Jedan od vodećih ljudi na razvoju Mesa biblioteka i Galium 3D arhitekture, Luca Barbieri, je objavio da će Linux zahvaljujući Galium 3D arhitekturi uskoro moći dobiti nativnu podršku za Microsoftov DirectX 10/11 API. Zapravo, dobar dio posla je već urađen i DirectX 10 i DirectX 11 već rade na Linuxu, a u Mesa paket je već ubačen novi state tracker.
Barbieri je naglasio da ovo nije obični prevod Direct3D funkcija u OpenGL na način na koji to radi dobro poznati Wine, već da je podrška za API-je nativna i izvedena direktno preko Galliuma 3D i TGSI-ja, koji dalje direktno komuniciraju sa grafičkim driverima i hardverom. Primarni cilj projekta je da se iskoriste široke mogućnosti Gallium 3D arhitekture za višestruku API podršku i implementira API relativno jednostavno.
Do sada je Linux morao koristiti ogromne količine kompleksnog koda za upotrebu OpenGL API-ja. Sekundarni cilj je upotreba Windows Direct3D igara na Linuxu putem Winea. Jako pozitivna vijest je i da će fglrx i Nvidia driveri moći biti podržani pisanjem Gallium drivera, koji će s njima komunicirati koristeći OpenGL API. Prema Barbieriju je ovo sada trivijalan zadatak.
Iako ostaje još posla da se uradi, barbieri kaže da je veći dio urađen, i u nastavku razvoja Direct3D podrške ne bi trebalo biti većih problema niti dužih vremenskih zadržavanja. Ako sve prođe kako bi trebalo, a za sada nema razloga vjerovati u suprotno, Linux zajednica će dobiti skoro sve što je dugo priželjkivala.
Nativna podrška za Direct3D 10/11 za Linux!!!
- poruka: 29
- |
- čitano: 6.300
- |
- moderatori:
pirat, Lazarus Long, XXX-Man, vincimus
- +/- sve poruke
- ravni prikaz
- starije poruke gore
Kako microsoft reagira na ovo?
Zar je dopustio da se njegov API pravi za druge OS-ove?
Ako je ovo istina, fenomenalna vijest.. konačno će i gameri doć na svoje. ^^
možda netko tko je dublje u tome može malo pojasniti... zašto wine?
- Dali je on tu kao Rosetta, samo privremeno. Zar nije direktno u OpenGL (bar cilj?).
Jer nije lako poloviti članke u vezi letimičnim pogledom... konkretniji site/link?
hvala.
btw. pravno nema nikakve prepreke za korištenjem APIja. MSov API je free, javno dokumentiran. API samo govori kako jedan software komunicira s drugim, nema nikakvog posebnog patenta više je standard. Pošto na MS platformi drugi proizvođači slobodno rade software, bez APIja bi to bilo neizvedivo. MS zbog tržišnih pravila ni nemože zatvoriti API, za razliku od Sonyja koji ga je oduvijek držao pod svojom kontrolom. (no, pošto za takve stvari postoje pravnici i patentni ured, sve je moguće....) za sad je sasvim legalno.
Dali to znaći da više nebudem morao izvoditi svakakve trikove da bi na linuxu instalirao directx ?
Dali to znaći da ja budem samo instalirao igru(ostele app kore rade na principu directx) preko winea i to je to ?
Sad gledajte u roku od 6 mjeseci ce linux s 1 % preci na 3%...I onda polako sve više i više...
Ali to će biti loše za linux .
Bolje da ostene "mala zajednica" i imati sve super nego velika pa problemi kao win .
Definitivno dobra vijest za linux.
Ali to će biti loše za linux .
Bolje da ostene "mala zajednica" i imati sve super nego velika pa problemi kao win .
Zašto? Ako i bude imao probleme, neće biti tak izraženi kao kod Win, upravo zato jer je open source.
