Sinclair ZX Spectrum 48K

poruka: 8
|
čitano: 1.707
|
moderatori: vincimus
1
+/- sve poruke
ravni prikaz
starije poruke gore
Ovo je tema za komentiranje sadržaja Bug.hr portala. U nastavku se nalaze komentari na "Sinclair ZX Spectrum 48K".
18 mjeseci
offline
Sinclair ZX Spectrum 48K

 

Ovo me je prisjetilo na jedan filmic na youtubeu... Naime, u bivsem SSSR je spectrum bio prilicno popularan i postojalo je znacajno tržiste za njega.

 

E sad, pošto nije bilo legalnog uvoza afaik, rusi su poduzimali razlicite inicijative za proizvodnju klonova. Hardverski je najveci problem bio specijalizirani cip ULA od ferrantija. I sad dolazi vrhunac - u ukrajini su u tehnoloskom institutu navodno snimali na osciloskopima sve ulaze/izlaze na ULA cipu da bi reverznim inzenjeringom analizirali internu gradju cipa, i naravno emulirali ga hrpom diskretnih integriraca...

 

MarkoST

 

 
1 0 hvala 0
12 godina
offline
Sinclair ZX Spectrum 48K

Kakav crni Commodore64.

 

Mali gumicar je imao 250% brzi CPU (ovo nije preuvelicavanje nego tocan podatak).

 

Sjecam se placa "C64" frendova koji bi kod mene dosli igrati 1942 i nisu bili u stanju proci prvi level jer im je bilo prebrzo

What is the only way to generate a truly random string? Put a Windows user in front of VI and tell him to quit.
 
4 1 hvala 0
12 godina
offline
Sinclair ZX Spectrum 48K

Ponosan vlasnik ZX81, ZX Spectrum i Commodore  64 koji zajedno sa našim prvim PC i malim računalom Galaksija 11 ponosno zauzimaju prostor u vitrini koju smo postavili u ulaznom holu naše porodične kuće u BiH iz koje ja i buraz zajedno radimo tjekom ove pandemije. 

U ovoj godinu i plus uspjeli smo dosta toga izvući iz kutija, malo očistili od prašine i za divno čudo svi "eksponat"i rade. Još se borimo da aktiviramo jedan stari fliper kojeg smo ranije kupili iz lokalnog birca i koji će ako sve bude kako treba u potkrovlje u kojem gledamo tekme. 

Voda tece a vrijeme prolazi ...
 
8 0 hvala 0
5 godina
offline
Re: Sinclair ZX Spectrum 48K
syncmaster245b kaže...

Kakav crni Commodore64.

 

Mali gumicar je imao 250% brzi CPU (ovo nije preuvelicavanje nego tocan podatak).

 

Sjecam se placa "C64" frendova koji bi kod mene dosli igrati 1942 i nisu bili u stanju proci prvi level jer im je bilo prebrzo

 Pričaš gluposti, i to onako teže seljački.
Z80<>6510 == kruške<>jabuke.

 

1) Clock ("brzina") Spectrumovog Zilog Z80 CPU je  3.5 MHz, a C64 MOS 6510 0.985 - 1.023 MHz (europska-USA verzija).
Znači, Z80 je 342-355% clocka 6510. (a ne 250%).

Iliti po seljački, clock (a ne UKUPNA brzina procesora!) JE 3,42-3,55 veći.
Ti stvarno vjeruješ da je Spectrum bio 3,5x brži od C64? 

 

2) visok interni clock Z80 CPU je, kod Spectruma, skoro pa nebitan uz sva ostala ograničenja, npr:
- Najbrža instrukcija (odn. svaka!) na Z80 je 4 time-statea (clock-ticks) dok je prosječna na 6510  - 1 time state.
Da sad jednako seljački mjerimo samo po tome,  6510 bi bio četiri puta brži od Z80!
Čak i da uračunamo samo clock speed (4:3,5), 6510 bi ispao 15% brži!
Naravno da stvarnost nije tako jednostavna.

U konačnici, C64 ima efektivno uglavnom bržu manipulaciju memorijom, unatoč tome što Z80 ima više registara, brzi stek itd.
Ukupno, sve ovisi o programskoj namjeni: za "gole", složene matematičke  funkcije će Spectrum biti do 30% brži. U praksi, za sve ostalo (grafika i muzika) bit će bar jednako toliko sporiji (a neke stvari niti ne može izvesti - jer Spectrum nema VIC i SID grafičke i muzičke čipove).

