Drago, a da si umjesto onog obješnjenja rada radio-visinomjera s promjenom frekvencije napisao - Dopplerov efekt ?!?
Pa nije ti tu baš nepismena čeljad...
Drago, a da si umjesto onog obješnjenja rada radio-visinomjera s promjenom frekvencije napisao - Dopplerov efekt ?!?
Pa nije ti tu baš nepismena čeljad...
Doppler efekt kod radara se koristi kod zračnih radara koji prate pomične mete i njihovu brzine. Radiovisinomjer, posebno analogni kakvi postoje u starijim avionima rade na vrlo jednostavnom principu koji s doplerom nema veze. Unutar zadanog raspona emitira se signal of Fmin do Fmax (elektromotor pužić unutar cilindra pomiče jezgru koja varira frekvu) pa se razlike frekvencije primljenog odbijenog signala zapravo mehanički detektira (nema nikakvih kompliciranih analognih kompjutera ili tako nešto) i pokazuje na kazaljkama - govorimo o tehnologiji iz kraja 30-tih prošlog stoljeća.
Zapravo je kod radiovisinomjera bitno da bude "Doppler imune".
Moguće je da kod radiovisinomjera na svemirskim letjelicama koji mjere veće udaljenosti u desecima tisuća stopa i metara umjesto 2500 stopa što je granica na kojoj je aktivan običan radiovisinomjer (zahvaljujući dostupnom frekvencijskom rasponu) koristi i doppler na neku foru, ali nisam tu baš doma pa ne mogu reći.
Je li odgođena upotreba svih 5G bandova ili samo C?
Koliko sam shvatio, privremeno je odgođena upotreba 5G instalacija neovisno o bendu na i oko aerodroma na dva tjedna (u Americi).
Jako dobro štivo.
Postoji li neki razlog zasto se jednostavno (?) ne zamjene radiovisinomjeri u boeinzima? Pretpostavljam da nije besplatno ali mi se cini da je jeftinije nego stopirat cijeli 5G sustav? Ili mi se krivo cini?
Nemam blage veze. Inače su radiovisinomeri na suvremenim avionima dio ukupne elektronike i instalacija, odnosno logički su i fizički integrirani s ostatkom sustava, pa je to možda razlog zbog čega zamjena nije jednostavna.
Zanimljivo kako se ovaj problem javlja samo u SAD-u, mislim da je glavni razlog kaskanje Amerike u 5G tehnologiji kao i ono s Huawejem.
Ali tu se spominje baš Boeing 777 ? Koji klinac izvode da je baš na jednom modelu problem, kaj nije jeftinije onda tih parsto aviona nadograditi?
E a jedno drugo pitanje:
Zašto komercijalni avioni (i putnički i teretni) nemaju radare?
Ono, dogovoriš se za radare koji rade u točno određenom pojasu, da ima domet do 10-20 km, konus od 30° ispred nosa, i postaviš i senzor radarskog snopa, lakše bi se izbjegli "bliski susreti", a i odteretila kontrola zračne plovidbe?
Znaš kad letiš i blejiš van kroz prozor avion nije ugodno gledati kako ti se približava drugi avion pod 90° a visinu je teško odrediti (znam da je 3 milje po pravcu i 300 m po visini ispod 8700 m i 600 m po visini iznad 8700 m leta sigurnosni razmak između komercijalnih letova)?
Pa nije to neka cifra u cijeni aviona (iako oni žmukljaju i na certifikaciji pilota - 737 Maxić, ne ?)....
Stric Jura, to nije doppler radar, to je FMCW radar, pogledaj:
https://www.radartutorial.eu/02.basics/Frequency%20Modulated%20Continuous%20Wave%20Radar.en.html
Ali tu se spominje baš Boeing 777 ? Koji klinac izvode da je baš na jednom modelu problem, kaj nije jeftinije onda tih parsto aviona nadograditi?
E a jedno drugo pitanje:
Zašto komercijalni avioni (i putnički i teretni) nemaju radare?
Ono, dogovoriš se za radare koji rade u točno određenom pojasu, da ima domet do 10-20 km, konus od 30° ispred nosa, i postaviš i senzor radarskog snopa, lakše bi se izbjegli "bliski susreti", a i odteretila kontrola zračne plovidbe?
Znaš kad letiš i blejiš van kroz prozor avion nije ugodno gledati kako ti se približava drugi avion pod 90° a visinu je teško odrediti (znam da je 3 milje po pravcu i 300 m po visini ispod 8700 m i 600 m po visini iznad 8700 m leta sigurnosni razmak između komercijalnih letova)?
Pa nije to neka cifra u cijeni aviona (iako oni žmukljaju i na certifikaciji pilota - 737 Maxić, ne ?)....
3 milje je samo u rijetkim FIR-ovima gdje imaju jako precizne radare i jako gust promet
u 99% svijeta gdje je radarska kontrola je 5 milja horizontalno i 1000ft vertikalno.
kod proceduralne kontrole je sasvim neka druga prica, al to u europi ima rijetko gdje.
sto se tice sigurnosti avioni imaju TCAS sustave (komercijalni, mali vfr-ovci rijetko) koji imaju alarme za konflikt
imaju RA i TA
na TA pilot dobiva upozorenje o mogucem konfliktu, 2 minute do sudara..... na RA avioni dobivaju odluku da "penju" tj "spustaju" te pilot kontroli prijavljuje RA i postupa kako mu avion "kaze", kontrolor mu samo potvrduje sa "roger" i nema mu pravo opovrgnut taj manevar.