Korištenje DSLR fotoaparata - how to DSLR izdvojena tema

poruka: 59
|
čitano: 118.664
|
moderatori: DrNasty, Lazarus Long, XXX-Man, vincimus, pirat
+/- sve poruke
ravni prikaz
starije poruke gore
16 godina
offline
Korištenje DSLR fotoaparata - how to DSLR

Ovako, razmisljao sam malo, dosta ljudi koja zeli kupiti DSLR aparat nezna ni osnovne pojmove kao sto su blenda, shutter, isto i slicno. U ovom malom tutorialu cu vas pokusati pribliziti osnovnim pojmovima u fotografiji kao i sa raznim tehnikama fotografiranja. Kompletan tutorial sam podijelio na djelove u kojima cu pokusati sto vise uci u srz i pribliziti digitalnu fotografiju malo viseg nivoa pocetnicima kakav sam i sam.

 

Takodjer bih molio uvazene forumase da ne spamaju niti postaju ista dok se ovaj tutorial ne dovrsi da bi bio citak i pregledan. Ukoliko imate kakve primjedbe ili pitanja molim da mi to posaljete na privatnu poruku.

 

 

 

Sadrzaj:

 

1. Vrste fotoaparata

1.1 Ukratko o DSLR

1.2 Senzori i croop faktor

1.3 JPEG, RAW...

1.4 Stabilizacija slike

 

2. Osnovni pojmovi

2.1 Blenda (Apperture)

2.2 Zatvarac (shutter)

3.3 ISO vrijednost

3.4 Ekspozicija

 

3. Objektivi

3.1 vrste objektiva

 

4. Tehnike fotografiranja

4.1 pravilo trecina

4.2 dubina polja

 

 

 

1. VRSTE FOTOAPARATA

1.1 Ukratko o DSLR
DSLR (Digital Single Lens Reflex) fotoaparati su aparati koji za razliku od SLR aparata koriste fotosenzor za primanje svjetla za razliku od analognih fotoaparata kojima je svjetlo islo direktno na film koji je bio oblozen svjetlosno osjetljivim kemikalijama. Neki brkaju SLR aparate kao "aparate kojima se mogu mijenjati objektivi", iako je to u biti i pravilo kod (D)SLR aparata, nisu zbog toga SLR.

 

Kratko objasnjenje rada fotoaparata. Svjetlost kroz objektiv (1) dolazi do ogledala (2) koje ga dalje salje fokalne lece (5) preko pentaprizme (7) do okulara (8) gdje vi vidite ono "sto aparat vidi"... Dakle sliku koja ce biti zabiljezena. Kada vi pritisnete dugme za okidanje, svjetlost se vise ne odbija preko ogledala (2) vec ide do shuttera (3) (sto je u biti lopatica koja propusta/blokira svjetlost). U koliko je shutter "otvoren" svjetlost ce ici do senzora (4) koji ce pretvoriti svjetlost u elektricne signale - odnosno kreirati sliku. Dalje je stvar elekronike koja ce to pretvoriti u RAW/JPEG, spremiti na karticu ili gdje vec.

 

Nadalje, postoje fotoaparati sa LCD ekranom (u velikom slucaju pravilo u danasnje doba) koji vam sluzi da pregledate vec snimljenu fotografiju (velika prednost nad SLR fotoaparatima) ili pak koji vam mogu sluziti za kadriranje (LiveView ekrani) iako se kadriranje preko LCD-a ne preporuca jer nemate stabilnost (trzanje tijela vodi k mutnijoj slici)

 

1.2 Senzori i croop faktor

Senzori su elektronicki uredjaji ciji je zadatak pretvaranja svjetlosti u elektronicke impulse. Najcesce se izvode kao matrica fotosenzibilnih elemenata. Postoje vise vrsta ali o tome poslije. Sto je croop faktor? Kod SLR fotoaparata koristio se (najcesce) 35mm film. Danasnji fotoaparati najcesce nemaju velicinu senzora kolika je bila "velicina slike" kod analognog filma. Odnos velicine senzora i slike na analognom filmu zove se croop faktor i iznosi najcesce oko 0.9x puta, dakle manji je od 35mm filma. Fotoaparati kojima je senzor iste velicine ko u analognom filmu zovu se FULL FRAME fotoaparati i kostaju boli glava.

1.3 JPEG, RAW...
Velika vecina fotoaparata sprema slike u ovim formatima, dakle, moze se izabrati dali da sprema sliku ko JPEG (kompresirana slika), RAW ili i jedno i drugo. Koja je razlika JPEG-a i RAW-a. Kod JPEGa fotografija je kompresirana, dakle manje je velicine i kvalitete. Kod vecih kompresija karakteristicne su "kockice" na slici. U koliko se slika sa npr. 10Mpix smanji na nekih 1Mpix defekti nisu uocljivi toliko.

Kod RAW formata slika se sprema onako kako ju je procitao senzor. Dakle u izvornom obliku. To nam daje daleko vecu kvalitetu slike (neki aparati imaju jako lose algoritme kompresiranja u JPEG pri cemu se gube boje, zasicenje i slicno) i takodjer nam daje dosta mogucnosti za jednostavno korigiranje slike bez gubitka kvalitete (ekspozicija, zasicenje...)