Čitao sam već prije nešto na tu temu, nije im čak ni puno trebalo da to naprave. Evo linka koga zanima.
Ne mora biti. Ako imam besplatan(gotovo) OS ne znaci da ne mogu ili ne zelim za dobar naslov dati novce. Mislim da se tvoj komentar ponajprije odnosi na nasu balkansku zajednicu, gdje se pokusava sve piratizirati. Vrijeme ce ionako pokazati svoje.
Zivio Linux
Ne koristin linux nego piratske windowse prvenstveno zbog igara. Zbog ovoga bi moga i razmislit o prelasku na linux.
Ja mislim da će Microsoft raditi neke sitne promjene s tim APijem toliko da će komplicirati razvoj toga na linuxu. Jednostavno je to Microsoftu u naravi, on odma hvata pušku i uništava druge.
možda netko tko je dublje u tome može malo pojasniti... zašto wine?
- Dali je on tu kao Rosetta, samo privremeno. Zar nije direktno u OpenGL (bar cilj?).
Jer nije lako poloviti članke u vezi letimičnim pogledom... konkretniji site/link?
hvala.
Ovako, pratim to vec neko vrijeme pa cu pokusati objasniti. Gallium 3D je sloj izmedu sirove komunikacije sa grafickim hardverom i nekog 3D API-ja (opengl, directx). Njegova svrha je izloziti svu funkcionalnost grafickog hardvera na neki standardizirani nacin (znaci on je sam po sebi vec neka vrsta primitivnog API-ja), i povrh njega se mogu vrtiti postojeci 3D API-ji ali i implementirati neki potpuno novi, (recimo Glide bi bez problema radio kad bi si netko dao truda).
Do sada je na linuxu implementiran samo OpenGL preko Galliuma, ali je netko dobio ideju, (buduci da wine mora sve Direct3D pozive pretvarati u OpenGL pozive sto narusava perfomanse), implementirati Direct3D state tracker povrh Galliuma, tako da wine ne bi morao vrsiti konverziju na OpenGL sto bi drasticno smanjilo bugove, rasteretilo wine developere i opcenito ubrzalo izvodenje. Ukratko ta implementacija Direct 3D-a cilja prvenstveno wine, no to ne znaci da ce drugima biti nedostupan ako ga bas zele koristiti.
Isto tako wine developeri su veoma podjeljeni oko ovoga buduci da se radi o MS tehnologiji, ali to mi je smijesno buduci da od svih upravo oni najvise petljaju sa MS tehnologijom.
Dali to znaći da više nebudem morao izvoditi svakakve trikove da bi na linuxu instalirao directx ?
Dali to znaći da ja budem samo instalirao igru(ostele app kore rade na principu directx) preko winea i to je to ?
Na linuxu nikad nisi morao/mogao instalirati DirectX, wine je za tebe emulirao doticni. Problem je sto je Direct 3D samo jedan dio DirectX-a i iako ce se sada stanje vrlo vjerojatno drasticno popraviti wine ce i dalje morati emulirati (znam da wine nije bas emulator, ali u nedostatku boljeg izraza istrpite me) ostatak DirectX i Win32 API-ja. Sto znaci da ima jos dosta mjesta za komplikacije.
- možda i nešto oko ostatka DirecX-a(?)
- jer direct3d je samo jedan dio. Ali ako radi, to ostalo nebi smjelo biti ozbiljniji problem... (audio, key, network... kao dijelovi directx-a)
Zapravo (kao laik u tome) sami API-ji su nazovimo to adapteri, ako trebaju neku naredbu prevesti prema driveru, to nebi trebao biti pretjerani problem. Istovremeno je to daleko brže nego emulacija. Tu mislim na igre, jer za normalne aplikacije bi bilo potrebno prevoditi stotine APIja i rutina za iscrtavanje npr forme i buttona istovremeno 'emulirati' ostatak sistema, igre nemaju takvih potreba. .. Istovremeno wine postaje nepotreban (to možda objašnjava njihov stav.). Naravno, to je onako laičko nagađanje (ne tvrdnja, nego mišljenje... zato i pitam).
