Zrakoplov možda jest siguran, ali kakvi su njihovi piloti? Kad bih trebao birati između dobrog zrakoplova i lošeg pilota i obrmuto, uvijek bih se odlučio za potonje.
Aeroflotov Superjet 100 nije srušila munja
- poruka: 30
- |
- čitano: 10.022
- |
- moderatori:
vincimus
- +/- sve poruke
- ravni prikaz
- starije poruke gore
Ovo je očekivano izvješće. Svi koji prate avijaciju pa makar i rekreativno znali su da ovakva nesreća ne može biti posljedica udara groma. Činjenica je da današnji piloti imaju jako malo sati stvarnog upravljanja aviona pa kada se nađu u situaciji gdje moraju upravljati avionom nemaju osjećaj za isti te se događaju ovakve nesreće. Dok je prije autopilot bio korišten samo za krstarenja sada isti sudjeluje i kod sljetanja aviona. Ovaj avion je bio pretežak i prebrzo je sletio što podvozje naravno nije moglo izdržati.
Preko 80% svih zrakoplovnih nesreća je posljedica ljudske greške.
Preveliko oslanjanje na autopilot i činjenica da piloti prolaze brzinsku obuku zbog manjka istih daje naslutiti da bi ovakvih nesreća u budućnosti moglo biti još.
Dolje nije bilo navedeno da je za slijetanje bila prevelika masa, tj veča od dopuštene. Buduči da avion nema sustav za izbacivanje goriva, on je trebao u zraku malo kružiti da bi potrošio malo kerozina.
Ne treba se fokusirati na pojedinačni slučaj, nego gledati cijelu sliku.
Ovo je očekivano izvješće. Svi koji prate avijaciju pa makar i rekreativno znali su da ovakva nesreća ne može biti posljedica udara groma. Činjenica je da današnji piloti imaju jako malo sati stvarnog upravljanja aviona pa kada se nađu u situaciji gdje moraju upravljati avionom nemaju osjećaj za isti te se događaju ovakve nesreće. Dok je prije autopilot bio korišten samo za krstarenja sada isti sudjeluje i kod sljetanja aviona. Ovaj avion je bio pretežak i prebrzo je sletio što podvozje naravno nije moglo izdržati.
Preko 80% svih zrakoplovnih nesreća je posljedica ljudske greške.
Preveliko oslanjanje na autopilot i činjenica da piloti prolaze brzinsku obuku zbog manjka istih daju naslutiti da bi ovakvih nesreća u budućnosti moglo biti još.
Istina.
No ako se dobro sjecam, u jednoj od epizoda Air Crash Investigation kada su opisivali pad nekog sovjetskog civilnog zrakoplova, jedna od packi tadasnjoj sovjetskoj skoli civilnih pilota je bila sto previse forsiraju manualno letenje a ne oslanjaju se na autopilot (zakljucakj je bio da je autopilot bio ukljucen do nesrece ne bi doslo)
I sad budi pametan.
Ocito je da ne mogu postojati 100% univerzalna pravila za svaku situaciju, ali u zadnjih 30tak godina ljudi su izgleda najslabija karika u civilnoj avijaciji.
Naravno, sve je u ravnoteži. No kada piloti 80% sati od ukupnog broja sati u zraku provedu na autopilotu naravno da muscle memory nije na jednakoj razini da je omjer puno manji.
Opet, ne možemo znati koliko je nesreća spriječio autopilot, tako da nije odgovornost samo na njemu, ali treba naći neki balans.
Ne veli se posmak nego smicanje vjetra i nije Guard (iako se mnogi tako na njoj javljaju) već emergency frekvencija, oliti na rvacki frekvencija za slučaj nužde. Smješno zvuči ali je tako.