1.4 Stabilizacija slike

U koliko fotografirate iz ruke (dakle bez stativa ili polaganja aparata na neki zid, podlogu i slicno) neminovno je treskanje fotoaparata, sto ce kod nepovoljnih svjetlosnih uvjeta (sjena, slaba umjetna rasvjeta i slicno) rezultirati mutnom slikom. Da bi to izbjegli proizvodjaci su implementirali stabilizaciju slike u fotoaparatu koja djelomicno kompenzira tresnju fotoaparata (ne ocekujte cuda, ali pomaze poprilicno).

Kod nekih foto aparata (npr Sony) stabilizacija je implementirana u tijelu fotoaparata, sto omogucava da se koriste i stariji objektivi (u ovom slucaju Konica Minolta) sa kojima cete i dalje imati stabiliziranu sliku, sto rezultira jeftinijim objektivima (manje komplicirana izrada).

Kod drugih fotoaparata (Canon npr.) stabilizacija se izvodi u objektivu sto cini objektive masivnijima, skupljima.

Presjek SLR fotoaparata Presjek SLR fotoaparata
I'm going woo woo
Poruka je uređivana zadnji put čet 2.4.2009 18:13 (tnakir).
 
41 0 hvala 44
16 godina
offline
Korištenje DSLR fotoaparata - how to DSLR

2. OSNOVNI POJMOVI

2.1 Blenda (Aperture)

Blenda je zapravo otvor koji propusta svjetlost. Njena otvorenost (promjer) se oznacava sa F. Neki od primjera su F1:1.4, F1:2.8. Zasto su to bas ovi brojevi, to se racuna po korijenu iz 2 ali cu preskociti taj dio jer je nebitan. Inace se preskace ovaj 1: pa se pise samo F1.4, F2.8. Sto je veci broj koji stoji uz F to znaci da je otvor blende uzi, sto znaci da u istim uvjetima propusta manje svjetla.

2.2 Shutter (Zatvarac)

Shutter blokira ili propusta svjetlo do senzora. Brzina shuttera zapravo pokazuje koliko vremena shutter propusta svjetlo do senzora. Neke od tipicnih vrijednosti su 1/125, 1:250 i slicno. Dakle, vrijeme 1/125 zapravo govori da shutter propusta svjetlo tocno 1/125 sekunde. Sto je duze vrijeme zatvaraca, to ce vise svjetlosti pasti na senzor sto cini sliku svjetlijom.

 

2.3 ISO vrijednost

Kod starih analognih fotoaparata postojali su filmovi sa razlicitim osjetljivostima. Kod digitalnih fotoaparata ISO osjetljivost predstavlja osjetljivost samog senzora. Tipicne vrijednosti su ISO100, ISO200... do nekih ISO6400 ako se ne varam. Sto je veci broj uz ISO to znaci da je senzor osjetljiviji te da ce slika pri istom osvjetljenju, blendi i brzini zatvaraca biti svjelija. Jel da da je to super stvar!? Ali uvjek postoji ali. Sto je veci ISO broj to znaci da cete imati vise suma na fotografiji. Prihvatljivo fotografiranje je do neke vrijednosti od ISO400, povise je vec diskutabilno, pogotovo povise ISO800.

 

2.4 Ekspozicija

Ekspozicija predstavlja kolicinu svjetla koja dolazi na senzor. Ovisi o otvoru blende i brzini shuttera. Sto je veci otvor blende vise svjetla ce uci na seznor, isto kao i ako je brzina zatvaraca niza.

 

U koliko povecate otvor blende za 1 vrijednost i smanjite shutter speed za jednu vrijednost ekspozicija ce ostati ista.

Primjer:

 

U koliko slikajete sa ovim postavkama:

F8 i 1/125 i prebacite se na F5.6 i 1/250 ekspozicija ce ostati ista.

 

Pojam vrijeme ekspozicije je isti kao i shutter speed (brzina zatvaraca)

Ilustracija blende Ilustracija blende
Vrijednosti otvora blende, brzine zatvaraca i iso-a Vrijednosti otvora blende, brzine zatvaraca i iso-a
I'm going woo woo
 
26 0 hvala 35
16 godina
offline
Korištenje DSLR fotoaparata - how to DSLR

3. Objektivi

Objektivi su najbitniji dio foto sustava. Sto karakterizira jedan objektiv?

 

Maksimalni otvor blende. (to je ono F2.8) oznacava koliko najvise mozemo otvoriti blendu na tom objektivu. Sto je F manji to znaci da je objektiv svjetlosno brzi (odnosno da vise svjetla ulazi kroz njega). Postoje objektivi sa fiksnim Max. otvorom blende, kao i oni sa promjenjivim (npr 18-70 mm F3.5 - F5.6), gdje pri fokusnoj duljini od 18mm  max otvor blende iznosi F3.5 dok pri 70mm iznosi F5.6. Netreba ni reci da sto je maksimalni otvor blende veci (F1.4, 1.8, 2.8) da su objektivi skuplji.

 

Fokusna duljina (to je ovo 18 - 70 mm) zapravo karakterizira za koju primjenu je objektiv.

U koliko objektiv ima malu fokusnu duljinu (npr 10 - 20 mm) to je sirokokutni objektiv. Dakle "gleda" siri prostor.

Nekakva sredina bi bili objektivi fok. duljine npr 18 - 70mm, 24 - 105mm. To su standard zoom objektivi, imaju dosta sirok spektar primjene jer hvataju i siroki kut, a isto tako imaju nekakav prosjecni zoom od 3 - 5x.

