Što prije se sve prebaci na vodikove gorive ćelije, brže će biti moguće prebacivanje na zero emmision energiju
Prvi uspješni pokusni let putničkog zrakoplova pog
- poruka: 20
- |
- čitano: 5.126
- |
- moderatori:
vincimus
- +/- sve poruke
- ravni prikaz
- starije poruke gore
Što prije se sve prebaci na vodikove gorive ćelije, brže će biti moguće prebacivanje na zero emmision energiju
Vodik nije gorivo buducnosti koje ce zamjeniti baterije, ne zato sto nije "cool" ili bilo kaj takvog glupo, nego ekonomski gledano je 3x skuplje nego da koristimo baterije. Ne znaci da eventualno vodik nece biti dobar za brodove tankere i slicno, to bi moglo imati smisla, ali za auto, kamione i sve sto ide po zemlji baterije imaju puno vise smisla.
Kratka prezentacija u slikama od VW-a to dobro objasnjava.
https://www.volkswagenag.com/en/news/stories/2019/08/hydrogen-or-battery--that-is-the-question.html
Odrzavanje vozila (bilo kakvih) na vodik je dosta skupo + kompliciranija su od vozila na 100% baterije. Proizvodnja je isto skuplja.
Zahvaljujući mobitelima i laptopima, u baterije se više ulagalo, ali i one lagano ulaze u zasićenje, tako da se to može okrenuti.
Način proizvodnje vodika, učinkovitost gorivih ćelija i sve ostalo su uglavnom manji problemi.
Zahvaljujući mobitelima i laptopima, u baterije se više ulagalo, ali i one lagano ulaze u zasićenje, tako da se to može okrenuti.
Problem kod vodika nije u "ne ulaze se dovoljno". Imas problem zakona svemira protiv sebe, nesto sto se zove entropija. Da bi dobio / transportirao / uskladistio vodik gubis veliku kolicinu energije. Struju mozes puno lakse prebaciti zicama gdje god zelis, dok za vodik moras imati fizicki transport, onda moras skladistiti vodik (Ovo kosta, jer je pod tlakom, sto znaci da moras trositi energiju), pa ga opet moras konvertirati u elektricnu energiju u automobilu (koji isto ima baterije ali puno manjeg kapaciteta).
Danas ako imas EV auto mozes otici na bilo koji otok u Hrvatskoj gdje ima struje i mozes ga napuniti (sporo ali mozes) na kucnu uticnicu, dok za vodik to nije moguce.
Baterije su pobjedile, to uopce vise nije sporno.
Vodik moze imati neke mogucnosti kod teskog transporta, recimo tanker / container ship i slicno, preko Tihog oceana i slicno. Avionski prijevoz na kratke letove (500 km i slicno) brijem da ce baterije isto imati prednost - a za duze letove to cemo morati jos cekati da vidimo sto ce tocno biti.
Moguce je recimo avione u nekoj skoroj buducnosti napraviti na nacin da citav materijal koji se koristi for aircraft fuselage zapravo bude baterija. Kao sto su danas krila zapravo spremnici goriva (dual purpose) tako bi i sam avion bio baterija. Svaki centimetar iskoristen 100%
https://www.aero.de/news-31643/When-the-fuselage-turns-an-energy-storage.html
Danas je već fotokatalitički proces implementiran, a kemijska i nanotehnologija napreduje, pa nije nerealno očekivati da bismo uskoro mogli imati niskotlačne spremnike vodika.
Za niskotlačne spremnike bi trebalo kreirati materijal velike površine (ko spužva) čija površina bi bila prekrivena materijalom koji stvara vodikov spoj, te eventualno katalizatorom. Ideja bi bila da se vodik veže pri nekom tlaku, tipa par bara, a otpušta pri nižem tlaku.