3) 1942 je glup primjer: loše portana igra na drugoj platformi će uvijek loše ili drugačije raditi!
Uzmi Impossible Mission: na C64 je genijalna, a na Spectrumu propala i smeće!
Na C64 verziji imaš digitalni govor (Spectrum nerma zvučni čip već zujalicu), digitalnu rotoskop animatroniku - animaciju salta u spriteovima (Spectrum uopće nema podršku za spriteove).

 

4) tzv "3D" (odnosno 2.5D) "Filmation" izometrijske igre su na Spectrumu bile vrlo popularne i tvrdilo se da se na C64 zbog "sporog 6510"  to ne može uopće portati.
Mislim na Ultimatove: Knight Lore, Pentagram, Alien 8, Nightshade, Gunfright...
Prije par godina, dva lika su rekompajlirala taj "nedostižni" Filmation engine i prilagodila ga za 6510. (I još dodali muziku i grafiku o kojoj možeš samo sanjati na Spectrumu).
Rezultat:

https://csdb.dk/release/?id=169589

This is I believe the first, full Z80 to 6502 conversion of Knight Lore and includes all of the features from the original Spectrum game (plus a few more!)

The performance of the game is very good and in line with the other 8 bit versions released in the 80’s and faster than some of them…For example, compared to the Amstrad version this version is faster in all the screens I tested (busy and non-busy). It’s faster than the BBC B version in a lot of the busy screens and slightly faster than the Spectrum & MSX versions in the non-busy screens. It does slow down a bit in the busy screens but all the other version do as well. Play it on a C128 in C64 mode and it’s fastest of them all.

https://csdb.dk/group/?id=8777 < Pentagram, Knight Lore, Gunfright, Alien 8

 

Ne samo to, već su portali i na Plus4, C128 Vic-II & VDC - svugdje radi bolje.
http://www.indieretronews.com/2019/03/knight-lore-v110-ultimate-play-game.html#more

 
  ZX vs C64 title screen  - o kojem možeš samo sanjati na Spectrumu ;)

 

5) Nađi mi JEDNU ovoliko brzu 3D full color (a ne wireframe) vector gfx igru za Spectrum - i to iz pradavne 1984! (A to bi "350% brži CPU" trebao glatko odraditi)?
https://en.wikipedia.org/wiki/Encounter_(video_game)

https://youtu.be/4CHN-usjFfE 

Poruka je uređivana zadnji put uto 15.6.2021 19:01 (Zechina).
5 godina
offline
Sinclair ZX Spectrum 48K

Fun fact 1:
Netflixov Black Mirror: Bandersnatch (finteraktivni ilm, ne serija) ima skriveni završetak u kojem se prikazuje glavni lik kako na walkmanu ne sluša muziku - već digitalno cijukanje.

U stvari, riječ je o audio snimci programa za Spectrum! Ako to učitate u Spectrum (ili emulator), dobit ćete program koji će prikazati Black MIrror QR Code :D

QR Code vodi na "retro", (kao) "official" Tuckersoft stranicu. na kojoj josim (lažnih) igri iz filma možete i downloadati PRAVU "novu" igricu za Spectrum - "Nohzdyve"!
Da se ne mučite sa čitavom procedurom, evo direktni link na dl:
https://tuckersoft.net/ealing20541/nohzdyve/

 

 
Fun fact 2:

Spectrum ima novog nasljednika - prošle godine je izašao ZX Spectrum Next. Zanimljiva mašina.

https://www.specnext.com/

 

Tu negdje se porodio i ovaj nasljednik C64 na steroidima:
https://mega65.org/

Još samo da i Mega65 krene u serijsku proizvodnju... 

 
1 0 hvala 2
6 mjeseci
offline
Sinclair ZX Spectrum 48K

Izvrstan članak. Veliki respect autoru koji je ovom serijom članaka uspio kod nas "mlađih" dugogodišnjih čitatelja BUG-a probuditi neke lijepe uspomene.

Assembler, Compiler and Interpreter
Moj PC  
0 0 hvala 0
12 godina
offline
Re: Sinclair ZX Spectrum 48K
Zechina kaže...
syncmaster245b kaže...

Kakav crni Commodore64.

 

Mali gumicar je imao 250% brzi CPU (ovo nije preuvelicavanje nego tocan podatak).

 

Sjecam se placa "C64" frendova koji bi kod mene dosli igrati 1942 i nisu bili u stanju proci prvi level jer im je bilo prebrzo

 Pričaš gluposti, i to onako teže seljački.
Z80<>6510 == kruške<>jabuke.

 

1) Clock ("brzina") Spectrumovog Zilog Z80 CPU je  3.5 MHz, a C64 MOS 6510 0.985 - 1.023 MHz (europska-USA verzija).
Znači, Z80 je 342-355% clocka 6510. (a ne 250%).