Objektivi visokih fokusnih duljina (npr 70-300 mm, 100 - 500mm) su teleobjektivi. Karakterizira ih jako uzak kut "gledanja", ali im je prednost sto imaju jaaako veliki zoom.

 

Takodjer postoje objektivi sa fiksnom fokusnom duljinom (npr 50 mm, 100mm). To su prime objektivi. Najcesce su opticki kvalitetniji od zoom objektiva (obj. sa promjenjivom fokusnom duljinom) ali im je mana sto nemaju zoom, dakle fotograf kadrira tako sto udaljuje/priblizava objekt ili sebe (najcesce).

 

Posebna skupina su fisheye objektivi koji imaju takvu optiku da hvataju jaaako sirok kut "gledanja".

 

Makroobjektivi su objektivi koji imaju mogucnost fokusiranja na jako malim udaljenostima (red x cm) sto ovi ostali nemaju.

 

Dakle pretendira se imati objektiv sa sto sirom blendom (manjim F brojem) radi snimanja u losim svjetlosnim uvjetima. Takodjer se preporucuje imati 3 vrste objektiva (minimalno) da bi se pokrio kompletan spektar. Sirokokutni, zoom i teleobjektiv.

I'm going woo woo
 
23 0 hvala 29
16 godina
offline
Korištenje DSLR fotoaparata - how to DSLR

4. TEHNIKE FOTOGRAFIRANJA

4.1 Pravilo trecina

Kod pocetnika i teskih amatera obicaj je da objekt koji fotografiraju stavljaju u centar fotografije. Takodjer oko objekta ima toliko puno prostora da se on gubi u njemu. Takve fotografije su jako nezanimljive.

 

Kod fotografije se koristi pravilo trecina. Fotografiju podijelite na trecine po vertikali i horizontali. Objekt kojeg fotografiramo trebao bi se nalaziti na jednoj (ili kombinaciji) linija trecina. Takvo kadriranje cini sliku dinamicnijom i daje dojam pokreta ili slicno. U privitku imate par primjera koje sam pokrao na netu.

 

4.2 Dubina polja

Primjetili ste kod nekih fotografija da je neki objekt ostar a sve ispred i iza njega zamuceno. E to je dubina polja. Sa dovoljno otvorenom blendom i sa priblizavanjem objektu (dakle snimanje na malim udaljenostima od objekta) mozete postici da objekt bude fokusiran, a sve i iza njega nefokusirano. Tako se skrece paznja na objekt koji zelite da bude glavni na fotografiji.

 

U koliko zelite snimati landscape (ne mogu se sad sjetiti kako se to kaze na HR) onda trazite kontraefekt. Zelite da svi djelovi budu jednako ostri. U tom slucaju suzavate otvor blende, cime se podrucje ostrine fokusa povecava.

 

U slici u privitku vidjet cete na gornjoj slici kako se figure iza kule takodjer vide (siroka dubina polja, suzena blenda) a na donjoj slici su zamucene (F mali broj, otvorenija blenda)

Primjer pravila trecina 1 Primjer pravila trecina 1
Primjer pravila trecina 2 Primjer pravila trecina 2
Primjer dubine polja Primjer dubine polja
I'm going woo woo
 
26 0 hvala 33
16 godina
offline
Korištenje DSLR fotoaparata - how to DSLR

I to je to, to bi bio moj tutorial, ako tko ima kakvu zamjerku slobodno nek mi se javi pa cemo to ispravit u trenu. Ispricavam se na rijecniku, pravopisu i greskama (ipak san lijeni Dalmatinac). Ovo je ono sta sam ja naucio googlanjem (draenai ce bit ponosna na mene), jako malo pilanjem drugih ljudi.

 

Tema je otvorena za spamanje :)))))

 

Eto, zelim vam dobro oko i jos bolje svjetlo!

 

Hvala na pozornosti :)

I'm going woo woo
 
9 0 hvala 16
16 godina
neaktivan
offline
RE: Korištenje DSLR fotoaparata - how to DSLR

ne, ne.....ti si taj koji treba biti ponosan na naučeno ;)

 

al da, osnovno o osnovnom, sasvim okej za početak, nemam prigovora.

(trenutno Belji se )

 

 

btw, landscape = pejzaž ;)

(gadno je to kad se sa engleskim previše sprijateljiš)

 

 

 

16 godina
neaktivan
offline
Korištenje DSLR fotoaparata - how to DSLR

odličan tutorial!

 

neke stvari sam za neke nisam bio siguran a nešto sam i prvi put čuo!

 

hvala ti puno!

 

 

mislim da će ovaj tutorial pomoći mnogima!

 

 

živio tnakir!

 
2 0 hvala 0
16 godina
neaktivan
offline
Nadopuna

 

nek se nađe i ovo....

 

NAČINI MJERENJA SVJETLA

 

spot mjerenje - mjeri svjetlo u određenoj točki, uglavnom u samom središtu tražila (3,5% i 9%, al ne  znam ovisi li to o fotiću ili čemu :/)

 

centralno mjerenje - mjeri svjetlo na cijeloj sceni, sa naglaskom na centralni dio scene (obično 75% centra)

 

matrix mjerenje - scena je podjeljena na segmente u kojima se mjere razne vrijednosti (poput količine svjetla, udaljenosti motiva, da li je objekt u fokusu ili ne, boja objekta, itd) i na temelju tih vrijednosti i podataka pohranjenih u kameri izračunava se ekspozicija.

