1. Moja tvrdnja je da će etabilirani proizvođači vrlo teško stići, a kamoli prestići ono u čemu je Tesla ekspert - elektronika, računala. Oni se, ostali, naprosto nalaze na krivom mjestu.
Ja sam već napisao da takav rad ima smisla u zreloj industriji, ali da se suočava s problemima, tj da nije adekvatan za mladu industriju koja se brzo razvija. Nekakva manje-više neizrečena premisa s tvoje strane i još nekih diskutanata je da se tu samo radi o zamjeni pogona, pih, piece of cake, i onda nastavimo po starom. (kako je napravio VW u eGolfu - koji je, btw, upravo zbog toga, piece of junk) To je isto mislila Nokia kada je na računu imala keša da kupi cijeli Apple i da joj još ostane za podijeliti.
Ono što Tesla radi nije samo zamjena pogona već je tu nova paradigma korištenja, umreženost i automatizacija, otpočetka osmišljena u koherentnu cjelinu koja se dalje razvija na jednom mjestu.
Računalu je svejedno da li je pogon električni ili ICE. I drugi razvijaju sustave autonomne vožnje, i slične IT tričarije, ali rade drugim pristupom zato što to mogu - takve sustave razvijaju na automobilima više klase jer se oni dobro prodaju za masnu lovu. Mercedes će danas ipak lakše prodati S klasu s najbogatijim paketom opreme za debelu lovu i time vratiti lovu od razvoja takvih sustava, nego bi to isto napravio s električnom verzijom A klase, dok prosječnog kupca S klase EV još ne zanima. Tesla radi ono što mora jer ima manje manervarskog prostora. Nemoj me krivo shvatiti, ne kažem da to radi loše ili pogrešno, već se nalazi u drugačijoj situaciji ne može se direktno usporediti s drugim proizvođačima koji mogu kresati cijenu EV-a na način da reuseaju šasiju od ICE modela i da škrtare na opremi i tako kupuju vrijeme praveći se zeleni, dok paralelno na ICE modelima razvijaju tehnologiju koju će kasnije ugraditi u EV kad procijene da je trenutak dobar.
Istina, može im se dogoditi Nokia scenarij, pa da promaše taj trenutak, međutim, kao što onda Nokia nije bila jedini proizvođač mobitela, tako i danas imamo više proizvođača automobila. Nokia je bila jedna, a s druge strane si imao Samsung, SonyEricsson, HTC, Motorolu i mnoge druge koji su se prilagodili i prihvatili Android. Računati da će svi proizvođači kiksati ipak spada u navijanje.
2. Ovisi o stupnju razvoja industrije. Za stare, etabilirane industrije gdje se u pravilu ništa bitno ne mijenja osim dizajna eksterijera i interijera, to nije problem. Međutim, u novoj industriji, kao što je eletkrični automobili s tendencijom automatizacije vožnje, agilnost i količina inovacija koje se mogu progurati u jedinici vremena je daleko važnija stvar. Ako je k tome ciljani proizvod iz nekakve više cjenovne klase, a to je trenutno slučaj, trošak skuplje radne snage vjerojatno nije toliko bitan. Količina različitih dijelova je također donekle podnošljiva dok se radi o svega nekoliko modela, kad proizvođač u ponudi ima 30 modela svaki s kombinacijom 5 različitih motora i isto toliko mjenjača uz razne razine opreme - da, to postaje noćna mora.
Stvar je u tome da takav razvoj ne radiš na proizvodnoj traci, već u odvojenom postrojenju u kojem se ipak većina razvoja radi manualno. Kad dođeš do predprodukcije na proizvodnoj traci, tu više nema previše inovacija, već se radi optimizacija onoga što je u prototipnoj fazi osmišljeno, unaprijeđenje proizvodnog procesa i otklanjanje eventualnih grešaka.
