Nije li opće poznato da se električni uređaji ne smiju gasiti vodom?
- +/- sve poruke
- ravni prikaz
- starije poruke gore
Amerika prijatelju, amerika...
Da, zapaljeni litij iz vode odvaja vodik koji je isto tako sam po sebi zapaljiv. Tako da gašanje vodom samo pogoršava situaciju...
Ima onaj "trokut gorenja" koji kaže da je za plamen potrebna goriva tvar, zrak i toplina. Pretpostavljam da su vatrogasci smatrali da će vodom dovoljno ohladiti gorivu tvar da ugase plamen. Problem je, naravno, što su baterije odvojene u posebnom kovčegu, plus same ćelije su svaka za sebe mala tvornica plamena, tako da ih je hladiti posredno polijevanjem čitavog auta očito neefikasno.
Problem s li-ionskim baterijama i praktički totalnom nemogućnošću njihovog gašenja kad se zapale je vrlo ozbiljan problem. LiFePO4 koje su daleko izdržljivije i otporne na "termalne ekskurzije", kako se to kaže, ali imaju na žalost i manji napon po ćeliji (3,3V) i manji kapacitet, pa bi umjesto 85 kWh koliko ima paket u Modelu S, baterijski paket iste zapremine s LiFePO4 imao jedva 35-40 kWh.
Istina je da u ovom trenutku ne postoji sasvim sigurna baterija dovoljno velike volumetrijske i gravimetrijske gustoće energije koja bi bila praktična za upotrebu u automobilima.
Usprkos tome, mislim da je Model S mrak auto, u rangu limuzina najviše klase.
Kako se onda zapravo zna jesu li vatrogasci ugasili požar, ili je litij sav izgorio i vatrogasci uopće nisu imali ikakvog utjecaja?
Strasno je da vatrogasci poljevaju elektricni automobil vodom... :)
sama zastita na radu te tome uci... a ovi jos isli u skole...
uzas, pa vi recite da je obrazovni sustav na razini! :)
Dobro pitanje. Ja isto mislim da je za 2 i pol sata izgorilo sve što je moglo izgorjeti.
Ako se neka baterija i nije trebala zapaliti nakon uljevanja vode sigurno se zapalila...Vidio sam jedan slučaj s 64 VRLA (olovne baterije bez održavanja) iznad kojih je bila klima i kondenzat se izlio po baterijama, nakon čega je došlo do manje vatre, gasili su to vodom , pa su se sve odmah zapalile i iz njih iscurila sva kiselina po podu. Nakon toga je požar ugašen , a svi koji su sudjelovali ostali su bez obuče :)
Električne stvari se ne gase vodom , ali vatrogasci imaju običaj ugasiti dovod struje i onda ipak gasiti vodom, problem je što bateriju ne možeš ugasiti...
Pa ne piše gore na autu velikim slovima da je električni. Kad su vidjeli da nešto ne štima, prešli su na prah. S obzirom na vjerojatnost da sretneš el.automobil na cesti, odnosno koji je njihov omjer u odnosu na klasične, logično je da su prvo krenuli s onim s čim inače gase. odnosno onim što je najjeftinije - voda.
Na kraju krajeva, auto se nije sam zapalio, već se radilo o fizičkom oštećenju, odnosno sudaru sa nekim predmetom. Možda bi se i klasični zapalio, samo bi nešto kraće gorio :O
Na svakoj bateriji lijepo piše da se ne smije bušiti, savijati niti oštećivati ni na koji način.
Ne vidim ništa sporno u tome što se auto zapalio kada su baterije bile oštećene, ali vatrogasci su tudumi i pol.
Inače, probajte probušiti ili baciti u vatru bateriju od moba (nosite zaštitu i ne radite to tu kući). Kada vidite kako ta mjušna baterija reagira, zamislite tek onda kako reagiraju tako velike baterije kao u tom autu.
btw litij ne gori već gori vodik koji nastaje kao produkt reakcije litija sa vodom 2Li(s) + 2H2O(l) - 2LiOH(aq) + H2(g) Litij reagira sa vodom kao i svi alkalijski metali kao što su natrij, kalij.. pošto je to egzotermna reakcija, toplina je smanjila energiju aktivacije potrebnu da vodik reagira sa kisikom te tako se vodik ponovno zapalio nakon što su vatrogasci već jednom ugasili gorući automobil
Hm, ovo bi stvarno mogao biti problem u budućnosti, još se ne zna dosta tih stvari kad vozila budu sve starija, pa time i njihove instalacije. U ovom slučaju sve se završilo dobro, požar je bio na otvorenom. Problem će biti ovakve situacije na parkiralištima u i ispod zgrada ili u garažama sa manjim otvorima gdje vatrogasno vozilo neće moći biti dostupno. Sad mogu pretpostaviti da ga jedna PP boca neće moći ugasiti?