 

općenito, svjetlomjeri mjere isključivo količinu reflektiranog svjetla i kalibrirani su na 18% sive jer u većini slučajeva scena reflektira istu količinu svjetlosti kao i ta nijansa sive.

 

 

i još malo općenitije o OBJEKTIVIMA

 

normalni objektiv je onaj čija je žarišna duljina jednaka dijagonali negativa (primjer na 35mm formatu jer je najčešće upotrebljavan i u ovom slučaju govorimo o žarišnoj duljini od 50 do 55mm)

 

svaki objektiv manje žarišne duljine kod tog formata biti će širokokutni, a svaki veće žarišne biti će teleobjektiv.

 

vidni kut je čimbenik koji uspostavlja odnose između normalnog, širokokutnog i teleobjektiva.

bez obzira na format fotoaparata, vidni kut mora biti slijedeći:

kod širokokutnog mora biti veći od 70°

kod normalnog između 40° i 45°

kod telca je rijetko veći od 35°

 

(primjer ovisnosti o formatu: 50mmm je na olyju teleobjektiv, na APS-C je kratki teleobjektiv, na 35mm filmu je normalni, na srednjem formatu je širokokutni, na velikom formatu je to ultraširokokutni.)

 

dijagonala 35mm formata dijagonala 35mm formata
Poruka je uređivana zadnji put sub 4.4.2009 17:10 (draenei).
 
8 0 hvala 9
16 godina
offline
Korištenje DSLR fotoaparata - how to DSLR

E da zaboravio sam napisati da fokusne duljine kod ne full frame aparata nisu iste na istom objektivu kao i kod nefull frame aparat :(

I'm going woo woo
 
0 0 hvala 0
15 godina
neaktivan
offline
Korištenje DSLR fotoaparata - how to DSLR

Mislim da je primjerenije reci ovo. Napr. 100mm objketiv ima zarisnu daljinu 100 mm bez obzira da li se nalazi na crop senzoru, ff ili srednjem formatu. Samo se mijenja sirina vidnog kuta ovisno o senzoru ili filmu na koji on projicira sliku.

Tako napr. ako zelimo imati vidni kut od 84° na slr fotic s ff senzorom ili 35 mm filmom staviti cemo 24 mm objektiv, na dSLR s crop senzorom 16mm objektiv (Nikon, Pentax, Sony) tj 15 mm objektiv (Canon) a na Olympusa, Panasonica (FT) 12 mm objektiv. S druge strane 50 mm objektivu na FF pokriva cca 45°, na crop senzoru cca 28° a na FT senzoru cca 22°.

Olympus OM 3Ti, Zuiko 2.8/24, 1.4/50, Angenieux 70-210
 
0 0 hvala 0
16 godina
neaktivan
offline
Korištenje DSLR fotoaparata - how to DSLR

Hvala za ovaj tutorijal. Neke stvari su mi sad puno jasnije.

 

Početnik/amater sa Olypmpus E-500 EVOLT

U besptičju i krava zvuči kao slavuj!
Moj PC  
0 0 hvala 0
15 godina
protjeran
offline
Korištenje DSLR fotoaparata - how to DSLR

Imate i male jeftine knjizice za kupiti. Jednostavno neke stvari se moraju znati ako cete praviti iole dobre fotografije.

 

Ovaj tutorijal je odlican prvi korak.

 
0 0 hvala 0
13 godina
neaktivan
offline
Re: Korištenje DSLR fotoaparata - how to DSLR
Zvonko200 kaže...

Mislim da je primjerenije reci ovo. Napr. 100mm objketiv ima zarisnu daljinu 100 mm bez obzira da li se nalazi na crop senzoru, ff ili srednjem formatu. Samo se mijenja sirina vidnog kuta ovisno o senzoru ili filmu na koji on projicira sliku.

Tako napr. ako zelimo imati vidni kut od 84° na slr fotic s ff senzorom ili 35 mm filmom staviti cemo 24 mm objektiv, na dSLR s crop senzorom 16mm objektiv (Nikon, Pentax, Sony) tj 15 mm objektiv (Canon) a na Olympusa, Panasonica (FT) 12 mm objektiv. S druge strane 50 mm objektivu na FF pokriva cca 45°, na crop senzoru cca 28° a na FT senzoru cca 22°.

donekle si u pravu, nativno se žarišna nemože promjenit ako je ona fizički 100mm na objektivu...ali

 

full frame nema krop faktor točnije on iznosi 1

većina nikona aps-c ima 1.5 crop faktor

canoni aps-c 1.6 crop faktor

 

neka npr imamo objektiv 70-300mm

 

full frame to je raspon : 70-300 mm širi kut gledanja

nikon sa 1.5 :              105-450mm uži kut

canon sa 1.6                112-480mm još uži kut

 

 

samo krupno, ništa sitniš
Poruka je uređivana zadnji put pon 2.5.2011 20:00 (oly570).
16 godina
offline
Korištenje DSLR fotoaparata - how to DSLR

Odlično napisano, ima samo par jezičnih pogrešaka, i po koja stvar koja je izostavljena, a mogla bi pomoći početnicima.

 

Dakle, kod senzora, kao što je već netko napisao, nije 'croop' faktor, nego 'crop' faktor.