Inače argument udaljenosti pogona nije previše bitan - bitna je kultura, interna politika, podržavanje sudjelovanja svih. U sustavu u kojem je projektni ured negdje odvojeno, svijet za sebe, podizvođač iz neke zemlje trećeg svijeta, a montažer pak iz zemlje u razvoju, nitko se ne zajebava i ne mijenja ništa bez prijeke potrebe. Jel' radi? Radi! Onda ne pitaj i ne diraj. Tako da činjenica što si Mercedes zdravoseljačkom logikom može, samo kad bi htio, priuštiti par avionskih karata - ne to se neće dogoditi. Da su to htjeli (razbacivati se s lovom), nebi cicijašili s proizvodnjom kablova na drugom kraju kontinenta, bogu iza nogu. Pa onda kao otkriće godine 2017., stoljeće nakon osnivanja firme, inženjer slavodobitno izjavljuje da bi mogao drugačije dizajnirati ožičenje sad kad je vidio kako se ono izvodi u praksi. Ozbiljno? To su zaključili u 2017.? I nastavili po starom, dobrom top-down sistemu. Pa normalno da će ih Tesla nadinovirati u čemu god požele i kad god požele...
I opet, tu koristiš riječ "inovativnost" u dvostrukom značenju. Inovativnost u smislu razvoja inovativnih rješenja na samom proizvodu se događa daleko prije dolaska na proizvodnu traku. Inovativnost u smislu optimizacije konačnog dizajna za proizvodnju, a u svrhu smanjenja troškova i poboljšanja kvalitete se događa u onoj fazi o kojoj ti govoriš. Međutim, reći da je Tesla nadinovirao Mercedes u tom pogledu je gledanje kroz ružićaste naočale - Mercedes ima sustav koji funkcionira i može zadovoljiti potražnju. Tesla, s druge strane, stalno kasni s obećanim proizvodnim kapacitetima, pa se sad previše toga radi ručno, pa su sad pretjerali s robotima, pa to usporava proizvodnju. Očito je da se još traže i da imaju problema s optimizacijom proizvodne linije, što nije ništa neočekivano jer je i to nešto što traži iskustvo.
Možda bi čak bili i produktivniji kad bi se skoncentrirali na proizvodnju, pa makar ona bila i suboptimalna. U ovome sam možda i u krivu, ali moj osobni dojam je da Musk teži savršenstvu i micromanagementu. To možda ne zvuči loše, ali može biti jako loše jer ponekad treba gledati malo dalje u budućnosti i sljedeće optimizacije planirati za sljedeću reviziju proizvoda koja će ionako uslijediti otprilike u isto vrijeme u koje bi se isplatio trošak implementacije optimizacija u trenutnoj reviziji. Iskreno, i meni se znalo dogoditi da kasnim s projektom s optimizacijama za koje se kasnije pokaže da nisu bile isplative. Za to izbjeći su bitne dvije stvari: iskustvo i sposobnost potiskivanja perfekcionizma.
P.S. A i ovaj članak koji si linkao treba ipak pogledati u kontekstu - radi se o markentiškom materijalu u kojim potencijalnim dobavljačima kroz zanimljivu priču poručuju da suradnja može poboljšati proces za oboje. Iz tvog komentara bi čovjek pomislio da se radi o studiji učinkovitosti proizvodnog procesa.
Opet imam osjećaj da se ponavljam. O, da, ponavljam se.
Nije pitanje da li će savladati, već je pitanje kad će. Tesla je trenutno u je*eno dobroj poziciji za upis na kartu velikih igrača autoindustrije, ali se ta pozicija može preokrenuti preko noći i ako itko nema vremena za gubljenje, to je upravo Tesla. Da se poslužim Feudalčevom analogijom, Tesla je, u nekim stvarima, zapravo sličnija Nokia/Symbian tandemu nego Apple/iOS-u. Symbian je bio prvi ozbiljni smartphone OS, tehnički superiorniji onima koji su ga pokopali, ali su mu presudile upravo tričarije koje kvare ukupan dojam. I dok su drugi proizvođači, koji su proizvodili featurephoneove preživjeli i adaptirali Android, Symbian je, upravo zbog tričarija, postao Nokiji toliki kamen oko vrata da je uništio (a, za razliku od Tesle, pričamo o kompaniji koja je uredno mogla preživjeti i bez linije smartphonea). Što je najgore, oni su te tričarije na kraju i ispeglali, ali kasno i upravo to kašnjenje ih je skupo koštalo.
Meni bi bilo žao da se taj scenarij dogodi Tesli, međutim prerano slavlje je prvi korak u tom smjeru.