Ideja koja meni pada na pamet kao (nazovimo to) preventiva je da se oko baterija u autu instalira sustav za gašenje s prahom koji bi se u slučaju požara automatski aktivirao (kao npr. zračni jastuk) i skroz ugušio baterije. Djelovao bi na vatru, i isto tako na dovod vanjskog kisika. Možda ne bi ugasio cjelokupni požar, ali bi barem dao dovoljno vremena ljudima u automobilu da izađu, pokupe važne stvari i odmaknu se... Ionako auto nije na prvom mjestu kad se tako nešto dogodi.
Kakva struja, dobri stari benzin i 'grgljanje' V8 motora - neprocjenjivo...
Kakva struja, dobri stari benzin i 'grgljanje' V8 motora - neprocjenjivo...
naravno ako ti je tajo vlasnik benzinske ili sl..
Nije li opće poznato da se električni uređaji ne smiju gasiti vodom?
- voda je 'slaba' i kod benzina... ali nije to problem-rješenje.. Zapravo, vatrogasci su dobro radili-pokušavali, pokušavali onim sredstvom koji imaju na raspolaganju (i zapravo pokazali da razumiju problem), jer...
Drago daje odgovor..
Ima onaj "trokut gorenja" koji kaže da je za plamen potrebna goriva tvar, zrak i toplina. Pretpostavljam da su vatrogasci smatrali da će vodom dovoljno ohladiti ..
-možda bi uspjeli s npr tekućim dušikom. Jer pjena npr ne može ugušiti bateriju (zrak nije potreban, zapravo kisik). Naravno, vrlo lako ope može doći do samozapaljenja ako se ne ukloni kratki spoj, uzrok požara. .. ili dok ne izgori.
Kakva struja, dobri stari benzin i 'grgljanje' V8 motora - neprocjenjivo...
-da. .. zato novi modeli (ili retro stil) imaju opciju SB16/32AWE... koja vjerno emulira 'brum-brum'.... još samo fali dim. (neki tvrde da je ovo zapravo uzrok.. htjeli su i dim, a gdje ima dima..)
Da, zapaljeni litij iz vode odvaja vodik koji je isto tako sam po sebi zapaljiv. Tako da gašanje vodom samo pogoršava situaciju...
Čisto sumnjam da je voda mogla doći do unutrašnjosti baterija koje su kroz nekoliko slojeva metala zaštićene. Bit će prije da im je bilo čudno kaj se ništa ne događa pa su prešli na drugu metodu gašenja pa shvatili da se opet ništa ne događaja i da mogu samo lagano vodom zalijevati ostatak vozila i bližu okolicu dok baterije same ne izgore...
Ideja koja meni pada na pamet kao (nazovimo to) preventiva je da se oko baterija u autu instalira sustav za gašenje s prahom koji bi se u slučaju požara automatski aktivirao (kao npr. zračni jastuk) i skroz ugušio baterije. Djelovao bi na vatru, i isto tako na dovod vanjskog kisika. Možda ne bi ugasio cjelokupni požar, ali bi barem dao dovoljno vremena ljudima u automobilu da izađu, pokupe važne stvari i odmaknu se... Ionako auto nije na prvom mjestu kad se tako nešto dogodi.
To nema smisla zato što baterije gore iznutra - gorivo i kisik su izmiješani i zatvoreni u metalnom kućištu...
Ukoliko je vozać naišao na metalni predmet na cesti, kako kaže da jest, isti taj metal je prilikom probijanja metalne oplate dna automobila mogao izazvati iskru a zatim otvoriti i samu bateriju i evo problema.
Prije razvijene teorije zapaljenja su moguće (i vjerovatno točne) ali ipak moramo pričekati konačne rezultate istrage. Sjetimo se kakva se prašina digla sa zapaljenjem Samsungovog Galaksija - koji je bio sušen u mikrovalnoj!!! Možda je i ovdje pogreška vozača (mala vjerovatnost ali opet postoji)...
Podmetnut požar.
Ukoliko je vozać naišao na metalni predmet na cesti, kako kaže da jest, isti taj metal je prilikom probijanja metalne oplate dna automobila mogao izazvati iskru a zatim otvoriti i samu bateriju i evo problema.
Prije razvijene teorije zapaljenja su moguće (i vjerovatno točne) ali ipak moramo pričekati konačne rezultate istrage. Sjetimo se kakva se prašina digla sa zapaljenjem Samsungovog Galaksija - koji je bio sušen u mikrovalnoj!!! Možda je i ovdje pogreška vozača (mala vjerovatnost ali opet postoji)...
Uzrok zapaljenja, na kraju krajeva, nije ni bitan. Događaj je ukazao na ozbiljan sigurnosni problem električnih vozila - ne može ih se ugasiti. Dobro je dok se to događa na otvorenim površinama, a šta kad plane na trećoj podzemnoj etaži?
Podmetnut požar.
Meni ova priča također smrdi.
Nema te vatre koju Halon 1301 ne moze ugasiti.Ako moze ugasiti pozar u tenku moze i teslu.Samo je problem sto su mozgovi ogranicili koristenje halona.