 

Kod otvora blende, objektivi sa vrlo velikim otvorom blende (mali f broj) se ne zovu 'svjetlosno brzi', nego samo 'brzi' objektivi, jer u istim uvjetima osvjetljenja i osjetljivosti filma/senzora omogućavaju puno kraće vrijeme ekspozicije od standardnih objektiva, što je vrlo bitno npr. fotografima na sportskim natjecanjima u uvjetima slabije osvjetljenosti.

 

Kod dubine polja (tj. dubinske oštrine da budemo precizniji), 'landscape' se odnosi na pejzaš (da ne bi netko mislio da se radi o horizontalnom   položaju slike) ili krajobraz (kako tko voli), odnosno ne misli se nužno na prirodu, nego i na bilo koju sliku kojom se želi obuhvatiti prostor različito udaljen od mjesta fotografiranja.

 

Inače, kad smo kod dubinske oštrine, kratka dubinska oštrina (poželjna za portrete i sl.) se bez problema postiže kod full frame DSLR-ova (i klasičnih SLR-ova), a kod svih ostalih (sa manjim senzorom) je zbog kraće žarišne duljine potreban objektiv sa sve većim otvorom blende. (Za usporedbu, kod kompaktnih digitalaca je gotovo nemoguće postići zamućenu pozadinu bez trikova, kao npr. korištenje makro-moda.)

 

I za kraj, iako je to prilično dobro objašnjeno u poglavlju Osnovni pojmovi, ne bi bilo na odmet spomenuti da se čimbenici (ili faktori) ekspozicije, a to su: ISO osjetljivost - otvor blende - brzina zatvarača još i nazivaju trokutom ekspozicije ili Exposure triangle (za one koji žele dalje Googlati).

Poruka je uređivana zadnji put uto 10.5.2011 10:57 (maxym).
 
1 0 hvala 1
14 godina
neaktivan
offline
Korištenje DSLR fotoaparata - how to DSLR

Odlično ! svaka čast dosta sam naučio

Moj PC  
3 0 hvala 0
14 godina
offline
Korištenje DSLR fotoaparata - how to DSLR

Pocetnik sam, imam fotoaparat sony dlsr-a390 i nakon 6 mjeseci crkne bljeskalica, znaci zatvorena je i kad slikam u mraku otvori se al neblicne, jel zna neko u cemu je problem?

Sreca imam garanciju pa sam odneo, al zaguzio mi je fotoaprataz 2 tjedna, nevracaju ga, pa neznam sta je...

 
0 0 hvala 0
15 godina
neaktivan
offline
Korištenje DSLR fotoaparata - how to DSLR

Nisam pronašao ništa o bokehu u temi pa bih nadodao kako na kvalitetu bokeha uz fokalnu duljinu i otvor blende, broj listića same blende dosta utjeće na kvalitetu bokeha. Ako se ne varam, minimalan broj je 6 a maksimalan 13. Između ostalog, i po flaru možete vidjeti koliko listića ima vaš objektiv. 6 daje geometrijski lik dok 13 daje više kružnicu. Što širi kut to bitnije, pogotovo ako je objektiv standardni zoom tipa 18-50 ili sl. pa ima makro opciju.

Moj PC  
0 1 hvala 0
15 godina
offline
Re: Korištenje DSLR fotoaparata - how to DSLR
sizif kaže...

 Ako se ne varam, minimalan broj je 6 a maksimalan 13. 

varaš se i to jako jako, ja ću reći samo ono što sam koristio ili imam, pentax af prajm  F 28/2,8 ima samo 5 listića a bokeh je sjajnofantastićan, ima objektiva sa više listića od 13, ali ja nisam imao u ruci takav objektiv ali znam ljude koji jesu, a da i  listići utjeću na bokeh tu si ipak u pravu (broj i oblik listića)

Poruka je uređivana zadnji put uto 24.4.2012 23:40 (struić).
16 godina
odjavljen
offline
Re: Korištenje DSLR fotoaparata - how to DSLR
darko099 kaže...

Pocetnik sam, imam fotoaparat sony dlsr-a390 i nakon 6 mjeseci crkne bljeskalica, znaci zatvorena je i kad slikam u mraku otvori se al neblicne, jel zna neko u cemu je problem?

Sreca imam garanciju pa sam odneo, al zaguzio mi je fotoaprataz 2 tjedna, nevracaju ga, pa neznam sta je...

2 tjedna i nije dugo... zakonski rok je koliko mi se cini 45 dana...i ako ti ga ne poprave u tom roku dobit ces novi...  nazovi i pitaj sta je s tim... 

 

Inace...BRAVO za temu...i ja sam korisnik DSLR-a vec kojih 5 godina..... ipak nitko nikad ne moze reci da sve zna.

Covjek uci dok je ziv i umre u neznanju {#}

vrhunska cokolada je prilicno gorka....to isto ne vazi i za zivot
15 godina
neaktivan
offline
Re: Korištenje DSLR fotoaparata - how to DSLR
struić kaže...
sizif kaže...

 Ako se ne varam, minimalan broj je 6 a maksimalan 13. 

varaš se i to jako jako, ja ću reći samo ono što sam koristio ili imam, pentax af prajm  F 28/2,8 ima samo 5 listića a bokeh je sjajnofantastićan, ima objektiva sa više listića od 13, ali ja nisam imao u ruci takav objektiv ali znam ljude koji jesu, a da i  listići utjeću na bokeh tu si ipak u pravu (broj i oblik listića)

U pravu si, sada baš googlam, ima starih Taira koji imaju čak 20 listića, za to nisam znao..