S druge strane, ozbiljnije pitanje, zašto proizvođači nemaju više OpenGL verzija igara. Dali će oni dozvoliti portanje itd.
S druge strane, ozbiljnije pitanje, zašto proizvođači nemaju više OpenGL verzija igara. Dali će oni dozvoliti portanje itd.
Nije bas to tako jednostavno. Igre ne ovise samo o Direct 3D-u nego o cijelom Win32 podsustavu kojeg wine emulira. Ali isto tako wine je mnogo vise od emulatora za igre, i emulira citav spektar raznih windows API-ja (wine je za linux ono sto je cygwin za windowse, znaci compability layer). Zanimljivo je za napomenuti da je wine kompatibilniji sa veoma starim igrama/programima pisanim za windowse od windowsa samih. Dok se ne dogode masovna portanja windows igara na linux wine nece postati suvisan.
A sad sto se tice vise OpenGL portova igara na Linux... To se uglavnom moze pripisati samo nezainteresiranosti izdavaca za linux kao gaming platformu, a igrama na linuxu ne ide u prilog i kriminalno stanje 3D grafickih drivera (prakticki svi koji kane nesto ozbiljnije s 3D grafikom na linuxu uzimaju Nvidiu zbog toga sto jedini imaju pristojne drivere), situacija bi se trebala popraviti sada kada je ATI otvorio kod svojih drivera, ali to ce potrajati. Kada izdavaci pocnu ozbiljnije shvacati linux kao potencijalno trziste onda ce se i igre lagano portati.
Direct x 9 je na linux bilo dosta zaj... instalirati , dali direct x 10 ima jednostavniju instalaciju ?
Direct x 9 je na linux bilo dosta zaj... instalirati , dali direct x 10 ima jednostavniju instalaciju ?
Instalacija je najmanji problem u cjeloj priči.
Direct x 9 je na linux bilo dosta zaj... instalirati , dali direct x 10 ima jednostavniju instalaciju ?
Koliko sam ja skužio ovdje se radi o nativnom DirectX-u, a ne preko wine-a, tako da će se igre s directx-om moći kompajlirati za izvođenje bez potrebe za emuliranjem.
Koliko sam ja skužio ovdje se radi o nativnom DirectX-u, a ne preko wine-a, tako da će se igre s directx-om moći kompajlirati za izvođenje bez potrebe za emuliranjem.
Nikakvo kompajliranje. Evo ti jednostavno sto je to. Do sada je wine D3D pozive morao pretvarati u jednake OpenGL pozive sto je usporavalo program, sada wine ima svoju privatnu implementaciju D3D-a koja se ne emulira preko OpenGL-a, pa to ubrzava izvodenje. I dalje ti je za windows igre potreban wine jer wine emulira windows API, te omogucuje izvrsavanje PE datotekama. D3D, kao proprietary MS tehnologija, na linuxu nema buducnosti izvan winea.
Direct x 9 je na linux bilo dosta zaj... instalirati , dali direct x 10 ima jednostavniju instalaciju ?
Koliko sam ja skužio ovdje se radi o nativnom DirectX-u, a ne preko wine-a, tako da će se igre s directx-om moći kompajlirati za izvođenje bez potrebe za emuliranjem.
da, ako budeš htio pokrenuti windows igru onda ćes i dalje trebati wine, samo kaj Wine neće prevoditi directx u opengl nego će koristiti odma directx. Ja mislim ako bude netko pisao igru za linux da će izbjegavati directx tj rađe će pisati za opengl jer linux najbolje poznaje opengl nego directx. Ova nativna podrška za directx će ubrzati posao wine ekipi, reko bi da će sada taj posao biti lakšiji.
Ni sâm to ne bih bolje napisao...