Ne veli se posmak nego smicanje vjetra i nije Guard (iako se mnogi tako na njoj javljaju) već emergency frekvencija, oliti na rvacki frekvencija za slučaj nužde. Smješno zvuči ali je tako.
http://www.gfz.hr/osobne_stranice/grisogono/DM3i4_SKRIPTA.pdf
"Orijentacija tih oblačnih „traka“ je približno okomita na srednji vektor vertikalnog posmaka vjetra. Vektor smicanja vjetra ne mora nužno biti usmjeren u smjeru srednjeg vektora vjetra. Uglavnom, smicanje vjetra je osnovni uzrok dinamičkih nestabilnosti zraka."
https://en.wikipedia.org/wiki/Aircraft_emergency_frequency
"The aircraft emergency frequency (also known as GUARD) is a frequency used on the aircraft band reserved for emergency communications for aircraft in distress. The frequencies are 121.5 MHz for civilian, also known as International Air Distress (IAD) or VHF Guard, and 243.0 MHz for military use, also known as Military Air Distress (MAD) or UHF Guard. "
Pošto je cijeli avion praktički metalan, on je Faradejev kavez, stoga udar groma u njega nije nešto što bi ga samo tako moglo pokvariti i izazvati nesreću. Prema pročitanome, čini mi se da su tu slaba karika bili piloti, koji jednostavno nisu odreagirali kako treba (pretežak avion - trebalo je kružiti i potrošiti gorivo), vjerovatno još hrpa drugih sitnica koje su zajedno dovele do nesreće.
Ruski piloti su poznati ko avanturisti...
Ima na aircrashu par njihovih egzibicija kao dijete u kokpitu slijetanje bez vizualne pomoci i slicno...
Sve te price zavrsavaju jako lose...
Koliko znam ni jedan uskotrupni avion nema izbacivanje goriva, a nisam siguran i da li novije generacije sirokotrupni to imaju.
SJ100 nije cijeli metalan, vec je djelomicno kompozitan, i to moze biti problem kod udara munje.
Senzori na osnovu kojih autopilot upravlja zrakoplovom (brzinomjer, visinomjer itd.) za prijenos podataka koriste električne signale, udar munje je navedeni prijenos gotovo sigurno nakratko prekinuo - u takvim slučajevima autopilot se sam od sebe automatski isključi. Sve nakon toga je vjerovatno nesnalaženje i panika - piloti su vjerovatno zaista mislili da je munja na neki način oštetila elektroniku zrakoplova jer im se u 'direktnom načinu' upravljanje istim činilo kompletno drukčije i puno teže. Dodatno, čini se da piloti nisu uopće probali opet uključiti 'Normal Law' (tj. normalno, elektronski potpomognuto upravljanje zrakoplovom), vjerovatno misleći da su suočeni s nekim iznimno teškim kvarom kao posljedicom udara munje (a zapravo samo kratkotrajnim prekidom prijenosa podataka i posljedičnim isključivanjem autopilota/Normal Lawa).
Zanimljivo je proučiti i druge slične slučajeve, pogotovo Air France 447 kada se autopilot isključio zbog zaleđivanja pitot-cijevi, što je kao posljedicu imalo prestanak funkcioniranja brzinomjera. Autopilot nije predviđen da funkcionira (čak ni nakratko) bez brzinomjera, te se u tom slučaju također automatski isključio i prešao na tzv. Alternate Law (sličan Direct Lawu). Piloti sve do kraja nisu bili svjesni što se dogodilo i zapravo su bili uvjereni da su suočeni s nekim iznimno teškim i nepoznatim kvarom, te su se još 15 minuta u potpunoj panici hrvali s komandama, sve dok se nisu srušili u Atlantski ocean. Poučan je i slučaj iz 2016. godine kada je munja udarila u zrakoplov Saab 2000 u Škotskoj. Pilot je bio uvjeren da se autopilot isključio (zbog udara munje), međutim u tom konkretnom slučaju je autopilot nekim čudom ostao uključen, što je posadi promaklo. Uslijedila je borba s autopilotom i hrvanje s komandama tijekom kojih je također malo falilo da se zrakoplov sruši u more.
kad smo već pri špekulacijama, gatanjima iz zoca i nabadanjima ćorave kokoši, oko šeremetjeva je jedna od najvećih kolonija vrana u rusa. tražite perje u i okolo krša.