Nemam niti jedan sa samo 5 listića, mogli bi napraviti test. Ako ti se da, probaj nešto izdvojeno ufotkati sa stativa, tipa cvijet s blendom 2,8, 5,6 i 8 da vidimo kako se ponaša kada se pritvori.

Mene je 80-200 jako ugodno iznenadio. Ima prelijep bokeh na svim mm i otvorima dok mi je 18-35 na 35 (52,5mm) i f8 sve pritvorenije, imao bezveze bokeh. Znam da on ni nije za portrete no svejedno sam ga se riješio i sada pikiram i više nego duplo jeftiniji 18-70

Poruka je uređivana zadnji put sri 25.4.2012 8:39 (sizif).
16 godina
moderator
offline
Korištenje DSLR fotoaparata - how to DSLR

Bokeh ovisi od sferičnih aberacija objektiva, odnosno od optike.

Ako se svjetlo nakuplja više prema rubu diska koji je van fokusa, biće nervozan bokeh.

Ako se nakuplja više prema sredini, biće lijep bokeh jer će rubovi biti mekši.

 

Blenda, listići blende odnosno oblik i broj utiču na oblik out of focus diskova, a ne na to da li će biti nervozni ili ne.

 
0 0 hvala 0
15 godina
neaktivan
offline
Korištenje DSLR fotoaparata - how to DSLR

Bokeh ovisi o kvaliteti stakalca, o dizajnu i kvaliteti cjelokupnog objektiva, o udaljenosti predmeta u fokusu i udaljenosti pozadine od samog predmeta a između ostaloga i samoj blendi. Objektiv koji ima recimo 6 listića, što se više pritvori blenda u lomu svjetla u pozadini će se više isticati oblici šesterokuta.

Što je više listića to će ti isti lomovi okruglije izgledati i više se stopiti s pozadinom (to si isto i ti rekao). Što je kut vidljivosti manji, tj. što je veća fokalna duljina, više se objekt u fokusu izdvaja s obzirom na pozadinu (to isto ovisi s obzirom na veličinu senzora, baziramo se na ff). Zato na tele objektivima bude više listića, da bokeh ne remeti fotku. Na šircu ima 5, 6 listića no na teletu barem 8. Zar nije tako?

Da ne ispadne da prosipam pamet jer i mene zanima puno stvari.. što više listića, veća šansa za bolji bokeh a govori dosta i o samoj kvaliteti objektiva? -to je moje trenutno uvjerenje

Moj PC  
0 0 hvala 0
16 godina
moderator
offline
Re: Korištenje DSLR fotoaparata - how to DSLR
sizif kaže...

Bokeh ovisi o kvaliteti stakalca, o dizajnu i kvaliteti cjelokupnog objektiva, o udaljenosti predmeta u fokusu i udaljenosti pozadine od samog predmeta a između ostaloga i samoj blendi. Objektiv koji ima recimo 6 listića, što se više pritvori blenda u lomu svjetla u pozadini će se više isticati oblici šesterokuta.

Što je više listića to će ti isti lomovi okruglije izgledati i više se stopiti s pozadinom (to si isto i ti rekao). Što je kut vidljivosti manji, tj. što je veća fokalna duljina, više se objekt u fokusu izdvaja s obzirom na pozadinu (to isto ovisi s obzirom na veličinu senzora, baziramo se na ff). Zato na tele objektivima bude više listića, da bokeh ne remeti fotku. Na šircu ima 5, 6 listića no na teletu barem 8. Zar nije tako?

Da ne ispadne da prosipam pamet jer i mene zanima puno stvari.. što više listića, veća šansa za bolji bokeh a govori dosta i o samoj kvaliteti objektiva? -to je moje trenutno uvjerenje

Ma nije. Brkaš bokeh kao kvalitet blura i količinu blura (kvantitet).

Ne ovisi bokeh o broju listića blende mada taj broj i oblik listića mogu uticati na bokeh ali kad zatvoriš blendu. Prvenstveno ti utiče optika, odnosno sferične aberacije stakla.

Onda, možeš imati zaobljene listiće pa opet pri zatvaranju blende nećeš moći vidjeti koliko je listića.

I opet ne, neće se pri većem broju listića više stopiti sa pozadinom, opet ti to ponavljam, bokeh ti može biti nervozan ako imaš 200 listića, ako mu je optika takva. Isto tako, može biti kremast sa samo 5-6 listića.

 

Što se tiče fokalne dužine, ona ti ne utiče uopće na blur, a pogotovo ne na bokeh kao kvalitet blura, to si pobrkao sa fizičkim otvorom blende koji je veći ako je veća fokalna dužina (da bi objektiv bio iste brzine).

 

15 godina
neaktivan
offline
Korištenje DSLR fotoaparata - how to DSLR

Mislio sam da fokalna duljina dosta utjeće na dubinu fokusa, dakle što više mm to manji dof pa zato ljudi pri većim duljinama pritvore blendu

Moj PC  
0 0 hvala 0
16 godina
moderator
offline
Re: Korištenje DSLR fotoaparata - how to DSLR
sizif kaže...

Mislio sam da fokalna duljina dosta utjeće na dubinu fokusa, dakle što više mm to manji dof pa zato ljudi pri većim duljinama pritvore blendu

Dubinska oštrina, odnosno dubina polja ti ovisi od fizičkog otvora/promjera blende.

