrijeme.. no neće, jer pri tome dodatno radi ostale poslove, kao klimauređaj, troši dio na samu vlastitu masu-teret, tj auto s pola rezervoara goriva je za toliko lakši i time za isti put potroši nešto manje goriva, mada je ekšli isti auto-motor.. nije isti teret. .. dok svaki novi čip veće snage može više ali i troši više, pogledajte posljednje gen nvidia gpu ili nekoliko generacija od kad je uvedeno dodatno napajanje na samu gpu, jedna žica, dvije žice.. napajanja su poduplala snagu u desetljeću, pri čemu je efikasnost pala, jer to je tako, tj optimalana snaga-efikasnost i raspon kad stvarno troši vs kad idla i ne troši je veći problem, veći gubitak-razlika.. pa jače napajanje ima i veće gubitke u samom radu-transformaciji itd.. dok sama žica tad mora biti deblja-jača da bi podnjela jače struje a time i veći otpor, toplina pa treba jače hlađenje koje opet troši više struje-resursa-bakra.. i to je ok kad se koristi, kad treba svaki wat snage-performansi, no kad idla, kad je to gradska vožnja, ne bolid na pisti.. tad je to razbacivanje, gubitak, neoptimalno.. mada svi želimo ferrarija ne fićeka.. čak i kad ga ne trebamo, jer realno ga ne trebamo itd..
-tad čak kad je točno, ne prevara-natezanje.. duplo ne rezultira duplim.. ovisi kako se podjeli, potroši.. ne na jednu stvar nego na ostale dijelove sustava bilo auta-računala-svega.. jer sve je danas na struju sa čipom.. pa u svemu dio tog kao pravila vrijedi..
-troše li danas pećnice, pegle, auti, .. manje nego prije? 10-20god? .. slično, podjednako.. prosječan auto s prosječnim rezervoarom i prosječnim korištenjem prosječnog vozača u godišnjem prosjeku :)) .. zadovoljava recimo radni tjedan puta na posao.. treba li više? dva tjedna? ili koja je razlika ako to nije oko 7 dana, 5 ili 10 pri čemu je 10 dvostruko više od 5 no oba su prihvatljiva za gradske potrebe, jedino što će osoba s autom kojeg tanka svaki peti dan šest puta mjesečno ići na benzinsku, dok će ovaj drugi ići tri puta.. u prosjeku 4... itd. jel to nešto što bitno mijenja kriterij auta? -nije. tj i dalje će nam biti važnije koliki je gepek-sicovi, boja, brand.. nego to tankanje u 5-10 dana.. i to s ekstremom 5-10, dok oni između oko 7 još manje prikazuju tu razliku pa je razlog za drugačiji izbor-kriterij relativno manji a i realno..
-može li se napraviti rezervoar x5 puta veći? može.. no što time dobijemo? što izgubimo? računat ćemo da je litra-kilogram, 40-50l prosječan tank, i toliko kilograma tereta, koliko bi bio pet puta veći? pri čemu projsečan auto u klasi ima 300-500l zapremine gepeka, ovo bi bilo oko pola tog prostora, uz teret koji je tad ne 50kg nego 250kg.. dakle +200kg u startu više za svladati silom a to je veća potrošnja ako su svi ostali parametri vožnje isti.. i ta razlika pada do praznog rezervoara kad opet skoči na +200kg razlike.. no takav auto bi jednom mjesečno išao na benzinsku.. kul, no što je time stvarno korisnog dobiveno? tj ima smisla samo za osobu koja je udaljena od beznzinske i kroz mjesec joj je tad nepraktično češće punjenje.. npr neka australska divljina-farma ili relly-saharom.. no to su extremi, izuzetci.. nisu ona gradska masa-većina 99,99&%.. i time neće ni biti ciljana skupina biznisa, odnosno hoće za takav tip vozila.. izuzetak, s razlogom itd..
-što s baterijom ako je recimo x5 puta veća? ... teža, skuplja, .. što se dobije? što se izgubi? karikirano, još bolje je bez baterije, direktno na žicu-utičnicu no tad nije mobitel, tad je fixni.. :)
-baterija pri tome ne treba služiti da 'nikad' ne moramo puniti, nego dovoljno dugo, autonomiju.. dan, par dana.. duže je beskorisno osim izuzetci, dok je kraće od dana moguć problem tj tad već moramo češće-pažljivije i time ograničenije koristiti.. moramo više paziti na utičnicu, tj za mob možda nije izražen problem kao za auto, koji tad stane na cesti.. s mobitelom u džepu možemo doći do kuće i napuniti.. s autom ostanemo na cesti.. itd.
-tako da na razlici mob-auto imamo već razliku kolika je autonomija za takav uređaj važan kriterij, od-do granica, ispod-iznad koje prestaje biti važno tj 'dovoljno' ili postane sporedno, sve dok nije extrem..
-zato juzer ne primjećuje, kao što se žaba polako skuha, male pomake, mada su konstantni u svemu.. kao monotona vožnja autoputom kad nismo ni svjesni brzine, naviknemo se.. no to traži potrošnju, veću, ne manju.. ako i trošimo manje na sam pogon-motor, trošimo na ostatak konfora kao klima i multimedija, npr interenet koji veze s autom-mobitelom ne bi imao.. no danas ima i sveprisutan je no i to troši istu struju, ne radi na zrak.. a sto takvih malih potrošača je neprimjetno oko nas, pa se i stvarne uštede-promjene pogube.. sitnice i život, navika, postupna promjena do neprimjetnosti.. :)