S time da bih dodao da izbor D3D vs OpenGL na linuxu nije samo pitanje poznavanja API-ja, nego i politicko pitanje. Linux zajednica ne gleda bas blagonaklono na MS tehnologije, a realno za D3D-om vise nema niti potrebe buduci da je gallium3D bio prokleto dobra ideja i mislim da nitko jos nije ni svjestan potencijala doticnog...
ajde da te odmah demantiram. kad je wolfire games za jedan vikend prodavalo svoje igre (world of goo, aquaria, gish, ...) principom, plati koliko hoces (makar i dolar) i skidaj igru, prema statistikama najvisu su dali bas linuxasi. evo link. definitivno nisam na linuxu, jer je besplatan, nego sto je otvoren. free as sloboda, ne free as besplatno pivo. prakticki vrlo veliki postotak windows korisnika u hrvatskoj posjeduje *besplatni windows primjerak tako da ovo s cijenom nema veze.
evo nesto malo o implementaciji directx-a na phoronixu
. Linux zajednica ne gleda bas blagonaklono na MS tehnologije, a realno za D3D-om vise nema niti potrebe buduci da je gallium3D bio prokleto dobra ideja i mislim da nitko jos nije ni svjestan potencijala doticnog...
Kad sam pisao prethodni post onda nije bilo tvojeg posta, pretekao si me :D i ti si ok napisao :)
Ja ti moram reći da linux zajednica ne gleda blagonaklono na MS tehnologije, zašto zato jer MS tržište prilagođuje sebi, recimo MS je objavio dokumentaciju za docx koja nije bila sasvim točna, i openoffice je imao problema s time. Reko bi da linuxzajednica nemože dopustiti da se to dešava i sa igrama. MS bi pravio neke sitne promjene sa kojim bi linux loše radio, tj ljudi bi govorili za igre je najbolje Windows, jer oni najblje to naprave.
Ali to će biti loše za linux .
Bolje da ostene "mala zajednica" i imati sve super nego velika pa problemi kao win .
On ima najvise problema zbog gluposti smog korisnika ali na linux bas nebre bilo tko složiti...Mislim sad tzrebas imati nekog iskustav u necemu a ne samo next...Next...Next...Ko na winsima i onda ne radi...
Kad sagledaš s druge strane, korisnik koji je kupio windows potrošio je pare na windows toliko da nema para za igre i programe pa će rađe piratizirat
Korisnik koji je dobio besplatni linux ajmo recimo ubuntu uštedio je novce toliko da si je kupio orginalni program i igre
Korisnik koji je presao na linux zbog cijene barem je svjestan da softwer kosta i da ne pada s neba , po tome ce ili igrati free igre ili kupit ono sta mu se sviđa.
Puno ljudi nije svjesno da je cijena hardwera koji imaju je bar 10 x manja od cijene koja bi kostala da plate te programe ,"igrice" cijim im je ikonama obicno nakicen desktop ...
. Linux zajednica ne gleda bas blagonaklono na MS tehnologije, a realno za D3D-om vise nema niti potrebe buduci da je gallium3D bio prokleto dobra ideja i mislim da nitko jos nije ni svjestan potencijala doticnog...
Kad sam pisao prethodni post onda nije bilo tvojeg posta, pretekao si me :D i ti si ok napisao :)
Ja ti moram reći da linux zajednica ne gleda blagonaklono na MS tehnologije, zašto zato jer MS tržište prilagođuje sebi, recimo MS je objavio dokumentaciju za docx koja nije bila sasvim točna, i openoffice je imao problema s time. Reko bi da linuxzajednica nemože dopustiti da se to dešava i sa igrama. MS bi pravio neke sitne promjene sa kojim bi linux loše radio, tj ljudi bi govorili za igre je najbolje Windows, jer oni najblje to naprave.
A pitanje dali bi pak electronic art$ to dopustio Micro$oftu.
Micro$osft definitivno nije jedini teškaš na it tržištu.