Budući da se brzina objektiva izražava kao f/nešto, iz toga vidiš da je npr tele objektiv od 100mm f/4 jednako brz (u smislu prikupljanja svjetla) kao npr neki širac od 20mm f/4.

Znači oba su f/4, ali je fizički otvor blende kod telca 25mm (100/4), dok je kod širca 5mm (20/4). Zbog toga telac ima manju dubinu polja (25mm otvor vs 5 mm), dok širac ima veću, odnosno skoro sve mu je u fokusu. Zato i kompakti sa malim fokusnim dužinama imaju sve u fokusu, jer im mali senzor uvjetuje male fokusne dužine.

Poruka je uređivana zadnji put sri 25.4.2012 13:09 (DrNasty).
15 godina
offline
Re: Korištenje DSLR fotoaparata - how to DSLR

 

 lijepo, jasno ,razgovjetno - razumljivo totalnom poćetniku sve što je rećeno ,bravo dr.Nasty

16 godina
offline
Re: Korištenje DSLR fotoaparata - how to DSLR
Ako netko treba ili ga zanima kod Hartlauera je akcija na staru robu s lagera.
Olympus 40-150/4-5,6 digital objektiv je za 99 eura.
Posto nemam pojma o pojmu evo vam link pa si pogledajte ako to kaj vredi.
http://www.hartlauer.at/Portal/jsp/hartlauer2/allover/productDetail_outlet.jsp?pSN=2555826
14 godina
neaktivan
offline
Korištenje DSLR fotoaparata - how to DSLR

Iako je tema relativno mrtva mislim da je bolje postat ovdje nego otvorit novu, pa evo imam neka pitanja:

 

Dakle posjedujem 600D vec skoro tjedan dana. Vec sam prešao na iskljucivo full manual ali imam problema sa uvjetima bez puno svjetlosti. Znaci cim nema živog svjetla problem je ako ne zelim palit blic. Stavit iso na 3200 ili 6400 je loša solucija jer je slika puna šuma. Otvorit blendu na 3.5 je losa solucija jer se uglavnom ne moze dobit fokus preko cijele slike. Stavit shutter ispod 1/80 je komplicirana solucija jer nemam toliko mirnu ruku.

 

Ako sam dobro shvatio u praksi je manji iso = viša kvaliteta slike. Odnosno uvjek je bolje spustit iso a svjetlost dobit vecom ekspozicijom ili otvorenijom blendom ,ali do koje razine blenda moze bit otvorena a da cijela slika još uvjek može ostati oštra? I do koje razine ISO može bit podignut a da slika ne dobiva šum? Also prijatelj mi je spominjao kako objektiv bi bilo najpametnije cuvat od ikakvih dodira i nikad ne cistit zrcala jer na njima tvornicki dođe neki plavi zaštitni sloj koji jednom kad se izgubi ne moze ga se vratiti. Šta je je na novom teleobjektivu sam jedan kut cistio stapicem za uši, na tom dijelu stapić klizi a na svim drugim kao da je sloj neceg ljepljivog lagano, tj štapić zapinje. Dakle kao da sam skinuo nešto s tog kantuna. Iako se na slici ništa ne primjeti.

 

Dakle čime i kako vi čistite stakla objektiva?

 

I zadnja stvar sinoc mi se pojavio jedan "Hot pixel" koji je bio primjetam na visokim ISO vrijednostima. Dakle mala bijela točkica. To sam riješio slijedeci tutorial na youtube-u. Stavio ga na manual cleaning ,da otvori zrcalo te okrenuo tijelo prema dole i drzao ga tako 30 sec. Rijesilo je piksel al me zanima da li je ovo normalno.

 

 

Zadnja stvar, na canonu 600D, koliko je display otporan na ogrebotine? Čini mi se da se radi o gorilla glass-u i da je izuzetno otporan. Ali ogrebotinu si nebi mogao oprostit pa me zanima da li mogu neku zastitnu foliju nabavit kod nas?

Nikad te necemo zaboraviti. RIP EnlightenedPhoenix 24.6.2011.
Moj PC  
0 0 hvala 0
16 godina
offline
Korištenje DSLR fotoaparata - how to DSLR

1.Kupi stativ. OBAVEZNO. Ovo dolje slijedi za trenutke kad nemaš stativ. Budući da imaš telca, onda uzmi neki sa težom glavom.

 

2. Blenda nema direktne veze sa oštrinom slike.

Što je manji f-broj, manja je dubinska oštrina, odnosno ono što je u fokusu će biti superizraženo, a pozadina mutna.

Na većem f-stopu odnosno manjoj blendi, što ga više povećavaš to je cijela slika ajmo reć u fokusu.

 

3. Budući da sam vlasnik Canona 550D koji je identičan fotić kao i 600D, zaključio sam da je najveća ISO vrijednost bez jasnog šuma ISO 800.

No, kako tu imaš i međuvrijednosti poput ISO650 i sl. a nemožeš ih izabrati posebno, najbolje ti je u postavkama namjestiti da ti iso auto maksimum 800.

Tada će fotoaparat na "P" modu (ili ti programu) imati među vrijednosti, a opet imaš relativno dobru sliku.