Iliti po seljački, clock (a ne UKUPNA brzina procesora!) JE 3,42-3,55 veći.
Ti stvarno vjeruješ da je Spectrum bio 3,5x brži od C64? 

 

2) visok interni clock Z80 CPU je, kod Spectruma, skoro pa nebitan uz sva ostala ograničenja, npr:
- Najbrža instrukcija (odn. svaka!) na Z80 je 4 time-statea (clock-ticks) dok je prosječna na 6510  - 1 time state.
Da sad jednako seljački mjerimo samo po tome,  6510 bi bio četiri puta brži od Z80!
Čak i da uračunamo samo clock speed (4:3,5), 6510 bi ispao 15% brži!
Naravno da stvarnost nije tako jednostavna.

U konačnici, C64 ima efektivno uglavnom bržu manipulaciju memorijom, unatoč tome što Z80 ima više registara, brzi stek itd.
Ukupno, sve ovisi o programskoj namjeni: za "gole", složene matematičke  funkcije će Spectrum biti do 30% brži. U praksi, za sve ostalo (grafika i muzika) bit će bar jednako toliko sporiji (a neke stvari niti ne može izvesti - jer Spectrum nema VIC i SID grafičke i muzičke čipove).

3) 1942 je glup primjer: loše portana igra na drugoj platformi će uvijek loše ili drugačije raditi!
Uzmi Impossible Mission: na C64 je genijalna, a na Spectrumu propala i smeće!
Na C64 verziji imaš digitalni govor (Spectrum nerma zvučni čip već zujalicu), digitalnu rotoskop animatroniku - animaciju salta u spriteovima (Spectrum uopće nema podršku za spriteove).

 

4) tzv "3D" (odnosno 2.5D) "Filmation" izometrijske igre su na Spectrumu bile vrlo popularne i tvrdilo se da se na C64 zbog "sporog 6510"  to ne može uopće portati.
Mislim na Ultimatove: Knight Lore, Pentagram, Alien 8, Nightshade, Gunfright...
Prije par godina, dva lika su rekompajlirala taj "nedostižni" Filmation engine i prilagodila ga za 6510. (I još dodali muziku i grafiku o kojoj možeš samo sanjati na Spectrumu).
Rezultat:

https://csdb.dk/release/?id=169589

This is I believe the first, full Z80 to 6502 conversion of Knight Lore and includes all of the features from the original Spectrum game (plus a few more!)

The performance of the game is very good and in line with the other 8 bit versions released in the 80’s and faster than some of them…For example, compared to the Amstrad version this version is faster in all the screens I tested (busy and non-busy). It’s faster than the BBC B version in a lot of the busy screens and slightly faster than the Spectrum & MSX versions in the non-busy screens. It does slow down a bit in the busy screens but all the other version do as well. Play it on a C128 in C64 mode and it’s fastest of them all.

https://csdb.dk/group/?id=8777 < Pentagram, Knight Lore, Gunfright, Alien 8

 

Ne samo to, već su portali i na Plus4, C128 Vic-II & VDC - svugdje radi bolje.
http://www.indieretronews.com/2019/03/knight-lore-v110-ultimate-play-game.html#more
   ZX vs C64 title screen  - o kojem možeš samo sanjati na Spectrumu ;)

 

5) Nađi mi JEDNU ovoliko brzu 3D full color (a ne wireframe) vector gfx igru za Spectrum - i to iz pradavne 1984! (A to bi "350% brži CPU" trebao glatko odraditi)?
https://en.wikipedia.org/wiki/Encounter_(video_game)

https://youtu.be/4CHN-usjFfE 

Ca' blejis kad te ne strizu?

 

Z80 je bio brzi za 250% u odnosu na 6510, kao sto sam napisao.

Digitalni govor si mogao i na zujalici odraditi, doduse bio si ogranicen na 4 sekunde (npr 1982. godine Quicksilva chess player biti lijepo po ucitavanju rekla svoje ime)

 

Nisam govorio o grafici, nego o tezini same igre (kruske i jabuke?). 1942 sam uzeo za primjer jer na njoj se prilicno jasno vidjelo koliko brze protivnicki avioncici izracunaju tvoj polozaj (matematicka funkcija, jel')

A sad odi negdje i moli da ti iskopiraju Simon's BASIC, da mozes nesto napisati i na humani nacin.

What is the only way to generate a truly random string? Put a Windows user in front of VI and tell him to quit.
Poruka je uređivana zadnji put uto 15.6.2021 22:18 (syncmaster245b).
5 godina
offline
Re: Sinclair ZX Spectrum 48K

4  sekunde? Hebeno.

 

^ samo matematička funkcija" dekompresije  - na 6510 ;)

1
Nova poruka
E-mail:
Lozinka:
 
vrh stranice