Uvijek se kod svakog vozila postavlja pitanje, je li važnija masa MJ/kg ili volumen MJ/m3. Kod vodika je prva veličina velika, a druga mala. Iz toga proizlazi da je vodik dobro gorivo za avione i rakete, jer je kod njih važnije smanjiti masu nego volumen. Usto treba uzeti u obzir da je električni motor mnogo lakši i da zauzima manji prostor od benzinskog motora iste snage.
Zasto moras cekati satima? Ne razumijem? Kada si se zadnji put vozio u elektricnom automobilu i koliko si dugo cekao na punionici da se napunis?
Struja se puni na punionicama isto kao sto se i vodik puni na punionicama, ostim sto struja ima dodatni bonus da je mozes doslovno puniti bilo gdje, dok to nije moguce sa vodikom. Da li znas koliko punionica za struju trenutno postoji u Hrvatskoj a koliko na vodik? (Ista stvar i recimo za Njemacku)
Putovanje na struju nije apsurdno, a najbolji dokaz su tisuce i tisuce ljudi koji putuju svaki dan na struju.
Sto se tice "Baterije koriste materijale koji su ograničeni" - ovo je debilno. Da li ti uopce znas sto se sve stavlja / kako se proizvodi auto na vodik? Ako ih usporedis material vs material - auto na vodik ce te kostati vise. Isto tako kada kazes "ograniceno" na sto tocno mislis? Da naravno da moramo "kopati" materijal iz zemlje, ali to vec radimo za sve drugo, doslovno sav metal koji koristimo dolazi iz zemlje.
Ti samo koristis neka random fraze umjesto da uzmest sat / dva i procitas tematiku i da skuzis zasto vodik nema ekonomsku racunicu.
Evo ti youtube za pocetak
Danas je već fotokatalitički proces implementiran, a kemijska i nanotehnologija napreduje, pa nije nerealno očekivati da bismo uskoro mogli imati niskotlačne spremnike vodika.
Za niskotlačne spremnike bi trebalo kreirati materijal velike površine (ko spužva) čija površina bi bila prekrivena materijalom koji stvara vodikov spoj, te eventualno katalizatorom. Ideja bi bila da se vodik veže pri nekom tlaku, tipa par bara, a otpušta pri nižem tlaku.
Ajmo reci da se ovaj problem sredi i da bude 100% - tj da ne moras trositi energiju za skladistenje. Sto cemo sa proizvodnjonm vodika? Sto cemo sa transportom vodika? i svim ostalim gubicima? Auto na vodik na kraju dana je elektrican automobil, tj ima elektro motor i sve to nema nikakvog smisla. Toliko se puno muciti oko vodika kada mozes imati bateriju koje su sa vremenom sve bolje i bolje. (Manje tezine, vece gustoce etc).
Tehnologija nas uvijek iznenadi na način na koji ne očekujemo. Ja smatram da u izazovima današnice nije pametno staviti sve karte na jednog konja. Ruku na srce elektromobili se takmiče sa motorima na unutrašnje izgaranje od početka automoto razvoja.
Struja daje jednostavnost, no ima trenutno nerješive probleme u prekrcaju na mobilnu platformu. Razlog što to ne dolazi do izraza je relativno mali broje mobilnih elektromotornih jedinica. Zar netko vjeruje da će struja biti besplatna i neopterećena porezima na mobilna vozila ;)).
Drugi veliki nedostatak je ono što se zove vršna snaga koju elektromotrorna vozila (EMV) povlače iz mreže. Baš me zanima koliko EMV vozila je dovoljno da u ljetnim mjesecima naprave blackout na postojećoj infrastrukturi.
Velika prednost kemijske energije (ugljikovodici i vodik) je što ih je moguće skladištiti, a prekrcaj je trenutan uz to što je za pretvorbu el. energije u kemijsku moguće koristiti viškove jeftine energije iz obnovljivih izvora.
