Evo jedan bitan milestone za sve nas korisike interneta:
Jučer je podnesen prijedlog o dva bitna akta od strane Europske unije: Akt o digitalnim uslugama (DSA - Digital Services Act) i Akt o digitalnim tržištima (DMA - Digital Markets Act).
Posljedicu toga mogli ste vidjeti na FB Messengeru porukom kojom FB dosta šturo objašnjava da neke funkcije više nisu dostupne - to se trenutno najviše odnosi na chatbotove i sponzorske poruke.
O čemu je riječ?
Dva akta su temelj za regulaciju IT na europskom tržištu - od poslovanja tvrki do načina kako aplikacije funkcioniraju poglavito po pitanju prikupljanja podataka, sigurnosti trgovanja, slobode govora te borba protiv kontroliranih i pristranih vijesti - tzv. fake news.
Glavne vodilje akata su zaštita prosječnih korisnika i njihovih prava na Internetu te osiguranje malih i srednjih platformi koje se pokušavaju probiti na IT tržištu. Te male i srednje platforme često su bile na meti velike četvorke - Facebook, Google (Alphabet), Apple i Amazon.
Aktom o digitalnim uslugama bit će regulirani postupci za uklanjanje ilegalne robe i sadržaja, postupci, tj. mehanizam kojim će se korisnici npr. Facebooka moći poslužiti ako im FB moderatori neopravdano obrišu sadržaj, obveze za veliku četvorku kojima se spriječava zlouporaba podataka koje prikupljaju i obujam te vrstu podataka koju mogu prikupljati i još važnije s kime to dijeliti, dakle transparentnost pri prikupljanju podataka za daljnje oglašavanje te novi postupci i pravila koja se tiču suradnje između internetskih platformi i tijela javne uprave (nacionalne i europske).
Za divove, tj platforme koje koristi više od 10% stanovništva EU (sada se zovu sistemske platforme) vrijede još stroža pravila i mehanizmi izravnog kažnjavanja i ostalog sankcioniranja.
Akt o digitalnom tržištu je za online trgovinu ono što je Akt o jedinstvenom tržištu za offline trgovinu - znači kreiranje pravog jedinstvenog online tržišta.
Bitno je kod npr. Amazona gdje Amazon faktički djeluje kao samostalni privatni regulator i u istoj situaciji oni svojevoljno mogu odbiti npr napraviti refund, a drugi puta drugoj osobi odobriti ga.
Ovim aktom regulira se funkcioniranje internetskih tražilica - pa se više neće moći dogoditi da Google u svojim pretragama namjerno sabotira rezultate Yelp (app za recenzije barova i restorana) te gura svoju Google Reviews opciju prema korisniku.
Još jedna važna stvar je i prestanak nepoštene prakse da korisnici ne mogu deinstalirati preinstalirane aplikacije (npr. Netflix kod Oneplusa ili cijela paleta aplikacije kod Xiaomija).
Uvode se nova tijela na razini EU koja će služiti za nadzor digitalnog tržišta i imat će ovlasti kažnjavati platforme i to propocionalno njihovom globalnom (ne samo europskom) prometu do visine od 10%. Ako platforma nastavi kršiti pravila moguće je i razdvajanje poduzeća (nešto kao postupak kod razbijanja monopola) - praktično bi to bilo npr. razdvajanje Facebooka, Whatsappa i Instagrama ponovno u neovisne i nepovezane tvrtke.
Tu slijede i nova pravila o tome koliko platfroma koja se klasificira kao sistemska (tj koju koristi više od 10% stanovnika EU) može potraživati na račun marže u svojoj trgovini - to je priča o Apple vs Epic ako ste upoznati.
Pa evo, mislim da je ovo korak u dobrom smijeru i to prvi ovakav u cijelom svijetu.
Nikad u povijesti nisu postojale kompanije koje imaju toliko podataka o nama, a sukladno tome i moć nad nama, a da nisu pri tome ni najmanje zakonski regulirane.
Još malo materijala ako ste zainteresirani za ovu temu i dobar pokazatelj zašto je ovako nešto trebalo još pred 5 godina uvesti.