Senzori na osnovu kojih autopilot upravlja zrakoplovom (brzinomjer, visinomjer itd.) za prijenos podataka koriste električne signale, udar munje je navedeni prijenos gotovo sigurno nakratko prekinuo - u takvim slučajevima autopilot se sam od sebe automatski isključi. Sve nakon toga je vjerovatno nesnalaženje i panika - piloti su vjerovatno zaista mislili da je munja na neki način oštetila elektroniku zrakoplova jer im se u 'direktnom načinu' upravljanje istim činilo kompletno drukčije i puno teže. Dodatno, čini se da piloti nisu uopće probali opet uključiti 'Normal Law' (tj. normalno, elektronski potpomognuto upravljanje zrakoplovom), vjerovatno misleći da su suočeni s nekim iznimno teškim kvarom kao posljedicom udara munje (a zapravo samo kratkotrajnim prekidom prijenosa podataka i posljedičnim isključivanjem autopilota/Normal Lawa).
Prema službenom izvještaju, na RRJ-95 nije moguće u letu iz Direct Modea vratit se u Normal Mode: "When the system transits to the DIRECT MODE, it is not possible to perform the transit back to the NORMAL MODE in flight. "
Stranica 82 izvještaja.
Odlično objašnjen tekst, kao da čitaš triler... samo mi ovaj dio iz teksta nije jasan:
Iako sam kapetan ...
Pa dobro Drago, što se hvališ?
Ja sam član bibilioteke.
Senzori na osnovu kojih autopilot upravlja zrakoplovom (brzinomjer, visinomjer itd.) za prijenos podataka koriste električne signale, udar munje je navedeni prijenos gotovo sigurno nakratko prekinuo - u takvim slučajevima autopilot se sam od sebe automatski isključi. Sve nakon toga je vjerovatno nesnalaženje i panika - piloti su vjerovatno zaista mislili da je munja na neki način oštetila elektroniku zrakoplova jer im se u 'direktnom načinu' upravljanje istim činilo kompletno drukčije i puno teže. Dodatno, čini se da piloti nisu uopće probali opet uključiti 'Normal Law' (tj. normalno, elektronski potpomognuto upravljanje zrakoplovom), vjerovatno misleći da su suočeni s nekim iznimno teškim kvarom kao posljedicom udara munje (a zapravo samo kratkotrajnim prekidom prijenosa podataka i posljedičnim isključivanjem autopilota/Normal Lawa).
Upravo to. Znači zbog minornog tehničkog kvara njima je jedino u glavi bilo što brže sletjeti. Naravno da sada s ovime nagađam, ali takav zaključak se izvodi.
Sjetio sam se sada onog videa (ne mogu ga sada pronaći) gdje ekipa prati let Air Franca. Mislim da je riječ o prekooceanskom letu. Nedugo nakon polijetanja crkne jedan od motora (avion s četiri motora), kapetan iskusno i smireno sa kopilotom prođe proceduru, javi kontroli leta da će se vratiti u luku i onda još na kraju zove stjuardesu da mu donese čokoladu jer mu se jede slatko.