Imam tri vozila na LPG platformi i nekoliko na lako ulje (disel). Previše je nepoznanica da, bi kao što sam rekao na početku sve karte stavio na jenu platformu.
Veseli me svaki korak naprijed i lagano me iritiraju "pravovjerni navijači" koji na internetu pronalaze članke koji brane njihovo pravovjerje.
Što se proizvodnje tiče, upravo sam ti dao primjer tehnologije koja je nedavno dala prve konkretnije rezultate, te se radi na usavršavanju - fotokatalitički proces.
Naravno, ne mislim da će vodik potpuno potisnuti baterije, već će predstavljati alternativu.
Ja vjerujem da struja neće biti opterećena porezima na mobilna vozila. Kako ćeš razdvojiti struju za aute od ostalih struja? Gdje ima utičnice ima i struje.
I ako može malo objašnjenje, što su to mobilna vozila? :-)
Ja vjerujem da struja neće biti opterećena porezima na mobilna vozila. Kako ćeš razdvojiti struju za aute od ostalih struja? Gdje ima utičnice ima i struje.
I ako može malo objašnjenje, što su to mobilna vozila? :-)
Mobilna vozila - mislim na vozila koja nisu prikopčana na neku vrstu energetske šine (možda malo nespretan izraz, no nisam pronašao bolji). Vrlo lako je oporezovati električno vozilo, pada mi na um nekoliko rješenja. Cijena struje na brzom punjaču ne mora biti jednaka cijeni punjenja preko kućne mreže. Fiksni porez prilikom registracije sa ili bez praćenja prijeđenih kilometara. Praćenje prijeđenih kilometra. Razlozi i opravdanja za uvođenje dodatnih poreza nikad nam nisu bili problem. Ekološki porez prilikom kupovine novog automobila ili unosa vozila ima veze sa ekologijom koliko i prosječni saborski zastupnici sa poštenjem. Mi smo i inače rijetka zemlja koja, na godišnjoj osnovi, dodatno oporezuje vozila sa ugrađenim plinom. Porezi će sigurno stići samo je pitanje kada i u kojem iznosu.
Što ste navalili na taj porez? Možeš si mislit kako država ne zna ubrati porez. Za električne automobile može se ubirati porez po pređenom kilometru, a stanje brojila bi se izravno, radiokomunikacijom, dojavljivalo u porezni ured. Vidite, u SAD nema takvog poreza. Svi plaćaju porez za ceste, bez obzira što i kako vozili. Zato je tamo gorivo jeftino, ljudi su stimulirani da putuju, što potiče gospodarstvo (kupovanje u udaljenim mjestima, provođenje vikenda daleko od kuće i dr.). Zamislite samo kad bi kod nas benzin bio na američkom nivou (1-2 kn/l) i da se na plaća cestarina... Zar ne bi cijeli Zagreb bio vikendom na Jadranskoj obali, i izvan turističke sezone?
Koliko bi to pomoglo hrvatskom turizmu? Koliko bi od toga država mogla ubrati poreza?
Amerima nije jeftino gorivo zbog tog poreza već što imaju pun k nafte, a sam znaš šta Ameri rade kad nanjuše naftu.
Što prije se sve prebaci na vodikove gorive ćelije, brže će biti moguće prebacivanje na zero emmision energiju
Oko 95% vodika proizvedenog u svijetu dobiveno je pomocu fosilnih goriva.
Nekoć je slično vrijedilo i za struju, pa smo našli nove metode proizvodnje struje. Zar ćemo istu mogućnost za vodik u startu otpisati bez da i pokušamo?
Nekoć je slično vrijedilo i za struju, pa smo našli nove metode proizvodnje struje. Zar ćemo istu mogućnost za vodik u startu otpisati bez da i pokušamo?
Dapace, recimo ja sam skroz za NE, ali:
https://www.iea.org/data-and-statistics?country=WORLD&fuel=Energy%20supply&indicator=Electricity%20generation%20by%20source