 

4. Slikaj na Liveview modu, zašto? Naime, kad slikaš na liveview modu, svjetlo neće padati na okular, a zrcalo će otići u lock-up. Zbog toga nemaš utjecaj svjetlosti koja pada kroz okular na senzor pa neće utjecati na ekspoziciju.

 

5. Prijatelj ti ajmo reć priča gluposti, objektivi imaju coating na sebi i ti njega samo ogrebotinom možeš skinuti. Najbolje je čistiti objektiv sa (ako si vani npr.) krpicom za naočale, znači krpicom koja ne ostavlja dlačice, svilena (znači nikako vatom i sl.)

 

Sad pročitao da si čistio za štapićem za uhom. E pa frende tu si sad možda skinuo (kako si ti već naveo) taj coating. Štapić za uši ostavlja dlačice i nikako ne čistiti s njim.

 

6. Naruči s dx.com zaštitnu foliju za ekran, ja imam s dotične stranice ovu  i to je nešto najbolje što sam ikad vidio.

Radi se o relativno tankom staklu (0.5mm) koje točno sjeda na ekran.

R.I.P. EnlightenedPhoenix 24.6.2011. R.I.P. Steve Jobs 6.10.2011. 1955. - 2011.
 
1 0 hvala 1
14 godina
neaktivan
offline
Re: Korištenje DSLR fotoaparata - how to DSLR
Mitch kaže...

 

1.Kupi stativ. OBAVEZNO. Ovo dolje slijedi za trenutke kad nemaš stativ. Budući da imaš telca, onda uzmi neki sa težom glavom.

 

2. Blenda nema direktne veze sa oštrinom slike.

Što je manji f-broj, manja je dubinska oštrina, odnosno ono što je u fokusu će biti superizraženo, a pozadina mutna.

Na većem f-stopu odnosno manjoj blendi, što ga više povećavaš to je cijela slika ajmo reć u fokusu.

 

3. Budući da sam vlasnik Canona 550D koji je identičan fotić kao i 600D, zaključio sam da je najveća ISO vrijednost bez jasnog šuma ISO 800.

No, kako tu imaš i međuvrijednosti poput ISO650 i sl. a nemožeš ih izabrati posebno, najbolje ti je u postavkama namjestiti da ti iso auto maksimum 800.

Tada će fotoaparat na "P" modu (ili ti programu) imati među vrijednosti, a opet imaš relativno dobru sliku.

 

4. Slikaj na Liveview modu, zašto? Naime, kad slikaš na liveview modu, svjetlo neće padati na okular, a zrcalo će otići u lock-up. Zbog toga nemaš utjecaj svjetlosti koja pada kroz okular na senzor pa neće utjecati na ekspoziciju.

 

5. Prijatelj ti ajmo reć priča gluposti, objektivi imaju coating na sebi i ti njega samo ogrebotinom možeš skinuti. Najbolje je čistiti objektiv sa (ako si vani npr.) krpicom za naočale, znači krpicom koja ne ostavlja dlačice, svilena (znači nikako vatom i sl.)

 

Sad pročitao da si čistio za štapićem za uhom. E pa frende tu si sad možda skinuo (kako si ti već naveo) taj coating. Štapić za uši ostavlja dlačice i nikako ne čistiti s njim.

 

6. Naruči s dx.com zaštitnu foliju za ekran, ja imam s dotične stranice ovu  i to je nešto najbolje što sam ikad vidio.

Radi se o relativno tankom staklu (0.5mm) koje točno sjeda na ekran.

 

Hvala mnogo na odgovorima.

 

1. stativ vec imam ,otac prije 10 godina kupio za analognu kameru, 2 puta korišten. Vanguardov, fantastican! Samo moram nabavit onaj adapter na vrhu jer na sebi ima samo hvataljku a ne ono šta se zavida na fotić. To sam vidio hama prodaje za 70kn pa cu uzest.

 

2. Ok ali koja je granica otvora blende na kojoj mi još uvjek slika može ostat u potpunosti oštra. Dakle bez fokusa na jedan dio.

 

3. Složio bih se. Na ISO 800 je slika jos uvjek fantasticna. Sve poviše toga i šum je osjetan. Dakle bilo bi idealno kao što kažeš stavit ga na AUTO i ogranicit na 800 jer ove slike na 3200/6400 , bolje da ih nisam ni slikao koliko je šum osjetan.

 

4. liveview i koristim vecinom

 

5. Pretpostavio sam, ako na sluzbenoj canonovoj stranici prikazuju ciscenje s krpicom za ocale i tekucinom za čišćenje objektiva. Btw s obzirom da samo krpica za ocale nije bas idealna solucija jel mogu nekakvu tekucinu koristit uz to?

 

6. Ovo izgleda fantasticno ! Ali ima li igdje kod nas za kupit :/ , iako vidim da je shipping free. Dakle koliko te doslo sve skupa? Also da li bi ovo smetalo zatvaranju displaya na 600D. Znas da je pomicni pa se okrene i zatvori. EDIT: evo ga za 600D, samo ima li ovoga kod nas ili bi trebao paypalom platit i narucit? Also jel se moze postaru platit kad doše:  http://dx.com/p/protective-snap-on-hard-screen-protector-cover-for-canon-600d-67173?item=6

Nikad te necemo zaboraviti. RIP EnlightenedPhoenix 24.6.2011.
Poruka je uređivana zadnji put ned 28.10.2012 12:48 (athlon64).
Nova poruka
E-mail:
Lozinka:
 
vrh stranice