Naime, tko u izvješću pogleda opis zadnjih nekoliko sekundi same nesreće prije proboja tankova, izlijevanja kerozina i zapaljenja, može vidjeti da je pilot nakon svakog odskoka pomicao palicu i upravljao nagibom (pitch) točno suprotno od onoga kako stoji u priručniku, time povećavajući i pogoršavajući oscilacije. Da je samo ostavio palicu u neutralnoj poziciji nakon prvog tvrdog sletanja, i ručice gasa na minimumu, vjerojatno ne bi ni bilo havarije sa 41 mrtvim.
zar nije moguće da je pomicanje palice "suprotno od onoga kako stoji u priručniku" posljedica tih odskoka i sila koje su se javljale pri odskakivanju?
mislim, malo mi je blesavo očekivati da pilot može pri odskocima i takvim silama držati palicu mirno i u neutralnom položaju - otprilike kao da očekuješ od konobara da drži mirno punu tacnu iznad glave ali ne na terasi restorana, nego na onome hali-gali vrtuljku koji te baca u svim smjerovima
zar nije moguće da je pomicanje palice "suprotno od onoga kako stoji u priručniku" posljedica tih odskoka i sila koje su se javljale pri odskakivanju?
mislim, malo mi je blesavo očekivati da pilot može pri odskocima i takvim silama držati palicu mirno i u neutralnom položaju - otprilike kao da očekuješ od konobara da drži mirno punu tacnu iznad glave ali ne na terasi restorana, nego na onome hali-gali vrtuljku koji te baca u svim smjerovima
Avion ne reagira na pokrete palicom trenutačno, već s odmakom od par sekundi dok upravljački mehanizmi i aerodinamika ne odrade svoje. Znači, ako avion odskoči od piste zbog tvrdog slijetanja potrebno je lagano pomaknuti palicu prema naprijed i pustiti je PRIJE nego avion uopće reagira (što se sve vježba na simulatoru u sklopu pilotske obuke). Ako držiš palicu panično prema naprijed sve dok avion ne reagira tj. počne spuštati nos, to je već pretjerani input i avion će o pistu tresnuti još jače. Stanje je još gore ako se prije udarca o pistu dodatno uspaničiš pa povučeš palicu prema sebi, da podigneš nos. Avion na to ne stigne odreagirati i svejedno tresne o pistu svom snagom, a podizanje nosa se dogodi tek prilikom odskoka koji je onda još viši. To je sve skupa puno opasnije nego da nisi uopće dirao palicu jer bi se avion polako spustio i s palicom u neutralnom položaju (i gasom na minimumu), kad bi se potrošila inercija od odskoka. U tom slučaju mu doduše treba i više piste jer duže lebdi prije touchdowna, ali pista 24L u Moskvi na koju se Superjet 100 vratio dugačka je čak 3700 metara tako da to vjerovatno ne bi bio problem.
Avion ne reagira na pokrete palicom trenutačno, već s odmakom od par sekundi dok upravljački mehanizmi i aerodinamika ne odrade svoje. Znači, ako avion odskoči od piste zbog tvrdog slijetanja potrebno je lagano pomaknuti palicu prema naprijed i pustiti je PRIJE nego avion uopće reagira (što se sve vježba na simulatoru u sklopu pilotske obuke)....
našao sam zanimljivi snimak, ne znam koliko je usporedivo s ovim slučajem, no čini se da je avion dobro bubnuo o pistu i da trešnja ipak nije baš "razbacala" pilote toliko da bi drmali palicom nekontrolirano
nekako sam to drukčije zamišljao, vidi se da nemam pojma
našao sam zanimljivi snimak, ne znam koliko je usporedivo s ovim slučajem, no čini se da je avion dobro bubnuo o pistu i da trešnja ipak nije baš "razbacala" pilote toliko da bi drmali palicom nekontrolirano
Oscilacije pri slijetanju su kompleksniji problem od pukog drmanja palicom zbog trešnje u kabini, te se mogu dogoditi i u drugim fazama leta, a uglavnom su uzrokovane stresom i/ili neiskustvom (u ovom slučaju vjerovatno i direktnim modom upravljanja u kojem su se piloti Superjeta zatekli).
možda se srušio iz solidarnosti s uslugom fejsbuče...
https://en.m.wikipedia.org/wiki/FedEx_Express_Flight_80
Posto sam ja strasan fan mayday iliti ga air crash investigationa nemogu nego primjetit neke slicne poveznice izmedu rusa i ove nesrece...