Evo malo detalja o temi:
http://endless-sphere.com/forums/viewtopic.php?f=7&t=54141
Isplati se sve pročitati ako vas zbilja zanima i ne želite trolati.
Ukratko, okolnosti su sumnjive.
@Drago - što se tiče lifepo4 vs ostali tipovi. To ti je stvar ljudske prirode. lifepo4 je sigurniji i par puta jeftiniji, ali nemoš' ti čovjeku objasniti da mu auto ne može prijeći 400 nego samo 200km jer on svaki dan vozi toliko
Ali sad ozbiljno, ima više tipova li-ion kemija (lifepo4 ustvari spada pod li-ion), i nisu sve jednako opasne i zapaljive, i to ni približno. Npr. najopasniji je lico, kakav se koristi u modelarskim baterijama (popularnije li-polimer), ali on ima najveću gustoću energije, zatim limn koji se koristi u laptopima i mobitelima, nešto manja gustoća energije, manja cijena, manja isporuka struje. Lico ima dobru isporuku struje, ali on i limn imaju mali broj ciklusa ako se koriste kako treba. Onda imamo dva modernija tipa koja su prikladna za e-vozila, NMC (linimnco) koji je dobar po svemu, ali je relativno nov i skup, a tesla koristi sličnu kemiju, ali s dodatkom al (ne znam točno kemijski sastav). Ta kemija zadovaoljava sve kriterije, od isporuke struje, dovoljne sigurnosti (i lifepo4 može gorjeti, bilo je slučajeva), velike gustoće energije (skoro 3 puta bolje od lifepo4 jednake snage) i tesla ih dobiva za vrlo povoljnu cijenu zbog količine koju kupuje (par puta jeftinije od cijene za koju obični smrtnik može kupiti lifepo4).
tl;dr lol
Ja još uvijek koristim lifepo4, u budućnosti ćemo vidjeti
E da i za trolove koji odma spominju dobar stari benzin - u usa je prošle godine izgorilo 180 000 auta. Jedan električni (ajmo reći da nije podmetnuto) je zbilja ništa u odnosu na to
Ideja koja meni pada na pamet kao (nazovimo to) preventiva je da se oko baterija u autu instalira sustav za gašenje s prahom koji bi se u slučaju požara automatski aktivirao (kao npr. zračni jastuk) i skroz ugušio baterije. Djelovao bi na vatru, i isto tako na dovod vanjskog kisika. Možda ne bi ugasio cjelokupni požar, ali bi barem dao dovoljno vremena ljudima u automobilu da izađu, pokupe važne stvari i odmaknu se... Ionako auto nije na prvom mjestu kad se tako nešto dogodi.
To nema smisla zato što baterije gore iznutra - gorivo i kisik su izmiješani i zatvoreni u metalnom kućištu...
Pa ideja je bila da se privremeno spriječi širenje požara...
Problem je što baterija treba biti lagana i imati veliki kapacitet, uređaji koji trebaju biti sigurni i ne moraju biti lagani imaju baterije raspoređene u manje module zatvorene metalom na sve strane i rastalnim osiguračem ili više njih unutar svakog modula. Ako dođe do kratkog spoja izgori rastalni osigurač, ako dođe i do požara ne širi se na ostale jer su između modula dodatne metalne pregrade, a i takvi prostori se gase plinom (FM200, NOVEC)na najmanje tragove dima, da se mene pita dodao bi još i kamenu vunu u pregrade...
Sve ovo naravno je neupotrebljivo u autu. Međutim čudi me da još uvijek nije iskorištena patentirana Barij Titan baterija, veliki kapacitet , lagana, bez elektrolita (prah) i navodno nezapaljiva. Vlasnik patenta je navodno htio sam proizvoditi aute, ali do sada, ako nije ništa proizveo bolje da je ustupio nekome licence...
Pa se i Tesla roadster vužgal jedno par puta ak se dobro sjećam, a i Fisker Karma isto. Trebaju konzultirat Rimčeve inženjere, z njegvog se još nije skadelo
Problem je što baterija treba biti lagana i imati veliki kapacitet, uređaji koji trebaju biti sigurni i ne moraju biti lagani imaju baterije raspoređene u manje module zatvorene metalom na sve strane i rastalnim osiguračem ili više njih unutar svakog modula. Ako dođe do kratkog spoja izgori rastalni osigurač, ako dođe i do požara ne širi se na ostale jer su između modula dodatne metalne pregrade, a i takvi prostori se gase plinom (FM200, NOVEC)na najmanje tragove dima, da se mene pita dodao bi još i kamenu vunu u pregrade...
Sve ovo naravno je neupotrebljivo u autu. Međutim čudi me da još uvijek nije iskorištena patentirana Barij Titan baterija, veliki kapacitet , lagana, bez elektrolita (prah) i navodno nezapaljiva. Vlasnik patenta je navodno htio sam proizvoditi aute, ali do sada, ako nije ništa proizveo bolje da je ustupio nekome licence...
Ma to je neosporno da dosad već ima hrpa patenata za daleko efikasnije baterije, ali ključne riječi su "naftni lobiji".